Skocz do zawartości




- - - - -

[W201] Termometr zewnętrzny


23 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Maksiu5


  • Postów: 16
  • Na forum od: 30 lis 2010

Napisano 27 grudnia 2010 - 22:40

Zakupiłem ostatnio termometr zew. do mojej 190 (ponieważ nie miałem)
W zestawie dostałem wyświetlacz + diode na kablu.
Brakowało jeszcze jednego kabla który zakupiłem w serwisie MB. ;)
Zastanawiam sie czy wyswietlacz musi byc jakoś podłączony z licznikiem,ponieważ mój licznik nie miał orginalnie termometru, wiec czy bedzie wszystko pasować? (Nie chodzi mi tu o dziure na wyświetlacz.)
Jesli by ktos miał zdjęcia od tyłu licznika jak to ma wygladać to bede wdzięczny,a może jakiś schemat podłączenia tego by sie znalazł? :D



#2 Offline   Kubaat3lover


  • Postów: 545
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 27 grudnia 2010 - 22:47

I ja się podłącze bo w przyszłości bardzo chciałbym zamontowac termometr, Maksiuuu podaj proszę zdjęcia wszystkich elementów będzie łatwiej dla potomnych no i jak z montażem w liczniku, który wcześniej nie miał termometru?

#3 Offline   Charlie9


  • Postów: 7 791
  • Na forum od: 15 sty 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 27 grudnia 2010 - 23:07

a szukali koledzy juz w archiwum?

#4 Offline   Maksiu5


  • Postów: 16
  • Na forum od: 30 lis 2010

Napisano 27 grudnia 2010 - 23:49

No ja ogólnie szukałem tego tematu na forum " termomert zewnetrzyny" ale nikt niemiał takiego problemu kazdy juz miał załozony i cos tam mu szwankowało lub przerabiał.
Wiec stwierdziłem ze napisze nowy post.
Jesli juz bede miał wszystko to popstaram sie wstawic zdjęcia i jakis opis.
Zamontowanie musi byc łatwe ponieważ to MERCEDES hehe :czujnik:

#5 Offline   Charlie9


  • Postów: 7 791
  • Na forum od: 15 sty 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 grudnia 2010 - 00:04

Maksiu5 napisał:

kazdy juz miał załozony i
no nie do konca jest to prawda.... poszukaj dokladniej. Sa opisy, schematy i chyba zdjecia tez jakies byly nawet sposob podlaczenia i prowadzenia przewodow byl zamieszczony.

#6 Offline   Kubaat3lover


  • Postów: 545
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 18 stycznia 2012 - 21:07

zauwazyłem, że mam zawyżone wskazania.
Przed chwilą sprawdzałem i mialem wskazanie +2*C a w tym samym miejscu termometr rtęciowy pokazywał troche poniżej 0*C, podobnie z inną 190tką ktora stała obok i ona miala inny, poprawny odczyt... Wina czujnika?

Użytkownik Kubaat3lover edytował ten post 18 stycznia 2012 - 21:07


#7 Offline   macmw


  • Postów: 962
  • Na forum od: 06 lis 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W124 5.0E - M119
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Porsche 991 turbo s

Napisano 18 stycznia 2012 - 21:31

Jeżeli by czujnik padł to by nie pokazywał wcale albo pokazuje -38 stopni. Zazwyczaj niedokładności wynikają albo z pokombinowanego czujnika, nieoryginalnego miejsca montażu, albo też auto stało chwilę z ciepłym silnikiem.

#8 Gość_savant_


  • Na forum od: --

Napisano 18 stycznia 2012 - 21:58

Może ktoś wymieniał już czujnik i nie dopasował? Tam jest termistor NTC co oznacza, że im cieplej tym ma mniejszy opór. Jeżeli zawyża wskazania to znaczy, że opór jest za niski o wartość X(więc wskazania na blacie za wysokie) i należy mu ten opór zwiększyć właśnie o X(odpowiadającą iluś tam stopniom). Należy wpiąć w szereg z czujnikiem potencjometr o dobranym zakresie oporu do oporu czujnika i poprzez próby i ustawianie różnych wartości dobrać dodatkową wartość oporności, która wykalibruje czujnik. Oczywiście należy mieć jakiś pewny termometr do porównania.
Przykładowo (z kosmosu wzięte wartości):
Jest 10*C, a na wskaźniku mamy 12*C. Należy dobrać taką wartość oporu na dodatkowym potencjometrze, która sumując się z aktualną czujnika "powie" wskaźnikowi, że w istocie jest 10*C.
Jak temperatura wzrośnie dalej do np. do 14*C realnie, to opór czujnika zmaleje i pokazałoby nam 16*C, lecz mając dodatkowy, dobrany przez nas opór pokaże 14*C. Bo w szereg będzie wpięty "hamulec na 2*C", czyli stała korekta dla nieco za niskiej oporności czujnika.
Mówiąc prościej -skoro czujnik ma w całym zakresie temperatur za niską oporność(a niższa = wyższe wskazanie) to trzeba mu ją dodatkowo zwiększyć poprzez dobraną "dopinkę". A potem zastąpić potencjometr odpowiednim opornikiem(względy praktyczne)
Jeżeli termometr by nam zaniżał....wymieńmy termistor NTC na właściwy, lub nawet zawyżający wskazania. Bo tu już korygowanie choć możliwe wymaga większych komplikacji i skórka za wyprawkę.
Nie jest zresztą tak ekstra łatwo dobrać termistor z pudełka w sklepie -pomiary mogą być złudne, bo oporność będzie rzekomo ok ale zmienia się ona wraz z temperaturą no i kto wie ile mamy w sklepie, a ile po pomacaniu termistora ma on? ;) Co innego jak termistor jest konkretnie dedykowany do jakiegoś układu. Wtedy wiadomo, że jakiś tam zakres łapie i dla jakiś tam punktów temperatury ma pożądane wartości.
Niech ktoś to przeczyta, bo może pokręciłem :E

#9 Offline   macmw


  • Postów: 962
  • Na forum od: 06 lis 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W124 5.0E - M119
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Porsche 991 turbo s

Napisano 18 stycznia 2012 - 22:06

Powiem wam tyle, żaden z termistorów które są dostępne zazwyczaj w sklepach nie pasuje idealnie. Mam charakterystykę termistora oryginalnego z WIS i żaden nie pasuje idealnie, zawsze są jakieś różnice.
Ja sam w końcu założyłem czujnik od C-klasy W202 nowszego typu, jest inaczej montowany (ma wtyczkę taką jak czujnik temp. pow. zasysanego w silnikach M111 i M104) cena czujnika z FEBI 30zł, jedyny problem to kombinacja z zakładaniem (albo "rzeźba" pod tablicą rejestracyjną albo trzeba go założyć pod zderzakiem).

Dołączona grafika

Użytkownik macmw edytował ten post 18 stycznia 2012 - 22:09


#10 Offline   Kubaat3lover


  • Postów: 545
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 27 stycznia 2014 - 12:01

Wyświetl postUżytkownik savant dnia 18 stycznia 2012 - 21:58 napisał

Może ktoś wymieniał już czujnik i nie dopasował? Tam jest termistor NTC co oznacza, że im cieplej tym ma mniejszy opór. Jeżeli zawyża wskazania to znaczy, że opór jest za niski o wartość X(więc wskazania na blacie za wysokie) i należy mu ten opór zwiększyć właśnie o X(odpowiadającą iluś tam stopniom). Należy wpiąć w szereg z czujnikiem potencjometr o dobranym zakresie oporu do oporu czujnika i poprzez próby i ustawianie różnych wartości dobrać dodatkową wartość oporności, która wykalibruje czujnik. Oczywiście należy mieć jakiś pewny termometr do porównania.
Przykładowo (z kosmosu wzięte wartości):
Jest 10*C, a na wskaźniku mamy 12*C. Należy dobrać taką wartość oporu na dodatkowym potencjometrze, która sumując się z aktualną czujnika "powie" wskaźnikowi, że w istocie jest 10*C.
Jak temperatura wzrośnie dalej do np. do 14*C realnie, to opór czujnika zmaleje i pokazałoby nam 16*C, lecz mając dodatkowy, dobrany przez nas opór pokaże 14*C. Bo w szereg będzie wpięty "hamulec na 2*C", czyli stała korekta dla nieco za niskiej oporności czujnika.
Mówiąc prościej -skoro czujnik ma w całym zakresie temperatur za niską oporność(a niższa = wyższe wskazanie) to trzeba mu ją dodatkowo zwiększyć poprzez dobraną "dopinkę". A potem zastąpić potencjometr odpowiednim opornikiem(względy praktyczne)
Jeżeli termometr by nam zaniżał....wymieńmy termistor NTC na właściwy, lub nawet zawyżający wskazania. Bo tu już korygowanie choć możliwe wymaga większych komplikacji i skórka za wyprawkę.
Nie jest zresztą tak ekstra łatwo dobrać termistor z pudełka w sklepie -pomiary mogą być złudne, bo oporność będzie rzekomo ok ale zmienia się ona wraz z temperaturą no i kto wie ile mamy w sklepie, a ile po pomacaniu termistora ma on? ;) Co innego jak termistor jest konkretnie dedykowany do jakiegoś układu. Wtedy wiadomo, że jakiś tam zakres łapie i dla jakiś tam punktów temperatury ma pożądane wartości.
Niech ktoś to przeczyta, bo może pokręciłem :E


To chyba mam taki objaw:
Dokupowalem u goscia oryginalny wyswietlacz temp ale czujnik mam jakis zamiennik, zapewne termistor... przeklamuje mi pieknie temp
Ostatnio było -20* a pokazywal -4, jak jest ok -0 to pokzuje +2 itp... wariuje

Teraz pytanie, kupic termistor ntc 3,3kiloma o charakterystyce 110 ae o jakiej wartosci kohm ?? Moze tu jest pies pogrzebany ?








Podobne tematy Zwiń