Skocz do zawartości




- - - - -

[w124] Montaż kolumny kierowniczej regulowanej elektrycznie


12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   VALENTINE


  • Postów: 371
  • Na forum od: 30 wrz 2007
  • Miejscowość: z miasta
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1996
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 listopada 2009 - 22:22

Przedstawiam sposób montażu kolumny kierowniczej sterowanej elektrycznie w 124. Regulacja jest tylko osiowo (nie ma regulacji góra-dół) i wynosi około 6cm.
W skład kompletu kolumny elektrycznej wchodzą:
-kolumna
-przełącznik ,razem z wiązką silnika
-pozostała część wiązki elektrycznej
-osłona z wycięciem pod przełącznik
-kołnierz montowany od góry na osłonę
Poniżej kilka fotek tych rzeczy.:
http://www.gdtm.net/...SteerColumn.htm


1.Montaż nowej kolumny zaczynamy od demontażu starej .Najpierw ustawiamy kierownicę w położeniu środkowym i odłączamy akumulator ,żeby nie złapać błędu przy odpięciu poduszki powietrznej.
2. Zdejmujemy plastiki nad nogami kierowcy ,patrz fotka 1.
3.Odkręcamy poduszkę za pomocą cienkiego torxa 25 o długości min 4 cm. Poduszka jest zamocowana za pomocą 2 śrub od tylnej części kierownicy ,co widać na fotce 2. Po odkręceniu ,wyjmujemy poduszkę ,wcześniej rozpinając wtyczkę i złącza od klaksonu.
4.Odkręcamy kierownicę .Najlepiej jest to zrobić w 2 osoby , jedna trzyma mocno kierownicę a druga odkręca ,kluczem 6-kątnym nr10 ,fotka 3.

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

5.Po wyjęciu kierownicy ,pokazuje nam się taśma poduszki powietrznej fotka4 .Odkręcamy widoczne 2 śrubki i wyjmujemy taśmę .Musimy też rozłączyć wtyczkę od niej ,nad nogami kierowcy. Po wyjęciu taśmy poduszki ,pojawia nam się taki widok ,fotka 5.
6.Teraz odkręcamy te 3 śrubki i wyjmujemy osłonę kolumny z drzwigniami przełącznika zespolonego i tempomatu .Oczywiście musimy rozpiąć odpowiednie wtyczki umieszczone nad nogami kierowcy. Po wyjęciu osłony mamy już samą kolumnę kierowniczą ,fotka 6.

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

7.Demontaż kolumny .Przymocowana jest ona w 3 miejscach : od góry na 2 śrubach z łbem 13 (konieczne jest wyjęcie na kilka cm licznika) ,w środkowej części do wspornika ,za pomocą 2 nakrętek M10 i do przekładni kierowniczej za pomocą torxa 45.Miejsca mocowania widać na fotce 7.Żeby wyjąć kolumnę musimy najpierw odłączyć stacyjkę .W tym celu przekręcamy kluczyk w pozycję ACC i wtedy naciskamy bolec pokazany na fotce8 i wysuwamy stacyjkę. Teraz możemy wyjąć kolumnę i mamy taki widok ,fotka 9.Ponieważ montaż mechaniczny kolumny elektrycznej jest taki sam jak zwykłej ,nie będę tego opisywał ,postępujemy w odwrotnej kolejności i po zamontowaniu ,tak to wygląda ,fotka 10.
8.Podłączenie elektryczne jest proste ,mamy do podłączenia tylko masę i zasilanie z bezpiecznika E .Schemat podłączenia przedstawia fotka 11.

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

Niestety przy okazji ostatniej czynności ,czyli montażu kierownicy okazało się ,że kolumna kierownicza pochodząca ze zwykłego 124 ,nie będzie pasować do E klasy ze względu na zastosowanie tasiemki air-bagu .Po prostu ta oś do której się przykręca kierownicę w wersji E klasa jest dłuższa o jakieś 6 mm i jest miejsce na tasiemkę air-bagu .W starej wersji było inne rozwiązanie połączenia z air-bagiem i nie było tasiemki ,skąd ta oś mogła być krótsza. Ponieważ nie mogę zrezygnować z air-bagu ( bezpieczeństwa) ,więc kolumna została zdemontowana i szukam od E klasy.



#2 Offline   Charlie9


  • Postów: 7 791
  • Na forum od: 15 sty 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 listopada 2009 - 23:23

Wrzucilem linke do FAQ :mrgreen:

#3 Offline   VALENTINE


  • Postów: 371
  • Na forum od: 30 wrz 2007
  • Miejscowość: z miasta
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1996
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 07 marca 2010 - 21:07

Opiszę jeszcze jak rozróżnić kolumnę kierowniczą starej wersji 124 ,od E klasowej.Różnice dotyczą zarówno kolumny sterowanej elektrycznie , jak i tradycyjnej.

Różnice są 3 :
1.Inny rozstaw śrub mocujacych dzwignię przełącznika zespolonego i tempomatu .Na pierwszej fotce po lewej stara kolumna ,po prawej E klasowa.Na fotce 2 ta sama róznica ,ale juz w mocowaniu w kolumnie sterowanej elektrycznie.
2.Inna osłona kolumny kierowniczej .Wycięcia pod dzwignię przełącznika zespolonego i tempomatu mają inny kształt ,fotka 3.
3.Inna długosć rury do której przykręcamy kierownicę .W wersji E-klasowej jest dłuższa o kilka mm i po za tym ma pierscień na którym oparta jest zwijka poduszki powietrznej.Fotka 4.

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

[ Dodano: Nie Mar 07, 2010 21:07 ]
Wreszcie udało mi się kupić kolumnę kierowniczą od E klasy i montaż zakończył się pełnym sukcesem.Trochę to trwało ,ale warto było.Podaję jeszcze jedną róznicę miedzy starą a nową wersja kolumny .Ta od E klasy ma zawleczkę (pierwsze foto poniżej),która podtrzymuje zwijkę poduszki powietrznej .Stara wersja kolumny jej nie posiada ,więc bardzo łatwo jednym rzutem oka stwierdzić z jaką wersją mamy do czynienia .
Jeszcze jedna sprawa ,jak ktoś ma fotel kierowcy z pamięcią ,to warto kupić kolumnę el. z potencjometrem (drugie foto ponizej ,po prawej).Dzięki temu mozemy zapamiętać ustawienie kolumny elektrycznej razem z ustawieniem fotela ,bo jak wiadomo realizuje to ten sam moduł fotela z pamięcią .
Schemat jest tu dostępny:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/4501.pdf

Ja mam fotel bez pamięci i to ,ze moja kolumna nie na wyjscia potencjometru ( druga fota ponizej ,po lewej) w niczym nie przeszkadza.

Dołączona grafikaDołączona grafika

#4 Offline   korpa1


  • Postów: 215
  • Na forum od: 19 cze 2012
  • Miejscowość: Goleniów
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 listopada 2012 - 11:15

fajna instrukcja. :okdouble: :okdouble:

#5 Offline   KrystaGG


  • Postów: 331
  • Na forum od: 04 lip 2011
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 3.2 M104

Napisano 15 marca 2015 - 17:22

Nikt tego widze nie poruszal wczesniej, czy jest fizyczna mozliwosc zamontowania tego do 190?

#6 Offline   macmw


  • Postów: 962
  • Na forum od: 06 lis 2007
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W124 5.0E - M119
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Porsche 991 turbo s

Napisano 15 marca 2015 - 19:19

Spróbuj najpierw założyć zwykłą kolumnę od 124 do 201, będziesz widział ewentualne różnice.

#7 Offline   S124


  • Postów: 70
  • Na forum od: 06 gru 2014
  • Miejscowość: Głowno
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:6 Trabantów

Napisano 22 lipca 2015 - 22:25

Przy kolumnie z 2 serii zakładając osłonę kolumny dla wersji z tempomatem należy zmienić również gumkę od wajchy tempomatu.
Oto kilka zdjęć z procesu podmiany tej gumki jej koszt to 16zl w aso mała rzecz a cieszy ;)

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

#8 Offline   emanuel33


  • Postów: 83
  • Na forum od: 02 maj 2016
  • Miejscowość: Terespol
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Audi 80 2,5 R510V Quattro Stag

Napisano 16 października 2016 - 06:38

W wersji ze sterowaniem elektronicznym też można wpiąc manetkę od tempomatu?
Mogę prosić i nr manetki oraz samej osony plastikowej?

#9 Offline   Goku


  • Postów: 990
  • Na forum od: 26 mar 2009
  • Miejscowość:
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:CLS
  • Trzeci Mercedes:SLS
  • Inne auto:A 45 AMG

Napisano 17 maja 2018 - 16:28

Czy mógłby ktoś uaktualnić zdjęcia? Część nie działa, a jestem w potrzebie :) Tzn potrzebuję rozpoznać kolumnę od e klasy.

Użytkownik Goku edytował ten post 17 maja 2018 - 16:28


#10 Offline   VALENTINE


  • Postów: 371
  • Na forum od: 30 wrz 2007
  • Miejscowość: z miasta
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1996
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 18 maja 2018 - 06:56

Różnią się tylko tą częścią na którą wchodzi kierownica.W E -klasowej ta cześć jest dłuższa i ma pierścień na którym opiera się zwijka poduszki.Na tej fotce widać różnicę ,mimo że to zwykła kolumna ale zasada jest taka sama:
Dołączona grafika








Podobne tematy Zwiń