Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[w201] Jaki alternator / jaki regulator napięcia?


11 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Eferyn


  • Postów: 19
  • Na forum od: 10 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 01 czerwiec 2018 - 16:50

Witam w ten przepiękny Dzień Dziecka :P

Odkąd tylko kupiłem swoją gwiazdę mam wahnięcia napięcia, więc doszedłem do wniosku, że najwyższy czas wymienić regulator napięcia w swoim Mercedesie. Przejrzałem oferty w internecie i zdębiałem, gdyż okazało się to bardziej złożone, niż się spodziewałem :hmm: . Regulatory posiadają tak różną specyfikację, że musiałem trochę pogrzebać w internecie i swoich papierach aby połączyć to w jakąś logiczną całość i... Niewiele mi to pomogło :sciana: .
Regulatory mają rozrzuty pomiędzy napięciem 12V lub 14V oraz napięciem roboczym, które wynosi 14V, 14,1V, 14,2V, 14,5V oraz nawet 14,7V. Do tego są przypisane alternatorom o prądzie znamionowym 55A lub 70A.
Pomyślałem, że wiele zależy zapewne od alternatora, w którym siedzi taki regulator, więc sięgnąłem po książkę "Mercedes-Benz 190" WKŁ-u, gdzie znalazłem informacje, że:
-napięcie znamionowe alternatora wynosi 14V,
-prąd znamionowy wynosi 55A
-marka i typ alternatora to: Bosch 0120 489 917 (12V, 55A), Bosch 0120 489 918 (12V, 65A), Bosch 0120 489 232 (12V, 55A), Bosch 0120 489 233 (14V, 55A), Bosch 0120 489 234 (14V, 70A), Bosch 0120 489 323 (14V, 55A) lub Bosch 0120 489 324 (14V, 55A).
Pomyślałem, że może więcej dowiem się z tabliczki znamionowej swojego alternatora, więc niezwłocznie tam zajrzałem i znalazłem...
Bosch 0986 033 810 (14V, 70A), oraz regulator napięcia Hella 14,1V. Myślę sobie, że mam problem z głowy, ale potem doszedłem do wniosku, że ktoś mógł wymienić alternator i być może oryginalny miał inne napięcie i prąd znamionowy, więc sięgnąłem do mojej ostatniej deski ratunku, czyli oryginalnej, niemieckiej instrukcji samochodu, a tam napisane, że alternator który jest zamontowany w moim typie, to 14V i 55A i niezależnie od tego jaką pojemność ma silnik (z wyjątkiem 190E 2,6, który ma 14V i 70A), oraz czy jest to gaźnik, wtrysk, czy diesel, wszystkie alternatory powinny mieć 14V i 55A.

Pytam się więc, po jaki huk są alternatory 12V i regulatory napięcia inne niż 14V, skoro do tych samochodów są przypisane tylko dwa typy alternatorów według samego Mercedesa ??? :scream:
Czy moje nierówne napięcie może wynikać ze złego typu alternatora? Oraz jaka jest różnica między regulatorem z napięciem roboczym 14V, 14,1V, 14,2V, 14,5V? Czy mogę wsadzić tam cokolwiek, byle miało napięcie 14-14,5V?
Ratunku! :torch:

#2 Offline   T34


  • Postów: 179
  • Na forum od: 09 kwi 2013
  • Miejscowość: Kaszuby
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 czerwiec 2018 - 07:53

A akumulator jaki masz? Bo niektórzy wsadzali o wiekszym prądzie rozruchowym aby "lepiej" kręcił zimą i przy tym zmieniali również alternator. Na początek sprawdź stan szczotek.

#3 Offline   Eferyn


  • Postów: 19
  • Na forum od: 10 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 czerwiec 2018 - 11:08

Jak go kupiłem, w środku siedział akumulator 70Ah. Zimą wsadziłem 60Ah. Zanim się wezmę za grzebanie pod maską chciałbym najpierw zrozumieć jakie są zależności między poszczególnymi specyfikacjami regulatorów i alternatorów.

#4 Offline   T34


  • Postów: 179
  • Na forum od: 09 kwi 2013
  • Miejscowość: Kaszuby
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 czerwiec 2018 - 14:17

To zależy od wyposazenia jakie było w samochodzie, wiadomo jak ktoś zamówił sobie dodatkowe audio, lampki, webasto i inne pierdoły to wsadzano taki regler aby na biegu jałowym przy włączonych wszystkich odbiornikach było to 13,9V natomiast przy obrotach 1500+ optymalne ładowanie to 14,1 do 14,4V, wyższe może uszkodzić akumulator (mowie z pamięci po długim weekendzie jeśli się mylę niech ktoś poprawi ;))..to nie Trabant że wszystko było na jedno kopyto zresztą wystarczy spojrzeć na rodzaje sprężyn zawieszenia w jaki sposób było dobierane. Moja rada - sprawdź po vinie jak dobrany miałeś układ, zrób jak fabryka kazała i nie poprawiaj inżynierów.

#5 Offline   Pilgrim


  • Postów: 5
  • Na forum od: 12 paź 2017
  • Miejscowość: SZY
  • Mercedes:W124 3.2E - M104
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:w210

Napisano 07 czerwiec 2018 - 18:46

Cytat

Czy moje nierówne napięcie może wynikać ze złego typu alternatora?

Może wynikać np. z uszkodzonego/zepsutego regulatora napięcia lub uszkodzonego samego alternatora. Za słaby lub za mocny alternator w stosunku do akumlatora mogłby niedoładowywać lub go przeładowywać. Np. gdy włączysz odbiorniki na za słabym alternatorze napięcie ładowania spadnie poniżej wartości przy którym zapewnia ładowanie akumlatora + dostarczenie prądu dla odbiorników. Napięcie ładowania gdy zostawimy auto w spokoju powinno być stałe.

Układ alternatora+regulatora+akumlatora ma kompensować zużycie pradu które jest podczas uruchamiania auta oraz normalnego jego użytkowania (przejazd z punktu A do B ze światłami i włączonym radyjkiem;q). Wydajność układu prądowego musi być na +. Tak więc gdy pokonujemy krótkie trasy to ten naddatek ładowani nie wystarcza aby podczas trasy skompensować zużycie mocy i wtedy rozładowujemy akumlator zwłaszcza zimą.

Oznaczenia na regulatorach napięcia są poglądowe np nadrukowane jest 12V podczas gdy napięcie ładowania ma np +/- 14.2 V i tyle powinien dawać na biegu jałowym bez obciążenia. Najlepiej sprawdzić wg katalogu.

Możesz spróbować na początek podmienić regulator napięcia i zobaczyć co się dzieje. Nie są to dużę koszta. Osobiście kupiłbym zamiennik koszta max 30 zł. Oreginały bosh/hella ceny zdrowo przesadzone. Co do napięcie regulatora to musi być ono takie, że gdy włączysz odbiorniki nie spadnie ono poniżej minimum myśle, że jest podobnie jak T34 pisze w granicach 13.9-14 V.

Użytkownik Pilgrim edytował ten post 07 czerwiec 2018 - 18:47


#6 Offline   Eferyn


  • Postów: 19
  • Na forum od: 10 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 czerwiec 2018 - 19:54

Zamówiłem regulator Hitachi. Jak przyjdzie, podmienię i zobaczymy co się wydarzy :E

#7 Offline   melfio1


  • Postów: 3288
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 13 czerwiec 2018 - 06:14


Odkąd tylko kupiłem swoją gwiazdę mam wahnięcia napięcia


Tzn.,co się dzieje,co znaczy wachnięcia ?

#8 Offline   Eferyn


  • Postów: 19
  • Na forum od: 10 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 16 czerwiec 2018 - 09:39

Tzn, że oświetlenie samochodu czasem świeci stale, a czasem zaczyna pulsować.
Przyszedł regulator :hooray: , więc zabrałem się za wykręcenie starego, jednak najpierw zmierzyłem napięcia.
Otworzyłem maskę i aku miał 12,45V :]
Na włączonym silniku: 12,7V :s
Plus światła: 14,4-14,9V :s
Plus radio: 14,2-14,9V :s
Plus dmuchawa: 13,8-14,1V :s
Plus ogrzewanie tylnej szyby: 12,9 i spadało do 12,6V :(
Zgasiłem silnik i zabrałem się za wymianę żarówek świateł postojowych.
Po jakimś kwadransie ponownie zmierzyłem napięcia.
Aku: 12,7V
Plus silnik: 14,35-14,7V
Światła: 14-14,8V
Radio: 13,9-14,7V
Dmuchawa: 13,6-13,9V
Ogrzewanie tylnej szyby: 12,8V i spadało.
Spróbowałem następnie wykręcić regulator napięcia i włożyć nowy, ale raz, że kolektor wylotowy już się wystarczająco nagrzał aby można było na nim grillować, a dwa, że śruby trzymające regulator okazały się wyrobione. Sam alternator też nieźle się nagrzał. Z nieba żar, z dołu żar... :tired: Spróbuję jeszcze wieczorem, jak się ochłodzi, albo jutro z rańca, ale obawiam się, że będę musiał wyciągnąć cały alternator :/

Użytkownik Eferyn edytował ten post 16 czerwiec 2018 - 09:41


#9 Offline   Eferyn


  • Postów: 19
  • Na forum od: 10 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 16 czerwiec 2018 - 18:54

Wymieniłem regulator napięcia i pomogło.
Napięcie przy uruchomionym silniku: 14,15V
Plus światła: 14V
Plus radio 13,9V
Plus dmuchawa: 13,7V
Plus ogrzewanie tylnej szyby: 12,9V i spadało.
Pomijając obciążenie aku z ogrzewaniem tylnej szyby, to napięcia się ustabilizowały, aczkolwiek obawiam się, że tymczasowo. Stary regulator miał nierównomiernie wytarte szczotki i wcale nie były krótkie, więc wygląda na to, że czas zregenerować alternator :spokoj: .
Chyba, że moje rozumowanie jest błędne... Jeśli tak, to poprawcie mnie proszę :wpysk:

#10 Offline   melfio1


  • Postów: 3288
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 16 czerwiec 2018 - 20:52

A ile razy w roku używasz ogrzewania tylnej szyby ,mało tego ile czasu 2-3minuty ,,zregenerujesz i będzie to samo,może masz za luźny pasek,a możesz mieć też słaby akumulator,sprawdź rano jak zakręcisz rozrusznikiem do ilu spada prąd w aku,rozumiesz podłącz miernik i zakręć ,jest jeszcze taki myk w MB że na zimnym silniku jest ładowanie 14.5v na rozgrzanym spada do 13.7v nawet ,dlatego pytał o te wachnięcia,bo to nie są wachnięcia to jest ok.Sprawdze u siebie jakie jest u mnie z ogrz.tyl.szyby.

Użytkownik melfio1 edytował ten post 16 czerwiec 2018 - 20:53


#11 Offline   Eferyn


  • Postów: 19
  • Na forum od: 10 gru 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano wczoraj, 11:05

Pasek nie jest za luźny, a akumulator jest naładowany. Po zakręceniu rozrusznikiem prąd w aku spada do 10,8V. Ale zasadniczo odkąd wymieniłem regulator napięcia, wszystkie bolączki, które mnie niepokoiły przeszły. ;)

#12 Offline   melfio1


  • Postów: 3288
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano wczoraj, 21:19

To masz ok .