Skocz do zawartości




- - - - -

[W201] Nie klika ZDP - 2.3 8V


16 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   WKD622


  • Postów: 15
  • Na forum od: 01 sty 2018
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 lipca 2019 - 17:05

Cześć!

Oto mój trupek :)
http://mb201-124.eu/...kd622-23e-1992/

Nie klika mi ZDP / silniczek krowoy (różnie to zwą). Ogólnie jestem po walce z kejetem z sawyerem jakieś dwa miesiące temu więc sporo wymieniłem w całym układzie.

Nowe wtryskiwacze + uszczelki, "nowy" stary srebrny przekaźnik, "nowe" stare ecu boscha, nowa sonda lambda, nowy czujnik powietrza, wycięcie kata który blokował wydech + regulacja składu mieszanki.
I ostatnio auto po wymianie sprzęgła zaczęło gasnąć na światłach. Sawyer rzucił żebym sprawdził czujnik wolnych obrotów... Sprawdzam no i zwiera bardzo ładnie. No i zacząłem sprawdzać dalej. Okazało się że zdp w ogóle nie klika. Sprawdziłem go na krótko i działa elegnacko.
Co to może być? Wszyscy piszą że srebrny przekaźnik. Otworzyłem więc mój. Bezpiecznik idealny i luty też piękne, sami spójrzcie:


Dołączona grafika


Stwierdziłem, że to od czego zacznę to sprawdzenie kostki srebrnego przekaźnika. Tutaj rzut z góry. Zamalowane są te miejsca w których mam piny w gnieździe, a ogólnie kółka to są piny we wtyczce:
Dołączona grafika

teraz na pinie 30 mam stałe napięcie 13V, czyli spoko. Pin od aku. szukałem pinu na którym pokazuje się napięcie z zapłonu, i faktycznie pokazało się ale tylko 0,8V na pinie 87E. Czy to jest okej?

Gdzie szukać jeszcze przyczyny. Dodam że mierzyłem napięcie na wtyczce od ZDP i jest 0V, totalnie nie ma tam żadnego sygnału który manipulowałby zaworem. Dodatkowo ECU nie wywalało żadnego błędu, na gnieździe diagnostycznym był piękny skład mieszanki jak powinno być.

Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki co jeszcze sprawdzić, bo nie mam już pomysłów :).

Użytkownik WKD622 edytował ten post 13 lipca 2019 - 17:14




#2 Offline   bartosz183


  • Postów: 179
  • Na forum od: 21 mar 2016
  • Miejscowość: Rumia
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 15 lipca 2019 - 10:44

Dlaczego wtyczka ma dwa piny o takim samym oznaczeniu: 87E ?

#3 Offline   Sawyer


  • Postów: 2 499
  • Na forum od: 28 sie 2013
  • Miejscowość: Na północy
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:CLK W209 320E - M112
  • Inne auto:Citroën Saxo 1.1i - TU1

Napisano 16 lipca 2019 - 00:52

Jeżeli to nie jest srebrny to jedyne co mi jeszcze do głowy przychodzi ostatecznie- ECU. Nie wiem dlaczego miałoby ot tak się wysypać, ale całą resztę prześledziliśmy.

#4 Offline   carl00s


  • Postów: 2 000
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 16 lipca 2019 - 09:08

Napięcie na pinie 87 po zapłonie powinieneś mieć +12V. Jeśli tego nie ma, to przekaźnik kaputt.

Pin 87/87E (już nie pamiętam, ale one mają wspólne punkty lutownicze, więc traktuję je jako jeden pin) zasila bezpośrednio ZPD - stałe +12, ale także komputer KE - to główna linia zasilająca.

Możesz na próbę zmostkować 30+87 w podstawce albo próbnie zadrutować przekaźnik na stałe i sprawdzić napięcie na pinie 1 komputera KE (najgrubszy czerwony przewód) oraz na pinie 2 ZDP (przewód czerwono-żółty).
ZPD sterowany jest z pinu 3 komputera KE, sygnał podawany jest na pin 1 ZPD (kabel czerwono - biały).

Połączenia zaworu ZPD są bezpośrednie, dlatego łatwo sprawdzić czy obwód nie jest też przypadkiem gdzieś przerwany.

#5 Offline   tomuss1980


  • Postów: 417
  • Na forum od: 25 sty 2013
  • Miejscowość: Middle North
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 2,3E USA
  • Trzeci Mercedes:W201 2,0E SPORTLINE

Napisano 16 lipca 2019 - 13:03

U mnie jak ZPD nie chcial dzialac, to winny był ten czarny sterownik silnika z podwojnymi oznaczeniami boscha i mercedesa znajdujacy sie za akumulatorem kolo sterownika ABS.

#6 Offline   WKD622


  • Postów: 15
  • Na forum od: 01 sty 2018
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 lipca 2019 - 11:54

Wyświetl postUżytkownik carl00s dnia 16 lipca 2019 - 09:08 napisał

Napięcie na pinie 87 po zapłonie powinieneś mieć +12V. Jeśli tego nie ma, to przekaźnik kaputt.

Pin 87/87E (już nie pamiętam, ale one mają wspólne punkty lutownicze, więc traktuję je jako jeden pin) zasila bezpośrednio ZPD - stałe +12, ale także komputer KE - to główna linia zasilająca.

Mierzyłem napięcia w kostce bez podłączonego przekaźnika. Sprawdziłem je po prostu w różnych położeniach kluczyka. Myślisz ze powinienem to sprawdzać jak przekaznik jest podłączony (Może byc ciężko bo jest mega ciasno)? Czy to 0.8V jest niepoprawne tak czy siak? Martwi mnie to bardzo, sądzilem ze w kostce srebrnego przekaźnika pojawi się napięcie 13V gdziekolwiek jak przekręce na zapłon. Chyba że pojawia się dopiero jak przekręce kluczyk na kręcenie rozrusznikiem :).

Po zapalaniu silnika pojawia się napięcie w kabelku od ZPD.

1) Jak mierze po odpaleniu przy lekko zsuniętej wtyczce to jest 5V
2) jeśli przy odpalonym silniku zssune wtyczke totalnie to natychmiast robi sie na niej 13V.
Jak rozumiem zachowanie 2) jest poprawne, bo jak zsunę wtyczkę to ZPD się zamyka, silnik ma mało powietrza wiec ECU daje 13V na wtyczke zeby otworzyć ZDP ile wlezie.

Sawyer mówił że zawór powinien się otwierać już na samym zapłonie, ale u mnie nic z tego, cisza jak makiem zasiał. Dopiero na rozruszniku się budzi do życia...
Potem jak pisałem pracuje i zmienia swoje nastawy, reaguje na zmiany napięcia. Ale jak gasze silnik to nie klika :] :] :] :] :]. Na krótko na akumulatorze klika.

Użytkownik WKD622 edytował ten post 17 lipca 2019 - 12:10


#7 Offline   WKD622


  • Postów: 15
  • Na forum od: 01 sty 2018
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 lipca 2019 - 11:55

Wyświetl postUżytkownik bartosz183 dnia 15 lipca 2019 - 10:44 napisał

Dlaczego wtyczka ma dwa piny o takim samym oznaczeniu: 87E ?
Spisywałem to z przekaźnika. Pewnie sie pomyliłem i jedno powinno być bez E.

#8 Offline   WKD622


  • Postów: 15
  • Na forum od: 01 sty 2018
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 lipca 2019 - 12:24

Ogólnie jeszcze jedno info. Po "wymoczeniu" ZPD w oleju do przekładni automatycznych (uznałem że będzie do tego najlepszy, bo rzadki i penetrujący), silnik przestał gasnąć na wolnych obrotach i pięknie miękko je trzyma. Wcześniej jak zrzucałem z biegu przed światłami lubił nurkować obrotami zanim wchodził na właściwe wolne obroty. No i silnik odzyskał moc. Więc tutaj wychodzi na to że nasmarowanie ZPD załatwiło najgorsze objawy, no ale właśnie... Niby wszystko spoko, ale nie klika :D.

Mam dwie toerie.

1) albo teraz filtr smarny w ZPD jest tak duży że ląduje miękko
2) albo napięcie spada jakoś "spokojnie" i zamyka się gładko.
Więcej mi nie przychodzi do głowy...

Użytkownik WKD622 edytował ten post 17 lipca 2019 - 12:39


#9 Offline   carl00s


  • Postów: 2 000
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 20 lipca 2019 - 09:02

Mierzenie podstawki bez przekaźnika mija się z celem, bo to właśnie przekaźnik podaje napięcie do pinów załączanych - brak przekaźnika = brak załączenia napięcia dla danego pinu.
Moczenie zpd w momencie kiedy reaguje on na minimalne napięcia typu 5-6 v to voodoo i efekt placebo. Prędzej albo poruszałeś wiązką i gdzieś złapało styk jak powinno, albo poruszałeś przekaźnikiem i wytarłeś styki. Zachowania zpd nie sprawdzisz zwykłym multimetrem, tam masz sterowanie PWM masą, więc potrzebny jest oscyloskop z pomiarem napięcia. To, że po odłączeniu zaworu masz +12 v to wynik sposobu jego zasilania, który już ci opisałem.

#10 Offline   WKD622


  • Postów: 15
  • Na forum od: 01 sty 2018
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 20 lipca 2019 - 10:25

Auto jednak ciągle gaśnie mi na światłach. Jak dojeżdżam do skrzyżowania to nagle spadają obroty i dead jeśli nie trzymam nogi na gazie delikatnie. Przygazówka nic nie daje, jak już "chce" zgasnac to niewazne jak dlugo bede jechal i co bede robil, jak dam go na wolne to zgaśnie. Ale po odpaleniu znowu jakis czas jest spoko. Tzn. normalnie jedzie i trzyma perfekcyjnie obroty. Gdzie szukać?

Zaczęło się tak dziać po wymianie sprzęgła...

Użytkownik WKD622 edytował ten post 20 lipca 2019 - 10:28









Podobne tematy Zwiń