Skocz do zawartości




* * * * * 7 głosy

Automatyczna skrzynia biegów - budowa i zasada działania



137 odpowiedzi w tym temacie

#81 Offline   Alexiunio


  • Postów: 14
  • Na forum od: 24 maj 2015
  • Miejscowość: Hajnówka
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 czerwca 2015 - 07:59

OK. Bardzo dziękuję, lecę sprawdzać. W sumie prosta sprawa. ;) Pozdrawiam.



#82 Offline   szatan21292


  • Postów: 183
  • Na forum od: 12 mar 2014
  • Miejscowość: Stargard Szczec.
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 września 2015 - 15:46

Witam!

Planuje wymianę oleju w skrzyni ponieważ wyczówalne są zmiany biegów.

Jaki olej do skrzyni automatycznej cztero biegowej. W140 4,2l 1994r kod silnika M119

#83 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 września 2015 - 17:50

Najzwyklejszy Dextron 2. Na szarpanie to raczej regulacja ciśnienia modulacji, ale jak oliwa dawno nie wymieniana to można to zrobić jako pierwsza rzecz.

#84 Offline   szatan21292


  • Postów: 183
  • Na forum od: 12 mar 2014
  • Miejscowość: Stargard Szczec.
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 września 2015 - 17:41

Czyli np mobil ATF 220 będzie dobry ? W sklepie u kolegi byłem to wspominał coś o jakimś febi oleju 52zl za litr ale normy nie zobaczyłem , stąd moje wątpliwości.


#85 Offline   wojtek81


  • Postów: 5 934
  • Na forum od: 17 wrz 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 września 2015 - 18:42

Tak, będzie odpowiedni.

#86 Offline   pitur


  • Postów: 39
  • Na forum od: 03 mar 2015
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski/Wrocław
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 22 września 2015 - 21:29

Wyświetl postUżytkownik wojtek81 dnia 22 września 2015 - 18:42 napisał

Tak, będzie odpowiedni.

Ja leje ATF 220 Mobila, jestem zadowolony, po zalaniu nim ucichlo sporadyczne szarpanie miedzy 2 na 3. Nie zapomnij o wymianie filtra:)

#87 Offline   patrykjanek


  • Postów: 144
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 23 września 2015 - 11:12

Mam skrzynię 722.418 (dokładnie 722418 03 302771) wg VIN'u czy powinna ruszać z 1 czy z 2?

#88 Offline   patrykjanek


  • Postów: 144
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 24 września 2015 - 15:14

Ktoś się orientuje czy jest jakiś podział skrzyń ruszających z 1 i z 2?

#89 Offline   patrykjanek


  • Postów: 144
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 22 października 2015 - 09:42

Wczoraj zdażyła mi się nieprzyjemna sytuacja zapowietrzył się układ paliwowy w baku było ok. 10l(60 pod korek weszło) pewnie zawalony szlamem. Jadąc jakieś 40 zdechł po 3-4 sekundach zblokował koła.
Jakaś kobitka do mnie wybiegła
-co pan robisz?
-zgasł mi samochód.
Zatrzymała się centymetr ode mnie . Powinienem pewnie na neutrala wrzucić, ale czy to normalne, że koła blokuje? Tak się zastanawiam jakby wyglądała sytuacja na autostradzie przy np. 180? A ja jeszcze pamiętam ojciec miał 2.5 20V w automacie i miał antynapad który odcinał zapłon czy prąd 30 sekund po odpaleniu i coś mi się kojarzy, że jak ktoś znajomy jechał nie znający magicznego przycisku pod dywanikiem to samochód też stawał dęba.

Użytkownik patrykjanek edytował ten post 22 października 2015 - 09:46


#90 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 października 2015 - 09:57

To jest dość złożona sprawa i żeby przeanalizować dokładnie możliwe scenariusze, trzeba znać zasadę działania takiej skrzyni i konwertera hydrokinetycznego oraz założyć, przy jakich prędkościach pojazdu i silnika następuje zatrzymanie procesów spalania w silniku (pamiętając, że zatrzymanie procesów spalania nie zawsze oznacza natychmiastowe zatrzymanie silnika). Jeśli się mylę w którymś punkcie, to mnie poprawcie. Ale w skrócie, według mnie:

Teoretycznie, przy niskich obrotach silnika i niskiej prędkości, jego zatrzymanie w położeniu skrzyni D może doprowadzić do dość mocnego, chwilowego przyhamowania tylnych kół. Konwerter, z racji niskich obrotów nie jest w stanie podtrzymać obrotów niepracującego silnika i silnik się zatrzymuje. Samochód zostaje wtedy wyhamowany przez konwerter - ściślej - opór znajdującego się w nim oleju hydraulicznego przepływającego przez obracający się stator (samochód jest jeszcze w ruchu, bieg załączony) i nieruchomą turbinę (silnik stoi). Konwerter przyjmie wtedy rolę "hamulca hydraulicznego". Hamowanie takie będzie występowało do momentu zatrzymania pojazdu lub zaniku ciśnienia oleju, które zapewnia sterowanie taśmami hamulcowymi i tłokami sprzęgieł. Owo ciśnienie jest powiązane z obrotami silnika - obroty silnika 0 - ciśnienie 0. Po pewnym czasie dojdzie do "rozluźnienia" działających elementów i hamowanie ustąpi. Ile czasu potrzeba od zatrzymania silnika do rozłączenia napędu w skrzyni w położeniu D - nie wiem, nie sprawdzałem. Natomiast po wrzuceniu na N rozłączenie napędu następuje prawie natychmiast.

Przy dużych prędkościach obrotowych silnika i pojazdu nic się przez dłuższy czas nie stanie - efekt będzie taki sam, jak po puszczeniu pedału gazu - hamowanie silnikiem. Do momentu, kiedy konwerter nie będzie już w stanie przekazywać obrotów na silnik i ten się zatrzyma - jest trochę czasu na wyrzucenie na N. Wtedy efekt jak wyżej.








Podobne tematy Zwiń