Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

* * * * * 6 głosy

Automatyczna skrzynia biegów - budowa i zasada działania



95 odpowiedzi w tym temacie

#21 Offline   wojtek81


  • Postów: 5914
  • Na forum od: 17 wrz 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 luty 2013 - 07:28

Możesz mieć retarder.
Masz hak?

#22 Offline   mcbarlo


  • Postów: 192
  • Na forum od: 05 lip 2009
  • Miejscowość: Częstochowa
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 14 luty 2013 - 20:15

Haka nie mam. Wedlug VIN niby retarder jest, ale tak jak pisalem myslalem, ze takie rzeczy tylko w ciezarowkach.

#23 Offline   wojtek81


  • Postów: 5914
  • Na forum od: 17 wrz 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 15 luty 2013 - 07:50

Retarder - dosłownie "opóźniacz", lecz lepiej jego funkcję oddaje nazwa "hamulec długodystansowy".
W ciężarówkach i autobusach absolutnie niezbędny, natomiast w osobówkach także stosowany, najczęściej właśnie w połączeniu z automatem, w autach z hakiem i możliwością holowania "dużych" przyczep ( np. sławetny "okular" E320 ) oraz także w autach, gdzie wymóg retardera jest jakoby spowodowany krajem przeznaczenia - kraje o górzystej topografii.

#24 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 15 luty 2013 - 08:18

Wojtek, wiesz cos wiecej na ten temat jak to jest realizowane w skrzyniach MB? Temat jest dość ciekawy :hmm:

#25 Offline   maryusz123456


  • Postów: 2048
  • Na forum od: 26 cze 2011
  • Miejscowość: WWL
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W126 260SE '86
  • Inne auto:W140 S350 - OM603 TURBO

Napisano 24 marzec 2013 - 12:29

A propost tego Retardera po rozkodowaniu vinu MB w140 600SEL pokazała się taka opcja : RETARDER: 3 911029
Co to może dokładnie oznaczać? Jakaś wersja tego hamulca?
SEL ma hak więc możliwe że i taki hamulec występuje :)

Użytkownik maryusz123456 edytował ten post 24 marzec 2013 - 12:30


#26 Offline   olek_w1


  • Postów: 12
  • Na forum od: 22 maj 2011
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 16 kwiecień 2013 - 18:32

Dzień dobry,

jest to mój pierwszy post z wykorzystaniem zdjęć więc gdybym coś zrobił nie tak barzdzo przepraszam

postaram się w razie czego skorygować

Znalazłem w sieci takie obrazki dotyczące funkcjonowania przełożeń skrzyń serii 722.4
kiedyś czytałem ten wątek i bardzo mi się podobał - więc postanowiłem go uzupełnić
może ktoś będzie chciał przeanalizować działanie przełżeń na : :1-szym biegu, 2-gim biegu , 3-cim i , 4-tym biegu
Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

oraz wstecznym:

Dołączona grafika

pozdrawiam wszystkich serdecznie

Użytkownik olek_w1 edytował ten post 16 kwiecień 2013 - 18:36


#27 Offline   jasiu


  • Postów: 7
  • Na forum od: 11 kwi 2013
  • Miejscowość: poznań
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 16 kwiecień 2013 - 20:00

Bardzo fajny materiał! :slinka: Dzięki!

#28 Offline   mt69


  • Postów: 4
  • Na forum od: 09 kwi 2009
  • Miejscowość: Poznań

Napisano 17 kwiecień 2013 - 19:04

Wielkie dzięki za taką SUPER lekturę.
Pozdrawiam

#29 Offline   maryusz123456


  • Postów: 2048
  • Na forum od: 26 cze 2011
  • Miejscowość: WWL
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W126 260SE '86
  • Inne auto:W140 S350 - OM603 TURBO

Napisano 22 maj 2013 - 22:29

Znalazłem gdzieś 3 takie PDF-y i pomyślałem że wrzucę ;)

http://www.w124perfo...22_Mitchell.pdf
http://www.w124perfo...ploded_view.pdf
http://www.w124perfo..._722_repair.pdf

P.S. Wiem że po angielsku ale są obrazki :D

#30 Offline   m104


  • Postów: 4279
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 10 lipiec 2013 - 20:30

Różnice między skrzyniami 722.3 a 722.4. Te małe "szpeje" to oczywiście 722.4

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika
Dołączona grafika Dołączona grafika

#31 Offline   m104


  • Postów: 4279
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 19 lipiec 2013 - 18:44

Service manual do 722.6

http://www.w124perfo..._722.6_ATSG.pdf

#32 Offline   m104


  • Postów: 4279
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 wrzesień 2013 - 14:38

Gdyby kogoś interesowało, co się stanie, jeśli w czasie jazdy wrzucimy R, odpowiadam - nic - nie da się przesunąć dźwigni w położenie R gdy samochód się przemieszcza - blokada "fizyczna", zapewne realizowana przez któryś zawór w płycie sterującej. Oczywiście, przykładając siłę równą r*4, gdzie r=zdrowy rozsądek, może udać nam się wrzucić bieg wsteczny. Co wtedy - nie wiem.

W skrzyni 722.6 jest to zabezpieczone "z poziomu lewarka" - dwa mechanizmy zapadkowe i dwa elektromagnesy - jeden blokuje zmianę z położenia P przy braku naciśnięcia hamulca, drugi blokuje położenia R i P, gdy samochód jest w ruchu.

#33 Offline   Depsu95


  • Postów: 1507
  • Na forum od: 03 lip 2013
  • Miejscowość: Piotrków Tryb (okolice)
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:Sprinter 2.2 CDI

Napisano 24 wrzesień 2013 - 17:08

A tak zapytam, to Ty chwiałeś wrzucić R w czasie jazdy ?

#34 Offline   m104


  • Postów: 4279
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 wrzesień 2013 - 17:11

Nie, nie chciałem, "wyszło" mi to samo w czasie testów skrzyni bez podpiętego wału napędowego.

#35 Offline   Depsu95


  • Postów: 1507
  • Na forum od: 03 lip 2013
  • Miejscowość: Piotrków Tryb (okolice)
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:Sprinter 2.2 CDI

Napisano 24 wrzesień 2013 - 17:55

To inna sprawa :D

#36 Offline   m00n


  • Postów: 1411
  • Na forum od: 05 wrz 2012
  • Miejscowość: Elbląg/Morąg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:w140 500SE 1992

Napisano 24 wrzesień 2013 - 19:55

Hmmm a to ciekawe bo na innych forach nazywaja to cyganskim testem czy cos w tym stylu :mrgreen: Czyli bujda jedna wielka.

#37 Offline   wojtek81


  • Postów: 5914
  • Na forum od: 17 wrz 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 wrzesień 2013 - 20:38

Niekoniecznie.
Osobiście sprawdzałem ten "cygański test" i mam zgoła odmienne zdanie od m104user. :ok:
Sprawdziłem to i chcący i niechcący raz nawet, i zawsze się udawało podczas jazdy - przy czym "jazda" mam na myśli toczenie się bez gazu.

#38 Offline   m00n


  • Postów: 1411
  • Na forum od: 05 wrz 2012
  • Miejscowość: Elbląg/Morąg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:w140 500SE 1992

Napisano 24 wrzesień 2013 - 21:29

wojtek81, I jakie byly efekty :D ?

#39 Offline   maryusz123456


  • Postów: 2048
  • Na forum od: 26 cze 2011
  • Miejscowość: WWL
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W126 260SE '86
  • Inne auto:W140 S350 - OM603 TURBO

Napisano 24 wrzesień 2013 - 21:39

Ja próbowałem takiego "testu", co prawda na śniegu zeby w razie co :D ale sądzę że przy tych 20-30km/h można już upie.. ć półoś albo coś w tym obrębie.

#40 Offline   m104


  • Postów: 4279
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 25 wrzesień 2013 - 07:31

Ja testowałem to w dwóch skrzyniach 722.369, więc wszyscy posiadacze e320 z czterobiegowym automatem nie muszą już sprawdzać.

Zgodzę się także, że wrzucenie P, gdy skrzynia się "kręci", zwłaszcza szybko, (przerzucenie z R) powoduje fajne wrażenia akustyczne :E