Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

nie załącza się wentylator przed chłodnicą klimy.


29 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   dudi


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 mar 2009
  • Miejscowość: Pawłowice

Napisano 23 maj 2009 - 13:57

Hej, nie działała mi klima, więc ją nabiłem i teraz fajnie dmucha chłodnym powietrzem. Zauważyłem też, że chłodnica od klimy jest dość gorąca a wentylator się nie włącza. Jeszcze dziś sprawdzę, czy silnik jest dobry. Gdzie tu jest jakiś przekaźnik/moduł sterujący wentylatorem, przy jakich temperaturach powinien się on załączyć, albo gdzie jest czujnik temperatury?

#2 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 23 maj 2009 - 18:57

Ja mam przeciwny problem u siebie. Wentylator chodzi kiedy chce, niezależnie od tego czy klima jest włączona czy nie. Teoretycznie powinien go włączać presostat wysokiego ciśnienia na skraplaczu ale nie jestem pewien czy ten wentylator nie jest też powiązany z temperaturą silnika. Presostat jest chyba z lewej strony przy lampie, na przewodzie klimatyzacji przed osuszaczem klimy. Za parę dni jak będę w domu to go sprawdze ale zastanawia mnie to czy nie załącza go jeszcze jeden czujnik od temp. silnika. :ok:

Wie ktoś coś więcej na ten temat?

#3 Offline   dudi


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 mar 2009
  • Miejscowość: Pawłowice

Napisano 23 maj 2009 - 21:45

U mnie silnik działa, na zasilaniu do wentylatora było napięcie 4V -czyli można wnioskować że po drodze nie ma przekaźnika, a zasilanie idzie prosto z jakiegoś sterownika. Myślę, że oprócz presostatu powinien być jeszcze czujnik temperatury. Ma ktoś schemat instalacji elektrycznej klimy?

#4 Offline   mdymczyk


  • Postów: 289
  • Na forum od: 13 paź 2008
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 maj 2009 - 12:04

Wydaje mi się, że wentylator załącza się jeszcze w trybie awaryjnym, gdy silnik robi się zbyt gorący. Więc w jakiś sposób jest powiązany z temperaturą silnika.

#5 Offline   dudi


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 mar 2009
  • Miejscowość: Pawłowice

Napisano 24 maj 2009 - 20:16

Kolego mdymczyk zauważyłeś może w jakich sytuacjach załącza się u ciebie ten wentylator?

#6 Offline   mdymczyk


  • Postów: 289
  • Na forum od: 13 paź 2008
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 maj 2009 - 23:15

Jeśli chodzi o związek z temperaturą silnika to parę razy w korku z cyklu 25*C w cieniu i 2h przez Wrocław raz chyba słyszałem, że się załączyła ta dmuchawa. Ale głowy nie dam.

Jeśli chodzi o normalną pracę klimy - ostatnio sprawdzałem jak działa ten wentylator i przy temperaturze rzędu 20*C na zewnątrz trzymałem auto na wolnych obrotach i z włączoną klimą. Tak średnio raz na 2minuty na kilkanaście sekund włączał się wentylator.

Dodam, że jego działanie zależy od ilości czynnika w układzie (a dokładnie od któregoś z ciśnień w układzie), bo jak miałem pustą klimę to nie włączał się w ogóle.

#7 Offline   dudi


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 mar 2009
  • Miejscowość: Pawłowice

Napisano 25 maj 2009 - 09:01

Bardzo Ci dziękuję. 2 dni temu nabijałem klime, więc jeśli zalączenie wentylatora zależy od ciśnienia w układzie tzn., że albo mam zamało czynnika chłodzącego, albo któryś presostat nie działa. Mam troche wolnego to sprawdzę co tylko się da.

#8 Offline   mdymczyk


  • Postów: 289
  • Na forum od: 13 paź 2008
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 25 maj 2009 - 14:00

dudi napisał:

Bardzo Ci dziękuję.
Nie ma problemu. Jakbyś potrzebował jeszcze jakiegoś opisu co i kiedy się włącza to pisz, a ja sprawdzę.

#9 Offline   dudi


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 mar 2009
  • Miejscowość: Pawłowice

Napisano 28 lipiec 2009 - 13:14

Jakoś nie było czasu, żeby zająć się wentylatorem. W końcu odkryłem, że przepalił się rezystor w porcelanowej obudowie, wywaliłem go-niech wiatrak kręci się pełną parą. Przy okazji okazało się, że przepala mi się bezpiecznik 15A zamocowany na przekaźniku C i ostatecznie dałem tam 20A- palił się pewnie dlatego, ze nie ma rezystora. Na dodatek- ze starości i od wyginania- urwał się styk w presostacie, ale przylutowałem tam przewód zakończony samcem. Teraz jeśli zewrę styki jednego z presostatów to załącza się wentylator klimy- zobaczymy jak to będzie działać w praktyce.

pozdrawiam

#10 Offline   Ukaniu


  • Postów: 649
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:w201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 28 lipiec 2009 - 13:41

Wentylatory włącza czujnik ciśnienia na osuszaczu (czerowny bądź zielony 15 lub 20 atm)
Nie można zlikwidować rezystora bo spali się układ (nawet nie w przenośni), pobór prądu daleko ponad normę! dla przekaźnika sterujacego i instalacji!

#11 Offline   TatOR


  • Postów: 36
  • Na forum od: 09 kwi 2009
  • Miejscowość: Wrocław

Napisano 28 lipiec 2009 - 16:15

Jeśli mogę coś doradzić, u mnie było to samo. Wystarczyło przeczyścić styki przekaźnika i problem minął. Przekaźnik jest w skrzynce na podszybiu, tuż za skrzynką z bezpiecznikami.

Dodam jeszcze, że w/g mojej wiedzy wiatrak klimy włącza się 2-u stopniowo:
1 - sterownikiem ciśnieniowym
2- temperaturą

#12 Offline   Ukaniu


  • Postów: 649
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:w201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 28 lipiec 2009 - 16:56

TatOR napisał:

Dodam jeszcze, że w/g mojej wiedzy wiatrak klimy włącza się 2-u stopniowo:
1 - sterownikiem ciśnieniowym
2- temperaturą

Dokłądnie tak.
Ciśnieniem czynnika w klimie na połowę gwizdka przez rezystor.
Czujnikiem temperatury silnika na pełną parę (różnie, zwykle w okolicach 110 stopni C.)

Obwody do zasilania pełną parą mają większe przekroje kabli i wytrzymalszy przekaźnik.

#13 Offline   dudi


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 mar 2009
  • Miejscowość: Pawłowice

Napisano 29 lipiec 2009 - 05:54

Nie mam schematu instalacji elektrycznej- rezystor powinien być wpięty szeregowo między przekaźnik (fioletowy przewód) a silnik wentylatora (przewód biało-czarny)? Bo jeśli tak, to całość spokojnie będzie działać bez rezystora, a jedyna wada to brak zwolnionych obrotów wiatraka.

#14 Offline   Ukaniu


  • Postów: 649
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:w201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 29 lipiec 2009 - 10:08

Przekroje kabli i przekaźniki takie same w obwodzie z rezystorem?
Zwykle MB daje mniejsze przekroje, słabsze przekaźniki - nie zastanawiałeś się czego spalił Ci się bezpiecznik w przekaźniku ?
Mnie tam ganz egal ale za oszczędność na nowym oporniku czy choć sprawnym szrocie masz istniejące niebezpieczeństwo spalenia auta. Taki drut zamiast opornika to już nawet nie tylko w przenośni druciarstwo.

#15 Offline   dudi


  • Postów: 29
  • Na forum od: 23 mar 2009
  • Miejscowość: Pawłowice

Napisano 29 lipiec 2009 - 13:45

Przesadzasz z tym spaleniem auta. Druciarstwo to zrobił Mercedes z tym opornikiem, on po prostu robi za grzałkę-ot taka prymitywna regulacja napięcia. Widocznie wtedy nie znali jeszcze metod PWM, a dzielone uzwojenie uznali za zbyt drogie. Bezpiecznik spalił się bo: wentylator był nie używany od X-czasu i może mieć opory toczenia, albo przekaźnik może mieć zabrudzone-opalone styki. Opornik kupie prędzej czy później, jak tylko będę w pobliżu ASO, bo wątpię, żeby sklep motoryzacyjny potrafił cos takiego sprowadzić.

#16 Offline   MaxMatt


  • Postów: 208
  • Na forum od: 11 wrz 2007
  • Miejscowość: Bielsko-Biała / Kraków
  • Mercedes:W124 3.6E AMG – M104
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:89' W124 250D

Napisano 31 lipiec 2009 - 13:37

Ukaniu napisał:

Wentylatory włącza czujnik ciśnienia na osuszaczu (czerowny bądź zielony 15 lub 20 atm)

Który 15 a który 20? Mnie facet od klimy powiedział, że poleca zielony, bo załącza wiatraki przy niższym ciśnieniu.

A tak w ogóle to jaki numer ma ten zielony? Nigdzie tego nie mogę znaleźć - wszyscy o nim mówią, ale nikt go nie widział :mlot:

#17 Offline   Ukaniu


  • Postów: 649
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:w201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 31 lipiec 2009 - 16:12

Tutaj trochę drażyliśmy temat i wychodzi, że czerwony z zielonym mogą mieć inne gwinty i różnią się ciśnieniem. Więcej nic nie wiem.
http://w114-115.org....pic.php?t=42734

#18 Offline   Gerri


  • Postów: 2153
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Citroen C4

Napisano 01 sierpień 2009 - 09:16

A tutaj:

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3456.pdf

jest akuratny schemacik. (chociaż ma niewielkie nieścisłości...)

Tutaj:

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/4450.pdf

jest jeszcze jeden schemat. Oba przekaźniki wentylatora są na górze, na środku.

#19 Offline   Fido


  • Postów: 12
  • Na forum od: 17 cze 2018
  • Miejscowość: Racibórz
  • Mercedes:W124 3.2E - M104
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 20 czerwiec 2018 - 16:28

Witam. Nabyłem W124 z niesprawna klimatyzacją. Okazało się, że jest dziura w chłodnicy przy okazji demontażu okazały się również niesprawne wentylatory (u mnie wersja z 2 szt). Chłodnica wymieniona, wentylatory naprawione. Klimatyzacja została nabita i działa. Nie włączają się jednak wentylatory. Z tego co zauważyłem wentylatory są spięte razem i działają zawsze w parze.
Od czego zacząć poszukiwania? Z tego co wyszukałem to większość z Was ma jeden wiatrak i chyba instalacja jest wtedy inna albo?
Pozdrawiam i Dziękuję.

#20 Offline   Sharqy


  • Postów: 134
  • Na forum od: 01 sty 2009
  • Miejscowość: Mazowieckie
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 20 czerwiec 2018 - 21:18

Sprawdz czujnik czy jest sprawy, ten ktory zalacza wentylator