Przy "remoncie kółek paska" - łożyska alternatora i dwie rolki, często pomija się łożysko koła pasowego sprężarki klimatyzacji. Zwykle z powodu pozornego skomplikowania tej czynności. Nic bardziej mylnego. Do jego wymiany nie trzeba demontować sprężarki, czy upuszczać czynnika z układu.
Całość przeprowadzamy od dołu (kanał lub podnośnik)
Wykręcamy śrubę mocującą tarcze sprzęgłową sprężarki. Klucz nasadowy rozmiar 10. Nie jest mocno dokręcona, wystarczy złapać sprzęgło np przez szmatę ręką i odkręcać. Jak mamy za mało pary w łapkach, za to trochę pojęcia o elektryce, uruchamiamy sprzęgło sprężarki i wtedy na pewno pójdzie.
Delikatnie podważając, zsuwamy tarcze sprzęgłową z osi. UWAGA na podkładki - służą one do ustawienia szczeliny między sprzęgłem a kołem.
Zdejmujemy pasek PK z koła sprężarki
Za pomocą szczypiec demontujemy pierścień segera blokujący koło. Pierścień ma dość zmyślny kształt, przez co ciężko znaleźć, gdzie jest nacięty. Pierścień zewnętrzny - to znaczy - demontujemy poprzez jego rozszerzenie
Delikatnie podważając, demontujemy koło. Ostrożnie, bo zaraz za nim jest cewka elektromagnetyczna sprzęgła. Nie ruszamy jej podczas całej operacji.
Na prasie wyciskamy łożysko. W moim przypadku, do sprężarki o numerze A0002300611 potrzebne łożysko ma symbol DAC3052-3RR9D i wymiary 30x52x22. Koszt ok 60 zł. Podczas "prasowania" zwracamy uwagę na to, gdzie podpieramy koło - trzeba przyjrzeć się jego budowie, żeby zrozumieć, że podpieranie na krawędziach to średnio dobry pomysł. Według WIS, od wewnątrz koła jest jeszcze pierścień zabezpieczający łożysko - u mnie go nie było, za to łożysko było zabezpieczone poprzez punktowe zagniecenie krawędzi koła wzdłuż zewnętrznej części łożyska.
Montujemy koło, zakładamy seger, wkładamy podkładki na oś i nasuwamy tarcze sprzęgłową. Moment dokręcania śruby to 16 Nm. Niedużo, ponieważ śruba zabezpiecza tylko tarcze przed zsunięciem. Wszystkie siły przenosi łożysko. Sprawdzamy odstęp między kołem a sprzęgłem za pomocą szczelinomierza. Ma wynosić 0,5 +/- 0,15 mm. Jeśli wychodzi nam inaczej, regulujemy go za pomocą podkładek. Zakładamy pasek i sprawdzamy poprawność działania sprężarki.
0
[w201/w124] Wymiana łożyska koła pasowego sprężaki klimatyzacji
Rozpoczęty przez m104, lut 14 2016 13:53
Brak odpowiedzi do tego tematu
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
Problem z dobraniem tylnego wahacza (zawieszenie koła) |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Faithfool |
|
||
[W201] Wymiana simmerringu przekładni głównej |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | SQ5NAZ |
|
|
|
[W124] wymiana uszczelki kolektora wydechowego |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | kuwi |
|
||
Mercedes sprinter 906 uruchomienie klimatyzacji |
Pozostałe modele | pawel14b3 |
|
||
W124 OM603 Wyciek płynu, wymiana broka. |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | WMTOXIC |
|