Skocz do zawartości




- - - - -

[W201][M102] DIY ECU do M102


37 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Jurg3nW1gg


  • Postów: 7
  • Na forum od: 08 lut 2020
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 lutego 2020 - 00:06

Hej!

Przymierzam się bardzo powoli do przejścia na elektroniczny wtrysk u siebie. W poprzednim aucie miałem DEC'a ale nie odpowiada mi to rozwiązanie. Zamknięty kod, słabe wsparcie, brak społeczności, słabe możliwości i względnie wysoka cena zachęciły mnie do znalezienia nowego rozwiązania. Natrafiłem na coś, co nazywa się speeduino i jest oparte na popularnych płytkach arduino MEGA. Plusów jest bardzo dużo bo taki sterownik ma możliwość sekwencyjnego wtrysku, sterowania zapłonem, jest tańszy (będę pewnie w tym wątku ciągnął spis wydatków) i jest świetnie wspierany przez TunerStudio. Jeśli ktoś nie boi się lutowania i 'dłubania' to może to się okazać dobrą alternatywą. Przejrzałem polski internet i póki co jest to jeden z pionierskich projektów w naszym kraju :) Co do wsparcia to jest aktywnie działające forum użytkowników, którzy robili już bardzo różne silniki sterowane tym ECU (M102 i 103 też się gdzieś przewinęły, ale bez większych szegółów).

Aktualna lista wydatków:
- płytka (wersja 0.4.3c) - $12.5 (wliczona przesyłka) =~50zł
- arduino MEGA 2650 (chiński klon z lokalnego sklepu) - 55zł
- goldpiny - 3x listwy = 4.50zł

Wrzuciłem już program i póki co wygląda bardzo obiecująco. Z góry uprzedzam, że to wszystko trochę potrwa ;) Z tego co się zorientowałem to na liście zakupów są listwa wtryskiwaczy z saab'a (900?), wtryskiwacze, nowe gniazda, TPS (Przepustnica z mondeo mk1?), prawdopodobnie zestaw do czujnika położenia wału (może jednak da się to inaczej ogarnąć), czujnik spalania stukowego (to raczej 'nice to have') i ew. cewki/fajkocewki (sterowanie zapłonem też póki co raczej 'nice to have').

Za wszelkie rady dot. doboru osprzętu będę bardzo wdzięczny.

Pozdrowienia



#2 Offline   carl00s


  • Postów: 2 000
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 lutego 2020 - 12:07

Listwa pasuje z saab 9-3 2.0, konieczna jest tylko minimalna korekta kształtu rurek zasilania i powrotu paliwa, wtryskiwacze z Passata 2.0 wolnossącego, wtedy nie trzeba modyfikować gniazd pod wtryski. Gdybym miał to robić jeszcze raz to oryginalny kolektor ciął bym zaraz za gniazdami wtrysków i robił alu boxa z przepustnica z przodu, nada się każda przepustnica jaką sobie zażyczysz. Koło foniczne możesz zaadaptować z Seicento 1.1, nie wiem czy speeduino wspiera 60-2, jak nie i konieczne jest 36-1, to najtaniej wychodzi... rowerowa zębatka 36. Czujnik to już kwestia upodobania, czujnik położenia wałka jeśli wymagany to najlepiej urzeźbić z aparatu zapłonowego.

#3 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 09 lutego 2020 - 12:38

Ja teraz w tym tyg montował będę u siebie turbo na DET3, aktualnie wszystko miałem na DEC-u. Teraz wtryski 360cc od Saaba 9-5 mam tylko będę przerabiał delikatnie gniazda pod nie (niby pasują ale wole żeby siadły niżej), wcześniej były to wtryski z audi 1.8 20v spokojnie działają na silniku 2.3 136KM (numer 058133551f ) wydajność 186cc/min przy 3.6bar i pasują P&P. Listwa ta od saaba 9-5 jest identyczna jak ta co mam teraz i pasuje rozstawem wtryskiwaczy, jedynie co trzeba przerabiać to mocowanie listwy do kolektora bo są trochę w innym miejscu i chyba za długie, nie pamiętam dokładnie bo u mnie mam starą przerabianą listwę. Na tym speeduino nie działałem jeszcze ale co do DEC mogę się wypowiedzieć. Wszystko zależy co chcesz osiągnąć jak zwiększyć moc to bym zrobił tak jak pisze Carl00s, jak masz możliwość to od razu przerabiaj kolektor zaszczędzisz sporo miejsca i późniejszych kłopotów + dopasowanie jakiejś elektrycznej przepustnicy. Co do zapłonu to niektórzy przerabiali np. na EDISa z Forda. Trigger możesz zrobić na kole pasowym.

Użytkownik RaQu edytował ten post 09 lutego 2020 - 12:38


#4 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 10 lutego 2020 - 14:40

Tutaj zdjęcia tej listwy od Saab 9-5 2.3T

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Użytkownik RaQu edytował ten post 10 lutego 2020 - 14:41


#5 Offline   Jurg3nW1gg


  • Postów: 7
  • Na forum od: 08 lut 2020
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 11 lutego 2020 - 16:27

Hej!

Zależy mi mimo wszystko na możliwie małych przeróbkach, czyli z tego co pisze carl00s, wtryski od passata 2.0, listwa z saaba 9-3, kółko z seicento. Speeduino wspiera wszystko co daje TunerStudio więc jest 60-2 i inne opcje też :) Póki co w planie mam po prostu zmianę ke-jet'a na coś normalnego. Gdybym miał dłubać bardziej to szedłbym w ITB.

DET3 z tego co widzę jest od tych samych gości co DEC co mnie bardzo zniechęca mimo wszystko. TunerStudio jest bardziej uniwersalnym oprogramowaniem do strojenia ECU z tego co widzę.

Pozdrowienia

#6 Offline   w0jta5


  • Postów: 5 025
  • Na forum od: 14 lis 2008
  • Miejscowość: Karkonosze
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 lutego 2020 - 10:30

Wyświetl postUżytkownik Jurg3nW1gg dnia 11 lutego 2020 - 16:27 napisał

DET3 z tego co widzę jest od tych samych gości co DEC
DET3 to EcuMaster, a DEC to Ottomotive.

#7 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 12 lutego 2020 - 20:31

Wyświetl postUżytkownik Jurg3nW1gg dnia 11 lutego 2020 - 16:27 napisał


DET3 z tego co widzę jest od tych samych gości co DEC co mnie bardzo zniechęca mimo wszystko.



Tak jak pisze W0jta5, to są dwie różne firmy i dwa różne sterowniki. Bardziej rozpowszechniony jest EcuMaster czyli DET3. Nie wiem jak na tym Speeduino ale nie posiadając elektrycznej przepustnicy zaopatrz się w regulator biegu jałowego ( ja używałem z powodzeniem tego z Ori z Mercedesa ), bo będziesz miał problemy z falowaniem obrotów jałowych, tym bardziej jeżeli masz automat.

#8 Offline   Jurg3nW1gg


  • Postów: 7
  • Na forum od: 08 lut 2020
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 lutego 2020 - 18:51

Hej!

Nie mam automatu a przepustnicę i tak planowałem elektroniczną. Co do regulatorów biegu jałowego to jednak odpuszczam temat, wolę od razu mieć TPSa. Robiłem wstępną wycenę elektroniki i wychodzi, że sam sterownik zamknie się w kwocie 300-400zł co jest świetnym wynikiem patrząc też na możliwości. Docelowo chciałbym zamknąć się ze wszystkim w cenie DEC'a, ale podejrzewam, że wyjdzie trochę więcej. Powoli składam sterownik, pierwszą drobnicę już polutowałem, program wrzuciłem i dogadałem się z komputerem. TunerStudio ma ten plus, że działa na każdym systemie operacyjnym co dla mnie jest ogromnym plusem (linux).

Tak jak pisałem, miałem DEC'a i trochę się zawiodłem. Problemy z wolnymi obrotami (miałem regulator ale sterownik nie potrafił go wysterować), tylko jeden sposób pracy wtryskiwaczy ('monowtrysk'), bardzo ograniczone wsparcie techniczne, słabe możliwości rozwoju. Ja wiem, że to piggyback, ale mimo wszystko spodziewałem się lepszych możliwości.

Pozdrowienia

#9 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 13 lutego 2020 - 20:56

Co do problemu z wysterowaniem regulatora biegu jałowego to u mnie to działało. Odnośnie wsparcia to zawsze otrzymałem odpowiedź nikt mnie nigdy nie zbył. DEC może pracować jako FullGroup lub Pół-sekwencja (2 banki). Da się ogarnąć też zapłon np. na EDIS, więc możliwości porównywalne jak DET3. Ja osobiście zmieniłbym dużo ale widocznie chodzi o to że lepsze opcje są w StandAllone :D.

Jak będziesz miał jakieś postępy to wrzuć fotki opisz coś. A tą przepustnicę to masz już jakąś czy dopiero będziesz kombinował ?

#10 Offline   carl00s


  • Postów: 2 000
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 14 lutego 2020 - 08:46

Dec ma zbyt prosta mapę, 16x16 to za mało, żeby precyzyjnie sterować wolnymi obrotami, zwłaszcza, że kalibracja czujników temperatury też zostawia wiele do życzenia. Owszem, da się zrobić tak, żeby to działało, ale wystarczy minimalne wahnięcie temperatur poza kalibrowana skalę, tam, gdzie jest interpolowana wynik, i masz kanał, a silnik robi co chce. W rozbudowanym standalone masz obsługę sond szerokopasmowych, więc masz możliwość realnego kontrolowania tego co się dzieje. Nie wiem jak speeduino w tym temacie, ale gdybym miał ponownie dziergać efi, to od razu szedlbym w jakikolwiek standalone, z obsługą zapłonu i afr. Inne rozważania typu moduł edis pod kontrolą Dec, to tylko protezy.








Podobne tematy Zwiń