Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[w124/w201] Połączenie skrzynia biegów - wał napędowy


49 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   goodluk


  • Postów: 97
  • Na forum od: 12 paź 2007
  • Miejscowość: Rybnik

Napisano 26 marzec 2009 - 12:48

Witam!

Co należy sprawdzić/wymienić aby zlikwidować luz na połączeniu skrzynia biegów - wał napędowy?

Problem polega na tym, że przy zmianie biegów (z przewagi z 1 na 2 lub 2 na 3) da się odczuć/usłyszeć "puk" z tego miejsca. Na początku myślałem iż winny jest tył (mocowanie "wózka" do nadwozia na czterech gumach) po ich wymianie poprawiło się prowadzenie i moment puszczania sprzęgła nie powoduje szarpnięcia pozostało tylko te puk od skrzyni.

Guma którą tam widzę jest na oko w dobrym stanie (nie widać pęknięć).

Proszę o poradę jak się za to zabrać.

#2 Offline   dżulian


  • Postów: 7
  • Na forum od: 17 mar 2009
  • Miejscowość: Radymno
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 27 marzec 2009 - 08:05

Wejdź do kanału i sprawdź na początku czy masz luz na wale napędowym, złap wał gdzieś z przodu od skrzyni biegów i energicznie szarpnij w prawo i w lewo.
Jak wyczujesz luz nawet delikatny to prawdopodobnie będzie do wymiany amortyzator(ta czarna guma z dziurami) łącząca skrzynie z wałem.
U mnie pomogło :hahaha:

#3 Offline   bobak40


  • Postów: 565
  • Na forum od: 25 cze 2008
  • Miejscowość: sosnowiec
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W210 E300D

Napisano 27 marzec 2009 - 09:01

Tłumik drgań wału napędowego,Lemforder w InterCarsie do 300E, 320zł,robiłem miesiąc temu.Do 2.0 pewnie tańszy albo ten sam.

#4 Offline   szop267


  • Postów: 15
  • Na forum od: 26 lut 2009
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka

Napisano 27 marzec 2009 - 16:18

Goodluk , a przed wymianą tych czterech tulei jak wyglądało prowadzenie auta??Bo u mnie coś tak jakby kołysze ...i ktoś z forum podpowiedział,zeby sprawdzić poduchy wózka,dlatego Ciebie pytam w jakim sensie się po wymianie polepszyło..i wogle które to tuleje wymieniłes(nazwa+firma+cena)
Pozdrawiam

#5 Offline   xanar


  • Postów: 27
  • Na forum od: 30 paź 2008
  • Miejscowość: Piaseczno

Napisano 15 czerwiec 2009 - 08:18

ja jeżeli postukam wał to słysze metaliczny dzwięk jakbu coś brzęczało w srodku co to może być

#6 Offline   Tomaszek


  • Postów: 19
  • Na forum od: 26 kwi 2009
  • Miejscowość: Wieluń

Napisano 16 czerwiec 2009 - 06:38

Ja mam podobny problem w 124 200D 94r. przy zmianie biegu (najbardziej zauważalne 4/5) słychać coś jakby stuk, rupot - trudno określić. To co pisał dżulian [amortyzator(ta czarna guma z dziurami) łącząca skrzynie z wałem] wymieniono i nadal słychać choć rzeczywiście było to już do wymiany. Co to może być:mrgreen:

#7 Offline   zefirek


  • Postów: 92
  • Na forum od: 01 kwi 2009
  • Miejscowość: Zbąszyń

Napisano 16 czerwiec 2009 - 07:26

zgadzam sie z kolegami,
stukanie może mieć kilka przyczyn:
1. amortyzator miedzy wałem a skrzynią (często nie widać uszkodzenia bez elementarzu wału)
2. amortyzator miedzy wałem a mostem
3. uszkodzony krzyżak wału.
4. uszkodzony wielowypust wału.
Sprawdź te wszystkie elementy dokładnie.
Przy opcji 3 i 4 pozostaje wymienić wał.

#8 Offline   aclos


  • Postów: 203
  • Na forum od: 28 mar 2008
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W210 E300TD

Napisano 16 czerwiec 2009 - 07:43

Tomaszek napisał:

przy zmianie biegu (najbardziej zauważalne 4/5) słychać coś jakby stuk,
mam to samo i niemoge sie z tym uporac od 2lat.wymieniłem nawet most,i nic to samo....dałem se juz z tym spokuj. troszke co pomogło to wymiana amortyzatorka pompy wtryskowej.... wyciągałem nawet skrzynie by sprawdzic koło dwumasowe :mrgreen:

#9 Offline   zefirek


  • Postów: 92
  • Na forum od: 01 kwi 2009
  • Miejscowość: Zbąszyń

Napisano 16 czerwiec 2009 - 11:32

a śrubę na połączeniu wału dobrze skręciłeś?
Wał masz dobrze złożony? obie części wału maja oznaczenia, które powinny się pokrywać. Obie części wału (wielowypustu) są pasowane względem siebie więc złożenie ich w inny sposób jest raczej nie wskazane.

#10 Offline   Tomaszek


  • Postów: 19
  • Na forum od: 26 kwi 2009
  • Miejscowość: Wieluń

Napisano 16 czerwiec 2009 - 11:41

Nie wiem jak dużo jeździ ale do tej pory to napewno pogorszyłoby mu się znacznie gdyby miał coś źle zmontowane.

#11 Offline   zefirek


  • Postów: 92
  • Na forum od: 01 kwi 2009
  • Miejscowość: Zbąszyń

Napisano 16 czerwiec 2009 - 12:26

jeżeli źle zmontujesz wał i nie dokręcisz odpowiednio nakrętki zaciskowej wtedy wybija się tuleja wielowypustu we wale (właśnie w części od strony skrzyni biegów)> powodem stuków może być również zużyty krzyżak.

#12 Offline   xanar


  • Postów: 27
  • Na forum od: 30 paź 2008
  • Miejscowość: Piaseczno

Napisano 28 czerwiec 2009 - 18:52

Po demontażu wału okazało się że nie ma tłumika drgań i wydaje się, że nie było go od nowości wszystkie części są oryginalne jestem drugim właścicielem samochód do 285k był serwisowany w Aso teraz ma 315k . Czy jest sens kupować ten tłumik drgań np. taki
http://www.allegro.pl/item657087109_mer ... s_190.html
i go instalować jeżeli tak to gdzie czy między skrzynią i tym czymś trójramiennym czy między przegubem gumowym a tym czymś

#13 Offline   jackie01


  • Postów: 3694
  • Na forum od: 08 sty 2007
  • Miejscowość: Świętokrzyskie
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 29 czerwiec 2009 - 06:03

xanar, tlumik instaluje sie od strony wału - miedzy przegubem a walem

#14 Offline   xanar


  • Postów: 27
  • Na forum od: 30 paź 2008
  • Miejscowość: Piaseczno

Napisano 29 czerwiec 2009 - 16:03

znaczy, że w ASO wyjeli, człowiek który robi mercedesy mówi, że tłumiki długo nie żyją i w sumie nie wiele dają

#15 Offline   Tomaszek


  • Postów: 19
  • Na forum od: 26 kwi 2009
  • Miejscowość: Wieluń

Napisano 07 lipiec 2009 - 05:51

Jestem po wymianie tłumika drgań i podpory wału - jest lepiej ale teraz tak przy 82 km/h słychać jakby rezonans od drgań rozchodził się w kabinie. Tyle tylko, że nic nie drży. Może wykonawca źle wał zmontował jak zefirek pisał... może poduszki (silnik , skrzynia) :P

#16 Offline   vietrzyk


  • Postów: 754
  • Na forum od: 21 maj 2008
  • Miejscowość: Konin
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 07 lipiec 2009 - 22:20

Tomaszek napisał:

Może wykonawca źle wał zmontował
To sam sprawdzisz, rozpoławiając wał i złóż zgodnie z znakami na łączeniu. Jak masz teraz na łączeniu to załóż go 180 stopni w stosunku domznaków, czyli jeden na górze jeden na dole. Wtedy się przejeź. Jak będzie lepiej to możesz popróbować kiedy jest najciszej, albo od razu wał do wyważenia i tulejki centrujące do wymiany i powinno być cicho na znakach jak fabryka przykazała. :ok: Poduszki pod silnikiem zostaw w spokoju chyba że rzuca ci silnikiem na wolnych i przy gaszeniu. Poduszkę pod skrzynią sprawdź czy nie jest oberwana - powinna być miękka i elastyczna.

#17 Offline   Tomaszek


  • Postów: 19
  • Na forum od: 26 kwi 2009
  • Miejscowość: Wieluń

Napisano 08 lipiec 2009 - 05:43

Tak zrobię. silnikiem rzuca najbardziej przy gaszeniu ale sądziłem, że kochane diesle tak mają - :) sprawdzimy. Wracając do wału to dlaczego nic nie drży a słychać jakby drżało!? Śledztwo w toku, podejrzani wszyscy.

#18 Offline   vietrzyk


  • Postów: 754
  • Na forum od: 21 maj 2008
  • Miejscowość: Konin
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 08 lipiec 2009 - 20:20

Tomaszek napisał:

kochane diesle tak mają
Kochane diesele na nowych WŁĄSCIWIE DOBRANYCH poduszkach zasypiają jak niemowlę ;)
Odkręć silnik od poduszek wyjmij jedną - zobacz czy nie ma pęknięć, potrząśnij czy nic nie lata. Jak nie to powinno być ok. To samo obowiązkowo z drugą. Pierwszą sprawdź od strony kierowcy bo najpierw pada :roll: I w razie czego kieruj się firmą Boge, Lemforder lub oryginał ;) bo szkoda kasy na tanie miękkie zamienniki

Tomaszek napisał:

dlaczego nic nie drży a słychać jakby drżał
To względne określenie, jakieś przedziały prędkości, zakres obrotów, na zakrętach na prostej, pod górkę, opisz coś więcej. Przejrzyj posty o drganiach już chyba wszystko było pisane w temacie

#19 Offline   Tomaszek


  • Postów: 19
  • Na forum od: 26 kwi 2009
  • Miejscowość: Wieluń

Napisano 09 lipiec 2009 - 06:23

Tak od 80-tki już da się zauważyć na pewno do 120, więcej nie jechałem bo nie było gdzie. Nie jest to głośne ale da się wychwycić no i wcześniej tego nie było. Na luzie też. Zaczęło się po wynianie podpory i oczywiście łożyska. Może musi się "dopracować"? Wcześniej wymieniono tłumik drgań przy skrzyni. Te wymiany trochę poprawiły sytuację ale nadal przy wysprzęglaniu po zmianie biegu słychać "łup" i bujnie autem przód tył 2 razy lekko - chyba, że pociągnę do 3 tys obrotów i wyżej to płynnie wtedy jest.

Nie wiem tylko jaki luz po osi (kręcąc lewo/prawo) powinien być na wale bo może to on wraz z poduchami skrzyni+silnika odpowiada za powyższe

#20 Offline   daniel625


  • Postów: 4
  • Na forum od: 06 cze 2009
  • Miejscowość: Polska

Napisano 11 lipiec 2009 - 08:18

Witam wszystkich, dołączam się do problemu w temacie. Otóż w moim aucie występuje przy ruszaniu, jak również przy zmianie biegów charakterystyczne pukniecie. Po tym co czytałem myślałem że to będzie tarcza elastyczna przednia miękka, lecz dzisiaj jak wszedłem pod auto zobaczyłem że to nie bedzie to gdyż poprzedni właściciel musiał niedawno ją wymieniać- widać że element jest nowy. Więc pozostaje wał i chyba most. Może ktoś napisać czy gdy poruszy się wałem to czy powinien być jakiś luz na moście? Czy jak wymienia się wał napędowy trzeba go wyważać? Pisze o wale gdyż jak złapie za dwie części wału i nimi szarpnę w przeciwne strony to słychać pukniecie, przypuszczam że krzyżak lub wielowpust już się wyeksploatował. I jeszcze jedno pytanie. czy ktoś się orientuje jakie powinno być przełożenie w moście w 2.5 20V gdyż mam strasznie krótkie biegi (obecne oznaczenie mostu to 3,64), nie wiem czy ten model tak ma ale silnik nie dusi się na 3 nawet przy 15km/h