Skocz do zawartości




- - - - -

[w124] Potencjometr Klapy spiętrzającej


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Devcrk


  • Postów: 580
  • Na forum od: 30 sie 2008
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 14 kwietnia 2009 - 22:07

Witam


Powoli próbuję ogarnąć problemy z moim silnikiem i doszedłem do potencjometru klapy spiętrzającej
Mam kilka pytań odnośnie tego wynalazku:

Czy jego uszkodzenie/nieprawidłowa praca może się przyczyniać do któregoś następujących problemów ?

-brak mocy zarówno na gazie jak i na benzynie
-silnik wkręca się tylko do 4600 obrotów zarówna na pb jak i na lpg, na "luzie" i na "biegu" tak samo.
-po odpaleniu, na benzynie, po nocy czyli na zimnym, przez kilka sekund silnikiem rzuca, po chwili się uspokaja, ale dalej delikatnie telepnie nim
-czasami zawieszają się obroty na 2100 na lpg i ok. 1600 na pb. (krokowiec wymieniony na nówkę)
-wysokie spalanie

Ewentualnie jakie są inne objawy ?

A teraz tak

-nigdy nie kichnął, strzelił.,
-klapa spiętrzająca w idealnym stanie, pięknie chodzi.

Pytanie:


TU jest ładnie pokazane jak się do niego dobrać, tylko tak: jeśli będzie >0,7 V to

Cytat

Jeżeli jest więcej to musisz wyregulować potencjometr (luzujesz 4 śrubki i delikatnie przekręcasz w prawo lub lewo, tylko baaardzo delikatnie - najlepiej tak żeby śrubki lekko przyciskały potencjometr i bardzo lekko stukać np, śrubokrętem)

Odkręcamy delikatnie cały potencjometr i: przesuwamy go w lewo lub w prawo czy obracamy go "po łuku" tzn obracamy na tyle ile pozwalają śruby ?



#2 Offline   Kosa


  • Postów: 95
  • Na forum od: 04 mar 2007
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 14 kwietnia 2009 - 23:10

Witam,

Odkręcasz śrubki, a raczej je luzujesz! Podpinasz woltomierz, odpalasz silnik i delikatnie ostukujesz potencjometr (on się wtedy przesuwa). Na bierząco obserwuj wskazania woltomierza. Przesuń go dół/ górę, prawo/lewo a będziesz wiedzial w którą stronę (wedle wskazania woltomierza). Jak masz powyżej 0,7 i rośnie, to przesuwasz w przeciwną stronę.

Warto, przed samą regulacją, sprawdzić czy nie ma przerw na ścieżkach omomierzem, najlepiej oscyloskopem (lepiej widać szpilki). Podłączasz omomierz i naciskasz powoli i równomiernie klapę i patrzysz czy rezystancja maleje/wzrasta liniowo (bez skoków). Jak ściezki przetarte, to sama regulacja niewiele da.

Co do wyżej opisanych objawów... Ja jak zwiąłem się za KE - Jetronic'a, to wszystkie czujniki posprawdzalem, każdy sygnał z/do sterownika itp. itd. i co do wymiany, to wymieniłem, co trza było skalibrować, to skalibrowałem i chodzi idealnie.

Dlatego z własnego doświadczenia poradzę, poświęć jeden dzień i sprawdź całą elektronikę dokładnie.
Pamiętaj przy tym, że układ wtryskowy pod wględem mechanicznym ma być sprawny (no i sczelny, żadnego lewego powietrza), bo inaczej nie ustawisz elektroniki...

Pozdrawiam

#3 Offline   ligen


  • Postów: 22
  • Na forum od: 13 mar 2009
  • Miejscowość: Gąbin
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W123 200D
  • Trzeci Mercedes:A170 cdi
  • Inne auto:MCC SMART 0.8 CDI

Napisano 21 kwietnia 2009 - 07:42

czy ktoś z was orientuje się gdzie można dostać nowy potencjometr klapy? mam podobny problem i doszedłem do potencjometru. Część jest wyeksploatowana wytarta przez styki klapy ponadto napotkałem problem z dostępnością tej części a w aso proponują razem z obudową rozdzielacza za 1400zł to trochę drogo a problem nadal nierozwiązany. :kot: :kot:

#4 Offline   Rech


  • Postów: 49
  • Na forum od: 21 wrz 2008
  • Miejscowość: Wrocław

Napisano 21 kwietnia 2009 - 10:42

zobacz w hurtowni na www.leja.com.pl. ja tam kupiłem kilak części które były ekstremalnie drogie w aso. może akurat Ci się poszczęści :kot:

#5 Offline   Kosa


  • Postów: 95
  • Na forum od: 04 mar 2007
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 21 kwietnia 2009 - 10:45

Spróbuj tutaj, oni podobno mają. Cena około 500zł.

#6 Offline   PiotrGo


  • Postów: 253
  • Na forum od: 31 sty 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 21 kwietnia 2009 - 14:38

Wydaje mi się że objawy jakie opisałeś nie pasują do potencjometu. Zgłębiałem trochę jego temat bo silnik mam praktycznie taki sam jak ty, tyle że 3.0
Też myślałem że wszystkiemu on jest winny, bo resztę sprawdziłem.
Ale podłączyłem oscyloskop i mimo że zrobione 400 tyś potencjometr bardzo ładnie działa, żadnych pików.
(dodam że przed tym badaniem wykręcałem go i przeczyściłem)

Ja bym za takie zachowanie winił rozregulowanego K-Jet oraz lewe powietrze.

Devcrk napisał:

-silnik wkręca się tylko do 4600 obrotów zarówna na pb jak i na lpg, na "luzie" i na "biegu" tak samo.

Ten objaw mnie zastanawia? Bo na LPG elektronika silnika nie ma żadnego wpływu na maksymalne obroty silnika. Na PB odcina dostarczanie paliwa gdy obroty przekroczą maksymalne.
Może masz uszkodzony wskaźnik na zegarach?

Jak masz multimetr z pomiarem częstotliwości do podłącz się do 1 pinu złącza diagnostycznego i zbadaj jaką masz częstotliwość x2 = obroty.

Ewentualnie masz tak bardzo zdławiony dolot że silnik nie ma czym oddychać, ale to naprawdę musiała by być mała dziurka.

Devcrk napisał:

po odpaleniu, na benzynie, po nocy czyli na zimnym, przez kilka sekund silnikiem rzuca
Jeżeli telepanie ustaje po dodaniu gazu to masz to samo co ja.

Ja podejrzewam o to 2 rzeczy:
1 - silnik jest zalewany przez wtryskiwacz rozruchowy, po przegazowaniu jest OK.
2 - nie wszystkie wtryskiwacze się otwierają przy tym samym ciśnieniu paliwa. One mają pewne ciśnienie otwarcia początkowego, po którym już leją normalnie. Jak przygazujesz ciśnienie w układzie rośnie i wtryski się otwierają.

#7 Offline   Devcrk


  • Postów: 580
  • Na forum od: 30 sie 2008
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 22 kwietnia 2009 - 17:18

Obrotomierz jest chyba dobry, wczoraj nawet zablokowałem wentylator (uszkodzone visko), żeby sprawdzić na słuch do ilu obrotów się wkręca. I wychodzi, że jest to rzeczywiście ok. 4600.
Odpalałem na pb bez miksera i filtra powietrza, identycznie to samo.

Co do rzucania:

odpalam na zimnym, ale po nocy, czyli mocno zimnym, samochód odpala na dotyk, ale jak dodaje gazu, wyraźnie czuć, jak silnikiem rzuca, w zimie nie chciał się wkręcić pow. 3000 obrotów na benzynie, strasznie nim rzucało, jak by palił na 4 z sześciu garów, jak pochodził z minutę, to było ok. Jak był zimny i rzucało nim na pb wystarczyło przełączyć na gaz i nie było rzucania, wkręcał się do 4600.

[ Dodano: Wto Kwi 21, 2009 21:42 ]
TU możesz poczytać o moich innych "bataliach" z silnikiem. Są tam też 2 filmiki. Nie sugeruj się głośnością silnika. Wentylator kręci się równo z silnikiem tzn nawet 4600 obrotów łapie i chodzi jak odrzutowiec :mrgreen:

[ Dodano: Wto Kwi 21, 2009 21:46 ]
A może po prostu mam źle ustawiony ke ? ale totalny brak mocy w połączeniu z tym, że na butli 60 L robię 200 km po mieście i pusto ? A wcale go nie cisnę, staram się spokojnie jeździć

[ Dodano: Sro Kwi 22, 2009 18:18 ]
Zauważyłem także, dzisiaj było blisko 0 C w nocy i po odpaleniu nie chciał się rzeczywiście wkręcić powyżej 3000 obrotów na benzynie. Przy 3000 rzucało silnikiem i obroty bardzo szybko skakały, czyli dokładnie to samo, co dzieje się przy 4600 jak jest ciepły. Ale jak go przełączyłem na gaz jak jeszcze był zimny i nie wkręcał się pow. 3000 obr. to na gazie kręci się do 4600. http://mb201-124.eu/...tyle_emoticons/default/mlot.gif

#8 Offline   7even


  • Postów: 64
  • Na forum od: 23 lut 2013
  • Miejscowość: Częstochowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 21 maja 2014 - 15:45

koledzy pomocy... wymienilem potencjometr bo stary byl wytarty i nie reagowal na regulacje i jak zalozylem nowy to nie dosc ze skoczylo mu napiecie na 2.95V to nadal nie reaguje na regulacje...

#9 Offline   Mastur


  • Postów: 180
  • Na forum od: 11 sty 2012
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 21 maja 2014 - 16:17

Dotykają Ci te ślizgi do płytki? Sprawdź rezystancję.

#10 Offline   7even


  • Postów: 64
  • Na forum od: 23 lut 2013
  • Miejscowość: Częstochowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 21 maja 2014 - 18:14

dotykaja i nawet je delikatnie podgjolem ;)
postaram sie sprawdzic rezystancje ;)
pytanie takiem jeszcze mam co to jest za sruba pod potencjometrem ktura jest zakryta i ma przetloczenie w pocie??








Podobne tematy Zwiń