Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[W124] Cykliczne stukanie i błąd nr 8 ASD.


9 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   szymekita


  • Postów: 6
  • Na forum od: 14 lip 2014
  • Miejscowość: Bielsko-Biała
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 listopad 2014 - 14:48

Witam. To jest mój pierwszy post, więc proszę o wyrozumiałość. Opiszę wszystko dokładnie, żeby nie było niedomówień. Przeszukałem forum (to i inne), przeczytałem mnóstwo tematów, wiele mi one pomogły, jednak jeszcze mam jeden zasadniczy problem z ASD i nie potrafię go rozwiązać.

Sytuacja wygląda tak: moje 300D posiada nivo i ASD. Jak kupiłem to nie działało ani jedno ani drugie. Naprawiłem nivo (wymiana przewodów, regulatora i zalanie ZH-M i odpowietrzenie). Płyn nie ucieka i auto się poziomuje, jest amortyzacja, więc wszystko ok.

Potem przyszedł czas na ASD. Mianowicie - nie świeciły się obie kontrolki i na wolnych obrotach było słychać cykliczne stukanie z okolic tyłu auta i jednoczesne pulsowanie węża wysokiego ciśnienia, idącego od pompy (pompa na wałku rozrządu). Okazało się, że ktoś wyjął sterownik ASD, musiałem więc kupić takowy. Kontrolki już się świecą, po zapaleniu trójkąt gaśnie, a ciągle pali się ta z napisem ASD, stuka tak jak stukało.

Po odczytaniu błędu okazało się, że to nr 8 (czujnik pod pedałem hamulca, lub zawór elektromagnetyczny). Kasowanie nie pomaga, po max. minucie błąd znowu się powtarza. Na jednej parze styków czujnika pod hamulcem jest przerwa, na drugich zwarcie, po wciśnięciu odpowiednio odwrotnie (wg mnie działa ok). Zawór, po podaniu napięcia z akumulatora na wtyczkę pod tylną kanapą wydaje pojedynczy stuk, pomiar omomierzem wykazuje rezystancję zaworu na poziomie 6-7 omów. Pomiar woltomierzem napięcia zasilającego elektrozawór daje napięcie ok. 0.3V (na puszczonym hamulcu i świecącej kontrolce błędu asd), oraz 0V (po wciśnięciu hamulca i błędem asd). Wykluczam więc awarię czujnika stopu, bo reakcja na hamulec jest.

Po odpięciu tejże kostki pod kanapą dalej występuje cykanie, a wąż od pompy ciągle pulsuje z częstotliwością tych stuków.

Co może być nie tak? Macie jakieś propozycje? Po naprawie nivo nie odpowietrzałem układu ASD (nie wiem jak to zrobić i czy trzeba). Czy możliwe, że zawór elektromagnetyczny ma odpowiednią rezystancję i reaguje na podanie napięcia, a mimo to jest niesprawny? Od czego powinienem zacząć rozwiązywanie tego problemu? Jak prawidłowo odpowietrzyć ASD? Z góry dziękuję za cierpliwość i proszę o pomoc.

#2 Gość_janin_


  • Na forum od: --

Napisano 09 listopad 2014 - 19:40

No więc po kolei: po włączeniu silnika kontrolki gasną i wtedy sterownik wysyła króciutki impuls do obwodu zaworu elektromagnetycznego ASD. Jeżeli próba oporności wypadnie pomyślnie, to luz, a jak nie, to układ zaświeca kontrolkę ASD.
Samo skasowanie błędu nic nie da, jeśli usterka nadal istnieje.
Czujniki stop raczej rzadko "padają", więc stawiałbym na zawór... albo np. na przerwę w jego obwodzie. To stukanie i naprężanie się węża od płynu hydraulicznego jest normalne, w każdym razie u mnie w obu autach (nivo+ASD) tak jest i w obu oba systemy hydrauliczne poprawnie działają.
Jak się odpowietrza ASD: odpowietrzasz tylko przewód od zaworu do mostu. Musisz podnieść auto, najlepiej na podnośniku, odpalasz silnik, włączasz bieg i "ruszasz". Trójkąt od razu się zaświeci i ASD się załączy (ale tu uwaga: układ musi być sprawny, ma nie być błędów, kontrolka ASD ma być wygaszona!). Wtedy deliktanie odkręcasz przewód idący od zaworu przy samym moście/dyfrze. Jak zacznie tamtędy cieknąć olej ZH-M, to dokręcasz i masz odpowietrzone.
Acha, nivo się nie odpowietrza - to jest układ samoodpowietrzający-się ;)

Użytkownik janin edytował ten post 09 listopad 2014 - 19:43


#3 Offline   szymekita


  • Postów: 6
  • Na forum od: 14 lip 2014
  • Miejscowość: Bielsko-Biała
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 10 listopad 2014 - 09:39

Mierząc rezystancję zaworu na wtyczce pod siedzeniem wyszło mi ok. 6 omów. Ale już mierząc to na kostce od sterownika ASD (pin 10 i 14) wyszło ponad 12 kiloomów. Spróbuję przelutować srebrny przekaźnik i potraktować wszystkie kostki WD40. Wyczytałem też, że te cykliczne stuki (niezależne od tego, czy zawór jest podłączony czy nie) wskazują na uszkodzoną gruszkę ASD. Jak wymienię to zdam relację ;) Btw. Nivo niby jest samoodpowietrzające, ale posiada odpowietrznik na regulatorze wysokości, Wtedy 3 minuty roboty i brak powietrza w zawieszeniu.

#4 Gość_janin_


  • Na forum od: --

Napisano 10 listopad 2014 - 12:48

Jeśli ta rezystancja jest na wtyczce 2000 razy większa, to obstawiałbym jakieś problemy ze stykami, bądź przewodami.

 Użytkownik szymekita dnia 10 listopad 2014 - 09:39 napisał

Wyczytałem też, że te cykliczne stuki (niezależne od tego, czy zawór jest podłączony czy nie) wskazują na uszkodzoną gruszkę ASD.
Podłączony elektrycznie, czy hydraulicznie?

 Użytkownik szymekita dnia 10 listopad 2014 - 09:39 napisał

Jak wymienię to zdam relację ;)
Koniecznie :)

 Użytkownik szymekita dnia 10 listopad 2014 - 09:39 napisał

Nivo niby jest samoodpowietrzające, ale posiada odpowietrznik na regulatorze wysokości, Wtedy 3 minuty roboty i brak powietrza w zawieszeniu.
Tu akurat nie jestem przekonany :) Ten dinks na zaworku nivo służy do spuszczania oleju z układu, jak np. chcesz siłownik wymienić. Ale obawiam się, że całego powietrza (szczególnie tego z sekcji zawór - siłowniki) tamtędy się nie pozbędziesz :hmm:

#5 Offline   szymekita


  • Postów: 6
  • Na forum od: 14 lip 2014
  • Miejscowość: Bielsko-Biała
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 10 listopad 2014 - 14:41

ad 1. Też tak sądzę. Albo złącza, albo przewody, albo nieszczęsne zimne luty (lub zaśniedziałe styki) na srebrnym przekaźniku (bezpieczniki są ok).

ad 2. Zawór cały czas jest podłączony hydraulicznie, nie demontowałem go jeszcze. Chodziło mi o odpinanie tej wtyczki elektrycznej pod kanapą. Nic to nie zmienia, dalej puka i wąż pulsuje.

Przy okazji znalazłem coś takiego na innym forum. Stąd ten pomysł z wymianą gruchy:
http://www.w201w124....opic.php?t=6272

ad 3. Pewnie masz rację, ale tak czy inaczej nivo działa już bez problemu, z początku leciała piana, a po paru ruchach dźwignią regulatora już jednolity strumień.

Tak jak mówiłem, jak wymienię gruchę i rozwiążę problem błędu nr 8 to coś napiszę :)

#6 Gość_janin_


  • Na forum od: --

Napisano 10 listopad 2014 - 19:09

Puka i pulsuje, bo on działa moim zdaniem tak: olej ZH-M napływa do niego i jak wytworzy się wewnątrz pewne krytyczne ciśnienie, to przekrój się otwiera i puszcza olej z powrotem do zbiornika. Być może trochę wypracowane, zużyte zawory, stukają przy tym ;) Natomiast, jak dostanie impuls elektryczny taki zawór, to wtedy przełącza się i "puszcza" ten olej bezpośrednio na most/dyfer, "zapinając" pełną blokadę (wtedy zaświeca się trójkąt na zegarach).
Podmień sobie przekaźnik srebrny na początek (najlepiej od kogoś na chwilę pożyczyć, na podmianę). Musi być 9-pinowy.
Powodzenia!

#7 Offline   szymekita


  • Postów: 6
  • Na forum od: 14 lip 2014
  • Miejscowość: Bielsko-Biała
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 30 listopad 2014 - 09:34

Usterka naprawiona! Winowajcą był srebrny przekaźnik. Rozgiąłem aluminiową obudowę, wyjąłem układ i potraktowałem lutownicą wszystkie luty na płytce, pomimo że wyglądały na dobre. Błąd wykasowany. Stukania nie słychać, pulsowanie znacznie zmniejszyło się (ale to pewnie też zasługa wymienionej gruchy ASD). Po naprawie przekaźnika zaczął działać także moduł ELR/ARA (wcześniej podejrzewałem jego awarię,gdyż przy zapalaniu na zimnym silniku obroty nie przekraczały 550, ale nie miałem nigdy do czynienia ze ssaniem elektronicznym, toteż nie wiedziałem do końca jak to ma działać). Podsumowując: ASD nie wyrzuca błędu, regulacja obrotów działa, moduł komfortu też (jestem zaskoczony, że jego funkcjonowanie może aż tak wpłynąć na komfort jazdy - nie ma bujania/żabkowania, charakterystycznego dla znanych mi wcześniej Mercedesów, można bardziej stanowczo obchodzić się ze sprzęgłem, a auto i tak płynnie przyspiesza). Dziękuję za pomoc i pozdrawiam. ;)

#8 Offline   Sailor


  • Postów: 47
  • Na forum od: 22 lis 2014
  • Miejscowość: Lublin/Gdynia
  • Mercedes:w201 2.6 - M103
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 wrzesień 2016 - 19:31

Panowie, odkopuje temat, posiadam w201 z ABS i ASD. Mój problem jest zbliżony, powtarzające się cykanie przy przednim prawym błotniku oraz kaprysy z obrotami. Do tego doszło na dniach kod nr 8 ASD. Nasuwa się pytanie, o który srebrny przekaźnik dokładnie chodzi? Ten za akumulatorem z bezpiecznikiem czy ten w skrzynce bezpieczników? Jeśli chodzi o ten z bezpiecznikiem, pasuje z innych wersji, czy jego numer musi być identyczny jak na oryginalnie siedzącym za aku?

#9 Offline   mixx


  • Postów: 322
  • Na forum od: 07 sty 2014
  • Miejscowość: Lublin
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:W 201 2.0E 122KM 1991r.

Napisano 07 grudzień 2016 - 13:35

A mnie jest tak: po uruchomieniu gasną kontrolki trójkąta i ASD, przy przyspieszaniu słychać stukanie (2-4 razy) czyli wąż się napręża. Ale blokada kół nie działa, bo przy ruszaniu na śliskim jedno koło stoi a drugie się kręci (sprawdziłem dziś na śniegu i na lodzie; trójkąt się zapala i po zatrzymaniu koła gaśnie). Czyli wg kontrolek jest o.k., ale blokada nie działa. Jak to rozwiązać?

Użytkownik mixx edytował ten post 07 grudzień 2016 - 13:36


#10 Offline   AnatolBombowiec


  • Postów: 11
  • Na forum od: 26 wrz 2017
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 300TE 1992
  • Trzeci Mercedes:W123 300D 1979

Napisano 09 sierpień 2018 - 08:45

Cześć.
Piszę w tym temacie żeby nie zaśmiecać forum.
Potrzebuję informacji jakie fi mają przewody od NIVO i ASD. widzę że tam jest parę tego samego rozmiaru co hamulcowe, ale są też grubsze. Jeszcze pytanie jaki skok gwintu jest na nyplach?
Z góry dziękuję za pomoc :)