Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[w201] wtryskiwacz rozruchowy i czujnik termiczo-czasowy


44 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Viater


  • Postów: 14
  • Na forum od: 28 sty 2010
  • Miejscowość: Legnica

Napisano 06 luty 2010 - 23:03

Sprawdzałem dzisiaj przekaźnik rozruchowy i po włączeniu rozrusznika na zimnym silniku rozpylał przez chwilę paliwo i po około 5 sekundach się wyłączył? Czy to normalne? Problem z silnikiem jest taki, że ciężko odpala i po około 1-2 sekundach gaśnie :cry:

Gdzie znaleźć w moim silniku czujnik termiczno-czasowy (wyczytałem, że on odpowiada za długość otwarcia wtrysku rozruchowego i znajdują się na nim oznaczenia temperatury)? Znalazłem czujnik z trzema wtykami i oznaczeniem na obudowie 100oC czy to ten? Jak go sprawdzić?

#2 Offline   szymtro


  • Postów: 483
  • Na forum od: 07 cze 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inny samochód:WB63128, Baby Blos, EFI

Napisano 07 luty 2010 - 00:12

Chyba nie masz czegoś takiego.
Przekaźnik pompy paliwa ma podłączony czujnik silnika (taki dziwny z dwiema okrągłymi osłonkami i zielonymi pojedynczymi kabelkami).
Jeden idzie do cis'a a drugi do przekaźnika.
To na jego podstawie po rozruchu jest wyłączany wtryskiwacz po czasie.
Im cieplejszy silnik tym na krócej jest załączony wtrysk dodatkowy aż do czasu zerowego.

#3 Offline   melfio1


  • Postów: 1878
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:Opel Agila

Napisano 07 luty 2010 - 08:06

szymtro napisał:

taki dziwny z dwiema okrągłymi osłonkami i zielonymi pojedynczymi kabelkami).


przeciez ten czujnik jest od wiatraka a ten z zielony kabelkiem pokazuje temperature na liczniku
chyba ,że jest jeszcze jakoś połączony z wtryskiwaczem rozruchowym
:hmm: o czym nigdy nie słyszałem.

#4 Offline   Gerri


  • Postów: 1721
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:203 Kompressor

Napisano 07 luty 2010 - 09:02

Zabłąkaliście się totalnie...
Wystarczy spojrzeć na przykładowy schemat:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3005.pdf

Po prawej stronie (pomiędzy znacznikami C oraz D) jest (zielony zazwyczaj) czujnik temperatury z dwiema nogami. Wewnątrz są dwa zupełnie niezależne termistory o identycznej charakterystyce: jeden podłączony jest do układu zapłonowego, drugi do sterownika wtrysku. I to właśnie ze sterownika wtrysku (TEMP OUT) wychodzi sygnał temperatury dla przekaźnika pompy paliwa (na przekaźniku wchodzi poprzez TEMP IN)

#5 Offline   Viater


  • Postów: 14
  • Na forum od: 28 sty 2010
  • Miejscowość: Legnica

Napisano 09 luty 2010 - 10:21

No dobra.
A jak to wygląda w praktyce w moim silniku?
Nie znalazłem żadnego zielonego czujnika z dwiema nogami :sad:
Znalazłem tylko czujnik z trzema wtykami i dwiema osobnymi wtyczkami obok czujnika ciśnienia z podłączonymi dwiema rurkami podciśnienia i drugiego czujnika z dużą okrągłą wtyczką na 4 piny.
Wszystkie czujniki były wkręcone z przodu silnika zaraz obok aparatu zapłonowego.

#6 Offline   melfio1


  • Postów: 1878
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:Opel Agila

Napisano 09 luty 2010 - 20:04

Viater, może tu coś znajdziesz :

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... X%26um%3D1

#7 Offline   Gerri


  • Postów: 1721
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:203 Kompressor

Napisano 09 luty 2010 - 21:16

Zielony czujnik z dwiema nogami został zamieniony na czujnik z czterema nogami. Wcześniejszy miał masę z obudowy - późniejszy ma wszystko wyprowadzone na zewnątrz, a obudowa jest odizolowana.

#8 Offline   Gerri


  • Postów: 1721
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:203 Kompressor

Napisano 10 luty 2010 - 00:09

Gerri napisał:

Zielony czujnik z dwiema nogami został zamieniony na czujnik z czterema nogami.

roxa napisał:

znowu androny napisałes.Nawet nie wiesz w którym roku i w jakim silniku jaki czujnik występuje i był zmieniony
Przestań się ośmieszać - jak jesteś taki mądraliński, to może opowiesz wszystkim jak było naprawdę? Jakoś mnie wcale nie zdziwił ten nagły wzrost negatywnie nastawionej aktywności...
Jeżeli umknęło to czyjejkolwiek uwadze, to odniosłem się do tej wypowiedzi:

szymtro napisał:

ma podłączony czujnik silnika (taki dziwny z dwiema okrągłymi osłonkami i zielonymi pojedynczymi kabelkami).
Jeden idzie do cis'a a drugi do przekaźnika.


#9 Offline   Viater


  • Postów: 14
  • Na forum od: 28 sty 2010
  • Miejscowość: Legnica

Napisano 10 luty 2010 - 19:36

Zrobiłem zdjęcie tych czujników
Dołączona grafika
czujnik nr 1 to ten z oznaczeniem 100oC i trzema wtykami, o którym pisałem wcześniej
czy on odpowiada za sterowanie wtryskiem rozruchowym?

do czego służy czujnik nr 2?
jak sprawdzić te czujniki?

co z tym wytryskiem rozruchowym? to normalne, że się wyłącza po 5 sekundach?

#10 Offline   szymtro


  • Postów: 483
  • Na forum od: 07 cze 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inny samochód:WB63128, Baby Blos, EFI

Napisano 10 luty 2010 - 21:15

czujnik numer1 masz do sterowania wentylatorem chłodnicy.
Czujnik numer 2 idzie do cis'a a dalej do przekaźnika - dokładnie tak jak napisał gerri.

Wymontować, ustalić między którymi stykami jest rezystancja, wpiąć miernik, zapodać jakieś różne temperatury i porównać z dokumentacją.

Jak nie to kupić nowy i wymienić i zobaczyć co będzie.

#11 Offline   melfio1


  • Postów: 1878
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:Opel Agila

Napisano 10 luty 2010 - 21:37

Viater, ten wtryskiwacz rozruchowy tak działa ,kilka sekund czy 5 sek jest ;) ;)
ale zobacz tu na tabelce podane stopnie i sekundy

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... n%26um%3D1

#12 Offline   Viater


  • Postów: 14
  • Na forum od: 28 sty 2010
  • Miejscowość: Legnica

Napisano 10 luty 2010 - 23:31

Szymtro, dobrze zrozumiałem, że czujnik nr 2 (4 pinowy z okrągłą wtyczką) jest czujnikiem termiczno-czasowym? On odpowiada za sterowanie wtryskiem rozruchowym?

Nie ma na nim oznaczeń temperatury i czasu wyłączenia wtryskiwacza :sad:
Pomierzyłem jego rezystancję i jest dużo większa, niż w tabeli podanej przez melfio1 (od 1450 omów przy temp.35 oC do 195 omów przy 95 oC)

#13 Offline   Gerri


  • Postów: 1721
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:203 Kompressor

Napisano 10 luty 2010 - 23:49

Viater napisał:

dobrze zrozumiałem, że czujnik nr 2 (4 pinowy z okrągłą wtyczką) jest czujnikiem termiczno-czasowym?
NIE JEST ŻADNYM CZUJNIKIEM CZASOWYM!
Epoka czujników czasowych ( raczej było to zrobione na zasadzie bimetalu - a nie czasu) skończyła się w Mercedesie na modelu 123. Czujnik czteronogowy (jak napisałem powyżej) zawiera wewnątrz dwa identyczne termistory: jeden na potrzeby modułu zapłonowego, drugi dla modułu wtrysku.

Viater napisał:

On odpowiada za sterowanie wtryskiem rozruchowym?
Nie odpowiada bezpośrednio! Sygnał temperatury jest przekazany do sterownika - ze sterownika wychodzi impuls do przekaźnika sterującego wtryskiem. Przecież wszystko jest na schemacie, do którego link podałem powyżej! Ideologia połączenia jest taka sama - tylko zamiast czujnika zielonego z dwoma kabelkami jest czujnik czteropinowy.

#14 Offline   Viater


  • Postów: 14
  • Na forum od: 28 sty 2010
  • Miejscowość: Legnica

Napisano 11 luty 2010 - 00:15

Dzięki Gerri ;) Teraz już chyba zrozumiałem jaka jest funkcja tego czujnika :)
Sygnał z czujnika idzie do sterownika, a on poprzez przekaźnik steruje wtryskiwaczem rozruchowym.
Wtryskiwacz rozruchowy powinien podawać paliwo aż do momentu osiągnięcia odpowiedniej temperatury silnika (czytaj: podania sygnału z czujnika temperatury). Co w takim razie powoduje, że mój wtryskiwacz przestaje podawać paliwo po 5 sekundach, gdy silnik nadal jest zimny? ;)

#15 Offline   Gerri


  • Postów: 1721
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:203 Kompressor

Napisano 11 luty 2010 - 09:29

Viater napisał:

mój wtryskiwacz przestaje podawać paliwo po 5 sekundach, gdy silnik nadal jest zimny?
W tej chwili nie mam WIS-a, ale temperatura wyłączania była bardzo niska. Wtrysk się nie włączy, jeżeli temperatura silnika będzie wyższa niż 23 stopnie. Maksimum czasu jego działania to 20 sekund. Podaję z pamięci - proszę na te wartości "przymknąć oko"

#16 Offline   Rob


  • Postów: 5127
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inny samochód:Partner 1.6 HDI

Napisano 11 luty 2010 - 10:00

Gerri napisał:

Podaję z pamięci - proszę na te wartości "przymknąć oko"

Pamiętasz dobrze. Kiedyś poruszaliśmy podobny temat i z tego co kojarzę ( a sprawdzałem to wtedy w knigach) czas otwarcia wtryskiwacza oraz temperatura przy której jest otwarty są różne, dla różnych typów silników. Pamiętam, że można spotkać dwie wersje sterowania: do +15* oraz do +60*. Owy wtryskiwacz zaczyna pracę przy od +5* w dół. Przy - 20* praca wtryskiwacza o którym mowa trwa około 12s.
I jeszcze jedno, czas pracy wtrysku zmienia się o około 1,5s na każde 5* (+5* = 0s. 0*=1,5s itd)

Tyle pamiętam z pały na żywca ;-)

#17 Offline   Viater


  • Postów: 14
  • Na forum od: 28 sty 2010
  • Miejscowość: Legnica

Napisano 11 luty 2010 - 12:14

Wygląda na to, że z moim wtryskiwaczem rozruchowym wszystko jest w porządku i przyczyna gaśnięcia :/ zaraz po odpaleniu leży gdzie indziej :hmm:
Z tego co ustaliłem do tej pory, to wtryski leją i potencjometr klapy spiętrzającej ma wytartą w jednym miejscu ścieżkę (pokazuje głupoty przy pomiarze rezystancji) :sad:

Dzięki wszystkim za informacje :mrgreen: :pub:

#18 Offline   Rob


  • Postów: 5127
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inny samochód:Partner 1.6 HDI

Napisano 11 luty 2010 - 14:48

Viater napisał:

Problem z silnikiem jest taki, że ciężko odpala i po około 1-2 sekundach gaśnie :cry:

Gaśnie na zimnym i gorącym?

#19 Offline   Viater


  • Postów: 14
  • Na forum od: 28 sty 2010
  • Miejscowość: Legnica

Napisano 11 luty 2010 - 15:05

Gaśnie po sekundzie od odpalenia na zimnym i nie zdąża się nawet zagrzać.
Do tej pory jeździłem z odłączonym EHA (w serwisie stwierdzili, że uszkodzony i zrobili podobno jakieś obejście) - auto ciężko, ale zapalało i dało się go utrzymać na wysokich obrotach, i jak złapał temperaturę, to chodził normalnie, a od niedawna nie daje się wkręcić na obroty i jeszcze gorzej odpala :sad:
Świece po wykręceniu są mokre.

#20 Offline   Rob


  • Postów: 5127
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inny samochód:Partner 1.6 HDI

Napisano 11 luty 2010 - 15:14

Viater napisał:

Gaśnie po sekundzie od odpalenia na zimnym i nie zdąża się nawet zagrzać.

A układ wzbogacenia mieszanki po uruchomieniu zimnego silnika, może warto to sprawdzić...
Sterownik główny dostaje sygnał o temperaturze silnika i odpowiednio steruje nastawnikiem ciśnienia rozdzielacza paliwa.