Skocz do zawartości




- - - - -

[W124] OM601 (2.0D) - żabkowanie


36 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Szarik


  • Postów: 1 163
  • Na forum od: 29 lis 2013
  • Miejscowość: Młoszowa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 250D '92r.

Napisano 09 października 2016 - 12:14

Witam!

Na wstępie zaznaczę, że czytałem inne tematy o szarpaniu, ale tam są pomieszane obiawy uszkodzenia układu przeniesienia napędu itp. a chciałbym, by ten temat dotyczył konkretnie żabkowania. Jeśli jednak moderatorzy twierdzą inaczej, proszę o przeniesienie tematu.

A teraz do rzeczy.
Posiadam mercedesa W124 2.0D. Jest z nim taki problem, że żabkuje. Występuje to:
- gdy przy ruszaniu nie przyduszę sprzęgła
- gdy po zmianie biegu dam trochę za dużo gazu
- czasami podczas podjazdu pod górę
- po odpuszczeniu gazu też kilka razy zabuja samochodem
- gdy odpuszczę gaz i ponownie wcisnę (nie ważne jak delikatnie dodam gazu, zawsze mniej lub bardziej żabkuje)

Dodatkowo, gdy jadę np. na 3 i przy ok 60km/h wrzucę 4, to auto za szarpie kilka razy dosyć mocno a potem przez jakiś czas czuję delikatne szarpnięcia.
Podczas jazdy na 1 lub 3, przy dodaniu i odjęciu gazu czuć, że lewarek trochę "idzie" do przodu i tyłu - normalna rzecz. Gdy auto zaczyna żabkować, to też czuć przesuwanie się lewarka. Ponadto, jak autem już nie szarpie, to lewarek jeszcze chwilę chodzi przód-tył, jakby silnikiem dalej bujało.
Posiadam EGR, ale jego odłączenie nic nie zmienia. ARA nie mam. W przewodach nie widać bąbelków powietrza. Filtr wstępny jest nowy.
Co może powodować takie obiawy?
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam!



#2 Offline   markslew


  • Postów: 2 342
  • Na forum od: 02 kwi 2011
  • Miejscowość: Cieszyn
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:VW Vento 1.9 TDi

Napisano 10 października 2016 - 19:07

Ja bym wymienił tarczę sprzęgła, Ty masz tą z tłumikiem drgań skrętnych, czyli ze sprężynkami.

#3 Offline   jaszek7777


  • Postów: 885
  • Na forum od: 01 paź 2013
  • Miejscowość: Ostróda
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 11 października 2016 - 17:41

Przeniesienie napędu - poduszki skrzyni biegów, silnika, łącznik elastyczny wał-skrzynia biegów i podpora wału, aż po tylne poduszki wózka. - to wszystko do sprawdzenia. Dodam w ramach ciekawostki, że ja po wymianie łącznika wał-skrzynia miałem szarpanie/drganie/żabkowanie podczas przyspieszania na 2 biegu. Okazało się, że poluzowała się jedna ze śrub na łączniku wał-skrzynia i wał w tym miejscu miał bicie. Też lewarek sobie latał wtedy.

Tarcza, o ile może dawać się we znaki, to raczej podczas przyspieszania. Jak masz bonanzę jak szybko puścisz gaz, to tylko luzy w przeniesieniu napędu.

#4 Offline   Szarik


  • Postów: 1 163
  • Na forum od: 29 lis 2013
  • Miejscowość: Młoszowa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 250D '92r.

Napisano 12 października 2016 - 14:45

Całe przeniesienie napędu sprawdzone - luzów nie znalazłem. Dyfer suchy. Nakrętki na wale dla pewności dokręcone.
A co do sprzęgła, to jakoś nie wygląda mi na jego uszkodzenie... Mogę się mylić, ale czy powodowałoby ono takie żabkowanie (auto zachowuje się jak bym dodawał i odejmował gaz)?

#5 Offline   markslew


  • Postów: 2 342
  • Na forum od: 02 kwi 2011
  • Miejscowość: Cieszyn
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:VW Vento 1.9 TDi

Napisano 12 października 2016 - 17:30

A amortyzatorek dźwigni gazu na pompie masz?

#6 Offline   jaszek7777


  • Postów: 885
  • Na forum od: 01 paź 2013
  • Miejscowość: Ostróda
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 października 2016 - 17:32

Mi też żabkował, jak "mechanyk" wyregulował mi po wymianie wtrysków obroty biegu jałowego... linką.

Wyświetl postUżytkownik Szarik dnia 12 października 2016 - 14:45 napisał

Całe przeniesienie napędu sprawdzone - luzów nie znalazłem. (...)
A jak można sprawdzić, czy np. wał napędowy nie ma delikatnego mimośrodu na połączeniu ze skrzynią, czyli oś wału nie znajduje się w jednej linii z osią krzyżaka ze skrzyni (nie potrzeba do tego luzów na tulejkach), albo czy poduszka skrzyni biegów nie jest zmęczona i skrzynia nie przemieściła się delikatnie względem wału?? Bo moim zdaniem nie da się tak łatwo tego stwierdzić chyba, że ktoś jest mechanikiem. Albo luzy z tyłu, gdzie dyfer?

Kiedyś w wątku o łączniku elastycznym wał-skrzynia pisałem o swojej przygodzie. Kupiłem najtańszy zamiennik za 105 zł. Jadąc nocą na S-7 Gdańsk-Warszawa nagle "pierdut!". I nic, jechałem dalej. Następnego dnia zauważyłem, że na 2 biegu i z początku na trzecim jak przyspieszałem cały samochód się trząsł (po jechaniu pod górkę lewarek od biegów latał jak szalony), a po gwałtownym dodaniu/odjęciu gazu żabkował. Po zajrzeniu pod auto ujrzałem tylko dziurę w przegubie po jednej z tulejek i śrubie. Jeździłem na 5 śrubach, zamiast 6. Najbardziej to było odczuwalne przy małych prędkościach (2 i początek 3 biegu). Potem wał już tak szybko się obraca, że zgodnie z prawami fizyki mimośród się kasuje. Wówczas miałem te same objawy co Ty, z tym, że niektóre tylko przy wolnej jeździe, a niektóre (jak np. żabkowanie) cały czas :)

Jak po wymianie łącznika na lepszy poluzowała mi się jedna ze śrub, poznałem to po dzwonieniu i... powrocie drgań i żabkowania.

Użytkownik jaszek7777 edytował ten post 12 października 2016 - 17:37


#7 Offline   windlock


  • Postów: 22
  • Na forum od: 11 maj 2014
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 października 2016 - 22:24

U mnie szarpie gdy puszcze gaz. Gdy pedal gazu jest w pozycji 0, to gdy go wcisne delikatnie tez szarpnie. im mniejszy bieg tym gorsze szarpanie.

Amortyzatorek gazu, łączniki i podpora wału, poduszki na tylnym wózku i reszta zawiasu tył sprawdzone/wymienione. Nikt nie wie co to może być a każdy mechanik rozkłada ręce.

Mi się wydaje że problem leży gdzieś w pompie wtryskowej ale nie wiem dokładnie gdzie...
Sprzęgło odpada, u mnie szarpie jak opisałem przy dodaniu lub ujęciu gazu sprzęgla nie dotykam.

#8 Offline   Szarik


  • Postów: 1 163
  • Na forum od: 29 lis 2013
  • Miejscowość: Młoszowa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 250D '92r.

Napisano 13 października 2016 - 06:21

Wyświetl postUżytkownik markslew dnia 12 października 2016 - 17:30 napisał

A amortyzatorek dźwigni gazu na pompie masz?
Sprawdzony jako pierwszy - jest i działa.

Wyświetl postUżytkownik jaszek7777 dnia 12 października 2016 - 17:32 napisał

albo czy poduszka skrzyni biegów nie jest zmęczona i skrzynia nie przemieściła się delikatnie względem wału??
Jest zmęczona i w najbliższym czasie będzie wymieniona

Wyświetl postUżytkownik windlock dnia 12 października 2016 - 22:24 napisał

U mnie szarpie gdy puszcze gaz. Gdy pedal gazu jest w pozycji 0, to gdy go wcisne delikatnie tez szarpnie. im mniejszy bieg tym gorsze szarpanie.

Dokładnie, u mnie jest to samo.

Jeszcze w weekend zmienię filtr powietrza, bo widziałem, że jest już brudny. Dodatkowo zauważyłem, że mam w kolektorze dużo sadzy (przez EGR).

#9 Offline   jaszek7777


  • Postów: 885
  • Na forum od: 01 paź 2013
  • Miejscowość: Ostróda
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 października 2016 - 11:30

I koło poduszki skrzyni biegów również. To może powodować niewłaściwe wzajemne położenie skrzynia biegów - wał, a to będzie powodować różne drgania i szarpania, zwłaszcza przy małych prędkościach.

Użytkownik jaszek7777 edytował ten post 13 października 2016 - 11:30


#10 Offline   jaszek7777


  • Postów: 885
  • Na forum od: 01 paź 2013
  • Miejscowość: Ostróda
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 października 2016 - 18:27

Można z tym jeździć. Mechanicy tu nie pomogą. Na forum są dziesiątki/setki postów na ten temat. Swego czasu też szukałem przyczyn u siebie. Ja jestem pewien, że to układ przeniesienia napędu. Żadne pompy, skrzynie biegów, czy tarcze sprzęgła. To wg mnie wał powoduje te drgania, a dokładniej brak położenia w jednej osi obrotu krzyżaka skrzyni biegów i wału. Jak wzrastają siły, wszystko się odkształca/przemieszcza i drga, bo wał się obraca i porusza wszystkim od skrzyni po sam silnik.

P.S. Tak na marginesie, to po dziś dzień czasami (jak chłodno) poszarpie mi przy ruszaniu rano. Olałem to już :) I jeżdżę tak 2 lata. Aha, jak wymieniłem ten łącznik, drga trochę inaczej ;) Nie mam u siebie tłumika drgań skrętnych założonego. Powinien być w mojej wersji (patrz profil)?

Użytkownik jaszek7777 edytował ten post 13 października 2016 - 18:31









Podobne tematy Zwiń