Skocz do zawartości




- - - - -

[w201] demontaż koła pasowego pompa cieczy chłodzącej


45 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Wobbuffet7777


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 wrz 2014
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 27 listopada 2014 - 21:17

Witam,

coś mi mocno rzęzi i piszczy przy odpaleniu. Prawdopodobnie jest to łożysko w pompie cieczy chłodzącej. Alternator sprawdziłem, pasek wieloklinowy nowy. Chcę to sprawdzić i podmienić pompę całą, jednak mam wątpliwość jeśli chodzi o demontaż koła pasowego i ogólnie tej całości razem z wiatrakiem.

Podręcznik Sam naprawiam mówi o jakimś elemencie o nazwie sprzęgło lepkościowe silnika pięciocylindrowego (rozumiem, że w om602 mam właśnie to (element numer 10 na załączonym zdjęciu)? Rozumiem, że element numer 9 jest w OM 601? W jaki sposób to wyjąć, żeby nic nie zepsuć? Razem z wentylatorem? Są tam jakieś kable, wtyczki, czujniki? Jak potem to złożyć? Trzeba uważać np. na wzajemne położenie tych elementów?

Dołączona grafika

Poza tym podręcznik pisze, że trzeba zdemontować węże do chłodnicy, wymontować obudowę termostatu, zdjąć przewód łączący obudowę termostatu z pompą cieczy chłodzącej (nic takiego nie widzę)... Jak patrzę na pompę od góry i dołu mam wrażenie, że w podręczniku chyba przedobrzyli. Wydaje się na pierwszy rzut oka, że po zdjęciu koła pasowego dostęp do pompy jest kompletny. Czy mam zły podręcznik?

Z góry dziękuję za pomoc, raczkuję jeśli chodzi o samodzielne naprawy, postanowiłem więc zapytać kogoś doświadczonego.

Dziękuję,
:piwo:

Użytkownik Wobbuffet7777 edytował ten post 27 listopada 2014 - 21:22




#2 Offline   Szarik


  • Postów: 1 163
  • Na forum od: 29 lis 2013
  • Miejscowość: Młoszowa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 250D '92r.

Napisano 27 listopada 2014 - 21:53

"Sprzęgło lepkościowe silnika pięciocylindrowego" to potocznie "wisko" (sprzęgło wiskotyczne). Poszukaj na forum, jak je odkręcić. Trzeba jakoś zablokować wiatrak i kluczem imbusowym wykręcasz całość.
Mnie się osobiście nie udało zablokować wiatraka, ale na forum było już to kilka razy opisane.

Użytkownik Szarik edytował ten post 27 listopada 2014 - 21:55


#3 Offline   Wobbuffet7777


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 wrz 2014
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 27 listopada 2014 - 22:05

A w tym wisko ją jakieś czujniki, kabelki, zabezpieczenia itp? Czy po prostu element, który można po prostu wyjąć i włożyć ot tak, jak np. termostat? Technicznie wiem, jak to zrobić, bo widzę tylko jedną śrubkę - chyba imbus, jeśli chodzi o numer dojdę. Boję się tylko o ten właśnie element, że mi coś wypadnie pod nogi/na głowę, albo coś urwę. Aha, czy odkręcając tą imbusową śrubkę wyjmę i wiatrak i wisko?

Użytkownik Wobbuffet7777 edytował ten post 27 listopada 2014 - 22:12


#4 Offline   Szarik


  • Postów: 1 163
  • Na forum od: 29 lis 2013
  • Miejscowość: Młoszowa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 250D '92r.

Napisano 28 listopada 2014 - 06:25

Zadnych kabelków, czujników itp :). Wykręcasz, wyjmujesz, potem wkładasz i zakręcasz.
Tak, tylko na jednym imbusie się trzyma. Chyba o rozmiarze 8mm, ale tego pewnym nie jestem :)

#5 Offline   jaszek7777


  • Postów: 885
  • Na forum od: 01 paź 2013
  • Miejscowość: Ostróda
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 listopada 2014 - 08:19

Jak już przebrniesz etap odkręcania tej właśnie imbusowej śruby, dalej to bajka. Nie trzeba robić nic przy gumowych przewodach, termostacie itp. Nie wiem dlaczego tak napisali w podręczniku. Spuszczasz płyn, odkręcasz imbus, odkręcasz koło pasowe (4 nakrętki), tyle. Potem pompa ale na tym etapie już wszystko stanie się jasne.

#6 Offline   Wobbuffet7777


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 wrz 2014
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 listopada 2014 - 14:00

Więc ten element numer 10 to po prostu (w uproszczeniu oczywiście) zwykły metalowy element, który po prostu się wyjmuje, tak? Spodziewałem się bardziej skomplikowanej konstrukcji, jak czujniki temperatury itp :D

#7 Offline   Szarik


  • Postów: 1 163
  • Na forum od: 29 lis 2013
  • Miejscowość: Młoszowa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 250D '92r.

Napisano 28 listopada 2014 - 18:16

Czujniki są nie potrzebne ze względu na zasadę działania wisko :). Odkręcasz imbusa i Ci schodzi wiatrak wraz z wisko.

Użytkownik Szarik edytował ten post 28 listopada 2014 - 18:17


#8 Offline   Bogdan 190


  • Postów: 1 091
  • Na forum od: 12 paź 2013
  • Miejscowość: Wodzisław Śląski
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Honda CB 750 Nighthawk

Napisano 28 listopada 2014 - 19:01

a nie myślisz że ten odgłos to łożysko kiwaczki że nie napina ok paska (zatarte) albo sama rolka? Ja miałem takie odgłosy i było to łożysko kiwaka które miało tylko minimalny luz a było zatarte takie tam jest http://allegro.pl/lo...4801342485.html

#9 Offline   Johny


  • Postów: 1 685
  • Na forum od: 19 lis 2009
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 listopada 2014 - 19:02

Miałem wiskoze w E250TD i żadnego problemu nie było przy demontażu w celu regeneracji. Ja miałem u siebie śrubę tak jak w przypadku elektromagnesu (klucz 12, albo 13). Blokujesz paskiem (tym co masz na aucie, wielorowkowym) koło pasowe i najzwyczajniej w świecie odkręcasz centralną śrubę mocującą wetylator wisko do koła pasowego.

#10 Offline   Wobbuffet7777


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 wrz 2014
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 listopada 2014 - 21:10

Bogdan 190

Raczej nie, bo mniej więcej od czasu pojawienia się tych przykrych dźwięków ubywa mi cieczy chłodzącej. Pompę wody mam z dawcy, więc koszt minimalny. Jestem zdania, że wytrzyma dłużej niż zamiennik. Nie ufam zamiennikom a przed świętami nie stać mnie na oryginał. Dałem 50 zł (+ 10 zł za silikon, bo w sklepie uszczelkę tylko z pompą sprzedają). Auto dawca przyjechało (w124 z OM 602) na kołach na szrot, mogłem odpalić, sprawdzić itp. Niestety nie pomyślałem o tym, żeby podejrzeć jak wyjmują. Chcę podmienić i zobaczyć. Niestety póki co na przeszkodzie stoi mróz.

Rozumiem, że w podręczniku fragmenty o odkręcaniu termostatu, węży itp, to bzdury?

Dziękuję,
Oskar.

Użytkownik Wobbuffet7777 edytował ten post 28 listopada 2014 - 21:13









Podobne tematy Zwiń