Skocz do zawartości




- - - - -

[KE-Jetronic] Potencjometr klapy spiętrzającej - zamiennik



52 odpowiedzi w tym temacie

#21 Offline   Lord Zekanda


  • Postów: 2 423
  • Na forum od: 22 lut 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 06 lipca 2011 - 11:43

Jako rzekłem zapodaję
Dołączona grafika delikatnie nożykiem podważyć obudowę, benzynką ekstrakcyjną przemyć,
posmarować wazeliną techniczną, złożyć, sprawdzić przejście i hulać-wot wsjo.



#22 Offline   lastfish


  • Postów: 40
  • Na forum od: 16 kwi 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Rover 620SDi

Napisano 30 sierpnia 2011 - 22:46

Znalazłęm coś takiego:
http://allegro.pl/potencjometr-ke-jet-m ... 74838.html
http://allegro.pl/potencjometr-mercedes ... 58353.html
chya niema sie co zastanawiać tylko brać?

#23 Offline   PiotrGo


  • Postów: 253
  • Na forum od: 31 sty 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 01 września 2011 - 20:55

Chyba nikt nie odpowiedział wprost. Element o który pyta autor wątku to nie jest żaden potencjometr tylko zwyczajny nie wyrafinowany przełącznik, który powinien przewodzić między pinem 1-2 przy zamkniętej przepustnicy (co uruchamia wraz z 2 przełącznikiem na cięgle gazu regulację wolnych obrotów), gdy naciskamy gaz połączenie się rozłącza. Przy około maksymalnym wciśnięciu gazu jest przejście między pinem 2 - 3 co dla sterownika ke-jet jest sygnałem że ostro przyspieszamy, a on za pomocą EHA wzbogaca dodatkowo mieszankę aby uzyskać kilka dodatkowych KM.

Jedyny potencjometr w przypadku ke-jet jest w rozdzielaczu paliwa. Jego wytarcie bywa przyczyną problemów z wolnymi obrotami, gdyż sterownik silnia używa go do ustawiania obrotów jałowych - stara się ustawić napięcie 0,7V na pinach 1 - 2 (może ktoś wie czemu inżynierowie zastosowali takie rozwiązanie, chyba rozsądniejsze by było aby sterownik liczył obroty silnika np z czujnika położenia wału, tak jak to jest w innych markach).

Cytat

Z tym rozdzielaczem to też tak nie do końca. Jak odpalasz i gasisz na benzynie to się nic nie zatrze, chyba że chodzi o uszkodzenia powybuchowe :)

Przypomnę że do prawidłowego działania ke-jet na gazie potrzebne jest stop-ke (znane też jako PD-30).
Bez ciśnienia paliwa klapa przepływomierza na wybojach lata jak szalona, obijając się o ograniczniki, wycierając mechanizm mechanikę oraz przy okazji ścieżki potencjometru rozdzielacza.
Oczywiście przy takim stanie (braku ciśnienia paliwa w rozdzielaczu przeciwstawiającego się naporowi powietrza na klapę przepływomierza) rzeczy niemożliwe jest kontrolowanie wolnych obrotów przez sterownik k-jet. Gazownicy radzą sobie z tym faktem odłączając zawór biegu jałowego, przez co pracuje on w trybie awaryjnym – obroty jałowe są stałe nie regulowane obciążeniem silnika.

#24 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 03 września 2011 - 15:45

PiotrGo napisał:

Przypomnę że do prawidłowego działania ke-jet na gazie potrzebne jest stop-ke (znane też jako PD-30).
Stop KE to nie jest PD-30 - czyli regulator PWM , służy do regulacji wolnych obrotów tylko na LPG. Stop KE służy do odcinania dopływu PB do wtryskiwaczy poprzez wysterowanie prądowe EHA , też na LPG.

#25 Offline   boss123


  • Postów: 21
  • Na forum od: 29 gru 2010

Napisano 04 września 2011 - 01:05

PiotrGo,

a czy ten przełącznik może być odpowiedzialny za problem z wolnymi obrotami? W warsztacie powiedziano mi, że tak właśnie jest (podobno się "wytarły się na nim ścieżki"). Po wymianie tego elementu silnik zaczął pracować ok, teraz problem powraca...

#26 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 04 września 2011 - 07:48

Ten przełącznik sygnalizuje ECU stan silnika a konkretnie przepustnicy, jak jest zamknięta wolne obroty , normalna praca styk rozwarty , przyspieszanie następny styk zwarty.Przełącznik jest prosty jak budowa cepa i łatwy do zdiagnozowania.Kolega Piotr Ci napisał jak.Na Twoim miejscu sprawdziłbym potencjometr klapy, oraz czyszczenie regulatora wolnych obrotów, możesz założyć jeszcze PD-30 pomaga. Polecam do poczytania dział LPG oraz to: uklad-wtryskowy-ke-jetronik-poradnik-serwisowy-vt15463.htm

#27 Offline   Pinogit


  • Postów: 21
  • Na forum od: 05 lip 2011
  • Inne auto:Opel Omega B

Napisano 05 września 2011 - 18:06

mam szwagra w Holandii który pracuje w warsztacie samochodowym, pytałem go o ten potencjometr czy mógłby mi załatwić, znaczy wypytać o ceny i markę. w warsztacie tym zamawiają różne części do naprawianych aut i do tego mają sporą zniżkę. Poprosił mnie o numer nadwozia VIN ale po numerze nie znaleźli to poprosił mnie o numer części . tyle tylko że auto jeździ w Kętrzynie a ja mieszkam w Białymstoku. pożyczyłem auto kumplowi a on nie ma pojęcia o potencjometrze klapy przepustnicy. może wie ktoś jaki to numer. W201 dwa litry E rocznik 1992. może da się załatwić tanio ten potencjometr np. firmy Bosch. to zamawiałbym więcej sztuk dla chętnych.

#28 Offline   sznida


  • Postów: 307
  • Na forum od: 25 sie 2011
  • Miejscowość: Łódź
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 18 października 2011 - 22:20

Dzisiaj zdiagnozowałem że prawdopodobnie mam uszkodzony ten potencjometr (pomiary omomierzem wskazały wartości do nawet 13 k ohmów), chciałem sobie podmienić z innego silnika 2 litrowego i okazało się że są między nimi różnice, przez co wiadomo operacja nie powiodła się. Pierwsze co zrobiłem po powrocie do domu to przejrzałem allegro w poszukiwaniu zamiennika i znalazłem takie coś http://allegro.pl/po...1866608224.html i tutaj rodzi się mój problem, ten potencjometr który mam zamontowany jest o numerze 3437224024 więc numer się nie zgadza. Jest niby lista modeli do których on pasuje ale na tej liście znajduje się zarówno jeden jak i drugi z tych silników z których mam te potencjometry i jak już ustaliłem pomiędzy nimi są pewne różnice nie pozwalające na zamianę. I moje pytanie brzmi czy nie orientuje się ktoś czy te podróbki to są jakieś uniwersalne? Albo chociaż czy będzie pasować do mojego silnika?

#29 Offline   Lord Zekanda


  • Postów: 2 423
  • Na forum od: 22 lut 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 18 października 2011 - 22:36

Ta mała śrubka obok pinu 1 i2 to dodatkowy potencjometr montażowy którym się kalibruje główny potencjometr,
oryginalny pot też to ma pod zaślepką.

#30 Offline   sznida


  • Postów: 307
  • Na forum od: 25 sie 2011
  • Miejscowość: Łódź
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 18 października 2011 - 23:36

Nie nie, nie chodzi mi o to :hmm: te dwa które ja mam różnią się w zasadzie wszystkim, jedynie wtyczka jest taka sama. Najważniejsza różnica w nich to to ze odległość między ścieżkami na płytce jest różna, przez co po zamontowaniu w początkowym położeniu działa ok, ale w pewnym momencie przestaje łapać i opór dąży do nieskończoności. A tą małą śrubką nie wyreguluje się tego mojego potencjometru aż tak bardzo :hmm: te wartości co są u mnie to ponad 2 razy większe jak powinny być. Poza opornością znacznie przekraczającą tą właściwą objawem głównym jest falowanie obrotów. A do tego podczas ponownego montażu tego potencjometru dało się go ustawić że obroty były takie jak wcześniej, później w jakimś zakresie się go ruszało i zmiany nie występowały i nagle był przeskok że obroty tak średnio z 750 rosły do ponad 900, nie było możliwości żeby go ustawić na obroty rzędu 800. A ustawiany był według miernika obrotów a nie obrotomierza z kabiny (swoją drogą na wolnych obrotach to dość mocno on przekłamuje). Dodam jeszcze że po odłączeniu potencjometru obroty wzrastają, ale nie falują.








Podobne tematy Zwiń