Skocz do zawartości




- - - - -

[w124] Czujniki ABS i wyłącznik stopu


59 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   krzysiek.b


  • Postów: 10
  • Na forum od: 23 cze 2009
  • Miejscowość: Żywiec

Napisano 31 sierpnia 2009 - 10:05

witam wszystkich

mam takie pytanie odnosnie czujników ABS w mercedesie E250 W124 . chodzi mi o to jak je sprawdzić samemu w domu czy są dobre?
Znalazłem na forum wiadomość na ten temat że sprawdza się je omomierzem , i tak też zrobiłem i odczyt miałem w przedziale od 1600 do 1700 om . Ale po konsultacji z mechanikiem dowiedziałem się że to nie jest miarodajna diagnoza i że nawet jak coś wykaże omomierz to nie znaczy to że czujnik jest sprawny.
czy jest jakas inna metoda ??

a jeszcze jedno . Czy ktoś wie jeszcze jak sie sprawdza wyłącznik STOPU czy prawidłowo działa? bo z tego co wiem to tam dwie wtyczki przychodzą jedna od świateł stopu a druga od układu ABS . Na jakiej zasadzie on działa? i jak go rozbiore to czy sie go da znowu złożyć żeby ponownie działał?

z góry dziekuję



#2 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 31 sierpnia 2009 - 19:17

krzysiek.b napisał:

czy jest jakas inna metoda ??

To nie tyle inna metoda - tylko uzupełnienie (cytat mojej twórczości z innego forum):

Wszystko wskazuje na uszkodzenie kabla czujnika ABS (najprawdopodobniej przedniego, a ze statystyki wychodzi, że przedniego prawego )
Trzeba rozłączyć wtyczkę czujnika (w komorze silnika) i wpiąć w nią multimetr. Wartość powinna oscylować ok. 1100-1200 omów. Następnie należy spróbować naciągać kabel pomiędzy uchwytem na wahaczu a uchwytem na nadwoziu obserwując jednocześnie wskazanie miernika. Jest to obszar w którym następuje przełamywanie kabla w czasie jazdy i często dochodzi do zerwania kontaktu, co objawia się "iskrzeniem" powodującym nieumotywowane załączanie układu ABS. Po prostu: naciągnięcie kabla w czasie pomiaru powoduje rozłączenie zerwanych drucików przewodu (które bez naciągnięcia okresowo stykają ze sobą, i sprawiają wrażenie, że czujnik jest dobry)

Tyle cytatu. Oprócz pomiaru oporności można do wtyczki prowadzącej do czujnika podłączyć multimetr ustawiony na pomiar napięcia zmiennego. Przy kręceniu kołem wskazanie powinno wynosić ok. 0.5 volta

krzysiek.b napisał:

jak sie sprawdza wyłącznik STOPU czy prawidłowo działa?

Tak jak każdy wyłącznik - musi zwierać lub rozwierać w momencie naciśnięcia.

krzysiek.b napisał:

dwie wtyczki przychodzą jedna od świateł stopu a druga od układu ABS

Nie do końca prawda. Wczesne modele 124 miały ABS, a wyłącznik stopu miał tylko jedną wtyczkę (tą od świateł stop) Druga wtyczka służy zazwyczaj do systemów wspomagania ruszania - takich jak ASD lub ASR. W każdym razie po naciśnięciu trzpienia jedna para styków rozwiera - a druga zwiera. Można to łatwo sprawdzić omomierzem. Rozebranie wyłącznika nie jest nieodwracalne - można go bez problemu złożyć. Przy zamontowaniu należy maksymalnie (na siłę!) wyciągnąć trzpień. To taka regulacja wstępna - po zamontowaniu pedał hamulca swoim naciskiem ustawi go na odpowiednią długość.

#3 Offline   krzysiek.b


  • Postów: 10
  • Na forum od: 23 cze 2009
  • Miejscowość: Żywiec

Napisano 01 września 2009 - 06:34

dzieki Gerri za informacje

Co do czujników ABS to sprawdzałem tak jak opisujesz czyli robiłem pomiary omomierzem i każdy pokazywał inna wartość 1 ok 1600ohm, 2 ok 1700ohm, a w tylnym moście ok 1400ohm, i z tego co wiem to chyba nie dobrze bo wszystkie 3 powinny miec to same wskazanie, kabelkami tez ruszałem ale wychodzi na to że połączenie jest ok

A co do wyłącznika stopu to też masz racje, jak go wyciągnąłem to własnie tak jak piszesz jedna cześć działa na rozwarcie a druga na zwarcie, wiec chyba jest dobrze

A co to jest ten multimetr? czy moge ten pomiar wykonac tez zwykłym voltomierzem?

#4 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 01 września 2009 - 07:19

krzysiek.b napisał:

każdy pokazywał inna wartość 1 ok 1600ohm, 2 ok 1700ohm, a w tylnym moście ok 1400ohm,
Różnica oporności między przednimi jest do przyjęcia, a tylny ma zawsze trochę inną - tak więc wydaje mi się, że jest O.K.

Cytat

A co to jest ten multimetr?

Multimetr to taki kombajn - woltomierz, amperomierz i omomierz w jednym. W zasadzie aktualnie nic innego w sklepach się nie spotyka. Woltomierze bez innych funkcji stosowane są w specjalistycznym sprzęcie pomiarowym lub naukowym.

Ty lepiej może zacznij od dokładnego opisania, co się dzieje:
jak ABS się zachowuje, kiedy zapala się kontrolka. Czy świeci już po odpaleniu silnika, czy kilkanaście metrów po ruszeniu, czy po wjechaniu na wyboje, czy po przekroczeniu zawsze tej samej prędkości, czy jak się zapali - to w czasie jazdy potrafi zgasnąć, czy konieczne jest dopiero wyłączenie silnika i jego ponowne uruchomienie. Każdy z tych przypadków ma inną przyczynę i według zeznań można ją z dużym prawdopodobieństwem określić.

#5 Offline   krzysiek.b


  • Postów: 10
  • Na forum od: 23 cze 2009
  • Miejscowość: Żywiec

Napisano 01 września 2009 - 08:34

kontrolka abs zaświeca sie po przekroczeniu 120 km/h ale najpierw przy prędkości 80 km/h zaświeca sie mi ten trójkąt z wykrzyknikiem co jest na prędkościomierzu. Te objawy powtarzaja się systematycznie właśnie przy tych prędkościach.

Co do tej kontrolki ABS to jak sie zaświeci to juz potem cały czas sie pali do momentu wyłączenia zapłanu, po ponownym włączeniu silnika jest ok aż do tegoż własnie momentu przekroczenia tej prędkości co wymieniłem wyżej.

I co jeszcze dziwnego zauważyłem, że jak sie mi zapali ten nieszczęsny trójkąt to w momencie chwilowego naciśniecia pedału hamulca ( wystarczy lekko ) to ten trójkącik zgaśnie i jeśli nadal jestem powyżej prędkości 80 km/h to ponownie się zaświeci ten trójkąt.

Troche juz wcześniej poszperałem tu na forum aby znależć jakies wiadomości na ten temat no i coś znalazłem wiec porobiłem te pomiary czujników rozkopałem wszystko , nawet wyjąłem wyłącznik stopu i w efekcie na moje oko wszystko wyglądało ok. Nawet przeczyściłem przednie piasty kół tam gdzie są nacięte te rowki które współpracują z czujnikami ABS i nic to nie pomogło

Dlatego też drąże ten temat dalej, może coś zrobiłem zle, dlatego pytam i mam nadzieje że mi ktoś coś podpowie o co w tym wszystkim chodzi, bo przyznam się że juz mnie to drażni a ja jestem taki że u mnie musi wszystko być jak należy.


dzięki za zainteresowanie moim przypadkiem :zeby:

#6 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 01 września 2009 - 13:28

Z tego co piszesz, to masz różne rozmiary ogumienia na przedniej i tylnej osi.

#7 Offline   krzysiek.b


  • Postów: 10
  • Na forum od: 23 cze 2009
  • Miejscowość: Żywiec

Napisano 02 września 2009 - 06:54

tu nie masz racji Gerri to nie rozmiary ogumienia, na przedniej i na tylnej osi mam założone te same opony o rozmiarze 195/65 R15.

I właśnie tu jest cały feler , nie wiem co jest przyczyna takich objawów , po prostu juz mi brakuje pomysłów co jeszcze moze byc grane. Może masz jeszcze jakieś sugestie?

#8 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 02 września 2009 - 07:35

Zapalanie się kontrolki zawsze przy tej samej prędkości świadczy, że do sterownika docierają sygnały świadczące o różnej prędkości obrotowej kół, i właśnie przy tej prędkości zostaje przekroczony próg tolerancji układu. Przy nierównych kołach korzystając z tego współczynnika tolerancji można w prosty sposób wyliczyć, przy jakiej prędkości kontrolka powinna się zapalić. Tutaj jest jednak coś innego. Na okres badań możesz wyjąć sterownik ASD i jeździć bez niego - wykluczy się wtedy jakiś wpływ zakłócający z tej strony. Możesz masz zmienioną przekładnie główną? Chociaż jej wymiana raczej nigdy nie wywoływała konieczności ingerencji w układ ABS... Dla pewności możesz jednak odczytać przełożenie i porównać z EPC.

#9 Offline   krzysiek.b


  • Postów: 10
  • Na forum od: 23 cze 2009
  • Miejscowość: Żywiec

Napisano 02 września 2009 - 07:50

a odległość czujnika ABS od powierzchni z ktorej zczytuje prędkość obrotową mam tu na myśli te rowki nacięte na piaście bedzie mieć wpływ na takie zachowanie?

a i wyjaśnisz mi co to jest EPC i gdzie odczytać to przełożenie? czy chodzi tu może o przełożenie dyfra?

#10 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 02 września 2009 - 19:56

Akurat w tym modelu odległość nie jest regulowana. Jeżeli chodzi o sygnał - to im większe obroty koła, tym sygnał jest większy. Tak więc odwrotnie do Twoich oczekiwań.
EPC jest programem służącym sprzedawcom do doboru właściwych części na zamówienie klienta - ma zaimplementowany spis wyposażenia większości współcześnie wyprodukowanych Mercedesów i w naszym przypadku określi dokładnie z jakim tylnym mostem Twój pojazd opuścił fabrykę. Link do mocno okrojonego EPC znajdziesz w FAQ. Jest to program piracki - nie działa automatycznie i wiele części trzeba dobierać ręcznie korzystając z numeru podwozia. Jest jednak niewątpliwie dużą pomocą w wielu przypadkach.
Jeżeli podasz mi numer podwozia to znajdę to przełożenie na EPC oryginalnym.

Tu:
http://www.w201w124.bytom.eu.org/forum/ ... hp?t=10745
masz linka gdzie można odczytać przełożenie.








Podobne tematy Zwiń