Skocz do zawartości




- - - - -

[W201] Przedmuchy, ciśnienie w układzie chłodzenia, nierówna praca 2.0 gaźnik 105KM


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   eMBek


  • Postów: 9
  • Na forum od: 11 paź 2021
  • Miejscowość: Wrocław, pow. Wrocław
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:MB100D

Napisano 06 grudnia 2021 - 13:42

Cześć

Prosił bym o pomoc, nakierowanie co dalej zrobić z moim silnikiem.

ok. 4 miesiące temu kupiłem 190 w automacie z silnikiem 102924 i jak to czasami bywa, dojechał do domu i zaczęły się problemy:
Początkowo silnik pracował bardzo ładnie, lecz wywalał płyn chłodniczy przez zbiornik wyrównawczy, myślałem że to uszczelka pod głowicą, kupiłem tester, i przez 10 min płyn nie zmienił koloru. Zacząłem szukać nieszczelności, znalazłem przy uszczelce pompy cieczy chłodzącej (co ciekawe nie było tam śladu po uszczelnieniu a pompa oryginalna mercedes), kupiłem nową pompę z uszczelką i od tamtej pory płyn ucieka zdecydowanie mniej ale cały czas jest ciśnienie w zbiorniku. Można po nocy odkręcić korek i też będzie donośne "psssssssssssyt". Kolejną usterką która dołożyła to słaba kompresja na 4 cylindrze, czasami chodzi jak traktor, czasami trochę lepiej. W momencie gdy praca silnika jest nie równa po odłączeniu świecy najbliższej od grodzi brak reakcji. Iskra jest bardzo dobra. Ogólnie silnik nie kopci, spaliny są jak najbardziej ok.

Kolega pojechał furą do polecanego mechaniora z Warszawy (kolega Adrian pewnie jest tu na forum) który stwierdził że silnik jest zużyty ma przedmuchy i ogólnie szukać drugiego.

Tylko trochę te wszystkie usterki nie trzymają mi się kupy, nie mogę zrozumieć skąd ciśnienie w układzie chłodzenia? Przez nieszczelność w uszczelce pod głowicą? Czemu to nie wyszło na teście chemicznym? Czy może nieszczelność jest przy zaworach w głowicy? I wystarczy tylko jej regeneracja?

Znalazłem na szrocie silnik w dobrym stanie, ale jak to wiadomo, dobry stan to pojęcie względne szczególnie w relacjach kupujący - sprzedający.

Mnie zastanawia co mogę jeszcze sprawdzić przy aucie by mieć większą pewność co do diagnozy.
Endoskop mam, w sobotę będę oglądał tłoki, sprzęt do pomiaru ciśnienia sprężania zamówiony.

Będę wdzięczny a wskazówki.



#2 Offline   SuperBuster11


  • Postów: 448
  • Na forum od: 04 mar 2015
  • Miejscowość: Brzeg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 06 grudnia 2021 - 15:34

Ciśnienie w układzie chłodzenia zawsze będzie, gdy wzrośnie temperatura płynu. Ale powinno spaść jak płyn ostygnie - delikatne syknięcie może jednak wystąpić, ale nie powinno wywalać płynu po ostygnięciu. Podmieniałeś korek od zbiorniczka na inny? Gdy ciśnienie jest za duże, korek powinien je wypuścić na zewnątrz - stąd króciec pod korkiem.

Użytkownik SuperBuster11 edytował ten post 06 grudnia 2021 - 15:35


#3 Offline   eMBek


  • Postów: 9
  • Na forum od: 11 paź 2021
  • Miejscowość: Wrocław, pow. Wrocław
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:MB100D

Napisano 06 grudnia 2021 - 22:06

Tak, wymieniłem zbiorniczek wraz z korkiem.

Przed wymianą pompy jak była nieszczelność to cały płyn uciekał w losowych momentach, przez zaworek na zbiorniku. Czasami było tak, że dwa ni było ok, a pojechałem w niedziele na obiad do brata, wracam po paru godzinach a pod samochodem kałuża i 0 płynu w układzie, uzupełniłem i dalej 2-3 dni było ok.

Po wymianie pomy nie zaobserwowałem tak drastycznego ubytku płynu chłodzącego, tylko jest bardziej taka sytuacja jak kontrolnie co kilka dni rano zaglądam pod maskę to stan jest mocno poniżej MIN a jak odkręcę zbiornik jest pssst i zazwyczaj wraca do normy. Choć i tak od czasu do czasu muszę trochę dolać.

#4 Offline   mixx


  • Postów: 483
  • Na forum od: 07 sty 2014
  • Miejscowość: Lublin
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:W 201 2.0E 122KM 1991r.

Napisano 07 grudnia 2021 - 08:04

Jeżeli wszystko jest w porządku to można jeździć i bez korka - choć nie polecam, chyba że z włączonym na stałe wiatrakiem. Korek jest po to, aby podnieść ciśnienie i zarazem temperaturę wrzenia - nie raz zdarzało się w ulicznych korkach że przegrzany układ nie wytrzymywał, powstawała nieszczelność i płyn w jednej chwili się zagotuje i jeszcze szybciej ucieknie. Do temperatury 80 st/C właśnie nawet można "nie zakręcać korka" - ewentualnie może się coś wychlupać na nierównościach. Natomiast jeżeli powstaje zbyt duże ciśnienie w układzie to ewidentnie jest tam pompowane powietrze, skoro test nie wykazał obecności spalin (domniemywam, że właśnie temu ów test służy). Odkręć korek, włącz silnik i obserwuj czy są bąble w zbiorniczku wyrównawczym, Sprawdzałeś termostat czy pracuje poprawnie i czy chłodnica jest ciepła?

Użytkownik mixx edytował ten post 07 grudnia 2021 - 08:07


#5 Offline   SuperBuster11


  • Postów: 448
  • Na forum od: 04 mar 2015
  • Miejscowość: Brzeg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 07 grudnia 2021 - 10:30

Wyświetl postUżytkownik eMBek dnia 06 grudnia 2021 - 22:06 napisał

Tak, wymieniłem zbiorniczek wraz z korkiem.
Jaki płyn stosujesz? Sprawdzałeś jaką ma temperaturę wrzenia?

#6 Offline   eMBek


  • Postów: 9
  • Na forum od: 11 paź 2021
  • Miejscowość: Wrocław, pow. Wrocław
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:MB100D

Napisano 07 grudnia 2021 - 11:58

Termostat obligatoryjnie poszedł nowy. Wcześniej był zalany płynami chłodniczymi, a że cały czas wywalał to teraz jest woda. W weekend będę zalewał płyn z koncentratu (Cooler G12/G12+) by mi chłodnicy nie rozsadziło.

Chłodnica, nagrzewnica, wszystko nagrzewa się jak powinno, temperatura na zegarach nigdy nie pokazała wyższej temperatury niż robocza.


Wracając do głowicy, auto wg dokumentów jeździ ponad 10 lat na gazie (1gen). Czy przedmuchy w skrzyni korbowej i nierówna praca może brać się tylko z wypalonych gniazd zaworowych? Czy pierścienie też mogą już być padnięte? Mam dylemat, czy wkładać silnik ze szrotu czy zdjąć głowicę i spróbować oddać ją do regeneracji.

W weekend zajrzę do silnika przez otwór po świecy, zobaczę i pokażę co tam się dzieje.

Użytkownik eMBek edytował ten post 07 grudnia 2021 - 12:08


#7 Offline   mixx


  • Postów: 483
  • Na forum od: 07 sty 2014
  • Miejscowość: Lublin
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:W 201 2.0E 122KM 1991r.

Napisano 07 grudnia 2021 - 14:51

Wyświetl postUżytkownik eMBek dnia 07 grudnia 2021 - 11:58 napisał

Czy przedmuchy w skrzyni korbowej i nierówna praca może brać się tylko z wypalonych gniazd zaworowych?
A sprawdzałeś odpowietrzenie skrzyni korbowej?

#8 Offline   eMBek


  • Postów: 9
  • Na forum od: 11 paź 2021
  • Miejscowość: Wrocław, pow. Wrocław
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:MB100D

Napisano 07 grudnia 2021 - 19:57

Odma u mnie jest popękana, do wymiany. A po zdjęciu pokrywy zaworów nie ma jak odkręcić obudowy filtra odmy? chciałem to wyczyścić po zdjęciu pokrywy ale ktoś to zaspawał i olałem temat.

#9 Offline   mixx


  • Postów: 483
  • Na forum od: 07 sty 2014
  • Miejscowość: Lublin
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:W 201 2.0E 122KM 1991r.

Napisano 08 grudnia 2021 - 08:50

Wyświetl postUżytkownik eMBek dnia 07 grudnia 2021 - 19:57 napisał

Odma u mnie jest popękana, do wymiany. A po zdjęciu pokrywy zaworów nie ma jak odkręcić obudowy filtra odmy? chciałem to wyczyścić po zdjęciu pokrywy ale ktoś to zaspawał i olałem temat.
Zrób z tym najpierw porządek.

#10 Offline   eMBek


  • Postów: 9
  • Na forum od: 11 paź 2021
  • Miejscowość: Wrocław, pow. Wrocław
  • Mercedes:w201 2.0 - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:MB100D

Napisano 17 stycznia 2022 - 13:27

Mała aktualizacja, zamówiłem sprzęt do pomiaru kompresji, zrobiłem wczoraj pomiar, i trochę się zaskoczyłem. Spodziewałem się dużych różnic między cylindrami a tu otrzymałem takie wyniki:

Pomiar Pierwszy:
TYŁ AUTA
10,5
9,5
10,5
10,5
PRZÓD AUTA


Próba olejowa:
TYŁ AUTA
11
10
10,5
11
PRZÓD AUTA


Wszystkie pomiary robiłem po 2/3 razy na rozgrzanym silniku.

Nie mogę nigdzie znaleźć jakie są wartości nominalne dla tego silnika (102924 77kw 105HP) ale wydaje mi się, że moje wyniki na 31 lat i przebieg 320tyś km są w normie.

Więc przyczyn nierównej pracy silnika teraz doszukiwał się bym w:
- Błędnym ustawieniu aparatu zapłonowego
- Nieszczelnościami przy gaźniku bądź potrzebna jego regulacja/regeneracja.
zauważyłem, że poduszka gaźnika wydaje się być przymęczona i zużyta więc, to w pierwszej kolejności chcę wymienić.
- no i chcę stosując się do waszych rad chcę wymienić przewód odmy i pokrywę zaworów, tylko tutaj mam problem z doborem części. W tej mojej odmie przez środek idzie metalowa rurka z płynem chłodniczym. Nigdzie nie mogę znaleźć takiego elementu.

Co wy o tym myślicie?

Trochę zastanawia mnie fakt, że chłopak bardzo polecany na facebookowym forum mercedesa zerknął na ten silnik i stwierdził, że to szrot i kwalifikuje się do wymiany, nierówna praca, przedmuchy etc. a tutaj wychodzi na to, że ten silnik w cale nie jest taki zły.








Podobne tematy Zwiń