Skocz do zawartości




[s202] EssiRS 2.3E M111 Kompressor Eaton + Turbo (Twincharger) - zabawka na tory wyścigowe


36 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   EssiRS


  • Postów: 5 564
  • Na forum od: 07 sty 2007
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 5.0E - M119
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:cabrio
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:SL500
  • Inne auto:Mercedes V12 Biturbo

Napisano 01 stycznia 2017 - 12:40

Witam kolegów.

Chciałbym Wam przedstawić mój nowy projekt samochodu do wyścigów budowany na bazie Mercedesa w202 C230 Kompressor Kombi.

Być może część z Was miała już okazję oglądać mój wcześniejszy projekt "wyścigowego lansowozu" czyli Mercedesa R129 SL500 V8 cabrio 1800kg.
Efekt końcowy pomimo, że wg większości speców nie miał najmniejszych szans "namieszać" na torach wyścigowych, zaskoczył nie raz sporo szybsze samochody (i będzie zaskakiwał dalej, bo projekt żyje równolegle).
Więcej na temat tego projektu m.in. tutaj:
http://www.racingfor...ze-t134125.html

Pomyślałem, że skoro takim "klockiem" można tak dobre wyniki robić, to może warto przenieść zdobyte doświadczenie z R129 na coś w dużo lżejszej budzie.
Istotne było, żeby to był ciekawy projekt, a nie kopiowanie już wykonanych milion razy samochodów, stąd E30, E36, 350Z itp odpadły na starcie.
Szukałem budy Mercedesa w201 bez rdzy, aby włożyć tam silnik V8 m119 5.0 po AMG, który leży w garażu na półce i się kurzy. Mam też drugą skrzynię manualną, taką samą jak w moim SL'u. Resztę rzeczy również mam zdublowane z budowy SL'a na zapas. To byłby projekt dokładnie taki jak zakładałem, czyli mój "wyścigowy lansowóz" w budzie o wadze około 1100kg zamiast 1800kg.
Problemem okazała się ilość zdrowych w201...

Jak to zwykle bywa, zacząłem się rozglądać za alternatywą. W moje ręce wpadł inny Mercedes - w202 C230 Kompressor z całym bodykitem AMG i manualną skrzynią, w kombi.
Pomyślałem, że w tym samochodzie jest duży potencjał, szczególnie w sposobie prowadzenia oraz rozkładzie masy.
Fabrycznie samochód jest wyposażony w lekki silnik R4 2,3l z kompressorem. Silnik został podkręcony przez poprzedniego właściciela ze 190KM na 215KM i około 300Nm.

Decyzja zapadła, samochód został zakupiony.
Zupełnie seryjnym samochodem, na oponach Wiking (cokolwiek to jest...) pojechałem na tor Słomczyn i Kielce.
Okazało się, że samochód jest szybki, co potwierdzają wyniki. W Kielcach udało się zrobić 5 najlepszy czas dnia, a w Słomczynie udawało się utrzymywać 14 pozycję w generalce gdy był deszcz, a potem spadek na 17 miejsce jak przeschło, na około 50 samochodów (prawie każdy zbudowany do sportu). Udało się m.in. objechać nowego Focusa RS 4x4. Zapowiada się ciekawie.

Po tych dwóch sprawdzianach seryjnego samochodu zabrałem się za jego usprawnianie...
Samochód został zważony (na wagach tzw corner balance) i okazało się, że wcale nie jest taki lekki, bo ważył 1450kg, ale za to rozkład mas był bardzo dobry.
Z samochodu już na tym etapie wypadło prawie całe wnętrze, klima, itp zbędne w sporcie elementy. Waga spadła o około 200kg, a jeszcze jest spory potencjał na dietę.
Silnik na kompressorze udało się lekko podkręcić. Przy 0,8 bara (bazując na już znanych w sieci projektach) samochód miał około 240KM i 340Nm. Przy wadze około 1250kg nawet zaczęło się to odpychać.

I praktycznie dochodzimy do aktualności. Samochód docelowo ma legitymować się mocą około 350KM-400KM.
Z racji iż takich mocy na fabrycznym kompresorze nie da się osiągnąć, decyzja, że trzeba iść w turbo, lub większy kompressor.
Montaż większego kompressora to ciężki temat, a wydajność takiej instalacji jest słaba, bo kompressor zabiera sporo mocy.
Same duże turbo w tak małym silniku nie sprawdza się na torze wyścigowym, bo z reguły jest ogromny laaaag.

No i tutaj znowu zaczynamy iść pod wiatr, wbrew tuningowej modzie.
Finalnie decyzja zapadła, żeby pozostawić fabryczny kompressor, który będzie pomagał dużej turbinie "wstawać".
Teoria jest super. Nie ma laga, reakcja na pedał gazu jest praktycznie jak w N/A, na tor idealna sprawa. 350-400KM to żaden problem (o ile silnik to wytrzyma, to sprawdzimy).
Problemem jest to, że takich projektów praktycznie nie ma i trzeba znowu przecierać szlaki.

MODEL: Mercedes w202 C230 Kompressor
Silnik: seria m111 2.3 Kompressor
Modyfikacje głowicy: brak
Modyfikacje bloku: brak
Układ dolotowy: Kompressor + Turbo, czyli Twincharger
Układ wydechowy: pod turbo, z kwasówki
Układ wtryskowy: jeszcze seryjny
Elektronika: jeszcze seria
Układ chłodzenia: jeszcze seria
Układ napędowy: szpera
Zawieszenie: gwint z regulacją twardości w trakcie budowy
Hamulce: 345mm zamiast 290mm
BODY KIT: AMG "C43 AMG", docelowo dużo zmian się szykuje, ale o tym pózniej.

Film z Kielc (nie najszybszy przejazd, ale taki w którym się coś działo):
https://www.youtube....eature=youtu.be

Film ze Słomczyna:
https://www.youtube....eature=youtu.be

Zdjęcia:
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika

Użytkownik w0jta5 edytował ten post 04 stycznia 2017 - 16:59




#2 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 01 stycznia 2017 - 14:24

Seryjny sterownik wtrysku daje sobie radę ze zwiększonym doładowaniem ?

Podobne rozwiązanie "tandem" kompresor+turbo stosowała ekipa Black Smoke Racing, tylko oni dmuchali w om606.

#3 Offline   rajupce


  • Postów: 25
  • Na forum od: 20 cze 2016
  • Miejscowość: Pabianice
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 01 stycznia 2017 - 14:42

Tam masz Eatona m62? Jakie kółko założyłeś? Wyrzuciłeś elektromagnes? Fajny projekt będzie :)

#4 Offline   majsterus


  • Postów: 4 467
  • Na forum od: 10 lis 2011
  • Miejscowość: wielkopolskie
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:drugi to za dużo
  • Trzeci Mercedes:skuter chińczyk
  • Inne auto:i rower

Napisano 01 stycznia 2017 - 15:00

No :D i to mi się podoba :D Ten model można dziargać :D

#5 Offline   wojtek81


  • Postów: 5 934
  • Na forum od: 17 wrz 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 01 stycznia 2017 - 16:18

No, jak Majsterus pozwolił, to można.

#6 Offline   seweryn24


  • Postów: 406
  • Na forum od: 10 sie 2014
  • Miejscowość: Północ
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:SL 320 R129 1995r.

Napisano 01 stycznia 2017 - 21:18

Szanuje jak cholera za pasje ;) Też z chęcią spróbowałbym swoich sił na torze..

#7 Offline   SzymonCzyliJa


  • Postów: 189
  • Na forum od: 03 wrz 2015
  • Miejscowość: Jaworzno
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Suzuki Swift

Napisano 02 stycznia 2017 - 00:17

Ooo człowieku :) Przywrócisz drugie życie W202.
Jazda po torze świetna, choć pewnie wiesz, gdzie i jak mogłeś pojechać ciut szybciej. Ja się cieszyłem jak gokartem pojechałem w miarę czyste okrążenie :D

#8 Offline   EssiRS


  • Postów: 5 564
  • Na forum od: 07 sty 2007
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 5.0E - M119
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:cabrio
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:SL500
  • Inne auto:Mercedes V12 Biturbo

Napisano 02 stycznia 2017 - 09:14

M103 na razie seryjne ECU daje radę. Docelowo najpewniej dojdzie DET3.
Jeszcze kombinuję, by na samym kompressorze dojść do 0,9-1,0 bara, tak w ramach zabawy. Wtedy powinno być coś koło 270KM i prawie 400Nm.

rajupce elektrosprzęgło zostaje, chociaż najpewniej nie obejdzie się bez jego modyfikacji. Obecnie kółko na kompressorze jest fabryczne, a jest zwiększone koło na silniku.

Seweryn, chcieć to móc... działaj!

Szymon, oczywiście mistrzem świata nie jestem, ale z doświadczenia wiem, że nie zawsze to co wydaje się być możliwe do wykonania oglądając film, da się wykonać w rzeczywistości.
Na ten moment samochód jest mocno podsterowny, stąd tak wyglądające przednie opony w pierwszym poście. Precyzja prowadzenia jest bardzo słaba w porównaniu do SLa.
Pracy nad zawieszeniem jest jeszcze bardzo dużo, ale jeszcze za mało zrobiłem by coś pokazywać.
Zawieszenie w SLu ustawiałem ze 40 razy (albo więcej) i zajęło mi to 1,5 roku, ale efekt jest taki, że na ostatniej imprezie w Kielcach do zawodników z GSMP (górskie samochodowe mistrzostwa polski) jadąc moim prawie 2-tonowym SLem, brakowało mi kilka sekund (około 4s) na okrążeniu 2-minutowym. Nie muszę chyba pisać, że w tych samochodach siedzą bardziej doświadczeni "kierownicy". Ja to tylko tak się bawię... ;)
https://www.youtube....h?v=JmMCbsoOiyk

#9 Offline   w0jta5


  • Postów: 5 025
  • Na forum od: 14 lis 2008
  • Miejscowość: Karkonosze
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 stycznia 2017 - 16:57

Nie pozostaje nic innego niż śledzenie tematu :metal:

Rękaw hydrauliczny planujesz?
Szpera w sensie seria z ASD czy w planie jest coś mocniejszego aftermarketowego?

#10 Offline   aarmir


  • Postów: 682
  • Na forum od: 12 kwi 2013
  • Miejscowość: Trójmiasto
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:S124 E-Klasse 250 TD - OM605 1994

Napisano 04 stycznia 2017 - 17:24

 Użytkownik EssiRS dnia 02 stycznia 2017 - 09:14 napisał

Seweryn, chcieć to móc... działaj!

Zależy w jakiej formule! ;) Zaraz padnie hasło: "od czegoś trzeba zacząć" :E Ten format w jakim działa kolega EssiRS, bądźmy szczerzy, jest poza zasięgiem większości.Zasięgiem finansowym.Widać,że nie ma tutaj tanich kompromisów i dziadostwa, co wiąże się mocno z ...biletami NBP i to nie o najniższych nominałach :E
Nie do końca: najpierw Pasja, a potem bilety.. :mrgreen:
Obie galerie typowe do oglądania i snucia marzeń.Jednak jak najbardziej z realu :D The dreams come true ;)
Dla mnie bomba :okdouble:

Użytkownik aarmir edytował ten post 04 stycznia 2017 - 17:25









Podobne tematy Zwiń