Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[w124] Niska temperatura silnika - wiatrak cały czas kręci.


90 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Tetris535


  • Postów: 29
  • Na forum od: 11 lut 2010
  • Miejscowość: Warszawa

Napisano 24 luty 2010 - 00:32

Mam taki problem, silnik słabo sie nagrzewa.. termometr pokazuje maks 50C, dalej już nie pójdzie.. Dziś po odpaleniu go na zimnym silniku otworzyłem maske i patrze a tam wiatrak od razu chodzi.. chyba powinien się włączać w przypadku wysokiej temperatury silnika a nie od razu?

MB 250D 91r.


Dodam, że ostatnio uczestniczyłem w kolizji i została wymieniona chłodnica.. Chłodnice skręcał mi ojciec, znalazł jakąś bodajże z modelu 300D, lecz wszystko pasowało, normalnie chodzi itp. ale być może to ma jakiś związek z takim słabym nagrzewaniem.. o ile dobrze pamiętam przed kolizją było troche lepiej.. grzał się do 70C.


Co można z tym zrobić?

Dodam, że nie chciałbym specjalnie inwestować, gdyż za jakieś 2-3 miesiące samochód moze być sprzedawany..

#2 Offline   zamo111


  • Postów: 364
  • Na forum od: 06 lut 2010
  • Miejscowość: Opole

Napisano 24 luty 2010 - 02:32

Termostat :)
Miałem podobnie a teraz silnik 90stopni w pare minut :)

#3 Offline   lukaszstas


  • Postów: 2039
  • Na forum od: 01 sie 2008
  • Miejscowość: Łódź/Wieluń
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Volvo S80

Napisano 24 luty 2010 - 07:13

Tetris535 napisał:

a tam wiatrak od razu chodzi

Wiatrak kręci się cały czas i tak ma być. Tylko gdy silnik osiągnie odpobwiednią temperaturę, to wtedy załącza się elektromagnes i wiatraczek kręci się z większą szybkością.

Tetris535 napisał:

grzał się do 70C

To też była za niska temperatura. Prawidłowo silnik powinien mieć nieco powyżej 80 stopni. Ja również na początek polecam zająć się termostatem (najlepiej kup wahlera - kosztuje niecałe 50 zł). Wymiana nie jest trudna i gdzieś na forum jest opis jak się za to zabrać.

#4 Offline   rogal


  • Postów: 47
  • Na forum od: 22 cze 2008
  • Miejscowość: Biała Podlaska

Napisano 24 luty 2010 - 07:32

Nawet jak byś miał kaloryfer zamiast chłodnicy :) to termostat i tak będzie utrzymywał prawidlową temp. :-P

#5 Offline   Rob


  • Postów: 5137
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inne auto:Partner 1.6 HDI

Napisano 24 luty 2010 - 07:55

lukaszstas napisał:

to wtedy załącza się elektromagnes

Dawn dawno temu, za gorami za lasami ustalono i zbudowana silniki 5 i 6 cylindrowe które nie maja elektromagnesu. Zaąłczanie wiaraka chłodnicy (głównego) realizowane jest za pomoca sprzęgła wiskozowego. Wypadało by sobie to zapamiętać, szczególnie jeżeli udziela się porad w/w temacie :)

Co do zamontowanej chłodnicy od modelu 300D - bardzo dobrze na pewno nie jest za mała ;-), a na pewno jest wystarczająca. Jest kilka rodzajow chłodnic montowanch z silnikiem 250D (niektore szly do 200D i 250D, inne do 200D i 300D itd, zależy czy automat, klima itd). W omawianym przypadku silnik powinien osiągnąć prawidlową temperaturę nawet z chłodnicą od stara, więc jak koledzy zauważyli na początek termostat do kontroli, a najlepiej wywal go od razu. Ważna rzecz to by czujnik temperatury dzialal prawidlowo i wskaźnik, gdyż znam przypadki szukania grubej przyczyny problemu - a przyczyna była banalna.

Odnośnie czujnika temp płynu chłodzącego to jego rezystancja wynos (o ile pamietam):
przy + 20*C 2,2 - 2,8 kOm
przy +80*C 0,29 - 0,37 kOm

#6 Offline   lukaszstas


  • Postów: 2039
  • Na forum od: 01 sie 2008
  • Miejscowość: Łódź/Wieluń
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Volvo S80

Napisano 24 luty 2010 - 07:58

Rob napisał:

Wypadało by sobie to zapamiętać,
:oops: Przyjąłem krytykę na swoje ramiona i już zapamiętałem na przyszłość jak to wygląda :)

#7 Offline   Rob


  • Postów: 5137
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inne auto:Partner 1.6 HDI

Napisano 24 luty 2010 - 08:05

lukaszstas napisał:

Przyjąłem krytykę na swoje ramiona i już zapamiętałem na przyszłość jak to wygląda

Czasem pisze się szybko i zupelnie co innego myśli, a co innego wyskrobie na klawiaturze.
Tym bardziej że u siebie masz elektromagnes więc tak się skojarzylo.
Dlatego prosta regułka: silniki 5 - 6 cyl mają wiskozę :)

#8 Offline   zamo111


  • Postów: 364
  • Na forum od: 06 lut 2010
  • Miejscowość: Opole

Napisano 24 luty 2010 - 09:16

Rob, ja nawet dokonywałem zabiegu regeneracji Wiskozy :)

Prosta sprawa.
A kolego wymienić termostat to jedna z prostszych rzeczy jakie tylko da się zrobić ...
Wymiana bezpieczników tylko łatwiejsza bo nie potrzeba klucza żadnego :D

Poza tym to rewelacyjna szansa na wymianę płynu w chłodnicy.
U mnie był wcześniej chyba czerwony ale jak spuściłem to miał barwę mętną wchodzącą w brąz i jakiś wielki liść wyleciał gratisowo z chłodnicy.

(prosta sprawa, pod samą chłodnicą masz korek spustowy-zlej wszystko , zakręć i zalej nowy.
Nowy termostat, nowy oleisty płyn chłodniczy i silniczek osiąga temp optymalną w parę minut :)

A co do kręcenia się wiatraka , nawet jeśli byś miał wisko/wiatrak sprzężone (załączone, podpięte na krótko) to nie chłodziłoby to na tyle silnika jako ,że płyn nie byłby puszczany przez DZIAŁAJĄCY termostat :).

Podczas odpalania auta niech ktoś stanie przed autkiem i złapie wiatrak , dowiesz się czy jest podpięty na krótko.

#9 Offline   Rob


  • Postów: 5137
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inne auto:Partner 1.6 HDI

Napisano 24 luty 2010 - 09:20

zamo111 napisał:

Rob, ja nawet dokonywałem zabiegu regeneracji Wiskozy

Co wstrzyknąłeś motodoktora czy olej silikonowy?

#10 Offline   jackie01


  • Postów: 3694
  • Na forum od: 08 sty 2007
  • Miejscowość: Świętokrzyskie
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 luty 2010 - 10:21

zamo111 napisał:

pod samą chłodnicą masz korek spustowy-zlej wszystko

Wszystkiego nie zleje - trzeba spuścić jeszcze płyn z bloku silnika. W tym celu nalezy odkręcić "zaślepkę" pod kolektorem wydechowym.

#11 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 24 luty 2010 - 10:40

zamo111 napisał:

Podczas odpalania auta niech ktoś stanie przed autkiem i złapie wiatrak , dowiesz się czy jest podpięty na krótko.
Bez względu na sposób załączania wiatraka trudno uznać to za dobrą propozycję :) . Już nawet nie chodzi o pewność co do działania podzespołów we własnym aucie -ta bywa zresztą złudna. Nie chodzi nawet o fakt odłączenia czujnika temperatury w przypadku sprzęgania wentylatora elektromagnesem. Chodzi o kwestię zdrowego nawyku -nie pcha się paluchów w śmigła, tym bardziej kiedy ich napęd pracuje :) .
Wentylator jak musisz przytrzymać to jakąś tekturą, czasem rulon z gazet wystarczy. Oczywiście to tylko z życzliwości rada -w końcu Twoje paluszki :)

#12 Offline   zamo111


  • Postów: 364
  • Na forum od: 06 lut 2010
  • Miejscowość: Opole

Napisano 24 luty 2010 - 10:55

Zgadza się , technika z gazetą jest wszechobecnie znana :)

Zresztą mi tylko spojrzenie pozwala określić (w połączeniu ze słuchem :) bo u mnie to brzmi jak startujący samolot).
jackie01, racja , ale ile jeszcze płynu w bloku zostaje ?
Rob, motodoktor i muszę przyznać, że pracowało REWELACYJNIE ! Jak nowe.
Ktoś sprawdził te klasy lepkości itd i wyszło na to ,że motodoktor ma identyczne jak olej stosowany w wiskozie :)

#13 Offline   Biały


  • Postów: 4966
  • Na forum od: 09 mar 2007
  • Miejscowość: Chełm
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Sprinter 515 CDI
  • Trzeci Mercedes:200D...

Napisano 24 luty 2010 - 12:28

zamo111, 2-3 litry w zależności od ilości cylindrów

#14 Offline   lukaszstas


  • Postów: 2039
  • Na forum od: 01 sie 2008
  • Miejscowość: Łódź/Wieluń
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Volvo S80

Napisano 24 luty 2010 - 12:48

Rob napisał:

Czasem pisze się szybko i zupelnie co innego myśli,

I stosuje się skróty myślowe, których potem nie potrafi się wytłumaczyć - prawda Rob ? - sorki, ale nie mogłem się powstrzymać :pub:

#15 Offline   Rob


  • Postów: 5137
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inne auto:Partner 1.6 HDI

Napisano 24 luty 2010 - 13:27

lukaszstas napisał:

I stosuje się skróty myślowe, których potem nie potrafi się wytłumaczyć - prawda Rob ?

To nie było w watku technicznym o ile pamietam, a i nie mam obowiązku tlumaczenia się ze swoich myśli :-P

zamo111 napisał:

Rob, motodoktor i muszę przyznać, że pracowało REWELACYJNIE !
Fabrycznie jest w wiskozie olej silikonowy (olej wiskostyczny), który wraz z wzrostem/spadkiem temperatury zmienia swoje wlasciwości.

#16 Offline   znachorski


  • Postów: 11
  • Na forum od: 14 mar 2010
  • Miejscowość: Tczew

Napisano 14 marzec 2010 - 20:38

Ja miałem takie same objawy, tzn. silnik non stop niedogrzany <60 st.C Chyba że latem i w korku. Wymieniłem termostat i działa OK. Silnik ma około 90 st.
Wiskoza w samochodzie z 93 r oczywiście nie działała, więc wymieniłem na nówke Topran. Po miesiącu zablokowało się na stałe (zatrzymywałem na pracującym silniku patykiem fi=5mm żeby nie poniszczyć łopatek). Oddałem i kupiłem uzywkę. Czy działa nie wiem, na razie nie było problemów z przegrzewaniem sie.
U mnie nie da się wymienić oleju w wisko, chyba że gdzieś dziurę wywiercę, ono jest mocowane na śrubę chyba 22. Mechanik odkręcał zakładając klucz, na niego "przedłużkę" około 50 cm i młoteczkiem żeby był impuls. Czyli po odkręceniu nie ma żadnej dziury do środka.

A teraz mam pytanie.
Wskazówka temp. silnika skacze, zresztą jak od poziomu paliwa. Przy 60st. Skacze na max temp., ale jak silnik osiągnie 80 to skacze na właściwą temp. Czasami powolutku podnosi się bez przyczyny do >100 i skacze do prawidłowej temp. Czujnik temp. ten przykręcony w głowicy z przodu jest wymieniony 50tys. km temu.

#17 Offline   KamillO124


  • Postów: 812
  • Na forum od: 18 cze 2010
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 02 grudzień 2010 - 21:23

Koledzy jak to jest z wiskozą na mrozie? Przy obecnych mrozach moja :old: 2.2 M111 nie rozgrzewa się powyżej 40-50*C (ta kreska na wskaźniku).
Wiskozę wymieniałem przed sezonem letnim bo mi się auto grzało, zawsze było ok a tu dzisiaj wsiadam patrze a silnik cały czas niedogrzany;/ Na dodatek przy mojej instalacji na niedogrzanym silniku nie włączę LPG i muszę jeździć na benzynie;/
To normalne, że nasze silniki przy mrozach się nie dogrzewają czy ja mam coś nie tak z wiskozą?
Termostat też wymieniałem przed sezonem letnim.
P.S. pytam tutaj bo to chyba jedyny otwarty temat o wiskozie

#18 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 grudzień 2010 - 21:31

Jak silnik sie nie nagrzewa do normalnej temperatury to winny moze byc tylko termostat-stoi w otwartej pozycji. Gdyby termostat sie zamykał to wiatrak moze sobie kręcić az chłodnica zamarznie a silnik powinien mieć normalna temperature

#19 Offline   KamillO124


  • Postów: 812
  • Na forum od: 18 cze 2010
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 02 grudzień 2010 - 21:37

hmmm myślisz, że termostat może być już do wywalenia?

#20 Offline   sarbel


  • Postów: 950
  • Na forum od: 04 sie 2010
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 grudzień 2010 - 21:57

Na 200% termostat.