Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[w124] M103 Schemat przewodów chłodzenia i wpięcie parownika LPG


6 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Rafal123


  • Postów: 7
  • Na forum od: 30 lis 2016
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 styczeń 2017 - 14:55

Witam,
Czy mógłby mi ktoś podrzucić lub wstępnie zobrazować przebieg "wody" w układzie chłodzenia w silniku M103 o pojemności 2,6? Który wąż jest tym, który pod ciśnieniem, gorący idzie do nagrzewnicy powietrza? Wydaję mi się, że mam źle wpięty parownik, tzn. na powrocie, kiedy to płyn po ogrzaniu kabiny jest już letni, a nie gorący. Objawia się to w ten sposób, że jadąc po mieście nie mam żadnych kłopotów z LPG, gdy jednak w okresie zimowym, z włączonym ogrzewaniem jadę w trasie 110-130km/h potrafi mi zaszronić cały parownik. Chciałbym zlokalizować główny "gorący" przewód, który idzie do nagrzewnicy przed wychłodzeniem i za pomocą trójnika w tym właśnie miejscu wpiąć parownik.

Czy ktoś tu obecny, posiadający LPG w tym samochodzie mógłby mi powiedzieć jak ma dokładnie wpięty parownik?

#2 Online   w0jta5


  • Postów: 4269
  • Na forum od: 14 lis 2008
  • Miejscowość: Karkonosze
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 styczeń 2017 - 15:07

Krótki obieg zaczyna się od pompy wody w stronę kolektora wydechowego wzdłuż podłużnicy do kabiny (po drodze Elektryczna pompka obiegu), powrót z kabiny po stronie bezpieczników do głowicy (przy ściance grodziowej).

Mam nadzieję, że nic nie pomyliłem.

Zrób zdjęcie komory silnika i pokaż gdzie masz wpięty parownik, zaznacz zasilanie i powrót. Wiele osób ma lpg w m103 więc odpowiedz powinna być szybka.

Użytkownik w0jta5 edytował ten post 04 styczeń 2017 - 15:08


#3 Offline   Rafal123


  • Postów: 7
  • Na forum od: 30 lis 2016
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 styczeń 2017 - 15:19

Zasilanie parownika mam z trójnika z pompki obiegowej. Jest wpięty równolegle do przewodu, który idzie do pompki obiegowej i przewodu, który idzie do pompy wody taką metalową rurką.

Czy nie powinno być przypadkiem na odwrót? W sensie zagrzany silnik "wyrzuca" pod ciśnieniem ciepło do nagrzewnicy tylnym wężem zaraz przy ścianie grodziowej, a po jej ogrzaniu, schłodzony płyn wraca do pompy i tak dalej?

Edit:

Dołączona grafika

To żółte to mój parownik na zdjęciu :) (zdjęcie zapożyczone z internetu)

Użytkownik Rafal123 edytował ten post 04 styczeń 2017 - 15:32


#4 Offline   Rafal123


  • Postów: 7
  • Na forum od: 30 lis 2016
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 styczeń 2017 - 19:29

Mam jeszcze takie pytanko do osób znających się na instalacjach LPG. Mianowicie, czy parowniki (reduktory) mają określony kierunek przepływu przez nie cieczy? Wiem, że w instalacjach grzewczych różnego typu wymienniki często są zasilane "przeciwprądowo", aby sprawność oddawania ciepła była większa (a przecież parownik LPG jest wymiennikiem). Czy tego typu metody stosuje się również przy instalacjach LPG? Bo być może źle wpięty mam sam parownik, czyli zamienione wejście z wyjściem i kierunek przepływu cieczy jest zgodny z kierunkiem przepływu gazu co daje marny efekt wymiany ciepła?

EDIT:
Znalazłem na forum zagranicznym schemat obiegu wody w silniku M103 :

Dołączona grafika

Czy myślicie zatem, że przewód "gorący" zasilający nagrzewnicę to ten zaznaczony przeze mnie na żołto, czy na czerwono? Na zielono pokazałem miejsce wpiętego u mnie parownika.

Dołączona grafika

Użytkownik Rafal123 edytował ten post 04 styczeń 2017 - 19:49


#5 Offline   PanzerIV


  • Postów: 269
  • Na forum od: 09 maj 2014
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 190E - M102 85'
  • Trzeci Mercedes:C124 320CE 93'

Napisano 04 styczeń 2017 - 19:40

Według mnie parownik jest wpięty źle... w przewodzie od zbiorniczka wyrównawczego praktycznie ma przepływu i być nie powinno... bo nim się napełnia układ i wyrównuje poziom...
Parownik powinien być wpięty równolegle w tzw. mały obieg czyli silnik - nagrzewnica.


Kierunki przepływu m102 i m103 są takie same, gorąca ciecz wychodzi z tyłu głowicy idzie na nagrzewnice, rozdziela się na zawory, potem pompka dodatkowa i powrót do pompy głównej.
Dołączona grafika
Ja w m102 mam parownik wpięty z miedzy nagrzewnicą a silnikiem (z tyłu przy grodzi) a powrotem pompy. Nie mam pompki dodatkowej więc nie wiem jak będzie lepiej u Ciebie.
Dołączona grafika
Linią przerywaną połączenie alternatywne przed pompką dodatkową

Użytkownik PanzerIV edytował ten post 04 styczeń 2017 - 19:41


#6 Offline   Rafal123


  • Postów: 7
  • Na forum od: 30 lis 2016
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 styczeń 2017 - 19:54

Właśnie tak czułem, że mam źle wpięty parownik. Dzięki wielkie za sugestię, jutro postaram się to przepiąć i zdam relację. ;)

#7 Offline   Rafal123


  • Postów: 7
  • Na forum od: 30 lis 2016
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 05 styczeń 2017 - 14:58

Problem rozwiązany, temat można zamknąć.

Wpiąłem parownik równoległe między przewód, który idzie do nagrzewnicy z tyłu silnika, a przewód powrotny z nagrzewnicy (przy pompce) - tak jak polecił kolega Panzer. Parownik jest praktycznie pod tą samą temperaturą co silnik, więc i szybciej można przełączyć go na gaz. Dodatkowo dodam, że po wyczyszczeniu parownika okazało się, że są na nim symbole IN i OUT na króćcach wody, co też może mieć duże znaczenie w jego pracy. Przy odpowiednim podłączeniu woda płynie w przeciwnym kierunku, co gaz powodując lepszą wymianę ciepła, więc na to też warto zwrócić uwagę.

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam!