Skocz do zawartości




[w124/w201] Wymiana łożysk kół przednich.


1 odpowiedź w tym temacie

#1 Offline   markslew


  • Postów: 2 342
  • Na forum od: 02 kwi 2011
  • Miejscowość: Cieszyn
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:VW Vento 1.9 TDi

Napisano 03 lutego 2016 - 22:46

Jeśli coś nam wyje/huczy podczas jazdy, a na zakrętach się nasila to znaczy że łożyska wymagają uwagi. Bywa że pojawią się luzy i auto źle się prowadzi. U mnie luz powodował dodatkowo stuki w rytm obrotów koła na zakrętach.

W celu wymiany zaczynamy od demontażu hamulców.
Następnie zdejmujemy kapsel ochronny.


Dołączona grafika

Wykręcamy imbus nakrętki regulacyjnej piasty.

Dołączona grafika

Odkręcamy nakrętkę, wyjmujemy podkładkę i małe łożysko.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Wyjmujemy piastę z czopu.

Tak wygląda całe kompletne łożysko.

Dołączona grafika

Zestaw nowy FAG, w zestawie jest też smar którego wystarczy bez problemu.

Dołączona grafika

W celu wymiany musimy wybić stare pierścienie/bieżnie małego i dużego łożyska. Bierzemy ostry twardy pobijak, opieramy się o rant bieżni i wybijamy.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Tu widać jak wyszło stare duże łożysko + simmering + pierścień. Wszystko dokładnie w środku czyścimy ze starego smaru.

Dołączona grafika

Teraz na prasie wciskamy duży pierścień. Pomóc może stary pierścień. ( Jeśli ktoś nie ma prasy nowe bieżnie można wbić młotkiem poprzez odpowiednią tulejkę albo wykorzystując stare pierścienie ).

Dołączona grafika

Następnie wprasujemy mały pierścień mniejszego łożyska.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Wkładamy nasmarowane duże łożysko. Do piasty wpychamy smar, smarujemy pierścienie, łożyska i uszczelniacz. Smaru wystarczy z zestawu.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Na końcu nabijamy młotkiem gumowym ostrożnie przez odpowiednią tulejkę uszczelniacz i gotowe.

Dołączona grafika

Montujemy piastę do samochodu.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Nakrętkę regulacyjną łożyska dokręcamy jednocześnie piastą obracając tak aż będzie obracać się ciężko. Potem luzujemy nakrętkę jednocześnie gumowym młotkiem lekko stukając w czop by naprężenia się rozeszły i wszystko siadło. Luzujemy tak długo aż piasta będzie się lekko obracać zarazem bez luzu. Luz sprawdzamy szarpiąc piastą w płaszczyźnie góra-dół oraz osiowo. Wkręcamy ibmus zabezpieczający nakrętkę piasty, nabijamy ostrożnie kapsel w który ładujemy nieco smaru i gotowe.
Za ok. 300 km warto podregulować/sprawdzić luz ponownie. Luz dobrze się ustawia z przykręconym kołem, szarpiąc w płaszczyźnie góra-dół możemy dokładnie wyczuć czy jest luz czy nie, piasta ma się zawsze lekko obracać zarazem.

Uważać należy by pierścieni nie pomieszać z różnych zestawów jeśli wymieniamy np. w dwóch kołach. Pierścienie razem z łożyskiem są parą precyzyjną kompletowaną fabrycznie.



#2 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 lutego 2016 - 15:55

Od siebie mogę dodać:
-podłożyć pod zwrotnicę coś czystego - tekturę, deskę, ręcznik papierowy itd. Dodatek piasku do łożyska po jego upadku na ziemie raczej je dyskwalifikuje z użycia, a łożysko zewnętrze łatwo wypada przy nasuwaniu piasty na czop.
-nie próbować zbijać kapselka śrubokrętem i młotkiem, bo to zwykle kończy się jego przebiciem, co będzie powodowało wyrzut smaru. Do zdjęcia można użyć płaskiego śrubokręta na grzechotce - podważyć kapselek poprzez obrót narzędzia
-sprawdzić stan gwintu na czopie zwrotnicy oraz sam czop. Jakiekolwiek uszkodzenia jego powierzchni dyskwalifikują zwrotnicę z użycia - łożysko długo nie wytrzyma. Gwint na czopie m14x1.
-przetrzeć szczotką drucianą koronkę ABS'u na piaście przed montażem nowych łożysk, oczyścić ponownie piastę. Można też zdemontować czujnik ABS (dwa ampule 6) i oczyścić szczotką.
-regulację luzu "na wyczucie" najlepiej robić z założoną felgą stalową - bardzo dobre dojście do nakrętki kontrującej.








Podobne tematy Zwiń