Jeśli coś nam wyje/huczy podczas jazdy, a na zakrętach się nasila to znaczy że łożyska wymagają uwagi. Bywa że pojawią się luzy i auto źle się prowadzi. U mnie luz powodował dodatkowo stuki w rytm obrotów koła na zakrętach.
W celu wymiany zaczynamy od demontażu hamulców.
Następnie zdejmujemy kapsel ochronny.
Wykręcamy imbus nakrętki regulacyjnej piasty.
Odkręcamy nakrętkę, wyjmujemy podkładkę i małe łożysko.
Wyjmujemy piastę z czopu.
Tak wygląda całe kompletne łożysko.
Zestaw nowy FAG, w zestawie jest też smar którego wystarczy bez problemu.
W celu wymiany musimy wybić stare pierścienie/bieżnie małego i dużego łożyska. Bierzemy ostry twardy pobijak, opieramy się o rant bieżni i wybijamy.
Tu widać jak wyszło stare duże łożysko + simmering + pierścień. Wszystko dokładnie w środku czyścimy ze starego smaru.
Teraz na prasie wciskamy duży pierścień. Pomóc może stary pierścień. ( Jeśli ktoś nie ma prasy nowe bieżnie można wbić młotkiem poprzez odpowiednią tulejkę albo wykorzystując stare pierścienie ).
Następnie wprasujemy mały pierścień mniejszego łożyska.
Wkładamy nasmarowane duże łożysko. Do piasty wpychamy smar, smarujemy pierścienie, łożyska i uszczelniacz. Smaru wystarczy z zestawu.
Na końcu nabijamy młotkiem gumowym ostrożnie przez odpowiednią tulejkę uszczelniacz i gotowe.
Montujemy piastę do samochodu.
Nakrętkę regulacyjną łożyska dokręcamy jednocześnie piastą obracając tak aż będzie obracać się ciężko. Potem luzujemy nakrętkę jednocześnie gumowym młotkiem lekko stukając w czop by naprężenia się rozeszły i wszystko siadło. Luzujemy tak długo aż piasta będzie się lekko obracać zarazem bez luzu. Luz sprawdzamy szarpiąc piastą w płaszczyźnie góra-dół oraz osiowo. Wkręcamy ibmus zabezpieczający nakrętkę piasty, nabijamy ostrożnie kapsel w który ładujemy nieco smaru i gotowe.
Za ok. 300 km warto podregulować/sprawdzić luz ponownie. Luz dobrze się ustawia z przykręconym kołem, szarpiąc w płaszczyźnie góra-dół możemy dokładnie wyczuć czy jest luz czy nie, piasta ma się zawsze lekko obracać zarazem.
Uważać należy by pierścieni nie pomieszać z różnych zestawów jeśli wymieniamy np. w dwóch kołach. Pierścienie razem z łożyskiem są parą precyzyjną kompletowaną fabrycznie.
2
[w124/w201] Wymiana łożysk kół przednich.
Rozpoczęty przez markslew, lut 03 2016 22:46
1 odpowiedź w tym temacie
#1
Napisano 03 lutego 2016 - 22:46
#2
Napisano 13 lutego 2016 - 15:55
Od siebie mogę dodać:
-podłożyć pod zwrotnicę coś czystego - tekturę, deskę, ręcznik papierowy itd. Dodatek piasku do łożyska po jego upadku na ziemie raczej je dyskwalifikuje z użycia, a łożysko zewnętrze łatwo wypada przy nasuwaniu piasty na czop.
-nie próbować zbijać kapselka śrubokrętem i młotkiem, bo to zwykle kończy się jego przebiciem, co będzie powodowało wyrzut smaru. Do zdjęcia można użyć płaskiego śrubokręta na grzechotce - podważyć kapselek poprzez obrót narzędzia
-sprawdzić stan gwintu na czopie zwrotnicy oraz sam czop. Jakiekolwiek uszkodzenia jego powierzchni dyskwalifikują zwrotnicę z użycia - łożysko długo nie wytrzyma. Gwint na czopie m14x1.
-przetrzeć szczotką drucianą koronkę ABS'u na piaście przed montażem nowych łożysk, oczyścić ponownie piastę. Można też zdemontować czujnik ABS (dwa ampule 6) i oczyścić szczotką.
-regulację luzu "na wyczucie" najlepiej robić z założoną felgą stalową - bardzo dobre dojście do nakrętki kontrującej.
-podłożyć pod zwrotnicę coś czystego - tekturę, deskę, ręcznik papierowy itd. Dodatek piasku do łożyska po jego upadku na ziemie raczej je dyskwalifikuje z użycia, a łożysko zewnętrze łatwo wypada przy nasuwaniu piasty na czop.
-nie próbować zbijać kapselka śrubokrętem i młotkiem, bo to zwykle kończy się jego przebiciem, co będzie powodowało wyrzut smaru. Do zdjęcia można użyć płaskiego śrubokręta na grzechotce - podważyć kapselek poprzez obrót narzędzia
-sprawdzić stan gwintu na czopie zwrotnicy oraz sam czop. Jakiekolwiek uszkodzenia jego powierzchni dyskwalifikują zwrotnicę z użycia - łożysko długo nie wytrzyma. Gwint na czopie m14x1.
-przetrzeć szczotką drucianą koronkę ABS'u na piaście przed montażem nowych łożysk, oczyścić ponownie piastę. Można też zdemontować czujnik ABS (dwa ampule 6) i oczyścić szczotką.
-regulację luzu "na wyczucie" najlepiej robić z założoną felgą stalową - bardzo dobre dojście do nakrętki kontrującej.
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
[W201] Wymiana simmerringu przekładni głównej |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | SQ5NAZ |
|
|
|
[W124] wymiana uszczelki kolektora wydechowego |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | kuwi |
|
||
W124 OM603 Wyciek płynu, wymiana broka. |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | WMTOXIC |
|
||
Wymiana wiskozy na elektromagnes |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Kolumbryna |
|
||
Wymiana wiskozy na elektromagnes |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Kolumbryna |
|