Skocz do zawartości




- - - - -

Jak sprawdzic dzialanie sondy Lambda?


13 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   wrobelek


  • Postów: 61
  • Na forum od: 17 maj 2008
  • Miejscowość: lodz

Napisano 19 października 2009 - 16:04

Mam problem z nierowna praca silnika,duze wachania obrotow a takze dlawienie sie silnika.Wymienilem zawor powietrza dodatkowego i potencjometr klapy bo w starym wytarla sie sciezka,mimo to silnik nie rowno pracuje.Czy to wina sondy?Jak to sprawdzic?Gdzie mam jeszcze szukac przyczyny ?



#2 Offline   zabamix


  • Postów: 1 265
  • Na forum od: 01 lut 2009
  • Miejscowość: Bolesławiec
  • Mercedes:W124 3.2E - M104
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:W124 E300D
  • Trzeci Mercedes:W124 E300TD
  • Inne auto:VW Golf III 1.9 GTD

Napisano 19 października 2009 - 18:10

Cytat z innego forum:

Sonda lambda jest ogniwem elektronicznym, którego wielkość napięcia (od 0 do 1V) zależy od zawartości tlenu w spalinach. Zbudowana jest z dwóch platynowych płytek, rozdzielonych warstwą dwutlenku cyrkonu (ZrO2). Związek ten w obecności tlenu staje się elektrolitem, a na powierzchni płytek platyny pojawiają się jony tlenu o ładunku ujemnym. Czujnik jest tak skonstruowany, aby jedna jego strona mogła stykać się z powietrzem atmosferycznym (sygnał odniesienia), zaś druga z gorącymi spalinami.
Z uwagi na to, że płytki stykają się z gazami o różnej zawartości tlenu, tworzy się różnica potencjału. wartości napięcia określające mieszankę bogatą i ubogą są wprowadzane do pamięci stałej komputera i decydują o skróceniu lub wydłużeniu czasu wtrysku i wielkości dawki paliwa.
Duża zawartość procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszankę ubogą, wartość napięcia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała (od 0 do 0,1V). Natomiast mała zawartość procentowa tlenu (od 0 do 0,5%) wskazuje na mieszankę bogatą, napięcie wysyłane przez sondę lambda ma w takim przypadku wartość od 0,7 do 0,8V. Jeżeli mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny (LAMBDA=1) sonda lambda wyśle sygnał o napięciu około 0,5V.
Wymuszone tymi wahaniami naprzemienne procesy utleniania i redukcji są korzystne dla pracy dopalacza katalitycznego.
Nowa sonda lambda wykonuje w ciągu 10 sekund więcej niż 5 cykli zmian napięcia.
Ponadto sonda przesyła sygnał do ewentualnej zmiany (która następuje w ciągu 50 ms) czasu trwania wtrysku (dawki paliwa).
Sonda lambda zaczyna wytwarzać napięcie, gdy osiąga temperaturę pracy około 300 (0C) i w najnowszych rozwiązaniach układów wylotowych w celu skrócenia do kilku sekund czasu oczekiwania na pracę sondy w jej korpusie umieszcza się grzałkę. Dzięki temu zaczyna się ona pracować już po 20, 30 sekundach po uruchomieniu pojazdu.
Najwyższą wydajność sonda osiąga w temperaturach około 500, 600 (0C) i jest wytrzymała na temperatury nawet 900, 950 (0C).
Sonda w czasie eksploatacji pojazdu nie wymaga żadnej obsługi. Jednak w miarę użytkowania osadzają się na niej różne zanieczyszczenia zakłócające jej pracę.
Wysoka temperatura działa na sondę samoczyszcząco. Im wyższa temperatura, tym proces ten jest bardziej efektywny i przykładowo przy 600 (0C) wymaga 4 godzin, ale już 800 (0C) tylko 10 minut.

Typowe objawy uszkodzonej sondy lambda są następujące:

- zwiększone zużycie paliwa (nawet do 15l/100 km),
- samoistne osady na rurze wydechowej,
- czarny dym wydzielający się z rury wydechowej,
- nierównomierna praca silnika,
- zwiększona ilość CO i HC w spalinach podczas sprawdzania spalin na analizatorze spalin.

Po zauważeniu któregoś z tych objawów należy niezwłocznie poddać silnik diagnostyce w autoryzowanej stacji obsługi. Dłuższa praca silnika z uszkodzoną sondą, oprócz większego zużycia paliwa, może doprowadzić do zniszczenia katalizatora.

rys. sonda 1
1 - porowata ceramika ochronna
2 - ceramika specjalna z tlenku cyrkonu(ZrO2)
3 i 6 - zewnętrzna i wewnętrzna powłoka warstwy platyny
4 - styk obudowy z masą
5 - woltomierz
7 - styk elektryczny
8 - rura wydechowa

Dołączona grafika rys. sonda 1

rys.sonda 2
Podgrzewana sonda lambda

1 - obudowa
2 - element ceramiczny
3 - przewody zasilające
4 - osłona ze szczelinami
5 - rdzeń z dwutlenku cyrkonu
6 - złącze kontaktowe
7 - zewnętrzna obudowa
8 - element ogrzewający
9 - zacisk

Dołączona grafika rys. sonda 2

#3 Offline   harry1980


  • Postów: 4
  • Na forum od: 12 sty 2014
  • Miejscowość: kwidzyn
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 400se 1992

Napisano 18 stycznia 2014 - 01:15

Od kilku dni borykam sie z problemem nierównych obrotów po rozgrzaniu silnika, wiązka jest w nie najlepszym stanie wiec podejrzewam ze bez regeneracji sie nie obejdzie ale znalazłem cos bardziej niepokojącego po obejrzeniu auta na kanale, mianowicie obejrzałem sonde wydawała sie ok jesli chodzi o okablowanie ale po odłączeniu wtyczki okazało sie ze ktoś ją wczesniej nieumiejętnie ruszył gdyż wszystkie 4 piny z gniazda tkwią ułamane we wtyku sondy. Gdzie można kupić taki wtyk?? Pytanie 2 jak sie do tego dobrać? ;) Czy to jest gdzies pod tapicerka od strony pasażera czy da sie jednak jakoś wyciągnąc od dołu, próbowałem ale sie nawet nie obraca. Prosiłbym tez o jakis schemat podłączenia.

Silnik m119 4.2L 1 sonda

Użytkownik harry1980 edytował ten post 18 stycznia 2014 - 01:17


#4 Offline   harry1980


  • Postów: 4
  • Na forum od: 12 sty 2014
  • Miejscowość: kwidzyn
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 400se 1992

Napisano 15 marca 2014 - 23:15

Wtyk udało sie kupić za 10 zł i na szczescie dostałem go z obciętymi kolorowymi kabelkami, wystarczyło podmienić odpowiednio wg kolory i jest super ;)

#5 Offline   Marcinzzz


  • Postów: 79
  • Na forum od: 25 mar 2010
  • Miejscowość: Żyrardów
  • Drugi Mercedes:W210 220 D
  • Inne auto:Warszawa M20

Napisano 12 lipca 2016 - 11:07

Witam, Panowie zwracam się z prośbą o pomoc. M111.960 220 95r. Nie mogę sobie poradzić z błędem błyskowym „13”
Wszystko było dobrze do czasu gdy postanowiłem umyć silnik, po umyciu na drugi dzień odpaliłem i pokazały się błędy. Okazała się popsuta wiązka przepustnicy. Porobiłem wszystko ale silnik nie pracuje równo, w zakresie od 2600 do 2800Rmp rzuca go. I cały czas wywala mi błąd 13 (sonda lambda uboga lub bogata mieszanka).
Sprawdziłem:
Dolot szczelny, przepływka ok. adaptacja przepustnicy. Problem występuje tylko w tym zakresie obrotów i wywala „13”
Nie wiem do których przewodów sondy powinno dochodzić jakie napięcie, nie umiem tego sprawdzić, wychodzi mi 1V od strony komputera. Pomoże ktoś?

Użytkownik Marcinzzz edytował ten post 12 lipca 2016 - 11:07


#6 Offline   Marcinzzz


  • Postów: 79
  • Na forum od: 25 mar 2010
  • Miejscowość: Żyrardów
  • Drugi Mercedes:W210 220 D
  • Inne auto:Warszawa M20

Napisano 12 lipca 2016 - 12:56

Zrobiłem pomiar na kostce 3 pinowej:
1pn: 14V
2pin: 0,022V i czasem się zmienia
3pin: 0,082V i też czasem skacze

Pomiar na wtyczce pojedynczej skacze od 0,2V-0,9V

na zimnym silniku nie wyskakuje "13" tylko na ciepłym, nie wiem co mogę jeszcze sprawdzić.

#7 Offline   Marcinzzz


  • Postów: 79
  • Na forum od: 25 mar 2010
  • Miejscowość: Żyrardów
  • Drugi Mercedes:W210 220 D
  • Inne auto:Warszawa M20

Napisano 15 lipca 2016 - 10:49

Problem rozwiązany, okazało się że wiązka samej przepustnicy nie do końca grała, więc przelutowałem na nowe przewody. Dodatkowo mimo ostrożnego mycia i suszenia silnika naleciało trochę wody na 3 gar, tak do połowy świecy. Dziwne bo silnik mimo tego pracował równo.

Nauczka na przyszłość to rozpoczęcie szukania przyczyny od najprostszych rzeczy takich jak: przewody, świece, aku, masa, itd. itp. a nie od razu od komputerów, cudów, sond. Pozdrawiam.

#8 Offline   EvilSmile


  • Postów: 78
  • Na forum od: 10 mar 2016
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 2.0D 87'

Napisano 25 lutego 2019 - 08:19

Witam, będzie chyba na temat.
W wersji Amerykańskiej z o2 sensorem wyrzuca ten właśnie błąd. Pytanie brzmi, czym rożni się o2 sensor od sondy Lambda(Jeśli takie różnice istnieją). Lambda jest na kolektorku, gdzie będzie o2 sensor?

#9 Offline   BubiTej


  • Postów: 80
  • Na forum od: 23 sty 2017
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 25 lutego 2019 - 22:23

To sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach. Tlen jest oznaczany w układzie pierwiastków, jako O. W stanie wolnym tlen występuje w postaci cząsteczek dwuatomowych zapisywanych, jako O2. Na tej podstawie przypuszczam, że sonda lambda i O2 sensor to jedno i to samo.

#10 Offline   melfio1


  • Postów: 3 639
  • Na forum od: 02 lis 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Napisano 26 lutego 2019 - 07:37

EvilSmile, na prawym nadkolu masz taką czarną skrzynkę prostokątną 2cmm szer.na 6cm dł.otwierasz do góry i masz tam czarny ,biały i gruby zielony przewód ,wpinasz się miernikiem w czarny przewód plus i masą do aku ,miernik ustawiona na mini vot i powinno oscylować 0-1v ,jak stoji w miejscu to albo sonda kaput ,albo mieszanka źle ustawiona .








Podobne tematy Zwiń