Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

* * * - - 3 głosy

[w201/w124] M102 problemy z obrotami - możliwe przyczyny



387 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Rafcio


  • Postów: 127
  • Na forum od: 03 lis 2008
  • Miejscowość: Szczecin
  • Mercedes:W201 2.3-16V - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 29 kwiecień 2013 - 13:46

Szanowne koleżanki i koledzy, poszperałem trochę na forum i zebrałem w jednym miejscu możliwe przyczyny problemów z obrotami. Jako, że pytanie to pada dosyć często na forum technicznym, byłbym wdzięczny za dopisanie / skorygowanie poniższego posta i podpięcie go dla dobra ogółu :) Post składa się z wycinków różnych tematów więc jest pisany w drugiej osobie i może zawierać błędy!

Na dobry początek, tutaj masz informacje o tym jak zdiagnozować Mercedesa, bez komputera http://mb201-124.eu/topic/9820-kabel-diagnostyczny/

Co do problemów z obrotami - możliwe przyczyny:
1) zawór powietrza dodatkowego albo okablowanie:
Musisz zobaczyć czy on pracuje, najłatwiej obserwować tłoczek po przekręceniu stacyjki.

2) czujnik położenia klapy spiętrzającej (zwany również: potencjometr klapy spiętrzającej / przepływomierz) albo okablowanie:
Sprawdź napięcie pomiędzy pinem górnym a środkowym potencjometru klapy podczas pracy silnika. Przy nominalnych jałowych obrotach powinno ono wynosić 0,7 V.
Jak już będziesz mierzył to napięcie to wyłącz potem silnik, włącz zapłon i mierz dalej w tym samym punkcie tylko naciskaj klapę powoli paluszkiem najdelikatniej w miejscu gdzie pracuje własnie na wolnych obrotach - zobacz czy napięcie nie skacze i czy zmienia się monotonicznie.
Proponuję również sprawdzić czy jest przejście na pinach kiedy zamknięta, i max otwarta.

Śrubka w potencjometrze nie jest do jego regulacji. Tą śrubką się nie kręci. Regulujesz potencjometr zmieniając jego położenie, przesuwając go w górę lub w dół. Ma mieć wartość 0.7V z tolerancją +0.1V i -0.1V. Tak się go mierzy albo sprawdza się rezystancję względem wychylenia kalpy. Sprawdź jeszcze czy potencjometr nie ma trzasków.

Tu kompletna instrukcja ze zdjęciami:
http://mb201-124.eu/topic/21838-w201-sprawdzenie-czujnika-polozenia-przepustnicy/
wymiana potencjometru ze zdjęciami (po angielsku):
http://sg-motorsport...%20write-up.htm

3) wtryskiwacz rozruchowy albo okablowanie:
Czy ten czarny przekaźnik wielkości paczki fajek z białym napisem za aku. podaje mu napięcie na zimnym i podczas rozruchu.

4) przekaźnik przepięciowy albo okablowanie
Steruje zaworem powietrza dodatkowego, instrukcje naprawy można znaleźć tutaj (http://mb201-124.eu/...k-przepieciowy/).

5) kalosz (guma pod przepustnicą):
Czy jest cala, nie ma pęknięć itd.

6) uszczelki pod wtryskami:
Czy nie przepuszczają?

7) nieszczelność w przewodach podciśnieniowych lub odmach:
Weź Plaka albo inne coś w sprayu i psikaj po gumkach. Jeśli obroty się zmienia po psiknięciu na jakąś gumę - mamy zlokalizowaną nieszczelność

8) czujnik temperatury:
Tutaj tabela z opornościami. Sprawdzić na jej podstawie czujnik.
Dołączona grafika

9) bezpieczniki:
Sprawdzić poprzez wyciągnięcie, nie tylko "rzut oka - jest ok...".

10) sprawy serwisowe:
Czyli świece, kopułka, palec, przewody wysokiego napięcia, filtr paliwa itd.

Tutaj jeszcze lektura obowiązkowa o regulacji ke-jet'a. W skrócie na ten temat tutaj http://www.w114-115.org.pl/f/viewtopic.php?f=25&t=34349&hilit=+wtrysk i tutaj http://mb201-124.eu/...m%20%20obrotami.

#2 Offline   Lord Zekanda


  • Postów: 2422
  • Na forum od: 22 lut 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 29 kwiecień 2013 - 18:20

Wyświetl postUżytkownik Rafcio dnia 29 kwiecień 2013 - 13:46 napisał

2) czujnik położenia przepustnicy (zwany również: potencjometr klapy spiętrzającej)
pot. klapy i czujnik przepustnicy to dwa różne elementy,
fotkę otwartego czujnika wrzucałem TUTAJ

Pomysł tematu bardzo fajny :ok:

#3 Offline   Lord Zekanda


  • Postów: 2422
  • Na forum od: 22 lut 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 03 maj 2013 - 19:03

Zapraszamy wszystkich do uzupełnienia tematu o kolejne możliwe przyczyny :ok:
jednak posty nie na temat lub zawierające pytania będą usuwane.

#4 Offline   Mikow124E


  • Postów: 25
  • Na forum od: 15 lis 2011
  • Miejscowość: Stęszew
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 07 maj 2013 - 21:13

Przyczyną falowania np. może być kabel od przepustnicy (ośmo żyłowy), który z zewnątrz wygląda pięknie ale w środku jest totalnie zdezelowany należy go przelutować, jak również źle złożony dolot. wtedy dostaje fałszysego powietrza i szarpie. (przerabiałem to niestety)

#5 Offline   Lord Zekanda


  • Postów: 2422
  • Na forum od: 22 lut 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 07 maj 2013 - 22:32

Mikow124E, wspomnę tylko że twój wpis dotyczy silnika M111 podczas gdy poprzednie m.in M102
(dla nas to oczywiste ale jednak tworzymy przewodnik wszystko niech będzie jednoznacznie wyłuszczone :ok: )

#6 Offline   w0jta5


  • Postów: 4382
  • Na forum od: 14 lis 2008
  • Miejscowość: Karkonosze
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 maj 2013 - 08:00

Może dorzucić prefiks do nazwy tematu -> [M102]

#7 Offline   jarpod


  • Postów: 34
  • Na forum od: 06 maj 2013
  • Miejscowość: Katowice
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 19 maj 2013 - 00:01

M102. Możliwość "fałszywego" falowania obrotów - czyli wskazywania bzdur przez obrotomierz - gdy silnik pracuje prawidłowo - a my zasugerowani wachnięciami obrotomierza zabieramy się za demolkę auta - nadkruszona, uszkodzona ub przyciśnięta licznikiem wiązka przewodów do zestawu zegarów, zakończona okrągłą wtyczką.
(z własnego doświadczenia). Skakanie obrotomierza dość płynne w granicach 100 obr./min. Zasugerowany falowaniem obrotomierza wpuściłem się w kanał, bo de facto silnik pracował równo....

#8 Offline   w0jta5


  • Postów: 4382
  • Na forum od: 14 lis 2008
  • Miejscowość: Karkonosze
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 19 maj 2013 - 00:07

Wyświetl postUżytkownik jarpod dnia 19 maj 2013 - 00:01 napisał

Zasugerowany falowaniem obrotomierza wpuściłem się w kanał, bo de facto silnik pracował równo....
Puenta całej wypowiedzi ... :poklon:

#9 Offline   Lord Zekanda


  • Postów: 2422
  • Na forum od: 22 lut 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 02 czerwiec 2013 - 12:46

Dorzucę kilka filmików w temacie
Objaśnienie działania K-Jetronic
Sprawdzanie wtryskiwacza rozruchowego
Sprawdzanie wtryskiwaczy

#10 Offline   nicu89


  • Postów: 773
  • Na forum od: 08 wrz 2013
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 01 kwiecień 2014 - 09:32

Sondy lambda nikt nie wspomniał.

#11 Offline   pgorzala


  • Postów: 309
  • Na forum od: 22 gru 2009
  • Miejscowość: Tuchów
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 sierpień 2014 - 22:58

Wyświetl postUżytkownik w0jta5 dnia 19 maj 2013 - 00:07 napisał

Puenta całej wypowiedzi ... :poklon:

Nie ma się co dziwić, w końcu ludzie zapominają, że obrotomierz to jedynie WSKAŹNIK!!! Dokładnie obroty silnika odczytuje się przy pomocy złącza diagnostycznego na lewym nadkolu. I właśnie tamten odczyt należy brać pod uwagę przy wszelkiego typu regulacjach.

#12 Offline   pgorzala


  • Postów: 309
  • Na forum od: 22 gru 2009
  • Miejscowość: Tuchów
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 sierpień 2014 - 19:47

Z własnego doświadczenia dodam jeszcze o problemie ze zwieszaniem się silnika na podwyższonych obrotach biegu jałowego.
Zasięgnąłem więc porady tutaj na forum no i się zaczęło sprawdzanie szczelności układu dolotowego, płynności działania klapy spiętrzającej, zaworu powietrza dodatkowego, sprawdzania czy wtryskiwacz rozruchowy nie leje i takie tam... oczywiście nic nie pomagało a mnie pomysły powoli się kończyły... a irytacja rosła.

Rozwiązanie okazało się dość prozaiczne... mianowicie przyczyną była niewłaściwa sprężynka odciągająca pedał gazu - ta zaraz przy zestyku biegu jałowego.
Poprzedni właściciel zastąpił ją dużo słabszą i krótszą sprężynką niwelując jej długość kawałkiem drucika... w każdym bądź razie po założeniu nowej z ASO (koszy = 16,81 zł) i skorygowaniu długości linki gazu problem zniknął od razu.

Tak więc trochę mi to przypomina problem kolegi powyżej, który miał falujące obroty spowodowane załamaniem przewodu od obrotomierza ;)

#13 Offline   pgorzala


  • Postów: 309
  • Na forum od: 22 gru 2009
  • Miejscowość: Tuchów
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 sierpień 2014 - 11:55

Dla zainteresowanych --> czyszczenie wtryskiwaczy:

http://mb201-124.eu/...ltradzwiekowej/

#14 Offline   Davidushka


  • Postów: 422
  • Na forum od: 25 lip 2013
  • Miejscowość: Gdynia
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 TE300
  • Trzeci Mercedes:W201 2.0
  • Inne auto:Jeep Compass

Napisano 13 wrzesień 2014 - 01:53

A silniczek krokowy? Jak będzie się objawiało jego uszkodzenie?

#15 Offline   nicu89


  • Postów: 773
  • Na forum od: 08 wrz 2013
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 13 wrzesień 2014 - 06:54

Że co?

#16 Offline   Davidushka


  • Postów: 422
  • Na forum od: 25 lip 2013
  • Miejscowość: Gdynia
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 TE300
  • Trzeci Mercedes:W201 2.0
  • Inne auto:Jeep Compass

Napisano 13 wrzesień 2014 - 09:11

Wyświetl postUżytkownik nicu89 dnia 13 wrzesień 2014 - 06:54 napisał

Że co?
W 2.0l z automatem silnik lekko faluje, ma za niskie oborty i ciężko mu ustabilizować się po puszczeniu gazu (zapadają się delikatnie oborty i zaraz wracają). Samochod zostawiłem u mechanika na cały tydzień. Sprawdził niby wszystko, ale nic nie zrobił. Jego diagnoza: silniczek krokowy. Czy to możliwe?
Temu mechanikowi nie wierzę, więc pytam. Podmienił mi kable od czujek ciśnienia i poziomu oleju i powiedział, że czujka ciśnienia do wymiany. Przed wizytą u niego było ok. :/ Sam doszedłem do tego.

#17 Offline   pgorzala


  • Postów: 309
  • Na forum od: 22 gru 2009
  • Miejscowość: Tuchów
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 wrzesień 2014 - 10:59

Masz na myśli zawór powietrza dodatkowego? Można próbować go samemu przeczyścić zanurzając ruchome elementy na noc w nafcie lub innym środku penetrującym. Można też go oczyścić w myjce ultradźwiękowej.

Jeśli silnik faluje to przyczyny należy szukać w automatycznej regulacji biegu jałowego, czyli do sprawdzenia:
* szczelność odmy i miejsc łączenia elementów dolotu;
* działanie zawodu PD;
* płynność działania klapy przepływomierza;
* kompletność obu sprężyn "gazu" czyli tej długiej przy krzywkach cięgna i drugiej krótkiej przy przepustnicy.

Jeśli jesteś pewien działania czujników, a masz wrażenie, że mechanik jedynie próbuje cię skroić na pieniądze to nie wymieniaj tych czujników.

#18 Offline   Davidushka


  • Postów: 422
  • Na forum od: 25 lip 2013
  • Miejscowość: Gdynia
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 TE300
  • Trzeci Mercedes:W201 2.0
  • Inne auto:Jeep Compass

Napisano 14 wrzesień 2014 - 01:05

Problem ogarnięty! Wymieniłem swiece, przewody WN, rozdzielacz, kalosz ke-jeta (dziurawy jak cholera) oraz wtrysk startowy i jest ok. Mechanik wymienil jeszcze potencjometr przepustnicy. samochód odpala jak nowy a przy włączonej klimie nie gaśnie.

#19 Offline   pgorzala


  • Postów: 309
  • Na forum od: 22 gru 2009
  • Miejscowość: Tuchów
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 14 wrzesień 2014 - 15:51

To super! :) Życzę miłej jazdy :D

#20 Offline   nicu89


  • Postów: 773
  • Na forum od: 08 wrz 2013
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 12 październik 2014 - 20:09

Witam, mój MB zaczął na zimnym i lekko ciepłym silniku tracić obroty w nietypowy sposób. Odpalam, zimny motor - obr 1100, ruszam np .kilka metrów, wcisnę sprzęgło lub wrzucę luz i obr spadają do 750 ale podnoszą się do 1100 jak się auto zatrzyma do zera. Kiedy jadę wolno/toczę(np.5-8km/h) się to obroty utrzymują się normalnie przy wrzuconym luzie itd. Przy przegazówce na postoju spadków brak, wracają do normalnych czyli np. 1100 dla zimnego motoru. Problem spadania i podnoszenia się obrotów trwa dopóki temp silnika jest bodajże 60st i obroty są już normalne dla ciepłego/rozgrzanego silnika - 750. Im cieplejszy silnik tym mniejsze spadki obrotów aż do 60st. Problem się pojawił po 2miesiącach od zamontowania STOP KE, jeżeli to ma swoje skutki. Odpiąłem STOP KE i jest tak samo. ZPD - czyszczony niedawno - wątpie że to jego wina. Uszkodziło by się EHA? już tak szybko? Nie cieknie,patrzac po pomiarach sondy reguluje mieszanke normalnie, wypelnienie na nic nic nie wskazuje.

Użytkownik nicu89 edytował ten post 12 październik 2014 - 20:12