Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[W201/W124] Wiskoza (wentylator chlodnicy)


43 odpowiedzi w tym temacie

#21 Offline   Rob


  • Postów: 5127
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inny samochód:Partner 1.6 HDI

Napisano 08 kwiecień 2009 - 21:53

dolo napisał:

Panowie może wisko załanczać się wczesniej,tzn ok temperatury silnika 50c

Wszystko jest możliwe. Może być uszkodzone i będzie chodzić jak chce. Są też magicy którzy na stałe blokują wisco ....

#22 Offline   dolo


  • Postów: 138
  • Na forum od: 18 wrz 2008
  • Miejscowość: Bolesławiec

Napisano 09 kwiecień 2009 - 07:15

Na zgaszonym silniku da się pokręcic,ale jak zapalę odczekam kilka minut to nie dam rady zatrzymać ,szkoda wiatraka bo próbowałem kijem.Druga sprawa wiatraka, chłodnice trzymają się pewnie i nie są zwązane z wiatrakiem,bardziej wiatrak poprzez wisko z silnikiem.A ociera mi od strony kół pasowych i pytam czy mogłem zakręcić na odwrót?
Powietrze ma wentylator wciągać do auta ,czy wypychać.Jest możliwość zakręcenia na odwrót?
CZy wisko i wiatrak podejda z M103 do m104 300ce 24v?
POzdrawiam.

#23 Offline   Koko


  • Postów: 79
  • Na forum od: 20 paź 2008
  • Miejscowość: Szczecin/Poznań
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S420 lang

Napisano 09 kwiecień 2009 - 18:33

Powietrze ma wentylator wciągać do auta ,czy wypychać.Jest możliwość zakręcenia na odwrót?

Ale tutaj dałes popis,już sobie wyobrażam jak przy 200 km/h wisco walczy z naporem powietrza

#24 Offline   dolo


  • Postów: 138
  • Na forum od: 18 wrz 2008
  • Miejscowość: Bolesławiec

Napisano 09 kwiecień 2009 - 20:06

Wentylator ma napis ''front ''i jest prawidłowo zakrencony,wisco chyba mi padło ale jeszcze będę obserwował a obcierające łopaty wentylatora okazały się przez potworny luz na łożysku.Niedawno silnik wkładałem do auta i to sprawdzałem,jak się okazało małoskutecznie ;)
Ten bimetal mam osadzony na jakiś silikonie w miejscu stykuz wisco ,tak ma być,może żeby nie hałasował? :E
Może wiadomo ile kosztuje takowe łożysko,ktoś wymieniał ?

#25 Offline   Rob


  • Postów: 5127
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inny samochód:Partner 1.6 HDI

Napisano 09 kwiecień 2009 - 22:37

roxa napisał:

jedno z drugim, czyli temp. na zegarach a temp.otoczenia, nie ma nic wspólnego. Np. przy -20*C wisco równiez moze się załączyć, decyduje o tym temp. płynu, ale o tym już pewnie wyczytałeś :E

Weź pod uwagę że przy wyższej temperaturze powietrza, wisco jest wstępnie bardziej rozgrzane....

#26 Offline   petrow


  • Postów: 7
  • Na forum od: 20 lut 2009
  • Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski

Napisano 09 kwiecień 2009 - 23:40

dolo napisał:

Panowie, może wisko załączać się wczesniej, tzn ok temperatury silnika 50°C gdy na dworze jest 20°c . Jak dodam gazu to aż huczy. I zauważyłem obtarcia na wentylatorze.

roxa napisał:

ale nie moc z zatrzymaniem jak jeszcze zimny świadczy o uszkodzeniu wisco.

... po uruchomieniu silnika wisco ,przez kilka chwil lub kilkaset metrów jazdy, jak najbardziej ma prawo być w stanie "zasprzęglonym" (czyt. huczeć) i to bez względu czy temp na zewnątrz jest 20 stopni ... tym bardziej mniej - mowa tu oczywiście o sytuacji w której silnik przez jakiś "dłuższy" czas nie był uruchamiany. Na przykład uruchomienie silnika z rana - niezależnie od temperatury zewnętrznej wisco ma być słychać i jest to zdrowy objaw. Kilkanaście postów wyżej pawel63 objaśnił zasadę działania wisco.
Pozdrawiam

#27 Offline   dolo


  • Postów: 138
  • Na forum od: 18 wrz 2008
  • Miejscowość: Bolesławiec

Napisano 10 kwiecień 2009 - 06:54

roxa napisał:

dolo, jeśli już , to masz luz na łożysku pompy wody. Przyznam,że w wisco nigdy łożyska nie "dotykałem".

Na bank mam padnięte łożysko w podpoże wiska,chodzi w każdą stronę.Tylko jak się dowiaduje kupuje się to z całą podporą,a ja potrzebuje tylko łożyska.Podpory z M104 i M103 śą inne ,ale łożyska takie same.
POzdro.

#28 Offline   Rob


  • Postów: 5127
  • Na forum od: 24 sty 2007
  • Miejscowość: Busko Zdrój i okolice
  • Mercedes:W124 2.6E - M103
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:E124 300D 24V
  • Trzeci Mercedes:E211 2.7 CDI
  • Inny samochód:Partner 1.6 HDI

Napisano 10 kwiecień 2009 - 08:13

petrow napisał:

Kilkanaście postów wyżej pawel63 objaśnił zasadę działania wisco.

Na forum jest dość spora rozprawka na temat działania, sprawdzania i generalnie wszystkiego co dotyczy wiscozy

#29 Offline   petrow


  • Postów: 7
  • Na forum od: 20 lut 2009
  • Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski

Napisano 10 kwiecień 2009 - 08:25

dolo napisał:

Na bank mam padnięte łożysko w podpoże wiska,chodzi w każdą stronę
... a jak to sprawdziłeś ?? Może po prostu ktoś źle zamocował wisco i zrobił sie rant na tym kołnierzu wiscozy ??- wtedy też może być krzywo i "chodzić w każdą stronę" Sknociłem kiedys montaż wisca w swoim aucie i przez jakiś czas również chodziło niewspółosiowo - do czasu delikatnego spiłowania rantu na kołnierzu wisca i ponownego prawidłowego montażu.
Pozdrawiam

#30 Offline   dolo


  • Postów: 138
  • Na forum od: 18 wrz 2008
  • Miejscowość: Bolesławiec

Napisano 10 kwiecień 2009 - 09:28

petrow napisał:

... a jak to sprawdziłeś ??

Mam łożysko w ręku i czuję jak lata na boki,drugie wyrwałem od modelu M103 jest takie same ,tylko huczy doś głośno i ma lekki luz.Te lożyska idzie wycisnąć z podpory wiska za pomocą ściągacza.

#31 Offline   dolo


  • Postów: 138
  • Na forum od: 18 wrz 2008
  • Miejscowość: Bolesławiec

Napisano 10 kwiecień 2009 - 12:08

roxa napisał:

Kup takie samo (po oznaczeniach),

Tak ,serwis tylko całość za 760 złnetto jest to łożysko po numerze ,ale niestety niedostępne. :cry:
Łożysko to jest nietypowe i ma w śrogu gwint do mocowania wiskozy,a jego numer to 1039810527

#32 Offline   dolo


  • Postów: 138
  • Na forum od: 18 wrz 2008
  • Miejscowość: Bolesławiec

Napisano 10 kwiecień 2009 - 15:57

Dołączona grafika

Rys.roboczy proszę się niewyśmiewac co mi to przypomina.Jest to łożysko.
Zjęcia niestety nie mam :-|

#33 Offline   dolo


  • Postów: 138
  • Na forum od: 18 wrz 2008
  • Miejscowość: Bolesławiec

Napisano 10 kwiecień 2009 - 20:43

roxa napisał:

Czy o to chodzi?
Element nr.3

Dokładnie,to to łożysko ,a zrobiłem tak jak mówisz do tego nabilem od wewnatrz cieniutką blaszkę z puszki ,bo łożysko lekko wchodziło w piastę.Środek doraźny i trza się rozglądać za inną podstawą.
Dziękuję za zaiinteresowanie.
Pozdro.

#34 Offline   carl00s


  • Postów: 100
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Białogard
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 29 kwiecień 2009 - 08:38

Odkopie, bo mi moje wisko nie daje spokoju. Tzn - dziala normalnie, autko sie nie grzeje, nie mam problemu w upale i w korku, slychac moment zalaczania sie wisko - chodzi jak odrzutowiec :sciana:. Ale - wyczytalem, ze powinno przy uruchomieniu silnika pracowac jakis czas z maksymalnymi obrotami, odpuscic, i zalaczyc sie ponownie wtedy, kiedy bedzie to wymagane.
A u mnie odpalam silnik, a wiatrak stoi. Albo kreci sie leniwie tak, ze mozna go reka smialo zatrzymac. Uruchamia sie dopiero jak silnik nagrzeje sie do normalnej temperatury pracy.

Ktos co moze mi powiedziec wiecej?
Mowie - wiatrak nie ma najmniejszych luzow, nie piszczy, wlacza sie jak trzeba, temperatura utrzymywana jest na stalym poziomie (ostatnio 140 km w gorzystym terenie i wskazowka temp moze ciutke drgnela ponad normalny stan). A jednak spokoju nie bede mial poki tego nei sprawde.
Dziekuje z gory:)

#35 Offline   jackie01


  • Postów: 3694
  • Na forum od: 08 sty 2007
  • Miejscowość: Świętokrzyskie
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 29 kwiecień 2009 - 09:19

carl00s, nie masz wisco :( Tylko wentylator napędzany z wału korbowego za pomocą paska i zalanczany sprzeglem elektromagnetycznym. Wszystko masz OK.

#36 Offline   swampshark


  • Postów: 968
  • Na forum od: 19 cze 2008
  • Miejscowość: Biłgoraj
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:VW Golf lll 1.8 75km

Napisano 02 styczeń 2010 - 14:24

Podepnę się ze swoim problemem. Otóż po rozgrzaniu silnika podczas ruszania lub skręcania z niewielką prędkością słychać pewien pisk czy można nawet powiedzieć zgrzyt. Po wciśnięciu sprzegła przestaje. Pisk dochodzi z przodu silnika i podejrzewam że to wiatrak zwłaszcza że miałem pewien wypadek że wąż idący nad chłodnicą wypadł podczas pracy silnika i wpadł w "wichurę". Wiatrak cały wąż też ale zauważyłem że teraz lekko rusza się na boki. Da się to jakoś naprawić??

#37 Offline   peter60


  • Postów: 24
  • Na forum od: 19 gru 2008
  • Miejscowość: Katowice

Napisano 17 luty 2010 - 23:49

Panowie i wiadomo cos na temat tego łożyska w MB wołają 760 netto , a nam sie rozchodzi o samo łozysko FAG serii zl.....drs optycznie znalazłem ale wymiarami nic niepasuje kto wie czy mb nie ma wyłączności na ten badziew

#38 Offline   bydle


  • Postów: 543
  • Na forum od: 13 sie 2008
  • Miejscowość: Kalisz-Minden
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inny samochód:350Z

Napisano 09 kwiecień 2010 - 23:33

Czy przy wiskozie takze jest termostat? tzn czy wiskoze tez zalacza termostat?

#39 Offline   dolo


  • Postów: 138
  • Na forum od: 18 wrz 2008
  • Miejscowość: Bolesławiec

Napisano 12 kwiecień 2010 - 08:08

bydle napisał:

Czy przy wiskozie takze jest termostat? tzn czy wiskoze tez zalacza termostat?

Na wiskozie jest bimetal i to on uwalnia olej ,który przelewa się do komory i uruchamia wisko.To tak w skrócie.Nie ma tam elektryki.Opis jest napewno na forum.

#40 Gość__


  • Na forum od: --

Napisano 12 kwiecień 2010 - 08:52

Oddzielnego nie ma ale elementy bimetaliczne w zasadzie realizują jego funkcję(tego najbardziej kojarzonego -z woskiem, czy czymś tam pszczelim, zamocowanego w obiegu cieczy). W zasadzie można całe visco nazwać szczególnym przypadkiem termostatu.