Skrzynie 722.3 oraz 722.5 sprzęgnięte z silnikami m104 oraz m119 posiadają dodatkowy czujnik, którego nie posiadają skrzynie sprzęgnięte z silnikami diesla oraz silnikami benzynowymi m102 i m103. Czujnik ten, z języka angielskiego nazywa się "Overload Protection Switch" lub też, z języka niemieckiego "Getriebe Überlastschutz".
Umiejscowienie czujnika - lewa strona skrzyni biegów.
Zadanie czujnika - przekazuje do modułu zapłonowego EZL (m119) lub sterownika HGS/HFM (m104) informację o rozpoczęciu zmiany biegu przez skrzynię. Po otrzymaniu takiej informacji, stosowny sterownik zapłonu opóźnia na 0,4 sekundy zapłon do 5° przed GMP, celem chwilowego zmniejszenia mocy silnika, a tym samym "odciążenia" skrzyni biegów.
Funkcja opóźniania zapłonu przy zmianie biegów przebiega po spełnieniu określonych warunków i tylko dla określonych zmian biegów:
-zmiana z 1->2
-zmiana z 2->3
-zmiana z 3->2
-zmiana z 2->1
Warunki:
-Obroty silnika powyżej 4000
-Odpowiednia wartość podciśnienia w kolektorze ssącym (obciążenie silnika)
-sygnał z owego czujnika o zmianie biegu
Czujnik ten jest wpięty w obwód hydrauliczny, załączający taśmę hamulcową B1. Reaguje na ciśnienie ok 1.8 bara. Sprawdzenie działania czujnika można przeprowadzić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest podłączenie Star Diagnosis i podgląd "live-data" w sterowniku EZL lub HFM/HGS - na "luzie", czyli P/N oraz w czasie jazdy na biegach 1,3,4,5(tylko 722.5) wskazanie czujnika "OFF", na biegu 2 wskazanie "ON". Stała nieprawidłowa praca czujnika skutkuje zapisaniem kodu błędu w pamięci sterownika oraz dezaktywacją funkcji.
Drugą metodą jest pomiar napięcia woltomierzem. Pierwszą czynnością jest wypięcie czujnika i zamiast niego wpięcie woltomierza. Przy włączonym zapłonie powinniśmy uzyskać 5V. W innym wypadku należy sprawdzić ciągłość przewodów. Następnie kostkę wpinamy do czujnika, jedną sondę wpinamy w przewód brązowo-czerwony, zaś drugą do masy. Gdy skrzynia jest na 2 biegu powinniśmy otrzymać wartość poniżej 1V. W innych przypadkach (bieg jałowy lub 3/4/5) ok 5V. W przypadku nieprawidłowych wskazań, czujnik kwalifikuje się do wymiany. Dostępność tylko w ASO, koszt ok 320 zł. Do wymiany potrzebny jest klucz rozmiar 36. Pod żadnym pozorem do odkręcenia czujnika nie używać szczypiec czy kluczy otwartych - dokręcony jest bardzo mocno i bardzo łatwo go obrobić, przez co demontaż bardzo się komplikuje.
W przypadku specyficznej awarii - tylko podczas dynamicznego przyspieszania, jeśli czujnik lub jego okablowanie jest uszkodzone i przekaże informację o zmianie biegu kiedy faktycznie ona nie następuje, może nastąpić chwilowe "przymulenie" lub szarpnięcie silnikiem w dowolnym momencie, po przekroczeniu 4000 obrotów. Taka usterka może, ale nie musi pozostawić śladu w pamięci sterownika zapłonu. W takim przypadku należy przyjrzeć się czujnikowi - można go na czas próby odłączyć.
[edit]
Potrzebny klucz do odkręcenia czujnika można zakupić w Leroy-Merlin. Nasadka firmy Dexter rozmiar 36 na klucz 1/2 cala, cena 20 zł, numer prod. 10638572
0
[w124] Overload Protection Switch/Getriebe Überlastschutz - co to jest i jak działa
Rozpoczęty przez m104, gru 20 2015 17:08
Brak odpowiedzi do tego tematu
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
[om602] ARA, proszę o dokładny opis działania układu |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | markslew |
|
||
[W124] brak wskazań obrotomierza, sygnał jest |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | kuwi |
|
|
|
Cls 219 nie działają szyby i lusterka |
Mercedes C, E i CLK | bobecek |
|
||
[w124] el. szyby działają przy otwartych drzwiach :/ |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Irek |
|
||
[w124] nie działa obrotomierz |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | kuwi |
|
|