Skocz do zawartości




[w124] Overload Protection Switch/Getriebe Überlastschutz - co to jest i jak działa


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 20 grudnia 2015 - 17:08

Skrzynie 722.3 oraz 722.5 sprzęgnięte z silnikami m104 oraz m119 posiadają dodatkowy czujnik, którego nie posiadają skrzynie sprzęgnięte z silnikami diesla oraz silnikami benzynowymi m102 i m103. Czujnik ten, z języka angielskiego nazywa się "Overload Protection Switch" lub też, z języka niemieckiego "Getriebe Überlastschutz".

Umiejscowienie czujnika - lewa strona skrzyni biegów.

Dołączona grafika Dołączona grafika


Zadanie czujnika - przekazuje do modułu zapłonowego EZL (m119) lub sterownika HGS/HFM (m104) informację o rozpoczęciu zmiany biegu przez skrzynię. Po otrzymaniu takiej informacji, stosowny sterownik zapłonu opóźnia na 0,4 sekundy zapłon do 5° przed GMP, celem chwilowego zmniejszenia mocy silnika, a tym samym "odciążenia" skrzyni biegów.

Funkcja opóźniania zapłonu przy zmianie biegów przebiega po spełnieniu określonych warunków i tylko dla określonych zmian biegów:
-zmiana z 1->2
-zmiana z 2->3
-zmiana z 3->2
-zmiana z 2->1

Warunki:
-Obroty silnika powyżej 4000
-Odpowiednia wartość podciśnienia w kolektorze ssącym (obciążenie silnika)
-sygnał z owego czujnika o zmianie biegu

Czujnik ten jest wpięty w obwód hydrauliczny, załączający taśmę hamulcową B1. Reaguje na ciśnienie ok 1.8 bara. Sprawdzenie działania czujnika można przeprowadzić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest podłączenie Star Diagnosis i podgląd "live-data" w sterowniku EZL lub HFM/HGS - na "luzie", czyli P/N oraz w czasie jazdy na biegach 1,3,4,5(tylko 722.5) wskazanie czujnika "OFF", na biegu 2 wskazanie "ON". Stała nieprawidłowa praca czujnika skutkuje zapisaniem kodu błędu w pamięci sterownika oraz dezaktywacją funkcji.
Drugą metodą jest pomiar napięcia woltomierzem. Pierwszą czynnością jest wypięcie czujnika i zamiast niego wpięcie woltomierza. Przy włączonym zapłonie powinniśmy uzyskać 5V. W innym wypadku należy sprawdzić ciągłość przewodów. Następnie kostkę wpinamy do czujnika, jedną sondę wpinamy w przewód brązowo-czerwony, zaś drugą do masy. Gdy skrzynia jest na 2 biegu powinniśmy otrzymać wartość poniżej 1V. W innych przypadkach (bieg jałowy lub 3/4/5) ok 5V. W przypadku nieprawidłowych wskazań, czujnik kwalifikuje się do wymiany. Dostępność tylko w ASO, koszt ok 320 zł. Do wymiany potrzebny jest klucz rozmiar 36. Pod żadnym pozorem do odkręcenia czujnika nie używać szczypiec czy kluczy otwartych - dokręcony jest bardzo mocno i bardzo łatwo go obrobić, przez co demontaż bardzo się komplikuje.
W przypadku specyficznej awarii - tylko podczas dynamicznego przyspieszania, jeśli czujnik lub jego okablowanie jest uszkodzone i przekaże informację o zmianie biegu kiedy faktycznie ona nie następuje, może nastąpić chwilowe "przymulenie" lub szarpnięcie silnikiem w dowolnym momencie, po przekroczeniu 4000 obrotów. Taka usterka może, ale nie musi pozostawić śladu w pamięci sterownika zapłonu. W takim przypadku należy przyjrzeć się czujnikowi - można go na czas próby odłączyć.

[edit]

Potrzebny klucz do odkręcenia czujnika można zakupić w Leroy-Merlin. Nasadka firmy Dexter rozmiar 36 na klucz 1/2 cala, cena 20 zł, numer prod. 10638572










Podobne tematy Zwiń