Skocz do zawartości




* * * * * 1 głosy

[w124] Klimatyzacja automatyczna Climatronic - reaktywacja


62 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   myagi


  • Postów: 475
  • Na forum od: 24 mar 2011
  • Miejscowość: Szamotuły
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 kwietnia 2012 - 15:56

Witam jestem posiadaczem w124 z automatyczna klimatyzacja z jednym wentylatorem od początku kupna auta (jakieś 4 lata temu) klimatyzacja nie chodziła (standardowy tekst sprzedającego że "wystarczy tylko nabic")

Uznałem że pora się za nią wziąc, lecz po drodze jakieś 2 lata temu rozwaliłem chłodnicę klimatyzacji i ją wymontowałem zabezpieczając jednak wszystkie rurki żeby nie przedostawał się do nich jakikolwiek syf. Efekt jest taki że nie mam chłodnicy za to mam sprężarkę która przez 4 lata nie była włączana oraz kompletna i sprawną (mam nadzieje) instalację klimatyzacji zamontowaną w aucie.

Mam kilka pytań odnośnie zasady działania klimatyzacji i poszczególnych ich podzespołów zanim wydam trochę kasy na reaktywacje klimatyzacji (nowa chłodnica, osuszacz i Bóg wie co jeszcze)

w aucie mam zamontowany taki kompresor

Dołączona grafika Dołączona grafika

Wstępnie go sprawdziłem i po podłączeniu na krótko prawego pinu elektromagnes się załącza i ładnie sprzęga

Pytanie numer 1: Od czego są 2 pierwsze piny od lewej strony?

Dołączona grafika

tutaj jest natomiast kostka od tych pinów (zielono-czarny kabelek załącza elektromagnes)

Dołączona grafika

Pytanie numer 2: Czy w tej kostce powinno byc jakieś napięcie ?? sprawdzałem miernikiem podczas przełączania przycisków na panelu i nie było żadnej reakcji miernika cały czas pokazywał 0.1 - 0.2V

Pytanie numer 3: Od czego jest ta czerwona kostka przykręcona do osuszacza?

Dołączona grafika Dołączona grafika

Pytanie numer 4: Co to jest i czy ma to jakikolwiek związek z klimatyzacja?? Ponieważ dowiedziałem się że pod lewą lampą znajduję się jakiś porcelanowy bezpiecznik który odpowiada za pracę wentylatora(?)

Dołączona grafika

Na co jeszcze zwrócic uwagę reaktywując klimatyzację?? czy jest coś co mogę na tym etapie jeszcze sprawdzic?? za wszelkie sugestię będę bardzo wdzięczny



#2 Offline   mdymczyk


  • Postów: 289
  • Na forum od: 13 paź 2008
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 kwietnia 2012 - 20:40

Ad. 1-2
Ja na schematach od kompresora mam następujące kolory przewodów:
- zielony-niebieski - sprzęgło elektromagnetyczne kompresora
- biały-niebieski oraz czerwony-niebieski - czujnik prędkości obrotowej kompresora
A zatem nie powinno być raczej napięcia na pozostałych pinach. Linie te służą do odczytu obrotów kompresora. Nie wiem, czy czujnik jest typu indukcyjnego czy Halla.

Ad. 3
Czerwony czujnik ciśnienia - odpowiada za włączanie wiatraka.
Drugi czujnik ciśnienia (pionowe styki) - włączanie kompresora.

Ad. 4
Jest to rezystor elektrycznego wentylatora klimatyzacji (od frontu auta). Wystarczy, że sprawdzisz jego rezystancję - powinna być niewielka (kilka Ohmów jak sądzę)

Inne rady:
- sprawdź i ew. przelutuj w przypadku problemów sterownik klimy pod panelem drewnianym - zimne luty się tam czasem pojawiają
- sprawdź i ew. przelutuj zawór podciśnień do klap (http://www.peachpart...mateVacuumValve)
- sprawdź szczelność i ew. wymień silowniki podciśnieniowe do klap (zdarza się, iż guma w nich się sypie)

Tyle mi przychodzi do głowy :)

#3 Offline   myagi


  • Postów: 475
  • Na forum od: 24 mar 2011
  • Miejscowość: Szamotuły
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 kwietnia 2012 - 21:17

dziękuje kolego mdymczyk za porady i informacje, lecz co do 4 pytania dotyczącego rezystora nie wiem jak to sprawdzic, jak mogłbyś bardzo łopatologicznie napisac gdzie co do czego dotknąc i w jakich granicach powinny byc właściwe pomiary (dotykam tylko tych śrubek krzyżakowych czy coś innego?)

czy idzie jakoś sprawdzic czujniki bez nabitej klimy czy pracują właściwie??

#4 Offline   mdymczyk


  • Postów: 289
  • Na forum od: 13 paź 2008
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 kwietnia 2012 - 21:37

Co do rezystora - znalazłem następującą informację na temat jego rezystancji:

Cytat

The ckt values of R15 (MB PN: 000 158 37 45) is 0.9 ohms and R15/1 (MB PN: 000 158 39 45) is 0.6 ohms

Generalnie potrzebujesz multimetru uniwersalnego i na zakresie Ohmów (symbol - grecka omega), zwykle będzie to 200, przykładasz końcówki do tych śrubek. Ważne, żebyś trochę śrubokrętem odczyścił nalot, bo na pewno są zaśniedziałe. Miernik powinien pokazać coś około 0.5-1 Ohm. Ważne, by nie pokazywał całkowitego rozwarcia przewodów.

Co do czujników - nie wiem, nie znam się na tym akurat. Pewne jest, że czujniki te reagują na bardzo wysokie ciśnienia i trudno będzie je sprawdzić na stole.

#5 Offline   myagi


  • Postów: 475
  • Na forum od: 24 mar 2011
  • Miejscowość: Szamotuły
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 kwietnia 2012 - 21:47

Jutro zabiorę się do tego pomiaru i napisze co i jak - tyle umiem ;)
idzie tą rezystor jakoś rozkręcic?? jest tam jakiś bezpiecznik czy jest to cały nierozbieralny element??
kiedy tak właściwie powinien się załączyc wiatrak przed chłodnica??

#6 Offline   mdymczyk


  • Postów: 289
  • Na forum od: 13 paź 2008
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 kwietnia 2012 - 22:53

Jest to nierozbieralny element, nie ma tam bezpiecznika.

Najlepiej, żeby ktoś to potwierdził, ale wydaje mi się, że wiatrak od klimy jest w osobnym czarnym pudełeczku gdzieś w okolicach kielicha lewego przedniego amortyzatora. Ale nie dam głowy, że to ten. W każdym razie sprawdź ;)

Powinien się załączyć w dwóch sytuacjach:
- odpowiednie ciśnienie w układzie klimatyzacji, ale tutaj łatwo sprawdzić, bo po odłączeniu wtyczki z czujnika powinien wystartować, jutro sprawdzę, czy tak na pewno jest
- podwyższona temperatura silnika (ponad 110*C), wtedy wiatrak ten 'awaryjnie' chłodzi silnik obok wiatraka na sprzęgle wiskotycznym

#7 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5 595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 kwietnia 2012 - 00:23

 Użytkownik mdymczyk dnia 21 kwietnia 2012 - 22:53 napisał

bo po odłączeniu wtyczki z czujnika powinien wystartować
Wg mnie jest dokładnie odwrotnie - czujnik się zamyka, wentylator startuje na wolnym biegu. Reaguje na wysokie ciśnienie w skraplaczu (jak to mówisz chłodnicy klimatyzacji) Wówczas napięcie podawane jest przez ów porcelanowy rezystor. Aby go zmierzyć (chociaż wg mnie nie ma takiej potrzeby bo to kawałek zwiniętego drutu w porcelanowej obudowie) musisz odkręcić od niego przynajmniej jeden z przewodów bo inaczej obwód może zamknąć się przez inne elementy układu i pomiar będzie niemiarodajny. Wg mnie nie masz co kombinować, załóż skraplacz i jedź na pomiar szczelnośći (podciśnieniowy). Inaczej nie sprawdzisz co jest sprawne a co nie. Najważniejsze żeby układ był szczelny a samo sterowanie można zdiagnozować jeśi będzie je coś bolało.

Czujników obok odwadniacza/filtra bez ciśnienia w układzie nie sprawdzisz.Proponuję ci wymienić sam odwadniacz póki układ jest rozszczelniony-będziesz miał to z głowy.

#8 Offline   myagi


  • Postów: 475
  • Na forum od: 24 mar 2011
  • Miejscowość: Szamotuły
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 kwietnia 2012 - 12:32

pytanie co to jest?

Dołączona grafika

mam takie samo u siebie i jak na moje jest to integralna części kompresora i nie idzie tego wymienic

Użytkownik myagi edytował ten post 22 kwietnia 2012 - 12:33


#9 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5 595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 kwietnia 2012 - 16:29

Zbiornik cieczy/odolejacz?? Nie pamiętam dokładnie. To nie jest integralna część kompresora-można to odkręcić. Jak odkręcisz wszystkie przewody czynnika od sprężarki to ten zbiorniczek zostanie z przewodami

#10 Offline   myagi


  • Postów: 475
  • Na forum od: 24 mar 2011
  • Miejscowość: Szamotuły
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 25 kwietnia 2012 - 23:48

koledzy a co z oringami?? chyba wypadało by kupic nowe czy ktoś wie gdzie pytac oraz ile taka przyjemnosc może kosztowac??








Podobne tematy Zwiń