Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[KE-Jetronic] - Zawór Powietrza Dodatkowego / ZPD - sterowanie i działanie.



40 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   wuujek


  • Postów: 25
  • Na forum od: 15 kwi 2011
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 13 listopad 2011 - 19:33

Witam. Mam problem z wolnymi obrotami, prawdopodobnie przez zawór powietrza dodatkowego(to coś zamiast krokowca). Interesuje mnie, czy da się rozebrać to ustrojstwo. Miałem się za to zabierać, ale wole się spytać żeby nie uszkodzić. Na tej blaszce co się porusza widać zarysowania i dostając się do środka mógłbym coś z tym pokombinować.

#2 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 13 listopad 2011 - 19:56

wuujek, da się rozebrać ,ale potem bardzo ciężko to poskładać ,trza rzeźbić ,a co do tej blaszki co masz porysowaną to możesz psiknąć na razie wd zobaczysz czy lepiej ,a o zaworze pd było dużo na forum poszukaj.

#3 Offline   wuujek


  • Postów: 25
  • Na forum od: 15 kwi 2011
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 13 listopad 2011 - 21:43

Czytałem o tym zaworze. Już kiedyś psikałem wd i pomogło na jakiś czas.

#4 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 17 listopad 2011 - 14:30

wuujek, taki opis znalazłem w necie

Zawór powietrza dodatkowego
Po uruchomieniu zimnego silnika rozpoczyna się faza jego nagrzewania. Aby silnik pracował stabilnie, a toksyczność spalin była możliwie niska, w tej fazie pracy musi być doprowadzona dodatkowa ilość paliwa i powietrza. Do tego celu służy zawór powietrza dodatkowego. Jest to zawór doprowadzający powietrze tylko w fazie nagrzewania silnika. Ilość dostarczanego powietrza zależy tylko od temperatury silnika. Zawór ten jest montowany na kanale obejściowym przepustnicy, na zewnątrz obudowy przepustnicy lub wewnątrz.
Miejsce montażu zaworu jest tak dobrane, aby jego temperatura była zbliżona do temperatury silnika. Praca zaworu powietrz dodatkowego zostanie przedstawiona na przykładzie konstrukcji bimetalicznego zaworu powietrza dodatkowego, stosowanego przez firmę Bosch w układach typu K, KE, L-Jetronic oraz Motronic
Zależnie od temperatury silnika, sprężyna bimetaliczna , ustala stopień przesłonięcia kanału obejściowego przez przesłonę (zasuwę) , która ma kształtowe wycięcie określające ilość dopuszczanego powietrza.
Cechą sprężyny bimetalicznej jest to, że jej promień wygięcia jest zależny od temperatury - jest zbudowana z dwóch połączonych pasków metali o różnych współczynnikach rozszerzalności liniowej.
Po uruchomieniu silnika, ilość dodawanego powietrza i paliwa musi maleć w stopniu odpowiednim dla danego silnika. Aby dostosować szybkość zamykania przesłony do wymagań danego silnika, sprężyna bimetaliczna jest ogrzewana elektrycznie uzwojeniem . Uzwojenie to jest zasilane przez wtyk 1 z przekaźnika włączającego elektryczną pompę paliwową (stale podczas pracy silnika). Nagrzewana sprężyna bimetaliczna unosi koniec do góry, a sprężyna wymusza ruch przesłony w kierunku , czyli zamyka wolny przelot kanału , aż do oparcia o zderzak
Po wyłączeniu silnika, stygnąca sprężyna bimetaliczna, pokonując opór sprężyny , obraca przesłonę , zwiększając ponownie wolny przekrój kanału
W innych układach wtryskowych można spotkać zawory o takiej samej zasadzie pracy, ogrzewane cieczą z układu chłodzenia, w których zamiast sprężyny bimetalicznej jest stosowalny element rozszerzalny, np. woskowy. Steruje on tłokiem przesłaniającym wolny przekrój kanału obejściowego.
Wadą zaworów powietrza dodatkowego jest to, że nawet przy prawidłowo pracującym zaworze niewielka część powietrza może przepływać przez zamknięty zawór.

ale jak go sprawdzić to nie mogę nigdzie znaleść :star:
może ma ktoś jakiś opis :D

#5 Offline   wuujek


  • Postów: 25
  • Na forum od: 15 kwi 2011
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 17 listopad 2011 - 16:05

Dzisiaj wykręciłem ten zawór. Na wyłączonym zapłonie przerwa jest około 3mm. Podczas przekręcenia zapłonu blaszka przesuwa się i otwiera przelot całkowicie, jednak po około 10 sekundach wraca do pozycji takiej jak bez zapłonu. Czy tak powinno być? Blaszka przesuwa się płynnie, o nic nie haczy. Co do wyżej wymienionego artykułu.

Cytat

Cechą sprężyny bimetalicznej jest to, że jej promień wygięcia jest zależny od temperatury - jest zbudowana z dwóch połączonych pasków metali o różnych współczynnikach rozszerzalności liniowej
Wydaje mi się że ta blaszka może być uszkodzona a tego nie widać. Może straciła swoje właściwości?

#6 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 17 listopad 2011 - 16:25

właśnie mi też tak sie wydaje ,u mnie jest tak samo przekręce kluczyk otwiera się i po 10sek.sie zamyka ,czy silnik ciepły czy zimny ,znalazłem też taki opis tylko nie wiem czy ta teoraia jest na 100%prawdziwa ,że własnie po przekręceniu stacyjki zdjęciu tego węża gumowego co by było widać zasówke zasówka powinna się zamknąć w ciągu 5minut ,to by miało sens moim zdaniem wtedy ssanie działało by około 3-4 minut a nie jak umnie 20sekund :star:
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... m=1&itbs=1 potem kliknij na ten link pod spodem Zawór Powietrza Dodatkowego Nie Otwiera Się \ K-Jetronic

#7 Offline   wuujek


  • Postów: 25
  • Na forum od: 15 kwi 2011
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 18 listopad 2011 - 14:10

Zastanawiam się również aby wstawić register zamiast tego dziadostwa. ( temat w lpg) Pozwoliło by mi to zobaczyć czy ZPD odpowiada za gaśnięcie na benzynie po ruszeniu, bo z tym mam największy problem. Szkoda mi wydać 150 zł na inny zawór bo jak nie będzie działać to kasa w plecy. A register około 10 pln.

#8 Offline   Radhezz


  • Postów: 1526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 18 listopad 2011 - 19:00

Wiecie co, nie rozbierałem tego w sumie u mnie, ale tak czytam, i nie kumam o czym właściwie jest mowa - jaki bimetal, jaka grzałka, WTF?

Niby z opisu wcześniejszego wynika że to było stosowane w K-Jetronic'u, i tu się z tym zgodzę, bo w przypadku tamtego wtrysku nie ma co sterować zaworem, ale w KE? Litości...

Wystarczyło użyć wyszukiwarki żeby znaleźć temat w którym pisze jak byk że ZPD w KE jest sterowany przez elektronikę wtrysku sygnałem PWM na masie... W stanie "spoczynku" powinien być ponadto częściowo otwarty, bez względu na to czy ma zasilanie/sterowanie czy nie.

Co za tym idzie - jak sprawdzić - tam gdzie powinno być zasilanie dać napięcie z aku, a tam gdzie masa to masa, da to efekt taki jak PWM na 100% wypełnienia i zawór powinien się otworzyć całkowicie.

Ja jestem w na tyle komfortowej sytuacji że mam dostęp do interfejsu diagnostycznego (CDIF/2), który ma wbudowane generatory i moduły sterujące elementami wykonawczymi takimi jak ZPD, i mogę sobie na spokojnie sprawdzić działanie zaworu w pełnym zakresie pracy.

P.S.
Wasze auta powinniście znać lepiej niż ja, może to są jakieś nie do końca zrozumiałe niuanse konstrukcyjne, ale choćby http://mb201-124.eu/...ego-vt10589.htm...

#9 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 18 listopad 2011 - 19:32

Radhezz, chodzi o to ,że zawór sie otwiera po przekręceniu stacyjki i np.odpalam auto po nocy -2stopnie ssanie działa obroty 1200 silnik pracuje równo nawet bardzo po 20sek obroty znacznie spadają do 850/900 czyli zawór pd musi się po 20sek zamykać bo jeżeli nie to obroty by nagle tak nie spadały i wydaje mi się ,że powinny spadać stopniowo i ssanie powinno trwać dłużej niż 20sekund :ok:

#10 Offline   Radhezz


  • Postów: 1526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 18 listopad 2011 - 19:51

melfio1, jeśli się otwiera (przy odpalaniu) i zamyka, co można sprawdzić też na sucho jak to opisałem wcześniej, to logiczny wniosek jest taki że działa, a coś nim (lub niekoniecznie nim akurat) tak steruje... Sprawdź to jeszcze dokładnie, ale potem szukaj przyczyny raczej gdzie indziej - może masz walnięty czujnik temperatury, przetarty przewód?

EDIT:
A tak jeszcze dodam że za ssanie poza w/w zaworem odpowiada jeszcze jeden element wykonawczy - wtryskiwacz rozruchowy...

#11 Offline   wuujek


  • Postów: 25
  • Na forum od: 15 kwi 2011
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 18 listopad 2011 - 20:10

Czyli jeżeli u mnie się otwiera i zamyka znaczy że zawór jest na 100% sprawny i szukać przyczyny gaśnięcia na pb gdzie indziej?

#12 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 18 listopad 2011 - 20:11

czujnik sprawdzalem jest :D srebrny przekaznik podmieniałem nowy ,przekaznik pompy paliwa podmieniałem ,
sonda lambda :ok: EHA nowe :ok:potencjometr :ok: na moją głowe to nie grzeja ta grzałka ,sprężyna bimetaliczna
zawór sie zamyka i otwiera ,a powinien się po woli zamykać ;) z tego co się dowiadywałem ,pytałem to u wielu osób to tak działa ,jako tako :( a wydaje mi sie ,że :ok: to powinien pracować :ok:

#13 Offline   Radhezz


  • Postów: 1526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 18 listopad 2011 - 22:14

wuujek napisał:

Czyli jeżeli u mnie się otwiera i zamyka znaczy że zawór jest na 100% sprawny i szukać przyczyny gaśnięcia na pb gdzie indziej?
Niekoniecznie, bo może się zacinać. Ale gaśnięcie auta może mieć coś wspólnego z czym innym.

melfio1 napisał:

na moją głowe to nie grzeja ta grzałka ,sprężyna bimetaliczna zawór sie zamyka i otwiera ,a powinien się po woli zamykać
Jak już wspomniałem nie jestem przekonany do wersji z grzałką, choćby ze względu na to, że cytowane materiały są delikatnie mówiąc dość ogólnie napisane. Świadczy o tym choćby ten fragment

melfio1 napisał:

http://images.google.../imgres?imgurl= ... m=1&itbs=1 potem kliknij na ten link pod spodem Zawór Powietrza Dodatkowego Nie Otwiera Się \ K-Jetronic
Bo K-Jetronic to co innego, ale również ten

Cytat

Jest to zawór doprowadzający powietrze tylko w fazie nagrzewania silnika.
Figę prawda - konia z rzędem temu kto odpali auto z całkowicie zamkniętym zaworem. Akurat to mam sprawdzone na 110% bo w tym roku bezelkowi wywaliło po strzale wąż z kalosza tak, że go zgubił na obwodnicy Opola - szybka akcja taśmą izolacyjną (zaślepienie wyjścia z kalosza) i gitara. Ale mimo tego że silnik był gorący, bez wciśniętego pedału gazu nie można było odpalić silnika! Również po odpaleniu puszczenie gazu kończyło się zgaśnięciem, a to dlatego, że w MB nie ma nastawnika przepustnicy (ani nic podobnego), a ona sama zamyka się całkowicie, więc ZPD jest jedynym elementem regulującym dopływ powietrza na wolnych obrotach, ssaniu i może również korygować "ilość powietrza" w trakcie jazdy... Nie wiem do czego to porównać szczerze mówiąc, ale chyba najtrafniej do EHA, który również pełni rolę korekcyjną do mechaniki wtrysku, a w K-Jetronic nie występuje...
Ten zawór z bimetalem to pewnie jest i działa (gdzieś), ale ja dopóki nie zobaczę i łapy tam nie włożę to nie uwierzę... Choćby ze względu na to, że wiele osób mówi na ZPD "silnik krokowy", co choć jednoznacznie kojarzy się z LPG w istocie opisuje zasadę działania tego zaworu taką jaką ja znam - czyli elektroniczną.

Cytat

Interesujący jest tu układ sterowania pracą silnika na zimno: w rurze ssącej umieszczono rozruchowy zawór wtryskowy podobny do rozwiązania stosowanego w L-Jetronic. Po kilku pierwszych obrotach rozrusznika wtryskuje on paliwo bezpośrednio do kanału dolotowego, a o ilości wtryskiwanej benzyny i długości procesu wtrysku decyduje włącznik czasowy termiczny, opierający swe decyzje na temperaturze płynu chłodzącego. Jednocześnie siłownik zaworu powietrza dodatkowego otrzymuje "polecenie" większego otwarcia kanału bocznikowego przepustnicy. Dzięki temu do silnika wpada więcej powietrza, rosną więc obroty biegu jałowego - jest to konieczne, by możliwe było pokonanie ogromnie zwiększonych oporów pracy silnika przy zimnym (zgęstniałym) oleju. Podczas całej fazy rozgrzewania silnik otrzymuje bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną - o wiele bogatszą niż podczas pracy w temperaturze roboczej. Steruje tym regulator termiczny, który jest zamocowany w swej metalowej obudowie bezpośrednio na bloku silnika - a więc nagrzewa się wraz z motorem i jest w stanie wkrótce po uruchomieniu zmienić skład mieszanki z powrotem na uboższą. Dodatkowo jest on podgrzewany elektrycznie.
http://www.auto-swia...sch-ke-jetronic
Szczerze mówiąc ten regulator to coś o czym pierwszy raz słyszę, ale czegoś to mimo wszystko dowodzi...

#14 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 19 listopad 2011 - 07:31

Cytat

Podczas całej fazy rozgrzewania silnik otrzymuje bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną - o wiele bogatszą niż podczas pracy w temperaturze roboczej. Steruje tym regulator termiczny, który jest zamocowany w swej metalowej obudowie bezpośrednio na bloku silnika - a więc nagrzewa się wraz z motorem i jest w stanie wkrótce po uruchomieniu zmienić skład mieszanki z powrotem na uboższą. Dodatkowo jest on podgrzewany elektrycznie.

a gdzie jest w ke-jecie regulator termiczny Radhezz,

#15 Offline   Radhezz


  • Postów: 1526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 19 listopad 2011 - 08:19

melfio1 napisał:

a gdzie jest w ke-jecie regulator termiczny Radhezz,
Właśnie to jest to, co mi się nie zgadza, bo jak już pisałem

Radhezz napisał:

Szczerze mówiąc ten regulator to coś o czym pierwszy raz słyszę
Jakby mnie kto pytał, to bym powiedział że jest to funkcja realizowana elektronicznie przez sterownik KE... Cholera, przydałoby się mieć jakiegoś :) z KE pod ręką, to by nie trzeba było dywagować, tylko zajrzeć pod maskę i sprawdzić :roll:

Ja w każdym razie zobaczę jeszcze jak wrócę z obstawy co można w tym temacie wygrzebać, bo teraz nie mam czasu, ale wrócę i poprzeglądam dokumentację/schematy/inne źródła, bo jak do tej pory to wszystko jest robione na gorąco i tak to wychodzi, że ciągle są wątpliwości :pig:

#16 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 19 listopad 2011 - 14:52

u nas to są te zawory elektromagnetyczne ,chyba takie jak poniżej w linku ,tylko z tego opisu nie bardzo rozumię ,o co caman

http://warsztaty.samochodowka.internetd ... zaw_el.htm

#17 Offline   Radhezz


  • Postów: 1526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 19 listopad 2011 - 23:40

melfio1 napisał:

u nas to są te zawory elektromagnetyczne ,chyba takie jak poniżej w linku ,tylko z tego opisu nie bardzo rozumię ,o co caman

http://warsztaty.samochodowka.internetd ... zaw_el.htm
Tak to będzie to. A w opisie jedyne trudności tak naprawdę to chyba może stwarzać tylko kwestia sygnału sterującego PWM (dla dociekliwych coś bardziej zjadliwego niż w Wikipedii http://www.mikrokont...erokoci-impulsu), ale jak dla naszych potrzeb to po prostu zmiana napięcia (i odpowiednio prądu) zasilania, co wpływa na wielkość wytworzonej w elektromagnesie siły elektromotorycznej, co przekłada się na stopień otwarcia zaworu.

#18 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 21 listopad 2011 - 10:06

podmieniłem dziś dwa zawory pd(używane) i dupa ,dalej to samo, ssanie działa 20sek potem widać jak klapa spietrzajaca znacznie idzie w góre i obroty spadaja ,
nie wiem czy te zawory po latach są juz kaput ,czy ECU ma jakieś błędy :pad: może ktoś ma jakiś pomysł :E

#19 Offline   Radhezz


  • Postów: 1526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 21 listopad 2011 - 13:08

melfio1 napisał:

może ktoś ma jakiś pomysł :E
Sprawdź, czy masz napięcie na czarno-fioletowym przewodzie dochodzącym do zaworu - a właściwie to czy masz je tam cały czas?

W sumie to sam już nie wiem, bo poszperałem i okazuje się że te ZPD z bimetalem (zasilanie z przekaźnika pompy paliwa) nie są taką rzadkością jak myślałem... bądź tu mądry i pisz wiersze... zdecydowanie lepiej by było mieć pacjenta u siebie :roll:

#20 Offline   melfio1


  • Postów: 3489
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 23 listopad 2011 - 20:14

Radhezz, problem rozwiązany ,przyczyna był czujnik temperatury ,ten przy pompie wody ,teraz ssanie działa tak jak mówiłem schodzi z obrotów stopniowo :D a zawory pd to w k-jetronic są na ten bimetal ,a w KE-jetronic są elektro magnetyczne ,nie żaden bimetal ;)