Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

* * * * * 1 głosy

[w201/w124] KE-Jetronic - regulacja


187 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   scOti


  • Postów: 232
  • Na forum od: 17 kwi 2009
  • Miejscowość: Łódź
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 2.0

Napisano 27 maj 2009 - 12:44

Korzystając z okazji że Ukaniu, autor większości postów w temacie dotyczącym KE z tego wątku: http://www.w114-115....pic.php?t=34349

jest też na tym forum, pozwolę sobie zadawać pytania tutaj i ciągnąć dalej temat - bo temat uważam za ciekawy i potrzebny.


Na początku dodam że regulowałem KEJ wg. wskazówek i martwi mnie tylko pocentjometr klapy, na włączonym silniku i podłączonym mierniku wartość DC strasznie skacze, na zgaszonym silniku mam 0.1V a powinno być 0.7V(nic nie zmieniałem, przeregulowałem tylko mieszankę) podejrzewam że to uszkodzony potencjometr? (Uszkodzony, dla tego że wartość tak skacze, a nie że jest 0.1V)

Wartości na złączu diagnostycznym,
pin 1 i 3: 3.67v
pin 2 i 3: 6,99v

pin 3 i 5: ustawione na ~7v

(regulacja dosyc problematyczna, ciezko bylo ustawic, sadze ze to wina pocentjometru, bo z tego co czytalem przy 1/3 obrotu powinno dac sie regulowac wartosc z przedzialu 0-100% - a u mnie wygladalo to zuuupelnie inaczej)


Ukaniu, pisałeś o tym ze warto zainwestować w tester sondy lambda, który to pokazuję skład mieszanki - ubogo-bogato. Znalazłem taki:
http://www.allegro.pl/item638754660_tes ... ambda.html

będzie sie nadawać?


Kolejna sprawa to wygięta/skrzywiona klapa od powietrza:

Dołączona grafika

autko nie było nigdy gazowane, i raczej nie powinno tak być - da się jakoś to naprawić?


Kolejna sprawa to wysokie obroty, podczas przyspieszania pojawia się moment gdy auto wchodzi na wysokie obroty i przy zmianie biegu/puszczeniu gazu cały czas je utrzymuje na tym samym poziomie, dopiero po chwili odpuszcza - zbyt uboga mieszanka?

#2 Offline   Ukaniu


  • Postów: 653
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:w201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 27 maj 2009 - 18:30

Jak widać nie do końca przeczytałeś tamten wątek, pisać 10x mi się nie chce to co już tam napisałem :-(
0.7V (pot.) odnosi się do obrotów jałowych. Jeśli wyniki skaczą, najlepiej zweryfikować trzaski oscyloskopem naciskając klapę = potencjometr do wymiany (najlepiej na nowy, stare w 80% złom).
Trudno poznać po tym zdjęciu czy klapa jest krzywa czy nie, pojawiajaca się szczelina na dolnym rancie klapy/zwężki podczas otwierania się ma być idealnie równa wkoło.
Co to znaczy "problematyczna regulacja"?
Jeśli klapa jest krzywa a pot. trzeszczy to najpierw trzeba wymienić pot. i to co potrzeba aby klapa była prosta bo KE działa dobrze jak ma dokładnie wszystko 100% sprawne. Objawy wskazują na wszystko i nic bo to jest układ wzajemnie zaleznych elementów - na początku eliminujemy wady widoczne.

#3 Offline   scOti


  • Postów: 232
  • Na forum od: 17 kwi 2009
  • Miejscowość: Łódź
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 2.0

Napisano 27 maj 2009 - 18:44

u mnie na obrotach jałowych wartość skacze - stąd sądze że coś z pocentjometrem nie tak - niestety oscyloskopu nie posiadam

tu inna fota klapy:
Dołączona grafika

jest skośnie, z prawej strony jest na 2 okręgu a z lewej na 3

problematyczna regulacja, dotyczyła regulacji imbusem - przy 3/4 obrotu zaczeło dopiero łapać - po powroceniu o 3/4 obrotu - obroty silnika wzrosły (względem pierwotnego ustawienia)

#4 Offline   Ukaniu


  • Postów: 653
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:w201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 27 maj 2009 - 18:57

"Trudno poznać po tym zdjęciu czy klapa jest krzywa czy nie, pojawiajaca się szczelina na dolnym rancie klapy/zwężki podczas otwierania się ma być idealnie równa wkoło."
Na tych 2 zdjęciach widzimy to samo - czyli nie to co trzeba.
Naciśnij, że ta klapę palcem! pojawi się szczelina - równa?

#5 Offline   scOti


  • Postów: 232
  • Na forum od: 17 kwi 2009
  • Miejscowość: Łódź
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 2.0

Napisano 27 maj 2009 - 19:25

Ukaniu, spokojnie. Teraz juz rozumiem - sprawdze

#6 Offline   maciekw


  • Postów: 150
  • Na forum od: 30 kwi 2008
  • Miejscowość: Lublin
  • Mercedes:W124 2.8E - M104
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:W124 2.3 TE `88

Napisano 15 czerwiec 2009 - 09:36

w sobotę miałem okazje dać swoją gwiazdę w ręce mechaników "Team Stadler" (startują w DTM, oraz wyścigi górskie w Niemczech) sprawdzali mi KE dokładnie w taki sposób jak opisuje kolega Ukaniu, pomimo uszkodzeń mojego wtrysku i niedziałającej sondzie lambda po ustawieniach odczułem dużą różnice w osiągach samochodu spalanie też spadło. Wiec jak ktoś ma trochę czasu to polecam ustawienie KE w taki sposób jak opisuje kolega

#7 Offline   stap1918


  • Postów: 16
  • Na forum od: 06 gru 2009
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 06 kwiecień 2010 - 14:35

A czy ktoś mógłby przysłać link albo zdjęcie, na którym dokładnie widać jak wygląda sprawna klapa spiętrzająca w stanie spoczynku? U mnie w stanie spoczynku z jednej strony jest szczelina a na jeden milimetr, choć jak ruszam, wydaje się że potem otwiera się równo.

#8 Offline   zamo111


  • Postów: 364
  • Na forum od: 06 lut 2010
  • Miejscowość: Opole

Napisano 06 kwiecień 2010 - 20:09

Zgaszony silnik- położenie klapy spiętrzającej
Dołączona grafika
i po odpaleniu
Dołączona grafika

#9 Offline   fr4n


  • Postów: 220
  • Na forum od: 26 paź 2009
  • Miejscowość: Lidzbark
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 08 kwiecień 2010 - 16:55

zapytam i tutaj, ponieważ właśnie wróciłem z garażu ( bo wypaliłem całe paliwo :hmm: ) mam kilka pytań co do regulacji. Napięcie na potencjometrze na włączonym zapłonie powinno byc zerowe ?
kolejna sprawa to taka iz jak juz sobie ładnie ureguluje obroty śrubą CO co po kolejnym odpaleniu wszystko zaczyna wariować mimo ze przed zgaszeniem gdy ustawiłem obrociki wszystko było ok. Wydedukowałem ze sprawa polega na tym iz kręcenie śruba CO zmienia napięcie na potencjometrze. A wiec najpierw na włączonym silniku przed regulacja śruba CO ustawiam Potencjometr na 0.7 A potem kręcę śruba CO ? Tylko gdy kręcę śruba CO zmienia się napięcie na potencjometrze :E. Już nic z tego nie rozumiem :ok:

#10 Offline   zamo111


  • Postów: 364
  • Na forum od: 06 lut 2010
  • Miejscowość: Opole

Napisano 08 kwiecień 2010 - 18:32

fr4n, najpierw ustawiasz śrubę CO2 aby ładnie chodził silniczek (odpalał i chodził dobrze zaraz po odpaleniu) i ważne - nie na maxa rozgrzany bo sonda namiesza.
Dopiero na końcu ustawiałem potencjometr ...

#11 Offline   MAGNUM-DXi12


  • Postów: 1327
  • Na forum od: 15 sie 2008
  • Miejscowość: Limanowa
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 kwiecień 2010 - 19:48

Witam.
Ja mam troszkę dziwny problem…
A mianowicie wszystko jest Ok., nie faluje na wolnych obrotach itp., ale jak np. silnik jest zagrzany, pochodzi na wolnych obrotach i dodaję gazu to zaczyna z początku „przebierać”, i tak przez kilka razy. Później np. wracam z drogi silnik jest zagrzany i dodaję gazu a obroty pięknie równo idą w górę. Za chwilkę pochodzi np. 5 minut dodam gazu i zaczyna przebierać przez moment, mocniejsze przegazowanie, pochodzi na wolnych i jak dodaję jest OK.

W czym jest problem?
Sprawdzone przewody podciśnieniowe, kalosz itp…
Wymienione świece beru + kanle beru + kopułka beru + palec beru. Poczyszczone wszystkie styki na złączach. Auto z zapłonem typu STANDARD (bez korka oktanowego), bez sondy lambda.
Niby to nie przeszkadza w codziennej jeździe, bo jak się wkręci już np. na 1500-2000 to idzie jak strzała, i nic nie przebiera. Jednak normalnie nie daje mi to spokoju, bo chce mieć idealnie ustawione. Czy np. regulacja składu mieszanki coś pomoże? Oczywiście chciałbym to ustawić na analizatorze (na diagnostyce).
Auto nigdy nie widziało gazu, jeździłem zazwyczaj bardzo delikatnie. Klapa spiętrzająca OK, nie przycina się itp.

Jak ktoś ma na to pomysł to proszę o poradę.
Pozdrawiam Jacek

#12 Offline   fr4n


  • Postów: 220
  • Na forum od: 26 paź 2009
  • Miejscowość: Lidzbark
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 08 kwiecień 2010 - 21:20

Cytat

fr4n, najpierw ustawiasz śrubę CO2 aby ładnie chodził silniczek (odpalał i chodził dobrze zaraz po odpaleniu) i ważne - nie na maxa rozgrzany bo sonda namiesza.
Dopiero na końcu ustawiałem potencjometr ...

to znaczy moje problemy z ustawieniem moga winikać z tego, że silnik był nagrzany ? Tak czy inaczej jak ustawie ładnie równiutko tak jak powinno byc po zgaszeniu, i ponownym odpaleniu dzieje sie coś zupełnie innego obroty za wysokie bądź za niskie.

#13 Offline   MAGNUM-DXi12


  • Postów: 1327
  • Na forum od: 15 sie 2008
  • Miejscowość: Limanowa
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 kwiecień 2010 - 21:36

Jeżeli chodzi o mój problem opisany wyżej to dodam że filtr paliwa i powietrza jest wymieniony.
Czy mój problem może być spowodowany jakością paliwa? Tankowałem na orlenie.

#14 Offline   fr4n


  • Postów: 220
  • Na forum od: 26 paź 2009
  • Miejscowość: Lidzbark
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 08 kwiecień 2010 - 21:52

MAGNUM-DXi12 napisał:

A mianowicie wszystko jest Ok., nie faluje na wolnych obrotach itp., ale jak np. silnik jest zagrzany, pochodzi na wolnych obrotach i dodaję gazu to zaczyna z początku „przebierać”, i tak przez kilka razy. Później np. wracam z drogi silnik jest zagrzany i dodaję gazu a obroty pięknie równo idą w górę. Za chwilkę pochodzi np. 5 minut dodam gazu i zaczyna przebierać przez moment, mocniejsze przegazowanie, pochodzi na wolnych i jak dodaję jest OK
MI tak się dzieje jak na max zubożeje mieszankę - tak sie dzieje u mnie ale nie chce Cie wporowadzać w błąd bo to moje początki z KE i wszystkiego nie moge być pewny.

MAGNUM-DXi12 napisał:

Oczywiście chciałbym to ustawić na analizatorze (na diagnostyce).
Są zwolennicy ale mniej ich niż wiecej ukaniu prowadzi dyskusje na temat regulacji analizatorem z roadrunneremtutaj

MAGNUM-DXi12 napisał:

Jeżeli chodzi o mój problem opisany wyżej to dodam że filtr paliwa i powietrza jest wymieniony.
Czy mój problem może być spowodowany jakością paliwa? Tankowałem na orlenie.
Ja też taknuje na orlenie ale nie sądze aby to była wina paliwa, filtr powietrza wpływa na regulacje KE ale nie znacząco albo i wogóle z tego co wyczytałem z forum którego link podałem CI wyżej tam kolega janfocus stwierdził :

Cytat

Z filtrem czy bez regulacja działa -prawdopodobnie nie wpływa on znacznie na ustawienia podciśnień -co było by logiczne.


#15 Offline   MAGNUM-DXi12


  • Postów: 1327
  • Na forum od: 15 sie 2008
  • Miejscowość: Limanowa
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 kwiecień 2010 - 22:05

Na myśl przychodzi mi jeszcze jedno… Założyłem świece BERU ULTRA Titan z 4 elektrodami (zrobiłem na nich może nie całe 100km), jutro założę stare Boscha i zobaczymy co będzie.

#16 Offline   fr4n


  • Postów: 220
  • Na forum od: 26 paź 2009
  • Miejscowość: Lidzbark
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 09 kwiecień 2010 - 18:04

daj znać jak by sie coś zmieniło.

[ Dodano: Pią Kwi 09, 2010 19:04 ]
Problem rozwiązany regulowałem go na nagrzanym silniku ustawiłem wszystko na zimnym i śmiga jak należy problem z falowaniem skończony obroty trzyma tak jak powinien, lecz czasami po ponownym odpaleniu ma ciut wyższe niż ustawiłem o jakieś 200 ale wystrarczy zgasić i jeszcze raz odpalić i jest tak jak być powinno. Wymienie Lambda i stycznik biegu jałowego i całkiem będzie super :czujnik:
Dzięki zamo111 plus dla Ciebie

#17 Offline   voitec34


  • Postów: 9
  • Na forum od: 16 gru 2010
  • Miejscowość: Iława

Napisano 16 grudzień 2010 - 16:19

Witam ! Zarejestrowałem się i przywitałem ,więc mam nadzieje że mogę już korzystać z zasobów wiedzy tu zgromadzonych.
Pół roku temu kupiłem merca 124 2.6 benzyna 88` rok,żeby w ogóle zaczął jeździć musiałem wymienić świece,kable,palec,kopułkę ,uszczelniacze wtrysków,kalosz i poprawić wszystkie połączenia gumowe.Również potraktowałem środkiem na polepszenie kontaktu dostępne wtyczki.
Kwestia 1:
spalanie gazu miasto 30L/100 km ,trasa ( jazda na niemieckiego emeryta max 80 km/h) 17 L /100 km
gazownik stwierdził ze ,po pierwsze parownik ( elpigaz,emmegas ml 94) jest max do 136 KM (więc za mały) i po drugie ciężko wyregulować co oznacza że jest na wykończeniu.
Pytanie czy to może być przyczyną tak drastycznego zużycia gazu ?
Kwestia 2:
Dotyczy jazdy na paliwie,auto zimne rano -10 C zapala na pb po około 5-6 sekundach kręcenia ,bez dodawania gazu,wolne obroty w okolicach 800-900 obr/min ,i dopóki jest zimny pierwsze kilka kilometrów chodzi ładnie ,równo i żwawo wkręca się na obroty ,ale po nagrzaniu do 80 C zaczyna dziwnie się zachowywać,średnie obroty szwankują,wolne dalej trzyma prawidłowo na jakieś 600-700 obr/min ale przy dodawaniu gazu zaczyna przerywać ,dzieje się tak aż nie wcisnę do podłogi wtedy z bólami przejdzie przez średnie i ciągnie ale tylko gdy pedał jest do podłogi.tak do 1200-1500 obr/min jedzie ale wciskam dalej i zaczyna się szarpanie i tak jest cały czas.
Poczytałem trochę w necie i sprawdziłem rezystancje pomiędzy 1 i 2 pinem na k-jecie ,klapa zamknięta około 5000 omów w połowie otwarta około 10000 omów i maksymalnie otwarta około 6000 omów czy to prawidłowe działanie ?? Talerz chodzi swobodnie (nie ociera o ścianki ) ale rezystancja rośnie do połowy położenia klapy i później znowu spada hmm ?? Nie wiem czy te szarpanie to efekt zalewania go czy za małej dawki paliwa ? Nie wiem ile spala paliwa bo nie da się tak jeżdzić
Gdzie jest ten potencjometr do regulacji gdzieś od strony szyby ?
Aha na początku jak kupiłem jeden magik pokręcił mi imbusem,jeszcze przed wymianą w/w części.
Od czego zacząć ? Co sprawdzić ? Jakieś rady spostrzeżenia ?
Mogę w razie potrzeby wrzucić fotki .
Auto nie posiada sondy lambda

#18 Offline   Magson


  • Postów: 666
  • Na forum od: 17 cze 2008
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 16 grudzień 2010 - 18:37

4 linijka od końca wszystko Ci powie... pojedź do tego magika i weź łopatę z bagażnika i... dalej już nie muszę mówić? :P

Jeżeli się magik bawił imbusem - musisz ustawić mieszankę (zabawa z imbusem), żeby było 35-45% wypełnienia w gnieździe diagnostycznym między 3 a 5 pinem. (np. 2V wyskakuje przy 3 i 5 pinem = 14% wypełnienia...4,9v-6,3v ma być u Ciebie w m103 silniku. Na ciepłym na jałowych obrotach jak i na 2tyś obrotach. Jeśli przy 2 tyś zwiększa się wypełnienie ponad 10% to masz coś zwalone dodatkowo)

#19 Offline   voitec34


  • Postów: 9
  • Na forum od: 16 gru 2010
  • Miejscowość: Iława

Napisano 16 grudzień 2010 - 20:34

Fajnie ze tak szybko ktoś odpowiedział.Pomimo mrozu i ciemności poszedłem na pomiary .Zrobiłem kółko po mieście dla rozgrzania silnika no i pomiary.
Domyślam się że gniazdo diagnostyczne to te na lewym błotniku przy pompie ABS takie okrągłe z zakręcaną klapką
Po zatrzymaniu przełączyłem na benzynę 3 i 5 pin jałowe obroty 2,17 V ,zwiększyłem do 2 tyś. obr/min i wartość 1,86 V ,zwiększyłem do 4 tyś a tu 6,85 V ,wróciłem do jałowych obrotów a tu się zrobiło 8 V a przy 2 tyś 6,7 V .Przewiozłem się jeszcze raz ale nadal zostaje na poziomie 8 V na biegu jałowym .
Coś czuje że nie będzie łatwo :P
Jakieś wnioski z tych pomiarów ? Czym kręcić i w którą stronę ?
Nie łapie jeszcze jaki jest system przeliczania V na %

Zmierzyłem jeszcze przy temp.silnika 40 C bieg jałowy 6,7 V ,2 tyś obr/min 6 V, 4 tyś obr/min 4,9 V i przy tej temperaturze chodzi w miarę dobrze.

#20 Offline   voitec34


  • Postów: 9
  • Na forum od: 16 gru 2010
  • Miejscowość: Iława

Napisano 16 grudzień 2010 - 21:47

Dobra znalazłem już wzór na obliczanie wypełnienia,jutro zmierzę też napięcie na pinach 1-2 na k-jecie na zapalonym silniku na biegu jałowym czy jest te 0,7 V
Gdzie jest ten "potencjometr" ?
Wiem tylko gdzie komin i w nim imbus .