Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

klima - uszkodzony przekaznik sterownik.


31 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 12 maj 2011 - 11:19

Witam
Jak w temacie padła klima- tzn włącając auto sprezarka zaskakuje na ok. 2-3s i się rozłącza.
Wyłaczając klime i właczając ją przyciskiem nie reaguje (tzn reaguje na przycisk włączenia tylko raz po ponownym uruchomieniu auta).
Gaz jest , czujniki cisnieniowe ok. , przekaźnik srebrny za aku ok.
Nie chce zaskoczyc na krótko omijając ten srebrny przepięciowy , ale działa na krótko bezposrednio do sprezarki z aku.
Sprawdziłem przekaznik klimy i okazało się ze wyjmujac go i wkładając do instalacji na włączonym silniku za kazdym razem elektromagnes załącza na 2 – 3 s i potem puszcza.

Czy mieliscie taki przypadek .
Jak sprawdzic ten sterownik, jest to auto z 95 roku z IX sterownik nr 003 545 51 05 z napisem D-KLIM.- które piny na krótko? Ewentualnie który sygnał go wzbudza.

Czy jest taka opcjka ze zły sygnał z czujnika w srodku auta np. od temp parownika „mówi” mu ze parownik jest wystarczająco zimny i go nie załacza.

Po co jest czujnik obrotów na spręzarce i jak działą na układ. Ewentualnie jak sprawdzic jego działanie.

Dzis poszukam wsród taksówkarzy podobnego auta i może sterownik będzie taki sam .

Będę wdzieczny za jakies wskazówki
Pozdrawiam

#2 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 maj 2011 - 12:00

merc80 napisał:

Po co jest czujnik obrotów na spręzarce i jak działą na układ.
Od tego bym zaczął. Najwyraźniej cos blokuje układ.
Czujnik przędkości jest po to aby porównać prędkość sprężarki z prędkościa silnika-jeśli się różnią, a może to oznaczać np ślizganie się paska, sterownik wysprzęgla sprężarkę.
Opisywana sytuacja wskazuje że po krótkiej chwili zanim układ zdazy porównac obie prędkości wywala spręzarkę.

Sprawdź wtyczkę na spręzarce. Czy klima wczesniej działała normalnie?

Sposób w jaki spradza się czujnik prędkości podam ci wieczorem

#3 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 12 maj 2011 - 13:52

jesli to moze byc bład predkosci to czujnik jest tez na wale - czekam na info w sprawie tego sprawdzania - co gorsza własnie stanął wentylator ok nawiewu - czy za 200zł opłaca si ego regenerowac w serwisie boscha?
nowe tulejki szczotki i komutator.
pozdrawiam

#4 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 maj 2011 - 21:14

serwisówka mówi co następuje:

"Sterownik porównuje dwa sygnały prędkości z koła zamachowego i sprezarki 2 sekundy po zasprzęgleniu sprężarki (w celu skompensowania poślizgu paska w początkowej fazie po zasprzęgleniu). Jeśli róznica prędkosci jest wieksza niż 30% w ciagu 200 milisekund następuje rozłaczenie sprzęgła sprężarki. Proces jest powtarzany po każdym wyłaczeniu i ponownym właczeniu zapłonu"

Także myślę że trop jest jak najbardziej trafny. Kopię dalej w papierach :E

#5 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 maj 2011 - 21:39

roxa, o tym własnie mówimy :D
Już wyjasniam.
a) Aby sprawdzić czy sprężarka wogóle bedzie chodzić i coś się bedzie działo należy wyciągnąć sterownik klimy odpalic silnik i zewrzec ze sobą pin 5 i 7-sprężarka powinna się zasprzeglić
b) Sprawdzenie czujnika obrotów na sprężarce - wyjmij sterownik, zmierz rezystancję powmiedzy pinem 9 i 11 w gnieździe. Powinno byc około 350-450 Ohmów. Jeśli jest duzo więcej albo nieskończoność to albo jest walniety czujnik albo kabel/wtyczka na sprężarce.
Jeśli rezystancja jest ok, odpal silnik, zewrzyj ze soba piny 5 i 7 w gnieździe (sprężarka się zasprzęgli) i zmierz napięcie pomiędzy 9 a 11 (napięcie wytwarzane przez czujnik spręzarki) Powinno byc około 0,3V (napięcia przemiennego) na wolnych obrotach. Jesli nie ma to padł czujnik na sprężarce
c) Sprawdzenie czujnika obrotów na kole zamachowym - na pracujacym silniku zmierz napięcie pomiedzy pinem 1 i 2. Powinno byc około 4V (napięcia przemiennego) na wolnych obrotach.
Jesli nie ma napiecia to sprawdź rezystancję czujnika na-na zgaszonym silniku sprawdź omomierzem pomiedzy pinem 1 i 2. Powinno byc około 2 kOhmów. Jesli jest dużo wiecej albo nieskończoność to sprawdź kabel czujnika

Mam nadzieje że to co tu naprodukowałem się sprawdzi w praktyce ;) Diałaj :E

#6 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 13 maj 2011 - 12:49

Ok super napewno dziś posprawdzam te czujniki
a co w przypadku uszkodzonego czujnika na sprzearce - jest to wymienne? czy cała spręzarka do wymiany.
i czy nie trzeba spuszczac gazu ?
z autopsji wiem ze jak pojade ze szczelnym układem do jakiegos serwisu to te ch... zaraz coś znajda ze jest nieszczelność . a szkoda wypuszczac gaz w powietrze .

#7 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 maj 2011 - 12:52

Czujnik sam z siebie się nie popsuje. Ja stawiałbym na uszkodzone przewody do niego (jesli już) albo cos z wtyczka na sprężarce. Sprawdź najpierw oba

#8 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 maj 2011 - 13:45

tak :mrgreen: Sam tego nie wymysliłem :star:

#9 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 13 maj 2011 - 15:02

jeszcze jedno - na pinach 1 i 2 na wtyczce do spręzarki mam 12 V(masa na silniku) bez wzgledu czy jest właczona klima czy nie ( na pulpicie) , tak ma być? :star:

#10 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 maj 2011 - 16:38

1 i 2 to złacza czujnika obrotów wiec coś tam na nich może być a przynajmniej nie ma to żadnego znaczenia - wiesz że kable ze sterownika do wtyczki masz dobre :star:

#11 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 13 maj 2011 - 18:30

no i wszystko jasne
miedzy 5i7 pinem 850 ohmów
zworka miedzy 9 i 11 uruchamia sprezarke
miedzy 1i2 pinem ok 3,28v - obrotomierz działą poprawnie wiec powinno byc dobrze .
no i co teraz - da sie jakoś kupic-zregenerowac ten czujnik ?
najwazniejsze ze znalazłem przyczynę - duzy browar piotrek . :star:

#12 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 maj 2011 - 20:51

merc80 napisał:

zworka miedzy 9 i 11 uruchamia sprezarke
Czuli jest odwrotnie jak ci pisałem?? 5 i 7 powinno startować sprężarkę :D
Czujnik na sprężarce nie daje żadnego napięcia?

#13 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 13 maj 2011 - 22:21

nie no :D , piatek juz pozno - jest dokładnie jak napisałeś - miedzy 9i 11 850 ohm itd...
co teraz?
jak odratowac tą sprezarke najlepiej bez rozszczelniania układu?

#14 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 14 maj 2011 - 08:57

merc80, jakie napięcie jest między tymi 9 i 11 jak zasprzęglisz sprężarke? 850 Ohmów to nie jest jakaś straszna róznica.

#15 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 14 maj 2011 - 23:10

w tym problem ze napiecie nie jest stałe "pływa " sobie od 0 do 1v.
nie wiem dokłądnie jaki to model mojej sprezarki ale jesli to nippondenso 17 cos tam - takie były na llegro te które udało sie odczytac cos z tabliczki . to taki czujnik kosztuje od 61 zł w sklepie w łodzi (laser-sinex) do 360-660zł za taki czujnik w ASO.
niestety nie da sie uniknąc rozszczelnienia układu przy jego wymianie.
pozdrawiam.

#16 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 15 maj 2011 - 13:53

ok roxa pomiar był nie na tym zakresie - ale tym bardziej upewniłem sie ze czujnik jest walniety - pomiar wykazuje 0 - słownie zero.
przy okazji zmierzyłem jeszcze raz oporność i przy stałych obrotach wacha sie od 760 do 1100ohmów.
w firmach zajmujacych sie sprezarkami to wcale nie tak rzadki przypadek i na telefon wyceniono mi to na 120zł razem z usługą - ale musze sam wyjąc sprezarkę -wiec dodatkowo dochodzi koszt czynnika.

#17 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 15 maj 2011 - 21:12

Jeśli chcesz samemu zdejmować sprężarkę to lepiej jedź do nich niech ci ten czynnik odciągnąć bo jak rozkręcisz przewody, jak pier...nie ciśnienie razem z olejem to będziesz miał cały silnik zielony. Profesjonalniej i ekologiczniej :D

#18 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 05 czerwiec 2011 - 21:24

czujnik wymieniony - parametry w normie a niestety klima nie działa- te same objawy załącza sie na 2s i rozłącza sie .
ciekawi mnie troche ze na pinach 9 i 11 jest napiecie 13 v po podpieciu sie czujnikiem do nadwozia jako masy - tak ma być?

#19 Offline   merc80


  • Postów: 118
  • Na forum od: 02 gru 2009
  • Miejscowość: gniezno
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 4matic 88r.
  • Inne auto:Volvo XC70 3,2 AWD

Napisano 06 czerwiec 2011 - 07:19

roxa - pisze parametry w normie tzn napiecie i opornośc czujników wg podanych przez piotrka danych -po wymianie jest 386ohm-450ohm i 0.3v na przemiennym .
wg instalacji piny 9 i 11 idą bezpośrednio do czujnika na sprezarce wiec zastanawiam sie skąd bierze sie na nich napiecie - tzn robiąc pomiar pomiedzy pinem 9 i nadwoziem oraz 11 i nadwoziem jest 13v na pracujacym silniku i zapietej na króko klimie

nr nadwozia to 1241861f335958 a sterownik to 0035455105 z napisem d klim - skrzynia manualna .
dzis podjade do znajomego podmienić sterowniki .
Piotrek pytanie do Ciebie- skąd masz te dane na temat wartości na czujnikach tzn do jakiego silnika

#20 Offline   bienias87


  • Postów: 151
  • Na forum od: 15 lip 2009
  • Miejscowość: Łomża
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 06 czerwiec 2011 - 08:55

merc80 napisał:

wg instalacji piny 9 i 11 idą bezpośrednio do czujnika na sprezarce wiec zastanawiam sie skąd bierze sie na nich napiecie - tzn robiąc pomiar pomiedzy pinem 9 i nadwoziem oraz 11 i nadwoziem jest 13v na pracujacym silniku i zapietej na króko klimie

Czujnik indukcyjny... Jak się kreci to się wytwarza SEM (siła elektromotoryczna) i masz napięcie. Dlatego na takich czujnikach pomiar względem masy nic nie wnosi. Mierzy się zawsze pomiędzy wejściem i wyjściem czujnika...


A teraz czysto teoretyczne rozważania do znawców... Skoro sterownik porównuje prędkości obrotowe sprężarki i silnika... To przy odłączonym czujniku z silnika i ze sprężarki porównał by ze sobą dwie, zerowe wartości, co mieściło by się w tolerancji 30% :hahaha: więc generalnie powinien załączyć sprzęgło sprężarki :hahaha: