Skocz do zawartości




- - - - -

[W124] Czujnik poziomu paliwa - regeneracja


6 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Jarek1989


  • Postów: 12
  • Na forum od: 01 sty 2018
  • Miejscowość: Nowica
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 31 stycznia 2018 - 17:41

Cześć,

Przeczytałem już mnóstwo tematów podczas walki z czujnikiem poziomu paliwa i nigdzie nie znalazłem konkretnych informacji co i jak zrobić i jak dokładnie to ustrojstwo działa. Dlatego też poniżej zamieszczam instrukcję jak skutecznie go zregenerować nie wydając 500-600zł na nowy czujnik. Do regeneracji będzie nam potrzebny drucik oporowy, odsysacz cyny, lutownica, cyna i parę innych ale już popularnych narzędzi.

Budowa i zasada działania czujnika poziomu paliwa.

Czujnik paliwa składa się z cylindra w którym na pręcie środkowym porusza się pływak.
Poziom paliwa: Pływak posiada dwa ślizgi, które zwierają ze sobą drucik oporowy oraz standardowy miedziany.
Regulacja tego co wyświetla się na wskaźniku paliwa odbywa się na zasadzie dzielnika napięcia. Dwa piny na wtyczce odpowiadają za regulowany rezystor, tzn. pływak przesuwający się w górę i w dół w różnych miejscach zwiera drucik oporowy z drutem miedzianym tworząc zmienną oporność czujnika. Drucik oporowy to ten cieńszy. Jego parametry to 300Ohm/m.

Czujnik rezerwy: W momencie w którym pływak dojdzie do dna na jego spodzie znajduje się lekko ruchoma płytka która zwiera dwa "piny" na spodniej części czujnika. Fizycznie powoduje to zwarcie ze sobą drucika miedzianego i środkowego prowadnika, który podłączony jest do jednego z pinów w wtyczce.

1. Regenerację czujnika zaczynamy od rozkręcenia czujnika. Na spodzie znajduje się mała nakrętka z dwoma nacięciami, ja ją odkręciłem pęsetą zakrzywioną. Po jej odkręceniu zejdzie nam plastikowa czarna zaślepka z dołu oraz aluminiowy cylinderek zewnętrzny.

2. Musimy odlutować oba przewody od spodniej części czujnika i odkręcić drugą nakrętkę od spodu - tym sposobem oddzielimy sobie plastikowo-miedzianą część od reszty. (UWAGA aby nie połamać, pokrzywić drucików)

3. Z części plastikowej możemy oddzielić dwa elementy miedziane i wyczyścić dokładnie np. zerwaną częścią szorstką z gąbki. Tym samym sposobem czyścimy pływak i jego części miedziane.

4. Jeżeli mamy zerwany drucik oporowy możemy go zastąpić bardzo zbliżonym drucikiem do grzałek od e-fajek. Są to druciki sprzedawane na metry. Polecam zamówić więcej niż potrzeba, ustrojstwo jest bardzo delikatne. Ja zastosowałem drucik 0,05mm 266Ohm/m

4a. Drucik miedziany zastępujemy jakimkolwiek drutem miedzianym byle średnica była mniej więcej zgodna czyli ok. 0,2mm chodzi o to by nie był zbyt sztywny.

5. Składamy wszystko do kupy. Przewód miedziany musi być obowiązkowo przylutowany do miedzianej spodniej części, która nie ma kontaktu ze środkową prowadnicą. Przed lutowaniem odsysamy starą cynę. Naciągamy drucik i zakładamy za uchwyt. W momencie gdy mamy go napięty nakładamy cynę.

6. Jeżeli zauważycie, że w skrajnych pozycjach są błędne wskazania poziomu paliwa konieczne jest wyciągnięcie zegarów i dobranie się do lewej płytki. Ja ją poodkręcałem i delikatnie odgiąłem. W górnej części znajduje się potencjometr, który "stoi" na płytce z wejściem na płaski śrubokręt. Koniecznie ustawiamy pływak w pozycji rezerwy i kręcimy potencjometrem tak aby wskazówka tylko delikatnie się uniosła.

U mnie efekt jest bardzo zadowalający. Co prawda przy maksymalnym wskazaniu wskazówka nie dochodzi idealnie do góry ale myślę, że to niestety wina starości całego układu w tym cewki wskazówki.

Dajcie znać proszę czy instrukcja jest jasna. Niestety nie mam możliwości wykonania zdjęć bo czujnik już na swoim miejscu ale bardzo chętnie pomogę. W dalszym planie chcę Wam opisać regenerację potencjometru od ściemniania podświetlenia deski rozdzielczej.



#2 Offline   piotras2803


  • Postów: 6
  • Na forum od: 29 wrz 2016
  • Miejscowość: Gdynia
  • Mercedes:W124 3.0D-24V >93r. - OM606
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 05 lipca 2019 - 17:01

Fajnie opisane.

#3 Offline   japi 65


  • Postów: 199
  • Na forum od: 19 mar 2009
  • Miejscowość: Toruń
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 lipca 2020 - 06:37

Podłączę się. Gdzie jest złącze wiązki przewodów lampy tylnej i czujnika poziomu paliwa oznaczone na schemacie jako X 18 ? Chcę tam poczyścić bo mi wskaźnik poziomu paliwa raz działa dobrze raz źle tzn. na zapalnej rezerwie wskazuje prawie pół zbiornika (tak samo dla 2 innych czujnikach. A jak jest wilgotno i pada deszcz to wskazuje prawidłowo.

#4 Offline   japi 65


  • Postów: 199
  • Na forum od: 19 mar 2009
  • Miejscowość: Toruń
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 lipca 2020 - 15:16

Dla potomnych. Winny był potencjometr do wskazówki poziomu paliwa. Trzeba nim trochę pokręcić , przelutować piny w gnieździe okrągłym i wyregulować . Wiązka od czujnika poziomu ciągnie się aż do wtyczki okrągłej przy liczniku. Tak że nie ma przerw. Teraz działa dobrze

#5 Offline   japi 65


  • Postów: 199
  • Na forum od: 19 mar 2009
  • Miejscowość: Toruń
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 lipca 2020 - 08:48

Obserwując dalej ten wskaźnik zauważyłem że wskazówka po włączeniu silnika nieco przesuwa się w prawo. Myślę , że dlatego iż zmienia się napięcie w instalacji z 12,6 na 14 V.Ruch wskazówki jest niewielki ok.2 mm na końcówce

#6 Offline   patrykwarszawa


  • Postów: 246
  • Na forum od: 10 sty 2015
  • Miejscowość: Gdynia
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 lipca 2020 - 08:52

Wyświetl postUżytkownik japi 65 dnia 22 lipca 2020 - 08:48 napisał

Obserwując dalej ten wskaźnik zauważyłem że wskazówka po włączeniu silnika nieco przesuwa się w prawo. Myślę , że dlatego iż zmienia się napięcie w instalacji z 12,6 na 14 V.Ruch wskazówki jest niewielki ok.2 mm na końcówce

Mam tak samo.

#7 Offline   japi 65


  • Postów: 199
  • Na forum od: 19 mar 2009
  • Miejscowość: Toruń
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 lipca 2020 - 11:18

Czyli po wyczuciu wskazówki jest możliwe dokładne określenie ilości paliwa w baku............








Podobne tematy Zwiń