Skocz do zawartości




- - - - -

[W201/W124] Wiskoza (wentylator chlodnicy)



53 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   magik


  • Postów: 853
  • Na forum od: 21 sty 2007
  • Miejscowość: Szczecin
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 marca 2007 - 12:17

Na jakiej zasadzie dziala wentylator z wiskoza. Moj wentylator strasznie piszczy i mnie wkurza, czy da sie cos z tym zrobic >???



#2 Offline   ZaBsI


  • Postów: 1 071
  • Na forum od: 17 sty 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 24 marca 2007 - 13:50

magik, podobno ktos gdzies kiedys pisal ze sie da to rozebrac :roll: a podobno ze jak sie spierniczy to amen :drive:
mogly sie tulejki wyrabac tak jak to ma miejsce w nagrzewnicy moze trzeba przesmarowac :drive:

#3 Offline   pawel63


  • Postów: 721
  • Na forum od: 04 sty 2007
  • Miejscowość: Ostrowiec Św
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 24 marca 2007 - 14:09

"Sprzęgło Visco wentylatora
Hydrauliczne sprzęgło wentylatora, które reguluje bezstopniowo liczbę obrotów wentylatora w zależności od temperatury czynnika chłodzącego. Sprzęgło wentylatora nie podlega obsłudze. Sprawdza się je wtedy, gdy silnik jest za gorący. Przy rozruchu na zimno wentylator pracuje przez ca 3 minuty na wyższych obrotach. W tym czasie olej hydrauliczny przepływa z komory roboczej do zasobnikowej. Po tym sprzęgło się wyłącza. Wentylator obraca się teraz odpowiednio do obrotów silnika, jednakże nie szybciej niż 2100/min. Jak długo silnik pracuje na normalnej temperaturze roboczej, tak długo sprzęgło Visco nie włącza się. Wraz ze wzrostem temperatury czynnika chłodzącego w wyniku większego obciążenia silnika lub wysokiej temperatury zewnętrznej przez chłodnicę zaczyna przepływać także cieplejsze powietrze. Powietrze dochodzi do sprzęgła Visco. gdzie sprężyna bimetalowa zwalnia dopływ oleju do komory roboczej w momencie, gdy temperatura powietrza przekroczy ca 73'C. Odpowiada to temperaturze czynnika chłodzącego od 90* do 95'C. Wentylator włączany jest sprzęgłem Visco, na które działa ciśnienie oleju hydraulicznego w komorze roboczej. Wentylator zaczyna obracać się z prędkością równą obrotom silnika, lecz tylko do granicy 3500 obr./min.

Sprawdzanie działania sprzęgła Visco
Włączyć ciepły silnik i zostawić na obrotach od 4000 do 4500/min.
Po zagrzaniu się płynu chłodzącego do 90'-95'C obroty wentylatora powinny wyraźnie zwiększyć się o ca 1000/min. (można to sprawdzić słuchem).
W przeciwnym razie wymienić sprzęgło.
Uwaga: Wymontowane sprzeglo Visco przechowywac wzgl. transportowac tylko w polozeniu stojacym. Mozna ewentualnie na krótko polozyc sprzeglo strona kolnierzowa do dolu, ale nigdy przednia. "

#4 Offline   luki79


  • Postów: 566
  • Na forum od: 17 sty 2007
  • Miejscowość: Wieliczka
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 24 marca 2007 - 14:16

magik, jesteś pewny że masz wiskozę, a nie wentylator załączany przez elektromagnes?

#5 Offline   magik


  • Postów: 853
  • Na forum od: 21 sty 2007
  • Miejscowość: Szczecin
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 marca 2007 - 14:19

Silnik ma bankowo wiskoze bo jest to Diesel 2.5 (z MB 124 rok 93 z garbem na pokrywie). Jeszcze pusze obadac czy to napewno halasuje wyskoza a nie pasek. Jest to takie piszczenie i wlasnie nie jestem pewny. Zastanawiam sie czy przypadkiem nie jest zwalony napinacz paska i dlatego mi tak jeczy. Mozliwe ze pasek ma luz i sie slizga. Co o tym sadzicie ???

#6 Offline   Charlie9


  • Postów: 7 791
  • Na forum od: 15 sty 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 marca 2007 - 18:39

Moze tez byc zuzyte lozysko rolki napinacza, moze tez byc nieosiowo ustawione. Efekt - piski.

#7 Offline   magik


  • Postów: 853
  • Na forum od: 21 sty 2007
  • Miejscowość: Szczecin
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 25 marca 2007 - 19:10

Czy w kazdym silniku jest takia sama wiskoza czy benzyna - diesel jest inna ???

#8 Offline   Rob


  • Postów: 5 137
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inne auto:Partner 1.6 HDI

Napisano 25 marca 2007 - 19:16

magik napisał:

Czy w kazdym silniku jest takia sama wiskoza czy benzyna - diesel jest inna ???

Nie w każdym sa takie same

W tym silniku o którym piszesz z W124 2,5D powinno być o numerze 603 200 00 22 lub 603 200 02 22
Pasuje taż do diesla 200D i 300D oraz do 210 290D

#9 Offline   magik


  • Postów: 853
  • Na forum od: 21 sty 2007
  • Miejscowość: Szczecin
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 25 marca 2007 - 19:23

Czyli obojetnie jaka pojemnosc i czysilnik jest benzynowy czy diesel to wiskoze ma taka sama ??? Nawet w silnikach z roznych rocznikow ???

#10 Offline   Rob


  • Postów: 5 137
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inne auto:Partner 1.6 HDI

Napisano 25 marca 2007 - 19:24

magik napisał:

Czyli obojetnie jaka pojemnosc i czysilnik jest benzynowy czy diesel to wiskoze ma taka sama ??? Nawet w silnikach z roznych rocznikow ???

Przecież odpisałem wyżej że nie są identyczne dla wszystkich modeli ;)








Podobne tematy Zwiń