Skocz do zawartości




- - - - -

Rozwazania na temat 2 pomp paliwa


5 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   m00n


  • Postów: 1 411
  • Na forum od: 05 wrz 2012
  • Miejscowość: Elbląg/Morąg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:w140 500SE 1992

Napisano 20 kwietnia 2014 - 11:16

Witam
Jak wiadomo w silnikach m104,m119,m120 mamy po dwie pompy paliwa połączone szeregowo. Dlaczego zastosowano takie rozwiązanie ? Czy jest tylko redundancja w sensie ze jak padnie jedna pompa to jedziemy na drugiej czy cos innego ? Obie pompy wytwarzaja ok 4 bary i takie cisnienie jest potrzebne w ukladzie. Czy jezeli jedna pompa ulegnie uszkodzeniu to cisnienie dalej bedzie 4 bary ? Czy zmienia sie wtedy wydajnosc calego ukladu ? Jak rozpoznac czy obie pompy sa sprawne ?



#2 Offline   benkoo


  • Postów: 4
  • Na forum od: 28 sty 2017
  • Miejscowość: Krosno
  • Mercedes:W124 3.2E - M104
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 26 maja 2017 - 23:05

Chętnie się dowiem o co w tym chodzi. Ostatnio miałem problem, bo jedna z pompek zaczęła mi przeciekać więc teraz podpiąłem jedną pompę i sanochód jeździ bez zarzutu. Wychodzi na to, że na jednej też się da.
Ktoś zna odpowiedż? Jaki w tym cel?

#3 Offline   melfio1


  • Postów: 3 639
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 27 maja 2017 - 05:40

Kiedyś czytałem że najłabszym elementem w ke-jetronic jest elektryczna pompa paliwa ,być może jedna służy jako awaryjna ,..tylko tak gdybam oczywiście.

#4 Offline   Sailor


  • Postów: 47
  • Na forum od: 22 lis 2014
  • Miejscowość: Lublin/Gdynia
  • Mercedes:W201 2.6 - M103
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 27 maja 2017 - 08:14

Pompy łączone szeregowo stosuje się do zbudowania ciśnienia. Zależnie od wersji silnikowej lub wyposażenia występują albo duża pojedyncza pompa (chyba 6 barowa), albo dwie mniejsze o niższych ciśnieniach. Nie wiem jak benkoo, jeździł na jednej pompie, ale w moim mercedesie jazda na tylko jednej pompie była naprawdę kulawa i po szybkim wciśnięciu gazu samochód się mulił strasznie.

#5 Offline   Gerri


  • Postów: 2 646
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 27 maja 2017 - 09:41

Wyświetl postUżytkownik m00n dnia 20 kwietnia 2014 - 11:16 napisał

Dlaczego zastosowano takie rozwiązanie ?
Kiedyś, lata temu, drążyłem ten temat w rozmowie z prowadzącym szkolenia instruktorem ze Stuttgartu. Powiedział, że taki układ pomp działa znacznie ciszej niż pompa pojedyncza i taki był cel tej konstrukcji. Każda z pomp "buduje" mniejsze ciśnienie i emituje w związku z tym mniejszy hałas Taką otrzymałem odpowiedź - abstrahując od tego, czy mnie ona przekonała. Bo przecież można było zastosować odpowiednią osłonę dźwiękochłonną, odpowiednie zawieszenie pompy i efekt byłby ten sam.

Wyświetl postUżytkownik m00n dnia 20 kwietnia 2014 - 11:16 napisał

Obie pompy wytwarzaja ok 4 bary i takie cisnienie jest potrzebne w ukladzie.
W silniku 103 też były dwie pompy - każda z nich była w stanie wytworzyć ciśnienie ok 8 barów (wewnętrzny zaworek przelewowy - taka sprężynka z kulką) przy zapotrzebowaniu układu ok. 5,6 bara.

Wyświetl postUżytkownik m00n dnia 20 kwietnia 2014 - 11:16 napisał

Czy jezeli jedna pompa ulegnie uszkodzeniu to cisnienie dalej bedzie 4 bary ? Czy zmienia sie wtedy wydajnosc calego ukladu ? Jak rozpoznac czy obie pompy sa sprawne ?
100 lat temu była taka książeczka szkoleniowa opisująca działanie całego układu doprowadzania paliwa do silnika 103. Był tam właśnie rozdział odnośnie diagnostyki uszkodzeń tandemu pomp: rozkład ciśnień, wielkość prądu zasilającego, wykresy - bo uszkodzenie jednej pompy wcale nie powoduje spadku wartości prądu o połowę. Sprawna pompa przejmuje pracę pompy uszkodzonej, ale również musi "przepchać" paliwo przez jej unieruchomiony wirnik stawiający dodatkowy opór.

Użytkownik Gerri edytował ten post 27 maja 2017 - 09:42


#6 Offline   benkoo


  • Postów: 4
  • Na forum od: 28 sty 2017
  • Miejscowość: Krosno
  • Mercedes:W124 3.2E - M104
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 27 maja 2017 - 18:33

Sailor, nie dopisałem jak to zrobiłem..mianowicie, kupiłem pompkę pompującą 6bar i taką jedną założyłem, działa bez zarzutu, testowałem pod obciążeniem. Co do wyciszenia pracy pompki, hmm, coś w tym może być, ale też do końca mnie nie przekonuje takie tłumaczenie, czy to jedyny powód...? Jedną pompkę niestety delikatnie słychać z zewnątrz samochodu








Podobne tematy Zwiń