Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[W124] Przywrócenie do życia klimatyzacji. Niedziałający motorek pompy chłodziwa?


15 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Mice


  • Postów: 6
  • Na forum od: 05 maj 2015
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 maj 2015 - 11:01

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.

Postanowiłem uruchomić klimatyzację na potrzeby nadchodzącego lata i jak to powiedział poprzedni właściciel "wystarczy nabić" pojechałem uzupełnić czynnik.
Odłączony był wentylator od klimy i to nie trochę zdziwiło. Okazało się, że po podłączeniu wiatrak uruchamia się razem z kluczykiem(drugi bieg)....

Oczywiście jest o wiele gorzej...
Postanowiłem najpierw podłączyć się do modułu po przez wtyczkę serwisową przed akumulatorem:

Dołączona grafika

U mnie jest to pin 7 i po próbie wywołania procedury "wybłyskania" błędów, sterownik nie odpowiadał.....zakupiłem drugi taki sam.
Po zainstalowaniu nowego modułu odczytałem błędy i wyszło na to, że sterownik nie może się dogadać z:
- 12 ECT coolant sensor I. Powodem były zgniłe przewody, które odnalazłem przy czujce chłodziwa.
- 30 Engine coolant pump motor......co to jest i gdzie???

Problem w tym, że nie mogę namierzyć tej pompki...


Dla dopełnienia czynności wzorując się owym schematem:
Dołączona grafika


Prześledziłem wszystkie czujniki multimetrem. Dla poszczególnych sensorów odczyty były w granicach dla 20stopni.
Jedynie czujnik temperatury powietrza w środku miał większe odczyty, ale to jest spowodowane palącym słońcem w podszybie.
Po próbie sprawdzenia czy pompka M50 ma jakiś opór dostałem odczyt negatywny(pełne rozwarcie).

Dodam na koniec, że podanie masy na 4pin sterownika, który łączy się z sterownikiem kompresora, uruchamia kompresor i zaczyna chłodzić bez problemu:) W takim wypadku widać, że czujnik obrotów(obydwa) działają razem z sterownikiem kompresora więc jego winę wykluczam.

Chciałbym się tylko dowiedzieć gdzie leży ta pompka bo w sumie to ostatnia przeszkoda o jakiej wiem do w pełni działającej klimatyzacji.
Dziękuję za każdą poradę.

Pozdrawiam
Michał

#2 Offline   m104


  • Postów: 4385
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 maj 2015 - 14:42

Ta pompka nie ma nic do niedziałającej klimatyzacji. Wymusza ona obieg cieczy przez nagrzewnicę podczas ogrzewania wnętrza. Mieści się albo na podłużnicy prawej, albo przy elektrozaworach ogrzewania - przy akumulatorze.

Do działania klimatyzacji potrzeba

- zwartego czujnika przy osuszaczu. Są dwa - jeden z wyprowadzonymi kablami (od pierwszego biegu wentylatora) i drugi, z pinami - zapobiega on startowi klimy przy pustym układzie, a także wyłącza kompresor przy krytycznym wzroście ciśnienia. W normalnych warunkach powinien on wykazywać przejście (rezystancja 0) i jego awaria lub jego okablowania często powoduje niedziałanie klimy

-odczytu z czujnika temperatury silnika (niebieskiego 2 pinowego). Przy temp powyżej 110 st klima wyłączy się, a wentylatory ruszą z pełną prędkością

-odczytu z czujnika temperatury zewnętrznej (przy wlocie powietrza do nagrzewnicy, pod kratkami podszybia - przy temperaturze bliskiej zeru klima nie ruszy

-odczytu z prędkości obrotowej kompresora - zapobiega to uszkodzeniu paska w sytuacji, gdy się ślizga (źle napięty lub zatarty kompresor). Ale wtedy kompresor ruszy na chwilkę i się wyłączy

-wyłączenia tryby EC - dioda się NIE świeci. Często ludzie mylą ten przycisk z włączeniem klimy i dziwią się, że świeci - nie działa.

-sprawnego panelu nastaw temperatury oraz przekaźnika KLI - one sterują pracą sprężarki - panel klimy daje "żądanie" załączenia sprężarki a przekaźnik KLI odpowiada za samą sprężarkę.

Jak wrócę z pracy przysiądę nad tym dokładniej i napiszę Ci, gdzie może u Ciebie leżeć problem.

#3 Offline   Mice


  • Postów: 6
  • Na forum od: 05 maj 2015
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 maj 2015 - 13:20

Cytat

Mieści się albo na podłużnicy prawej, albo przy elektrozaworach ogrzewania - przy akumulatorze.

Super! O to chodziło!

Cytat

Ta pompka nie ma nic do niedziałającej klimatyzacji. Wymusza ona obieg cieczy przez nagrzewnicę podczas ogrzewania wnętrza.

Moja wersja komputera klimatyzacji nie pozwalała uruchomić kompresora i cały czas trzymała w pamięci błąd nr 30. Co oznacza uszkodzoną pompkę. Po wymianie szczotek problem został rozwiązany i błąd znikł.
Względem schematu ta pompka jest sterowana bezpośrednio z komputera klimy.

Dołączona grafika

Cytat

- zwartego czujnika przy osuszaczu. Są dwa - jeden z wyprowadzonymi kablami (od pierwszego biegu wentylatora) i drugi, z pinami - zapobiega on startowi klimy przy pustym układzie, a także wyłącza kompresor przy krytycznym wzroście ciśnienia. W normalnych warunkach powinien on wykazywać przejście (rezystancja 0) i jego awaria lub jego okablowania często powoduje niedziałanie klimy

Oba czujniki są sprawne. W zasadzie to tylko jeden może uśmiercić układ. 1-wszy bieg i tak jest niezależny.
Tutaj błędu nie znalazłem.

Cytat

-odczytu z czujnika temperatury silnika (niebieskiego 2 pinowego). Przy temp powyżej 110 st klima wyłączy się, a wentylatory ruszą z pełną prędkością

Tutaj była masakra.... Kable gdyby nie izolacja z parcianki, rozleciały by się w drobny mak. Wyciąłem i położyłem zastępcze, nowe.
Błąd nr 12 znikł z komputera klimatyzacji.
Przy zwartych przewodach wentylator startował na 2 biegu zaraz po przekręceniu kluczyka.

Cytat

-odczytu z czujnika temperatury zewnętrznej (przy wlocie powietrza do nagrzewnicy, pod kratkami podszybia - przy temperaturze bliskiej zeru klima nie ruszy

Czujek temperatury jest tam 6 :) Wszystkie biegną bezpośrednio do komputera klimatyzacji. Bez nich nic nie chciało mi działać.
Zostały prześwietlone wszystkie zgodnie z instrukcją serwisową i tylko na czujce temperatury chłodziwa (ECT I) miałem problem.
Reszta OK.
Zamieszczam tutaj opis czujek wraz z opisem elementów na schemacie:
Dołączona grafika
Dołączona grafika

Dołączona grafika

Cytat

-odczytu z prędkości obrotowej kompresora - zapobiega to uszkodzeniu paska w sytuacji, gdy się ślizga (źle napięty lub zatarty kompresor). Ale wtedy kompresor ruszy na chwilkę i się wyłączy

Tutaj też badałem układ i miałem usterkę. Wywołałem sztucznie załączenie kompresora podając na wejście 10(KL) sterownika kompresora, masę. Przekaźnik w sterowniku załączał się na dosłownie 1 sekundę po czym odbijał. Przyczyna leżała w zgniłym przewodzie od wzbudzenia sprzęgła kompresora.


Dziękuję za świetną podpowiedź i mam nadzieję, że przyda się to komuś w przyszłości.

Pozdrawiam Michał

Użytkownik Mice edytował ten post 09 maj 2015 - 13:27


#4 Offline   m104


  • Postów: 4385
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 maj 2015 - 13:35

Podstawiłbym na próbę inny panel nastaw temperatury. Miałem ich bardzo dużo z usterkami - uszkodzone wyjście sterowania pompką obiegową, uszkodzone wyjścia sterowania zaworkami ogrzewania, nie pamiętanie ustawień (za każdym razem po uruchomieniu silnika tryb EC nieaktywny), brak pośredniego sterowania temperaturą (albo ogrzewania brak, albo od razu max).

#5 Offline   Mice


  • Postów: 6
  • Na forum od: 05 maj 2015
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 maj 2015 - 17:35

Klimatyzacja już działa. Zapomniałem dodać. Po usunięciu w/w usterek z radością ujrzałem pracujący elektromagnes kompresora.

Pozdrawiam Michał

#6 Offline   patrykjanek


  • Postów: 104
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 13 kwiecień 2018 - 16:09

M111 kombi 94. Błędy klimatyzacji 30- coolant pump, short circuit, 57 switchover valve unit (4 connections) between pins 5 and 1 faulty. Czy chodzi o pompkę, która znajduje się tuż przed elektrozaworkami, a switchover to przekaźnik klimy? Klima nabita, szczelna po zmasowaniu odpowiednich pinów (znajdują się bezpośrednio pod panelem klimatyzacji) kompresor załącza, z panelu natomiast nie działa po wciśnięciu z żadnego z przycisków. Jakieś pomysły?

#7 Offline   Fah


  • Postów: 254
  • Na forum od: 12 wrz 2017
  • Miejscowość: Ciechanów
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 kwiecień 2018 - 20:42

Luty do poprawki na płytce sterującej?

#8 Offline   patrykjanek


  • Postów: 104
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 14 kwiecień 2018 - 00:42

Ta płytka to w panelu czy w przekaźniku? Panel był podmieniany na działający i nie działa

Użytkownik patrykjanek edytował ten post 14 kwiecień 2018 - 00:44


#9 Offline   Fah


  • Postów: 254
  • Na forum od: 12 wrz 2017
  • Miejscowość: Ciechanów
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 kwiecień 2018 - 12:53

O panelu mówiłem. Ale skoro podmieniłeś na działający i nadal nic to dość nie mam pomysłów. Bo rozumiem, że jak zmostkujesz, to wieje chłodem?

#10 Offline   patrykjanek


  • Postów: 104
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 01 maj 2018 - 12:07

Wyświetl postUżytkownik Fah dnia 17 kwiecień 2018 - 12:53 napisał

O panelu mówiłem. Ale skoro podmieniłeś na działający i nadal nic to dość nie mam pomysłów. Bo rozumiem, że jak zmostkujesz, to wieje chłodem?
Chłodzi , ale na stałe


#11 Offline   patrykjanek


  • Postów: 104
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 10 maj 2018 - 20:39

Po podłączeniu pompki błąd nr 30 zniknął. Został jeszcze błąd nr 12 od czujnika płynu chłodzącego dla klimatyzacji taki niebieski dwubiegunowy Jaką powinien mieć oporność? Przewody idącę do niego były wymieniane z całą wiązką silnika

#12 Offline   patrykjanek


  • Postów: 104
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 13 maj 2018 - 08:19

U mnie rezystancja wynosi ok. 1800 bez względu na temperaturę. Znalazłem dane czujnika na allegro 4700 dla 25'C 560 dla 80'C także czujnik do wymiany

Użytkownik patrykjanek edytował ten post 13 maj 2018 - 08:20


#13 Offline   patrykjanek


  • Postów: 104
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 16 maj 2018 - 11:12

Wyświetl postUżytkownik patrykjanek dnia 13 maj 2018 - 08:19 napisał

U mnie rezystancja wynosi ok. 1800 bez względu na temperaturę. Znalazłem dane czujnika na allegro 4700 dla 25'C 560 dla 80'C także czujnik do wymiany
Po wymianie czujnika cały czas błąd 12 czyli zwarcie, gdzie szukać przyczyny? wiązka do tego czujnika była wymieniana

#14 Offline   patrykjanek


  • Postów: 104
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E-klasa kombi 94 2.2 asb lpg

Napisano 17 maj 2018 - 14:22

Wyświetl postUżytkownik patrykjanek dnia 16 maj 2018 - 11:12 napisał

Po wymianie czujnika cały czas błąd 12 czyli zwarcie, gdzie szukać przyczyny? wiązka do tego czujnika była wymieniana
Przyczyna taka, że wtyczka od zmiennych faz rozrządu i od klimy zostały zamienione (niestety pasują) jeden mechanik demontował, drugi regenerował, a wiązka i tak zdążyła zjarać np. przepływomierz. Silnik zgłaszał też błąd 38-elektromagnes zmiennych faz rozrządu, po demontażu i ponownym montażu błąd zniknął i nie pojawiał się nawet po złym podpięciu wtyczek. Także najprostsze rzeczy na początek

#15 Offline   august


  • Postów: 8
  • Na forum od: 19 cze 2018
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A4 B6 1.8T BEX quattro

Napisano 08 sierpień 2018 - 21:47

Wyświetl postUżytkownik m104 dnia 08 maj 2015 - 14:42 napisał

-odczytu z prędkości obrotowej kompresora - zapobiega to uszkodzeniu paska w sytuacji, gdy się ślizga (źle napięty lub zatarty kompresor). Ale wtedy kompresor ruszy na chwilkę i się wyłączy

Cześć, dziękuję za świetnie opisany sposób diagnozy klimatyzacji.

Próbuję się uporać ze swoją. Instalacja była nieszczelna, musiałem wymienić parownik.
Teraz klimatyzacja się załącza, ale:

- działa tylko rano/lub gdy jest chłodno (działa normalnie gdy jadę do pracy)
- w upale załącza się tylko na chwilę (gdy wracam z pracy). W czasie jazdy się na chwilę załącza, ale im dłużej jadę - tym rzadziej i na krócej się włącza.
- gdy się wyłączy - wystarczy się zatrzymać, zgasić i zapalić silnik - wtedy sprężarka się załącza.
- gdy auto stoi to klima działa, wystarczy przejechać 500m i się wyłącza.

Sprawdzone presostaty.
Ciśnienie sprężania: 15bar.
Sterownik za akumulatorem przelutowany. Było coś z nim kombinowane bo był otwierany i polepiony klejem.
Styki, które znalazłem przepsikałem kontaktem, wiązki nie są sparciałe.
Wiatraczek przy czujniku temperatury w lampce działa (przyciąga kawałek chusteczki).

Czy na podstawie powyższych objawów można stwierdzić, że to problem z odczytem prędkości obrotowej?
Planuję podmienić jeszcze sterownik klimy.
Mercedesa kupiłem niedawno, nie umiem jeszcze wybłyskiwać błędów, ale spróbuję.

#16 Offline   august


  • Postów: 8
  • Na forum od: 19 cze 2018
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A4 B6 1.8T BEX quattro

Napisano 09 sierpień 2018 - 22:14

Wybłyskałem - mam też błąd 30, czyli wspomniana wyżej pompka. Wygląda na to że trzeba ją naprawić, bo inaczej panel nie chce wysterować sterownika sprężarki.
Jutro podam masę na pin 10. sterownika sprężarki i sprawdzę czy będzie działać takie "zmostkowanie".