Skocz do zawartości




- - - - -

[KE-Jetronic] - Zawór Powietrza Dodatkowego / ZPD - sterowanie i działanie.



40 odpowiedzi w tym temacie

#11 Offline   wuujek


  • Postów: 25
  • Na forum od: 15 kwi 2011
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 18 listopada 2011 - 20:10

Czyli jeżeli u mnie się otwiera i zamyka znaczy że zawór jest na 100% sprawny i szukać przyczyny gaśnięcia na pb gdzie indziej?



#12 Offline   melfio1


  • Postów: 3 639
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 18 listopada 2011 - 20:11

czujnik sprawdzalem jest :D srebrny przekaznik podmieniałem nowy ,przekaznik pompy paliwa podmieniałem ,
sonda lambda :ok: EHA nowe :ok:potencjometr :ok: na moją głowe to nie grzeja ta grzałka ,sprężyna bimetaliczna
zawór sie zamyka i otwiera ,a powinien się po woli zamykać ;) z tego co się dowiadywałem ,pytałem to u wielu osób to tak działa ,jako tako :( a wydaje mi sie ,że :ok: to powinien pracować :ok:

#13 Offline   Radhezz


  • Postów: 1 526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 18 listopada 2011 - 22:14

wuujek napisał:

Czyli jeżeli u mnie się otwiera i zamyka znaczy że zawór jest na 100% sprawny i szukać przyczyny gaśnięcia na pb gdzie indziej?
Niekoniecznie, bo może się zacinać. Ale gaśnięcie auta może mieć coś wspólnego z czym innym.

melfio1 napisał:

na moją głowe to nie grzeja ta grzałka ,sprężyna bimetaliczna zawór sie zamyka i otwiera ,a powinien się po woli zamykać
Jak już wspomniałem nie jestem przekonany do wersji z grzałką, choćby ze względu na to, że cytowane materiały są delikatnie mówiąc dość ogólnie napisane. Świadczy o tym choćby ten fragment

melfio1 napisał:

http://images.google.../imgres?imgurl= ... m=1&itbs=1 potem kliknij na ten link pod spodem Zawór Powietrza Dodatkowego Nie Otwiera Się \ K-Jetronic
Bo K-Jetronic to co innego, ale również ten

Cytat

Jest to zawór doprowadzający powietrze tylko w fazie nagrzewania silnika.
Figę prawda - konia z rzędem temu kto odpali auto z całkowicie zamkniętym zaworem. Akurat to mam sprawdzone na 110% bo w tym roku bezelkowi wywaliło po strzale wąż z kalosza tak, że go zgubił na obwodnicy Opola - szybka akcja taśmą izolacyjną (zaślepienie wyjścia z kalosza) i gitara. Ale mimo tego że silnik był gorący, bez wciśniętego pedału gazu nie można było odpalić silnika! Również po odpaleniu puszczenie gazu kończyło się zgaśnięciem, a to dlatego, że w MB nie ma nastawnika przepustnicy (ani nic podobnego), a ona sama zamyka się całkowicie, więc ZPD jest jedynym elementem regulującym dopływ powietrza na wolnych obrotach, ssaniu i może również korygować "ilość powietrza" w trakcie jazdy... Nie wiem do czego to porównać szczerze mówiąc, ale chyba najtrafniej do EHA, który również pełni rolę korekcyjną do mechaniki wtrysku, a w K-Jetronic nie występuje...
Ten zawór z bimetalem to pewnie jest i działa (gdzieś), ale ja dopóki nie zobaczę i łapy tam nie włożę to nie uwierzę... Choćby ze względu na to, że wiele osób mówi na ZPD "silnik krokowy", co choć jednoznacznie kojarzy się z LPG w istocie opisuje zasadę działania tego zaworu taką jaką ja znam - czyli elektroniczną.

Cytat

Interesujący jest tu układ sterowania pracą silnika na zimno: w rurze ssącej umieszczono rozruchowy zawór wtryskowy podobny do rozwiązania stosowanego w L-Jetronic. Po kilku pierwszych obrotach rozrusznika wtryskuje on paliwo bezpośrednio do kanału dolotowego, a o ilości wtryskiwanej benzyny i długości procesu wtrysku decyduje włącznik czasowy termiczny, opierający swe decyzje na temperaturze płynu chłodzącego. Jednocześnie siłownik zaworu powietrza dodatkowego otrzymuje "polecenie" większego otwarcia kanału bocznikowego przepustnicy. Dzięki temu do silnika wpada więcej powietrza, rosną więc obroty biegu jałowego - jest to konieczne, by możliwe było pokonanie ogromnie zwiększonych oporów pracy silnika przy zimnym (zgęstniałym) oleju. Podczas całej fazy rozgrzewania silnik otrzymuje bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną - o wiele bogatszą niż podczas pracy w temperaturze roboczej. Steruje tym regulator termiczny, który jest zamocowany w swej metalowej obudowie bezpośrednio na bloku silnika - a więc nagrzewa się wraz z motorem i jest w stanie wkrótce po uruchomieniu zmienić skład mieszanki z powrotem na uboższą. Dodatkowo jest on podgrzewany elektrycznie.
http://www.auto-swia...sch-ke-jetronic
Szczerze mówiąc ten regulator to coś o czym pierwszy raz słyszę, ale czegoś to mimo wszystko dowodzi...

#14 Offline   melfio1


  • Postów: 3 639
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 19 listopada 2011 - 07:31

Cytat

Podczas całej fazy rozgrzewania silnik otrzymuje bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną - o wiele bogatszą niż podczas pracy w temperaturze roboczej. Steruje tym regulator termiczny, który jest zamocowany w swej metalowej obudowie bezpośrednio na bloku silnika - a więc nagrzewa się wraz z motorem i jest w stanie wkrótce po uruchomieniu zmienić skład mieszanki z powrotem na uboższą. Dodatkowo jest on podgrzewany elektrycznie.

a gdzie jest w ke-jecie regulator termiczny Radhezz,

#15 Offline   Radhezz


  • Postów: 1 526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 19 listopada 2011 - 08:19

melfio1 napisał:

a gdzie jest w ke-jecie regulator termiczny Radhezz,
Właśnie to jest to, co mi się nie zgadza, bo jak już pisałem

Radhezz napisał:

Szczerze mówiąc ten regulator to coś o czym pierwszy raz słyszę
Jakby mnie kto pytał, to bym powiedział że jest to funkcja realizowana elektronicznie przez sterownik KE... Cholera, przydałoby się mieć jakiegoś :) z KE pod ręką, to by nie trzeba było dywagować, tylko zajrzeć pod maskę i sprawdzić :roll:

Ja w każdym razie zobaczę jeszcze jak wrócę z obstawy co można w tym temacie wygrzebać, bo teraz nie mam czasu, ale wrócę i poprzeglądam dokumentację/schematy/inne źródła, bo jak do tej pory to wszystko jest robione na gorąco i tak to wychodzi, że ciągle są wątpliwości :pig:

#16 Offline   melfio1


  • Postów: 3 639
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 19 listopada 2011 - 14:52

u nas to są te zawory elektromagnetyczne ,chyba takie jak poniżej w linku ,tylko z tego opisu nie bardzo rozumię ,o co caman

http://warsztaty.samochodowka.internetd ... zaw_el.htm

#17 Offline   Radhezz


  • Postów: 1 526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 19 listopada 2011 - 23:40

melfio1 napisał:

u nas to są te zawory elektromagnetyczne ,chyba takie jak poniżej w linku ,tylko z tego opisu nie bardzo rozumię ,o co caman

http://warsztaty.samochodowka.internetd ... zaw_el.htm
Tak to będzie to. A w opisie jedyne trudności tak naprawdę to chyba może stwarzać tylko kwestia sygnału sterującego PWM (dla dociekliwych coś bardziej zjadliwego niż w Wikipedii http://www.mikrokont...erokoci-impulsu), ale jak dla naszych potrzeb to po prostu zmiana napięcia (i odpowiednio prądu) zasilania, co wpływa na wielkość wytworzonej w elektromagnesie siły elektromotorycznej, co przekłada się na stopień otwarcia zaworu.

#18 Offline   melfio1


  • Postów: 3 639
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 21 listopada 2011 - 10:06

podmieniłem dziś dwa zawory pd(używane) i dupa ,dalej to samo, ssanie działa 20sek potem widać jak klapa spietrzajaca znacznie idzie w góre i obroty spadaja ,
nie wiem czy te zawory po latach są juz kaput ,czy ECU ma jakieś błędy :pad: może ktoś ma jakiś pomysł :E

#19 Offline   Radhezz


  • Postów: 1 526
  • Na forum od: 26 gru 2007
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Matrix

Napisano 21 listopada 2011 - 13:08

melfio1 napisał:

może ktoś ma jakiś pomysł :E
Sprawdź, czy masz napięcie na czarno-fioletowym przewodzie dochodzącym do zaworu - a właściwie to czy masz je tam cały czas?

W sumie to sam już nie wiem, bo poszperałem i okazuje się że te ZPD z bimetalem (zasilanie z przekaźnika pompy paliwa) nie są taką rzadkością jak myślałem... bądź tu mądry i pisz wiersze... zdecydowanie lepiej by było mieć pacjenta u siebie :roll:

#20 Offline   melfio1


  • Postów: 3 639
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 23 listopada 2011 - 20:14

Radhezz, problem rozwiązany ,przyczyna był czujnik temperatury ,ten przy pompie wody ,teraz ssanie działa tak jak mówiłem schodzi z obrotów stopniowo :D a zawory pd to w k-jetronic są na ten bimetal ,a w KE-jetronic są elektro magnetyczne ,nie żaden bimetal ;)








Podobne tematy Zwiń