Skocz do zawartości




- - - - -

[w124] Hamulce - tarcze wentylowane


64 odpowiedzi w tym temacie

#21 Offline   EssiRS


  • Postów: 5 564
  • Na forum od: 07 sty 2007
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 5.0E - M119
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:cabrio
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:SL500
  • Inne auto:Mercedes V12 Biturbo

Napisano 04 lutego 2008 - 10:50

Borat napisał:

W naszych toczydlach, przy normalnej jezdzie wątpie aby byly widoczne jakies różnice, konstruktorzy tez na jakiejs podstawie dobrali te nasze hamulce ;-)
Założyłem w końcu tarcze wentylowane z przodu + Ferodo Premier, nowe klocki z tyłu i wymieniłem płyn w układzie hamulcowym. W takim zestawieniu różnica jest ogromna :ok:

Rob napisał:

Tuningując układ zacisk-tarcza-klocek powodujemy większą siłę oddziaływania wzajemnego a co się z tym wiąże szybszym/skuteczniejszym zatrzymaniu koła. Owo zatrzymanie powoduje załączenie ABS
Czy kolega to przetestował na sobie czy tak z przyzwyczajenia snuje niuanse? ;-) Temat też już był wałkowany. To nie jest prawda to co mówisz. Teraz mogę powiedzieć po sobie, że na suchej nawierzchni hamowanie jest zdecydowanie lepsze. Na mokrym jeszcze nie miałem okazji sprawdzić.

Popieram taki rodzaj modyfikacji w 100%. Natomiast to czy specjaliści od projektowania układu hamulcowego w MB dobrze dobrali hamulce do danego samochodu czy nie, to dobry temat przy piwie. Dobrego hamowania nigdy za wiele :ok:



#22 Offline   Borat


  • Postów: 2 907
  • Na forum od: 06 sty 2007
  • Miejscowość: Berlin/Zgierz
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 lutego 2008 - 11:07

EssiRS, każdy z nas popiera takie modyfikacje. W Twoim przypadku różnica może wynikać bardziej z nowego płynu i nowych przewodów, bo stary płyn mógł być już wyjeżdzony a przewody swoje już przeszły. Mimo wszystko nadal czekam na "dowody". :ok:

MOD: Miejscowka.


#23 Offline   Rob


  • Postów: 5 137
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inne auto:Partner 1.6 HDI

Napisano 04 lutego 2008 - 11:10

EssiRS napisał:

To nie jest prawda to co mówisz.

Co nie jest prawdą? Że zatrzymanie koła powoduje załączenie ABS ?

Po za tym w 100% zgadzam się z tym co napisał Borat wcześniej :ok:

PS. A tak właściwie, to czy kolego nie miałeś wentylowanych tarcz z przodu w swoim kombi? Po prostu wymieniłeś na nowe i hamuje jak należy :ok:

#24 Offline   Charlie9


  • Postów: 7 791
  • Na forum od: 15 sty 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 lutego 2008 - 11:34

Rob napisał:

czy nie miałeś wentylowanych tarcz z przodu w swoim kombi?

Wydaje mi sie, ze Essi mial wentylowane. Ale nowe sa nie tylko wentylowane, ale i nawiercane :ok:

#25 Offline   dan124


  • Postów: 584
  • Na forum od: 07 sty 2008
  • Miejscowość: warśafka
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 lutego 2008 - 13:59

ja po zmianie na wentylowane z przodu odczułem ogromną różnicę nie pocą się tak szybko jak wcześniej
mam założone z mocnej 190-tki tarcze i klocki ate
jestem jak najbardziej za jeżeli chodzi o takie rzeźby :ok:
to działa !!

#26 Offline   Ukaniu


  • Postów: 676
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:W201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 04 lutego 2008 - 17:55

Działa, działa. Jednak jeśli się zmienia zacisk to musi mieć tą samą średnicę tłoka lub trzeba montować komplet tył i przód. Inaczej nie będzie odpowiednio wyliczonego przez producenta podziału siły hamowania. A to nic dobrego i się nie poprawi a pogorszy.

#27 Offline   pawel14b3


  • Postów: 3 479
  • Na forum od: 25 paź 2007
  • Miejscowość: Bielawa
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W220 S 500
  • Trzeci Mercedes:W140
  • Inne auto:dwa buty

Napisano 04 lutego 2008 - 19:22

Rob napisał:

Co nie jest prawdą? Że zatrzymanie koła powoduje załączenie ABS ?

Na mój rozum i wiedzę to ABS nie dopuszcza do zatrzymania koła chyba że w aucie mam inny system niż ty


EssiRS napisał:

Założyłem w końcu tarcze wentylowane z przodu + Ferodo Premier, nowe klocki z tyłu i wymieniłem płyn w układzie hamulcowym. W takim zestawieniu różnica jest ogromna :)

Czy masz z tyłu też wentylowane tarcze i jest opcja że w razie potrzeby załatwisz mi tył Ferodo :)

#28 Offline   Borat


  • Postów: 2 907
  • Na forum od: 06 sty 2007
  • Miejscowość: Berlin/Zgierz
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 lutego 2008 - 21:35

Cytat

Na mój rozum i wiedzę to ABS nie dopuszcza do zatrzymania koła chyba że w aucie mam inny system niż ty

Kolego czytaj ze zrozumieniem :) Wyraźnie jest napisane, ze zatrzymanie koła powoduje załączenie systemu ABS, no chyba, że u Ciebie jest jakos inaczej...

#29 Offline   EssiRS


  • Postów: 5 564
  • Na forum od: 07 sty 2007
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 5.0E - M119
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:cabrio
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:SL500
  • Inne auto:Mercedes V12 Biturbo

Napisano 04 lutego 2008 - 23:03

Jest to bardzo prawdopodobne, że płyn odegrał ogromną rolę, ale u mnie nawet jakbym tylko tarcze zmienił to by była różnica bo były zwichrowane :) Nie mniej jednak to co na 100% jest zasługą nowych tarcz to to, że hamulce się "nie kończą" podczas hamowania z dużej prędkości, a siła hamowania przez całe hamowanie jest jednakowa, nawet po kilku hamowaniach :). To by świadczyło, że taka inwestycja ma sens :)

Wcześniej miałem wentylowane z przodu. Z tyłu też mam wentylowane.

Ważne jest by przy zakładaniu hamulców przełożyć przód i tył od tego modelu by właśnie nie było dużych różnic w sile hamowania, ale różnica między przodem a tyłem musi być naprawdę spora by było to niebezpieczne.

Nie prawdą jest, że większe tarcze powodują szybsze załączenie się systemu ABS. Ja wam tego nie wytłumaczę, bo nie jestem specem od hamulców, ale posłużę się powiedzeniem jednego z naszych kolegów "Google twoim przyjacielem". Też tak początkowo myślałem, ale po rozmowie z kilkoma "szpecami" od hamulców przekonali mnie, że tak nie jest ;)

#30 Offline   Rob


  • Postów: 5 137
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inne auto:Partner 1.6 HDI

Napisano 04 lutego 2008 - 23:04

pawel14b3 napisał:


Na mój rozum i wiedzę to ABS nie dopuszcza do zatrzymania koła chyba że w aucie mam inny system niż ty

Więc wysil wiedzę i rozum, gdyż ABS zaczyna pracę gdy koło/a się zatrzyma. Do momentu gdy koło się kręci ABS nie wchodzi w paradę. I właśnie szybkość działania ABS, czyli czas gdy układ hamulcowy zatrzyma koło do momentu odblokowania go przez ABS i tak w koło miałem na myśli. Oczywiście biorę pod uwagę hamulec "do dechy"

Może trochę teorii o działaniu i kiedy ABS zaczyna działać a kiedy tylko monitoruje układ.

Algorytm działania układu ABS

ABS mierzy prędkość obrotową wszystkich kół i nie ingeruje w działanie układu hamulcowego dopóki nie dostanie sygnału, że hamulec został uruchomiony przez kierowcę. W fazie pracy hamulca ABS wykrywa poślizg dowolnego koła (lub kilku kół) i elektrozaworami moduluje ciśnienie w obwodzie tego koła. Wykrycie poślizgu odbywa się na 2 sposoby:

1. Koło gwałtownie przestało się kręcić - poślizg
2. Koło zaczyna kręcić się wolniej niż pozostałe koła. Koło takie rozpoczyna poślizg i za chwilę zatrzyma się. ABS musi tu uwzględniać fakt, że różnica prędkości na zakręcie jest zjawiskiem normalnym. ABS nie ma informacji o położeniu kierownicy więc różnice w obrotach muszą być na tyle duże aby ABS miał pewność, że wynikają one z poślizgu. W przeciwnym razie ABS odpuszczałby na zakręcie kołom jadącym po wewnętrznej.

W przypadku wykrycia poślizgu ABS zmniejsza ciśnienie w obwodzie koła tak długo dopóki koło nie odzyska prawidłowej prędkości. Siła hamowania tego koła ulega zmniejszeniu ale koło cały czas jest hamowane (tylko słabiej). Po odzyskaniu obrotów przez koło, ABS przywraca ciśnienie w jego obwodzie. Ciśnienie to jest zależne od siły nacisku na pedał hamulca.

Cykle modulacji ciśnienia w obwodach kół są powtarzane przez ABS, przy czym w miarę trwania hamowania mogą one być coraz precyzyjniej obliczane. W początkowej fazie hamowania czas chwilowego poślizgu może być większy niż w fazie końcowej.

W momencie wyhamowania pojazdu do prędkości ok. 5-6 km/h ABS przestaje zmniejszać ciśnienie w obwodzie hamulcowym pozwalając na całkowite zatrzymanie pojazdu.

W czasie jazdy bez hamowania system oblicza prędkość pojazdu i potrafi tę informację wykorzystać w chwili rozpoczęcia hamowania. ABS wykonuje ciągłą autodiagnozę. Jeśli np. w czasie jazdy ABS wykryje, brak impulsów od któregoś z kół, uznaje to za awarię czujnika obrotów koła, zapala lampkę "Awaria ABS". Działanie ABSu zostaje całkowicie wyłączone dla wszystkich kół. Hamulec będzie w takim przypadku działać jak zwykły hamulec bez ABSu. Awaryjne wyłączenie ABSu może także wystąpić na skutek wykrycia innych problemów jak:

* spadek ciśnienia w układzie hamulcowym (np. wskutek uszkodzenia przewodu hamulcowego)
* brak reakcji koła na modulowanie ciśnienia w obwodzie (np. wskutek zerwania przewodu od czujnika obrotów)
* inne problemy wykryte przez centralkę ABS a objawiające się niespójnością sygnałów z czujników układu

Ideą układu ABS jest eliminacja poślizgu ale mimo to w czasie hamowania z ABSem minimalny poślizg występuje. Jest on nieunikniony ponieważ ABS musi najpierw wykryć poślizg aby potem móc go zlikwidować. Jednakże w całym procesie hamowania z ABSem układ dąży do uzyskania jak najbardziej optymalnego poślizgu (umożliwiającego kierowanie i hamowanie).

Wraz z rozwojem techniki dążono do zmniejszenia masy i wielkości urządzenia przy jednoczesnym zwiększeniu możliwości systemu (np. zwiększenie szybkości działania, czy dodanie nowych funkcji). Poniższa tabela prezentuje zależność pomiędzy masą, a ilością pamięci operacyjnej kolejnych generacji systemów ABS produkowanych przez głównego ich dostawcę – firmę Bosch (konkurencyjne wobec niej rozwiązania proponują firmy TRW oraz Teves).



Pozdrawiam


Cytat

Nie prawdą jest, że większe tarcze powodują szybsze załączenie się systemu ABS.

I tak i nie, wszystko zależy jak mocno naciśniesz pedał. Bo chyba mi nie powiesz że przy identycznym naciśnięciu hamulca normalny uklad zacisk/klocek/tarcza działa z jednakową skutecznością jak ten po przeróbce. Bo po co wtedy byłoby przerabiać?? :)

Powtórzę po raz kolejny: ABS zaczyna działać po zablokowaniu któregoś z kół, jeżeli to sie nie stanie, a zachodzi hamowanie ABS nie ingeruje. Trzeba rozróżnić hamowanie do zablokowania kół, a hamowanie bez blokowania to to bardzo istotne w temacie który rozpatrujemy.

Cały tekst z tabelkami








Podobne tematy Zwiń