[W124/W201] Problem z obrotami M102- możli...
Rafcio 29 kwi 2013 - 13:46
Szanowne koleżanki i koledzy, poszperałem trochę na forum i zebrałem w jednym miejscu możliwe przyczyny problemów z obrotami. Jako, że pytanie to pada dosyć często na forum technicznym, byłbym wdzięczny za dopisanie / skorygowanie poniższego posta i podpięcie go dla dobra ogółu Post składa się z wycinków różnych tematów więc jest pisany w drugiej osobie i może zawierać błędy!
Na dobry początek, tutaj masz informacje o tym jak zdiagnozować Mercedesa, bez komputera http://mb201-124.eu/topic/9820-kabel-diagnostyczny/
Co do problemów z obrotami - możliwe przyczyny:
1) zawór powietrza dodatkowego albo okablowanie:
Musisz zobaczyć czy on pracuje, najłatwiej obserwować tłoczek po przekręceniu stacyjki.
2) czujnik położenia klapy spiętrzającej (zwany również: potencjometr klapy spiętrzającej / przepływomierz) albo okablowanie:
Sprawdź napięcie pomiędzy pinem górnym a środkowym potencjometru klapy podczas pracy silnika. Przy nominalnych jałowych obrotach powinno ono wynosić 0,7 V.
Jak już będziesz mierzył to napięcie to wyłącz potem silnik, włącz zapłon i mierz dalej w tym samym punkcie tylko naciskaj klapę powoli paluszkiem najdelikatniej w miejscu gdzie pracuje własnie na wolnych obrotach - zobacz czy napięcie nie skacze i czy zmienia się monotonicznie.
Proponuję również sprawdzić czy jest przejście na pinach kiedy zamknięta, i max otwarta.
Śrubka w potencjometrze nie jest do jego regulacji. Tą śrubką się nie kręci. Regulujesz potencjometr zmieniając jego położenie, przesuwając go w górę lub w dół. Ma mieć wartość 0.7V z tolerancją +0.1V i -0.1V. Tak się go mierzy albo sprawdza się rezystancję względem wychylenia kalpy. Sprawdź jeszcze czy potencjometr nie ma trzasków.
Tu kompletna instrukcja ze zdjęciami:
http://mb201-124.eu/topic/21838-w201-sprawdzenie-czujnika-polozenia-przepustnicy/
wymiana potencjometru ze zdjęciami (po angielsku):
http://sg-motorsport...%20write-up.htm
3) wtryskiwacz rozruchowy albo okablowanie:
Czy ten czarny przekaźnik wielkości paczki fajek z białym napisem za aku. podaje mu napięcie na zimnym i podczas rozruchu.
4) przekaźnik przepięciowy albo okablowanie
Steruje zaworem powietrza dodatkowego, instrukcje naprawy można znaleźć tutaj (http://mb201-124.eu/...k-przepieciowy/).
5) kalosz (guma pod przepustnicą):
Czy jest cala, nie ma pęknięć itd.
6) uszczelki pod wtryskami:
Czy nie przepuszczają?
7) nieszczelność w przewodach podciśnieniowych lub odmach:
Weź Plaka albo inne coś w sprayu i psikaj po gumkach. Jeśli obroty się zmienia po psiknięciu na jakąś gumę - mamy zlokalizowaną nieszczelność
8) czujnik temperatury:
Tutaj tabela z opornościami. Sprawdzić na jej podstawie czujnik.
9) bezpieczniki:
Sprawdzić poprzez wyciągnięcie, nie tylko "rzut oka - jest ok...".
10) sprawy serwisowe:
Czyli świece, kopułka, palec, przewody wysokiego napięcia, filtr paliwa itd.
Tutaj jeszcze lektura obowiązkowa o regulacji ke-jet'a. W skrócie na ten temat tutaj http://www.w114-115.org.pl/f/viewtopic.php?f=25&t=34349&hilit=+wtrysk i tutaj http://mb201-124.eu/...m%20%20obrotami.
Na dobry początek, tutaj masz informacje o tym jak zdiagnozować Mercedesa, bez komputera http://mb201-124.eu/topic/9820-kabel-diagnostyczny/
Co do problemów z obrotami - możliwe przyczyny:
1) zawór powietrza dodatkowego albo okablowanie:
Musisz zobaczyć czy on pracuje, najłatwiej obserwować tłoczek po przekręceniu stacyjki.
2) czujnik położenia klapy spiętrzającej (zwany również: potencjometr klapy spiętrzającej / przepływomierz) albo okablowanie:
Sprawdź napięcie pomiędzy pinem górnym a środkowym potencjometru klapy podczas pracy silnika. Przy nominalnych jałowych obrotach powinno ono wynosić 0,7 V.
Jak już będziesz mierzył to napięcie to wyłącz potem silnik, włącz zapłon i mierz dalej w tym samym punkcie tylko naciskaj klapę powoli paluszkiem najdelikatniej w miejscu gdzie pracuje własnie na wolnych obrotach - zobacz czy napięcie nie skacze i czy zmienia się monotonicznie.
Proponuję również sprawdzić czy jest przejście na pinach kiedy zamknięta, i max otwarta.
Śrubka w potencjometrze nie jest do jego regulacji. Tą śrubką się nie kręci. Regulujesz potencjometr zmieniając jego położenie, przesuwając go w górę lub w dół. Ma mieć wartość 0.7V z tolerancją +0.1V i -0.1V. Tak się go mierzy albo sprawdza się rezystancję względem wychylenia kalpy. Sprawdź jeszcze czy potencjometr nie ma trzasków.
Tu kompletna instrukcja ze zdjęciami:
http://mb201-124.eu/topic/21838-w201-sprawdzenie-czujnika-polozenia-przepustnicy/
wymiana potencjometru ze zdjęciami (po angielsku):
http://sg-motorsport...%20write-up.htm
3) wtryskiwacz rozruchowy albo okablowanie:
Czy ten czarny przekaźnik wielkości paczki fajek z białym napisem za aku. podaje mu napięcie na zimnym i podczas rozruchu.
4) przekaźnik przepięciowy albo okablowanie
Steruje zaworem powietrza dodatkowego, instrukcje naprawy można znaleźć tutaj (http://mb201-124.eu/...k-przepieciowy/).
5) kalosz (guma pod przepustnicą):
Czy jest cala, nie ma pęknięć itd.
6) uszczelki pod wtryskami:
Czy nie przepuszczają?
7) nieszczelność w przewodach podciśnieniowych lub odmach:
Weź Plaka albo inne coś w sprayu i psikaj po gumkach. Jeśli obroty się zmienia po psiknięciu na jakąś gumę - mamy zlokalizowaną nieszczelność
8) czujnik temperatury:
Tutaj tabela z opornościami. Sprawdzić na jej podstawie czujnik.
9) bezpieczniki:
Sprawdzić poprzez wyciągnięcie, nie tylko "rzut oka - jest ok...".
10) sprawy serwisowe:
Czyli świece, kopułka, palec, przewody wysokiego napięcia, filtr paliwa itd.
Tutaj jeszcze lektura obowiązkowa o regulacji ke-jet'a. W skrócie na ten temat tutaj http://www.w114-115.org.pl/f/viewtopic.php?f=25&t=34349&hilit=+wtrysk i tutaj http://mb201-124.eu/...m%20%20obrotami.
Lord Zekanda 29 kwi 2013 - 18:20
Użytkownik Rafcio dnia 29 kwietnia 2013 - 13:46 napisał
2) czujnik położenia przepustnicy (zwany również: potencjometr klapy spiętrzającej)
fotkę otwartego czujnika wrzucałem TUTAJ
Pomysł tematu bardzo fajny
Lord Zekanda 03 maj 2013 - 19:03
Zapraszamy wszystkich do uzupełnienia tematu o kolejne możliwe przyczyny
jednak posty nie na temat lub zawierające pytania będą usuwane.
jednak posty nie na temat lub zawierające pytania będą usuwane.
Mikow124E 07 maj 2013 - 21:13
Przyczyną falowania np. może być kabel od przepustnicy (ośmo żyłowy), który z zewnątrz wygląda pięknie ale w środku jest totalnie zdezelowany należy go przelutować, jak również źle złożony dolot. wtedy dostaje fałszysego powietrza i szarpie. (przerabiałem to niestety)
Lord Zekanda 07 maj 2013 - 22:32
Mikow124E, wspomnę tylko że twój wpis dotyczy silnika M111 podczas gdy poprzednie m.in M102
(dla nas to oczywiste ale jednak tworzymy przewodnik wszystko niech będzie jednoznacznie wyłuszczone )
(dla nas to oczywiste ale jednak tworzymy przewodnik wszystko niech będzie jednoznacznie wyłuszczone )
jarpod 19 maj 2013 - 00:01
M102. Możliwość "fałszywego" falowania obrotów - czyli wskazywania bzdur przez obrotomierz - gdy silnik pracuje prawidłowo - a my zasugerowani wachnięciami obrotomierza zabieramy się za demolkę auta - nadkruszona, uszkodzona ub przyciśnięta licznikiem wiązka przewodów do zestawu zegarów, zakończona okrągłą wtyczką.
(z własnego doświadczenia). Skakanie obrotomierza dość płynne w granicach 100 obr./min. Zasugerowany falowaniem obrotomierza wpuściłem się w kanał, bo de facto silnik pracował równo....
(z własnego doświadczenia). Skakanie obrotomierza dość płynne w granicach 100 obr./min. Zasugerowany falowaniem obrotomierza wpuściłem się w kanał, bo de facto silnik pracował równo....
w0jta5 19 maj 2013 - 00:07
Lord Zekanda 02 cze 2013 - 12:46
Dorzucę kilka filmików w temacie
Objaśnienie działania K-Jetronic
Sprawdzanie wtryskiwacza rozruchowego
Sprawdzanie wtryskiwaczy
Objaśnienie działania K-Jetronic
Sprawdzanie wtryskiwacza rozruchowego
Sprawdzanie wtryskiwaczy