Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

Wybór wzmacniacza


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 Offline   EssiRS


  • Postów: 5535
  • Na forum od: 07 sty 2007
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 5.0E - M119
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:cabrio
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:SL500
  • Inne auto:Mercedes V12 Biturbo

Napisano 06 luty 2007 - 12:07

Jako ze wiele osob z naszego forum coraz powazniej bawi sie lub mysli o rozbudowie Car Audio postanowilem wspomoc was artykulem o podstawowych rzeczach jakie trzeba wiedziec przed wyborem wzmacniacza. :mlot:

Przybywa nowych fanów dobrej muzyki w samochodzie. Trzeba się z tego cieszyć wszak „muzyka łagodzi obyczaje” . W archiwalnych numerach ATŚ na pewno znajdziecie czym trzeba się kierować przy wyborze głośników do zamontowania z przodu samochodu, a czym przy zakupie głośnika niskotonowego. Ten artykuł poświęcę wzmacniaczom. Postaram się podpowiedzieć jak interpretować parametry podawane przez producenta, oraz czym się kierować przy wyborze wzmacniacza.

Zacznę od omówienia niektórych parametrów charakteryzujących wzmacniacz.
Na początek moc.

Moc znamionowa podawana często jako moc RMS
Określa się ją przy wysterowaniu wzmacniacza sygnałem sinusoidalnym o częstotliwości 1 kHz. Jest to moc, którą wzmacniacz może wydzielić na określonej impedancji obciążenia, bez przekroczenia określonego współczynnika zniekształceń nieliniowych (najczęściej 1%), w ciągu 10 minut. W samochodowych wzmacniaczach mocy jest to najczęściej wartość 4 , 2 lub 1 Om .

Moc muzyczna
Określana jest podobnie jak moc RMS, różnica polega na tym że moc RMS mierzy się przy trwałym wysterowaniu wzmacniacza, natomiast moc muzyczną - przy chwilowym (np. przez 2 sekundy).

Moc PMPO (PMPO-->Peak Music Power Output)
Jest to moc jaką wzmacniacz może wydzielić w impulsie czyli w np. tysięcznej części sekundy.

Z naszego punktu widzenia – użytkownika wzmacniacza, moc wyjściowa RMS jest parametrem, który faktycznie określa moc wyjściową wzmacniacza. Na pozostałe parametry mocy nie powinniśmy zwracać uwagi. Niestety są producenci, którzy podają tylko moc PMPO wcale tego nie zaznaczając np. P = 1600W i wzmacniacz kosztuje 120 zł, są to ci sami, którzy na bazarowych „jamnikach” zasilanych z 4 baterii R6 piszą 200W. Nie dajmy się oszukać, jeżeli nie podana jest moc RMS to produkt taki nie zasługuje na zaufanie i go po prostu nie kupujemy.

Zniekształcenia nieliniowe
Współcześnie produkowane wzmacniacze posiadają zniekształcenia poniżej 1% . Przypomnę tylko, że statystyczny człowiek nie jest w stanie usłyszeć zniekształceń poniżej 1%. Jeżeli producent podaje, że zniekształcenia są mniejsze niż 1% to oczywiście lepiej.

Pasmo przenoszenia
Powinno zawierać się w granicach od 20 Hz do 20 kHz, najczęściej jest jeszcze większe np. od 5Hz do 30 kHz. Im szersze tym lepiej.

Odstęp sygnału od szumu.
Określa stosunek sygnału wyjściowego do wszystkich innych niepożądanych sygnałów na wyjściu tj. szumów zakłóceń itp. Producenci podają tę wielkość w dB. Im większy jest ten odstęp tym lepiej.

Współczynnik tłumienia (damping factor).
Membrana każdego głośnika posiada bezwładność mechaniczną, Wychylona z pozycji spoczynkowej, po zaniku prądu w cewce głośnika „siłą rozpędu” wykonuje jeszcze szereg gasnących drgań. Podczas słuchania objawia się to tzw. buczeniem, a usłyszymy także, że bas jest „rozmyty” i nieprecyzyjny. Zjawisko to można zmniejszyć poprzez tłumienie cewki głośnika niską impedancją – czyli impedancją wewnętrzną wzmacniacza. Współczynnik tłumienia podawany jest jako liczba niemianowana, im mniejsza jest impedancja wewnętrzna wzmacniacza, tym większe tłumienie posiada wzmacniacz i współczynnik tłumienia jest większy. Mówimy wtedy, że bas jest lepiej kontrolowany.

Myślę, że odpowiednia interpretacja parametrów podawana przez producenta ustrzeże Was przed nietrafionym zakupem. Na początek uniwersalne wzmacniacze dwu, bądź cztero i więcej kanałowe i ich wyposażenie.

Sprawdzamy w opisie technicznym w jakie filtry wyposażony jest wzmacniacz, a powinien być wyposażony w dwa przełączane filtry:

HPF – filtr górnoprzepustowy najlepiej z płynną regulacją częstotliwości odcięcia, umożliwi to zastosowanie wzmacniacza w instalacji car audio składającej się z systemu głośników przednich i subwoofera . Wzmacniacz ten będzie nadawał się do zasilania systemu głośników przednich.

LPF – filtr dolnoprzepustowy oczywiście najlepiej z regulacją częstotliwości, wtedy możemy użyć tego wzmacniacza do zasilania subwoofera. Konieczne jest by wzmacniacz można było połączyć w układzie mostkowym, umożliwi to uzyskanie dwukrotnie większej mocy i np. wzmacniacz czterokanałowy będzie pracował w następującej konfiguracji. Dwa kanały z załączonym filtrem HPF będą zasilały zestaw przedni, dwa kanały połączone w układ mostkowy z załączonym filtrem LPF - subwoofer. Oczywiście wzmacniacz powinien posiadać możliwość wyłączenia obydwu filtrów – funkcja flat. Wzmacniacze takie budowane są jako dwukanałowe, czterokanałowe, pięciokanałowe lub nawet sześciokanałowe.

Czytelnicy, którzy będą konstruowali bardzie rozbudowane instalacje car audio będą zapewne stosowali wzmacniacze dedykowane do konstrukcji audiofilskich. Do zasilania subwoofera najodpowiedniejszy będzie monoblok. Jest to wzmacniacz monofoniczny – jednokanałowy, do którego możemy połączyć głośnik lub zestaw głośników o impedancji 1 Om i uzyskać bardzo duże moce. Jest to bardzo istotne przy budowie instalacji z zastosowaniem subwooferów bardzo dużej mocy. Wzmacniacz taki charakteryzuje się bardzo wysokim współczynnikiem tłumienia (ma bardzo małą impedancję wewnętrzną). Wyposażony jest w filtr LPF a także bardzo często w filtr subsoniczny.

Filtr subsoniczny to specjalny filtr górnoprzepustowy o dużym nachyleniu zbocza np. 24 dB/Okt używany jest do usunięcia najniższych niesłyszalnych częstotliwości (0-20 Hz) . Częstotliwości te niepotrzebnie obciążają głośnik i wzmacniacz, może to spowodować nawet uszkodzenie głośnika a szczególnie gdy pracuje on w obudowie bass-reflex. Wzmacniacz ten bardzo często posiada regulator fazy z płynna regulacją od 0 - 360.

Do zasilania systemu głośników przednich można użyć wzmacniacza dualmono, są to dwa wzmacniacze monofoniczne z niezależnymi zasilaczami w jednej obudowie.

Myślę,że udało mi się przekazać podstawowe informacje o interpretacji parametrów wzmacniaczy, nie omawiałem innych parametrów też bardzo ważnych, nie będę Wam zaciemniał obrazu. Wszak nadmiar informacji to dezinformacja. Na koniec podam najważniejsze kryterium przy wyborze wzmacniacza – PRODUCENT. Wiadomo, że szereg firm posiada wieloletnią zasłużoną renomę, ich wzmacniacze są często produkowane przez wiele lat w niezmienionej formie i nadal są chętnie kupowane. Niestety są też produkty, których jakość jest mierna, przyciągają oko kształtem obudowy, kolorami i światełkami, ale pamiętajmy dźwięku trzeba słuchać. I na koniec jeszcze jedna uwaga najkorzystniej wybrać wzmacniacz słuchając wszak nie wszystko o brzmieniu da się zawrzeć w opisie .

"Auto tuning świat" - styczeń 2006