Skocz do zawartości




- - - - -

ke-jet, wtrysk gazu.


111 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   szymtro


  • Postów: 530
  • Na forum od: 07 cze 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Trzeci Mercedes:ex, trafił na strażacką
  • Inne auto:WB63128, Baby Blos, EFI

Napisano 13 listopada 2008 - 00:11

Powoli przymierzam się do skonstruowania sterownika do wtrysku gazu.
Rozum podpowiada mi dwa wtryskiwacze - jeden mniejszy, drugi większy, sterowane niezależnie. Sam wtrysk pod przepustnicę albo nad.

Rozumiem ze reduktor jest inny - czy ciśnienie gazu jest tam nastawialne stałe czy w jakiś sposób zależy od podciśnienia w dolocie?

Jakie są realne czasy wtrysku gazu? a jakie wymagane czasy przerwy?



#2 Offline   PiotrGo


  • Postów: 253
  • Na forum od: 31 sty 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 grudnia 2008 - 13:12

Hmm, a czytałeś jak działa instalacja 3 generacji? Prawie jak sekwencja tyle że podaje gaz w sposób ciągły, do każdego z cylindrów. Można ją stosować w przypadku M103.

Chyba nie ma sensu wymyślać od nowa czegoś co już istnieje i jest sprawdzone.

#3 Offline   szymtro


  • Postów: 530
  • Na forum od: 07 cze 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Trzeci Mercedes:ex, trafił na strażacką
  • Inne auto:WB63128, Baby Blos, EFI

Napisano 05 grudnia 2008 - 01:36

Smutna prawda jest taka że już prawie nie da się kupić 3 generacji albo cena jest nie właściwa.
Normalne, elektryczne wtryskiwacze gazu są coraz lepsze(czytaj szybsze) i tańsze.

Ale miło mi że chociaż ktoś to przeczytał i się wypowiedział.

#4 Offline   Wojtas.bb


  • Postów: 523
  • Na forum od: 18 sty 2007
  • Miejscowość: Bielsko-Biała

Napisano 05 grudnia 2008 - 14:58

temat nie jest tak do końca beznadziejny i założenie sekwencji do silnika z KE-Jetroniciem jest możliwe. Oto dowód KLICK . Jestem na etapie rozpracowywanie Megasquirta więc może coś z tego wyjdzie

#5 Offline   szymtro


  • Postów: 530
  • Na forum od: 07 cze 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Trzeci Mercedes:ex, trafił na strażacką
  • Inne auto:WB63128, Baby Blos, EFI

Napisano 06 grudnia 2008 - 00:04

Obejrzałem - nie podobał mis ie tylko ten czas odpowiedzi po wdepnięciu na wolnych obrotach - widać to jak podnosi się ciśnienie w dolocie(economy idzie w prawo) a dopiero za chwilkę wzrastają obroty.

Ale powiedzmy że to choroba wieku dziecięcego - pewnie dlatego że dawka całkowicie liczona z przepływomierza - a one podobno tak mają (wymaga uwzględnienia sygnału z map'a).

Co do samego sterowania to ja mogę sobie zbudować je samodzielnie (uC nie jest dla mnie tajemnicą). To tylko kwestia fizycznych wartości odpowiadających ms/mg wtryskiwacza i V/mg powietrza.

Plus takiego tematu jest jeden - całkowite wyeliminowanie benzyny i zbiornika benzyny.

#6 Offline   Jacek.szewczyk


  • Postów: 43
  • Na forum od: 26 lis 2008
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 03 lutego 2010 - 22:08

Wojtas.bb jestem pełen uznania, zrobiłeś kawał dobrej roboty, skonstruowałeś sekwencję, coś, co do tej pory było niemożliwe...
Ja też o tym poważnie myślałem, a fachowcy od lpg mówili, że to nie jest możliwe. Ale trochę przypadkiem znalazłem oryginalną sekwencję (IV generację), która pracuje na mechanicznym wtrysku benzyny (na KE-jet). 99% fachowców powie, że do silnika m102 (200E)nie da się założyć sekwencji IV generacji, bo nie ma skąd wziąść czasów otwarcia wtrysków benzyny, a KE-jet to podobnie jak dawne diesle, leje pod ciśnieniem, tyle że w sposób ciągły. Pół roku temu założyłem instalację OMVL dream XXI c, na razie przejechałem ok. 3 tyś. km, akurat taki okres, ale jestem z niej bardzo zadowolony, mogę ją napradę polecić do silnika na KE-jecie. To dobra sekwencja, nie potrzebuje czasów wtrysku benzyny, ale na podstawie sygnałów z czujnika położenia przepustnicy, czujnika podciśnienia w kolektorze ssącym i sondy lambda sama ustala sobie czsy otwarcia dla wtryskiwaczy gazu. Silnik ładnie pracuje, jak na benzynie, nie czuć spadku mocy, ale też ważne, żeby ją dobrze zamontować.
Pozdrawiam mercmaniaków.

#7 Offline   szymtro


  • Postów: 530
  • Na forum od: 07 cze 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Trzeci Mercedes:ex, trafił na strażacką
  • Inne auto:WB63128, Baby Blos, EFI

Napisano 03 lutego 2010 - 23:35

Jacek.szewczy napisz dokładnie jakie masz elementy pod maską zamontowane. Jaki reduktor, wtryskiwacze, dodatkowe czujniki.

#8 Offline   Jacek.szewczyk


  • Postów: 43
  • Na forum od: 26 lis 2008
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 lutego 2010 - 17:54

Cześć Szymku.
Fajnie, że odkopaliśmy ten temat, pamiętam jak rok temu szukałem tego w necie, na różnych forach, i gadałem z różnymi fachowcami, to sprawa montażu sekwencji do mechanicznego wtrysku benzyny i naszych m102 wyglądała zupełnie beznadziejnie...
Elementy są typowe dla OMVL, to włoska firma produkująca instalacje lpg, teraz nazywa się REG by OMVL. Dość znana instalacja to OMVL dream XXI n, ale to typowa sekwencja i do naszego m102 tego nie założysz, brak czasów wtrysków benzyny.

Tą, którą ja założyłem to OMVL dream XXI c, to jest sekwencja IV generacji (otwiera wtryski w różnych czasach na poszczególne cylindry).
Napiszę jakie ma elementy:
1) Zbiornik, to wiadomo w bagażniku, ja akurat założyłem walec.
2) Potem, już pod maską, jest reduktor REG by OMVL. U mnie jest zamontowany prawie na końcu prawej podłużnicy (tej od pasażera), zaraz przy lampie.
3) Dalej na przewodzie filtr gazu, a przewód dochodzi do listwy wtryskowej, na której są zamontowane 4 oddzielne wtryski elektroniczne. Cała listwa wtryskowa jest przykręcona wspornikiem do silnika, zaraz z boku i na wysokości filtra powietrza. Listwa REG by OMVL, z tego co wiem, to wtryski są starszego typu: 6 omowe.
4) No i wtryskiwacze łączą się wężykami z dyszami, które są zamontowane w kolektorze ssącym, zaraz obok wtrysków benzyny, tak więc gaz jest podawany w różnym czasie bezpośrednio pod zawory ssące. Dysze są 4.
Tak to wygląda mechanicznie.

I jeszcze elektronika:
Sterownik mam zamontowany z lewej strony obok pompy hamulcowej i pudełka z bezpiecznikami. Sterownik REG by OMVL dream XXI c Injection system, możesz sobie go programować. Sterownik korzysta z czterech czujników:
1) TPS, to czujnik położenia przepustnicy, jest pod filtrem powietrza. Tu nie jestem pewien, ale raczej nie ma żadnego dodatkowego czujnika, tylko po prostu sygnał bierze się z zamontowanego fabrycznie w m102 potencjometra położenia przepustnicy, który obsługuje KE-jeta.
2) MAP SENSOR, czyli czujnika podciśnienia w kolektorze ssącym, jest zamontowany w kolektorze, firmy AEB.
3) OBROTY SILNIKA, tu sygnał bierze się z fabrycznego czujnika w aparacie zapłonowym (w rozdzielaczu).
4) SONDA LAMBDA, wiadomo, u mnie w kolektorze wydechowym, zaraz przy silniku, a w niektórych w124 pod podłogą przed katalizatorem. Chociaż mój w124 to wersja włoska z silnikiem m102.963, fabrycznie nie miała katalizatora i sondy, dlatego samemu musiałem zmienić kolektor (tylko jeden element) i dodać sondę, która jest podłączona tylko do sterownika Lpg. Sonda używka Bosch (jedno Voltowa), ale działa dobrze. Choć też słyszałem, że lambda nie jest konieczna, instalacja może chodzić bez sondy, bo ten sygnał ma tylko znaczenie korygujące wobec parametrów podstawowych.

Tak to wygląda, ale naprawdę fajna sprawa i jak na to patrzysz, to z wyglądu niczym nie różni się od typowej sekwencji. To typowa i produkowana instalacja Lpg, którą kupiłem w tak zwanym „kit” (w całości), tak najlepiej, bo jest skonfigurowana.
To tak z grubsza, ale jak będziesz jeszcze potrzebował dokładne oznaczenia, to napisz, odczytam na samochodzie.

Pozdrawia Jacek.

#9 Offline   szymtro


  • Postów: 530
  • Na forum od: 07 cze 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Trzeci Mercedes:ex, trafił na strażacką
  • Inne auto:WB63128, Baby Blos, EFI

Napisano 04 lutego 2010 - 22:23

Cieszy mnie że jest prawie gotowe rozwiązanie.

Byłbym wdzięczny za porobienie zdjęć tego co masz.

TPS m102 z serii 962/963 nie posiada - tylko zespolony czujnik pozycji zamknięta, pośrednia, otwarta przepustnica - może masz podłączone do przepływomierza (potencjometru klapy spiętrzającej)?
Jakie ciśnienie gazu na listwie masz nastawione? Jaka średnica dysz?

#10 Offline   PiotrGo


  • Postów: 253
  • Na forum od: 31 sty 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 04 lutego 2010 - 23:22

Jacek.szewczyk napisał:

OMVL dream XXI c Injection system,

Ten sterownik to jest dream XXI czy XXI c, bo o tym drugim w google nic nie znalazłem?








Podobne tematy Zwiń