Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

* * * * * 8 głosy

[W/S124] 4-MATIC - wszystko o tym modelu



282 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 08 listopad 2011 - 10:21

Witam.
W tym wątku będziemy się starali zamieścić wszystkie informacje o napędzie 4-matic stosowanym w modelu W124.
Jeśli jesteś użytkownikiem tego modelu, proszę - pisz do mnie PW z wszelkimi materiałami, którymi chciałbyś się podzielić.
Pozdrawiam.

#2 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 08 listopad 2011 - 15:37

Na początek, kilka informacji od kolegi bisqit :ok:

http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... 4MATIC.pdf
http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... IC-ADS.pdf


Ciekawy filmik:


#3 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 08 listopad 2011 - 20:07

To może jeszcze dorzucę nieco:

sworzeń wahacza przedniego:

Dołączona grafika

Sprężyna przednia.

Dołączona grafika

Jutro mogę zrobić więcej zdjęć poszczególnych podzespołów z 4mata. Na warsztacie stoi cały 300TE 4mat na części

#4 Offline   Dziku


  • Postów: 241
  • Na forum od: 23 sty 2010
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 listopad 2011 - 21:19

Ja muszę się zebrać w końcu i napisać artykuł do FAQ odnośnie rozbierania skrzyni rozdzielczej i wymiany uszczelnień.
Tutaj wrzuciłem kilka informacji odnośnie działania i budowy 4matica.
Generalnie z WIS/EPC 4matic nie jest taki straszny jak wszyscy o nim mówią(no może poza cenami części bo praktycznie tylko ASO), a w zimie mina kierowców BMW mielących kołami w miejscu gdy ich mijam :D - bezcenna :jump:

#5 Offline   Biały


  • Postów: 4966
  • Na forum od: 09 mar 2007
  • Miejscowość: Chełm
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Sprinter 515 CDI
  • Trzeci Mercedes:200D...

Napisano 08 listopad 2011 - 22:43

ta sprężyna to jakaś niehalo chyba :jump:

#6 Offline   tudesky


  • Postów: 172
  • Na forum od: 11 maj 2011
  • Miejscowość: 3miasto
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 listopad 2011 - 22:47

Biały, chyba halo :jump: Z tego co pamietam, to w EPC również tak wygląda na schemacie.

3miasto pozdrawia

#7 Offline   Biały


  • Postów: 4966
  • Na forum od: 09 mar 2007
  • Miejscowość: Chełm
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Sprinter 515 CDI
  • Trzeci Mercedes:200D...

Napisano 08 listopad 2011 - 22:55

troche wypracowana :jump: . Swoją drogą to mogli jakoś ten wachacz przeprojektować i dolny kielich nad półosią zrobić a nie ze sprężyną cudować

#8 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 09 listopad 2011 - 07:39

Widok konstrukcji od spodu:

Dołączona grafika Dołączona grafika


Sposób lokalizacji usterki 4MATIC

Najpierw lokalizujesz gniazdo diagnostyczne obok akumulatora, na grodzi od silnika.
Zwierasz pin 1 i 5, na ok dwie sekundy ( dla wygody proponuje wykonywać operację za pomocą jakiegoś kabelka o długości ok. 2m siedząc za kierownica) kontrolka od 4-mat powinna ci zacząć migać, ilość błyśnięć daje kod uszkodzenia któregoś z elementów układu.
Operacje odczytu wykonujesz aż do ponownego wyświetlenia tego samego błędu - czyli zwarcie na ok 2 sek., i ponowny odczyt.
Kasowanie sterownika przeprowadzasz poprzez zwarcie pinów na ok. 12 sek.
Operację odczytu i kasowania najlepiej przeprowadzać na włączonym silniku.

Wykaz błędów

1- wszystko OK.
2- popsuty sterownik
3- wyłącznik STOP
4- czujnik obrotów: koło LP
5- czujnik obrotów: koło PP
6- czujnik obrotów tylnej osi
7- czujnik LP, PP, tył, lub sterownik ABS
8- przekaźnik przepięciowy, zawór napędu przedniego, zawór centralnej blokady międzymostowej
9- przekaźnik przepięciowy, zawór centralnej blokady międzymostowej, zawór blokady tylnego mostu, wyłącznik STOP
10- przekaźnik przepięciowy, zawór blokady tylnego mostu, wyłącznik STOP
11- przekaźnik przepięciowy, czujnik położenia koła kierownicy

Opis autorstwa kolegi Jurand

#9 Offline   Charlie9


  • Postów: 7791
  • Na forum od: 15 sty 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 listopad 2011 - 08:59

bisqit napisał:

Sprężyna przednia.
to ja dorzuce wymontowane :jump:

Dołączona grafika

#10 Offline   Michał


  • Postów: 261
  • Na forum od: 28 gru 2010
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 listopad 2011 - 16:21

Trochę informacji ze starej dobrej książki dotyczących 4matic ASD itd :hmm: :)

Dołączona grafika,Dołączona grafika,Dołączona grafika,Dołączona grafika.
Dołączona grafika,Dołączona grafika,Dołączona grafika,Dołączona grafika.
Dołączona grafika,Dołączona grafika,Dołączona grafika.

#11 Offline   robson99


  • Postów: 390
  • Na forum od: 26 paź 2010
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W124 2.8E - M104
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:123 coupe + c36
  • Inne auto:Ford Focus, Suzuki DRZ400 SM

Napisano 09 listopad 2011 - 21:00

Kierownica jest inna, także wymiana na niewytarta graniczy z cudem. Dziś miałem nieprzyjemność to robić, poszła do obszycia. Jak wróci porobię zdjęcia.

#12 Offline   Dziku


  • Postów: 241
  • Na forum od: 23 sty 2010
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 listopad 2011 - 21:07

robson99 napisał:

Kierownica jest inna

A możesz zdradzić więcej szczegółów czym się te kierownice różnią?

#13 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 09 listopad 2011 - 21:42

Odpowiedź znajdziesz w wątkach które warto tu przykleić :hmm:

jak-dziala-4matic-w-w124-vt13435.htm?hilit=4matic
w124-30d-4matic-automat-opinie-vt2293.htm?highlight=4x4

#14 Offline   Michał


  • Postów: 261
  • Na forum od: 28 gru 2010
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 10 listopad 2011 - 12:23

Kombinowałem też z kierownicą w swoim 4maticu i bez problemu udało mi się odkręcić ten ślizg od kierownicy i przełożyć do innej. Same kierownice się nie różniły. Dodam że to były kierownice z poduszką.

Z ciekawostek dotyczących wymiany kierownicy dodam że moduł do poduszek z 124 współpracuje też z innymi poduszkami z nowszych ;) np z 202,208,129,170. Same kierownice bez przeróbek pasują tylko do E klasy.

#15 Offline   robson99


  • Postów: 390
  • Na forum od: 26 paź 2010
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W124 2.8E - M104
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:123 coupe + c36
  • Inne auto:Ford Focus, Suzuki DRZ400 SM

Napisano 10 listopad 2011 - 13:41

Ślizgi to nie problem, ale klakson jest inaczej podłączony, a na samym przewodzie klaksonu są dwie dziwne rzeczy na wysokości górnych ramion.

#16 Offline   bart22


  • Postów: 276
  • Na forum od: 03 maj 2011
  • Miejscowość: Pszczyna
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 27 listopad 2011 - 15:45

a ja mam momo w swoim maticu juz taka byla od fabryki, wiec wnioskuje ze pasuja rowniez inne kierownice...

Dołączona grafika

#17 Offline   Smoła


  • Postów: 40
  • Na forum od: 17 lis 2011
  • Miejscowość: Gdynia
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:4-matic
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:VW t3 westfalia

Napisano 28 listopad 2011 - 08:07

Witam, jaki jest numer katalogowy z FEBI dla tylnych tuleji przedniego wahacza? Bo kopiłem niby zestaw naprawczy jednego wahacza bo tulejki miały być takie same a tu lipa.

#18 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 28 listopad 2011 - 09:05

Smoła napisał:

bo tulejki miały być takie same a tu lipa.

Sprawdziłeś to w katalogu Febi?

Musisz kolego sobie sam poszukać. Ja nie wymieniałem i tak jak Ci pisałem niżej (mogą pasować), trochę własnej inwencji, pracujemy dopiero nad tematem :roll:

#19 Offline   Dziku


  • Postów: 241
  • Na forum od: 23 sty 2010
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 listopad 2011 - 12:38

Zrobiłem małe dochodzenie odnośnie tych tulei i nie jest tak wesoło...Wg. EPC do 4Matic'ów przychodziły dwa rodzaje tych tulei:
-> A124 330 04 75 do numeru identyfikacyjnego B711095
-> A124 330 08 75 od numeru identyfikacyjnego B711096
Dla numeru wcześniejszego (...04 75) znalazłem tylko taką fotkę:
Dołączona grafika
Tutaj fotorelacja jak gość wymienia te tuleje u siebie(zdjęcia na dole, nie przerażać się krzaczkami).
Udało mi się też znaleźć zdjęcie zestawu późniejszego(...08 75):
Dołączona grafika
Nie wiem na czym polegają różnice między tymi numerami, ale na pewno nie są zamienne, bo by to w EPC było zaznaczone.
Na pewno nie jest to samo, co w standardowych W124:
-> A124 330 05 75 do numeru identyfikacyjnego F204091 (FEBI FE08561)
Dołączona grafika
-> A124 330 06 75 od numeru identyfikacyjnego F204092 (FEBI FE09674)
Dołączona grafika
Jeśli chodzi o zamienność z w201 to znalazłem tylko coś takiego:
-> A124 330 07 75 dla samochodów z zawieszeniem sportowym(FEBI FE14233)
Dołączona grafika
Wygląda podobnie do tego na pierwszym zdjęciu, jednak należałoby to stwierdzić organoleptycznie przy użyciu suwmiarki i porównaniu z oryginałem, który siedział w wahaczu.

#20 Offline   Smoła


  • Postów: 40
  • Na forum od: 17 lis 2011
  • Miejscowość: Gdynia
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:4-matic
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:VW t3 westfalia

Napisano 29 listopad 2011 - 12:08

Dodam od siebie, że dzwoniłem przed chwilą do Mercedesa i pani mi oznajmił że można kupić cały zestaw naprawczy na jeden wahacz dolny w cenie 478zł kpl. Podpytałem tez o w/w numery tulejek, to niestety żaden nie pasował do mojego.