Jump to content




- - - - -

Jak sprawdzic dzialanie sondy Lambda?


13 replies to this topic

#1 Offline   wrobelek


  • posts 61
  • Joined 17 May 2008
  • Miejscowość: lodz

Posted 19 October 2009 - 16:04

Mam problem z nierowna praca silnika,duze wachania obrotow a takze dlawienie sie silnika.Wymienilem zawor powietrza dodatkowego i potencjometr klapy bo w starym wytarla sie sciezka,mimo to silnik nie rowno pracuje.Czy to wina sondy?Jak to sprawdzic?Gdzie mam jeszcze szukac przyczyny ?



#2 Offline   zabamix


  • posts 1,265
  • Joined 01 Feb 2009
  • Miejscowość: Bolesławiec
  • Mercedes:W124 3.2E - M104
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:W124 E300D
  • Trzeci Mercedes:W124 E300TD
  • Inne auto:VW Golf III 1.9 GTD

Posted 19 October 2009 - 18:10

Cytat z innego forum:

Sonda lambda jest ogniwem elektronicznym, którego wielkość napięcia (od 0 do 1V) zależy od zawartości tlenu w spalinach. Zbudowana jest z dwóch platynowych płytek, rozdzielonych warstwą dwutlenku cyrkonu (ZrO2). Związek ten w obecności tlenu staje się elektrolitem, a na powierzchni płytek platyny pojawiają się jony tlenu o ładunku ujemnym. Czujnik jest tak skonstruowany, aby jedna jego strona mogła stykać się z powietrzem atmosferycznym (sygnał odniesienia), zaś druga z gorącymi spalinami.
Z uwagi na to, że płytki stykają się z gazami o różnej zawartości tlenu, tworzy się różnica potencjału. wartości napięcia określające mieszankę bogatą i ubogą są wprowadzane do pamięci stałej komputera i decydują o skróceniu lub wydłużeniu czasu wtrysku i wielkości dawki paliwa.
Duża zawartość procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszankę ubogą, wartość napięcia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała (od 0 do 0,1V). Natomiast mała zawartość procentowa tlenu (od 0 do 0,5%) wskazuje na mieszankę bogatą, napięcie wysyłane przez sondę lambda ma w takim przypadku wartość od 0,7 do 0,8V. Jeżeli mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny (LAMBDA=1) sonda lambda wyśle sygnał o napięciu około 0,5V.
Wymuszone tymi wahaniami naprzemienne procesy utleniania i redukcji są korzystne dla pracy dopalacza katalitycznego.
Nowa sonda lambda wykonuje w ciągu 10 sekund więcej niż 5 cykli zmian napięcia.
Ponadto sonda przesyła sygnał do ewentualnej zmiany (która następuje w ciągu 50 ms) czasu trwania wtrysku (dawki paliwa).
Sonda lambda zaczyna wytwarzać napięcie, gdy osiąga temperaturę pracy około 300 (0C) i w najnowszych rozwiązaniach układów wylotowych w celu skrócenia do kilku sekund czasu oczekiwania na pracę sondy w jej korpusie umieszcza się grzałkę. Dzięki temu zaczyna się ona pracować już po 20, 30 sekundach po uruchomieniu pojazdu.
Najwyższą wydajność sonda osiąga w temperaturach około 500, 600 (0C) i jest wytrzymała na temperatury nawet 900, 950 (0C).
Sonda w czasie eksploatacji pojazdu nie wymaga żadnej obsługi. Jednak w miarę użytkowania osadzają się na niej różne zanieczyszczenia zakłócające jej pracę.
Wysoka temperatura działa na sondę samoczyszcząco. Im wyższa temperatura, tym proces ten jest bardziej efektywny i przykładowo przy 600 (0C) wymaga 4 godzin, ale już 800 (0C) tylko 10 minut.

Typowe objawy uszkodzonej sondy lambda są następujące:

- zwiększone zużycie paliwa (nawet do 15l/100 km),
- samoistne osady na rurze wydechowej,
- czarny dym wydzielający się z rury wydechowej,
- nierównomierna praca silnika,
- zwiększona ilość CO i HC w spalinach podczas sprawdzania spalin na analizatorze spalin.

Po zauważeniu któregoś z tych objawów należy niezwłocznie poddać silnik diagnostyce w autoryzowanej stacji obsługi. Dłuższa praca silnika z uszkodzoną sondą, oprócz większego zużycia paliwa, może doprowadzić do zniszczenia katalizatora.

rys. sonda 1
1 - porowata ceramika ochronna
2 - ceramika specjalna z tlenku cyrkonu(ZrO2)
3 i 6 - zewnętrzna i wewnętrzna powłoka warstwy platyny
4 - styk obudowy z masą
5 - woltomierz
7 - styk elektryczny
8 - rura wydechowa

Dołączona grafika rys. sonda 1

rys.sonda 2
Podgrzewana sonda lambda

1 - obudowa
2 - element ceramiczny
3 - przewody zasilające
4 - osłona ze szczelinami
5 - rdzeń z dwutlenku cyrkonu
6 - złącze kontaktowe
7 - zewnętrzna obudowa
8 - element ogrzewający
9 - zacisk

Dołączona grafika rys. sonda 2

#3 Offline   harry1980


  • posts 4
  • Joined 12 Jan 2014
  • Miejscowość: kwidzyn
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 400se 1992

Posted 18 January 2014 - 01:15

Od kilku dni borykam sie z problemem nierównych obrotów po rozgrzaniu silnika, wiązka jest w nie najlepszym stanie wiec podejrzewam ze bez regeneracji sie nie obejdzie ale znalazłem cos bardziej niepokojącego po obejrzeniu auta na kanale, mianowicie obejrzałem sonde wydawała sie ok jesli chodzi o okablowanie ale po odłączeniu wtyczki okazało sie ze ktoś ją wczesniej nieumiejętnie ruszył gdyż wszystkie 4 piny z gniazda tkwią ułamane we wtyku sondy. Gdzie można kupić taki wtyk?? Pytanie 2 jak sie do tego dobrać? ;) Czy to jest gdzies pod tapicerka od strony pasażera czy da sie jednak jakoś wyciągnąc od dołu, próbowałem ale sie nawet nie obraca. Prosiłbym tez o jakis schemat podłączenia.

Silnik m119 4.2L 1 sonda

Edited by harry1980, 18 January 2014 - 01:17.


#4 Offline   harry1980


  • posts 4
  • Joined 12 Jan 2014
  • Miejscowość: kwidzyn
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 400se 1992

Posted 15 March 2014 - 23:15

Wtyk udało sie kupić za 10 zł i na szczescie dostałem go z obciętymi kolorowymi kabelkami, wystarczyło podmienić odpowiednio wg kolory i jest super ;)

#5 Offline   Marcinzzz


  • posts 79
  • Joined 25 Mar 2010
  • Miejscowość: Żyrardów
  • Drugi Mercedes:W210 220 D
  • Inne auto:Warszawa M20

Posted 12 July 2016 - 11:07

Witam, Panowie zwracam się z prośbą o pomoc. M111.960 220 95r. Nie mogę sobie poradzić z błędem błyskowym „13”
Wszystko było dobrze do czasu gdy postanowiłem umyć silnik, po umyciu na drugi dzień odpaliłem i pokazały się błędy. Okazała się popsuta wiązka przepustnicy. Porobiłem wszystko ale silnik nie pracuje równo, w zakresie od 2600 do 2800Rmp rzuca go. I cały czas wywala mi błąd 13 (sonda lambda uboga lub bogata mieszanka).
Sprawdziłem:
Dolot szczelny, przepływka ok. adaptacja przepustnicy. Problem występuje tylko w tym zakresie obrotów i wywala „13”
Nie wiem do których przewodów sondy powinno dochodzić jakie napięcie, nie umiem tego sprawdzić, wychodzi mi 1V od strony komputera. Pomoże ktoś?

Edited by Marcinzzz, 12 July 2016 - 11:07.


#6 Offline   Marcinzzz


  • posts 79
  • Joined 25 Mar 2010
  • Miejscowość: Żyrardów
  • Drugi Mercedes:W210 220 D
  • Inne auto:Warszawa M20

Posted 12 July 2016 - 12:56

Zrobiłem pomiar na kostce 3 pinowej:
1pn: 14V
2pin: 0,022V i czasem się zmienia
3pin: 0,082V i też czasem skacze

Pomiar na wtyczce pojedynczej skacze od 0,2V-0,9V

na zimnym silniku nie wyskakuje "13" tylko na ciepłym, nie wiem co mogę jeszcze sprawdzić.

#7 Offline   Marcinzzz


  • posts 79
  • Joined 25 Mar 2010
  • Miejscowość: Żyrardów
  • Drugi Mercedes:W210 220 D
  • Inne auto:Warszawa M20

Posted 15 July 2016 - 10:49

Problem rozwiązany, okazało się że wiązka samej przepustnicy nie do końca grała, więc przelutowałem na nowe przewody. Dodatkowo mimo ostrożnego mycia i suszenia silnika naleciało trochę wody na 3 gar, tak do połowy świecy. Dziwne bo silnik mimo tego pracował równo.

Nauczka na przyszłość to rozpoczęcie szukania przyczyny od najprostszych rzeczy takich jak: przewody, świece, aku, masa, itd. itp. a nie od razu od komputerów, cudów, sond. Pozdrawiam.

#8 Offline   EvilSmile


  • posts 78
  • Joined 10 Mar 2016
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 2.0D 87'

Posted 25 February 2019 - 08:19

Witam, będzie chyba na temat.
W wersji Amerykańskiej z o2 sensorem wyrzuca ten właśnie błąd. Pytanie brzmi, czym rożni się o2 sensor od sondy Lambda(Jeśli takie różnice istnieją). Lambda jest na kolektorku, gdzie będzie o2 sensor?

#9 Offline   BubiTej


  • posts 80
  • Joined 23 Jan 2017
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 25 February 2019 - 22:23

To sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach. Tlen jest oznaczany w układzie pierwiastków, jako O. W stanie wolnym tlen występuje w postaci cząsteczek dwuatomowych zapisywanych, jako O2. Na tej podstawie przypuszczam, że sonda lambda i O2 sensor to jedno i to samo.

#10 Offline   melfio1


  • posts 3,639
  • Joined 02 Nov 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Posted 26 February 2019 - 07:37

EvilSmile, na prawym nadkolu masz taką czarną skrzynkę prostokątną 2cmm szer.na 6cm dł.otwierasz do góry i masz tam czarny ,biały i gruby zielony przewód ,wpinasz się miernikiem w czarny przewód plus i masą do aku ,miernik ustawiona na mini vot i powinno oscylować 0-1v ,jak stoji w miejscu to albo sonda kaput ,albo mieszanka źle ustawiona .








Podobne tematy Zwiń