Skocz do zawartości




[W124] Konserwacja mechanizmu i silnika wycieraczki


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 Offline   Szarik


  • Postów: 1 165
  • Na forum od: 29 lis 2013
  • Miejscowość: Młoszowa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 250D '92r.

Napisano 02 kwietnia 2017 - 13:49

*
Popularny

Witam!

Temat poruszany już w innych działach, ale nie znalazłem konkretnej instrukcji, jak się "dobrać" do wycieraczki (pomijając R129).
Sprawa jest ogólnie dość prosta, jeśli wie się, co trzeba odkręcić itp.

Czas pracy: 1-2h
Potrzebne narzędzia:
- Śrubokręt krzyżowy i płaski
- Klucze 10, 13 i 17, imbusowe 5 i 8 oraz torx
- Rozpuszczalnik
- Smar odporny na wypłukiwanie przez wodę (grafitowy, do łożysk lub podobny)

1. Demontaż mechanizmu wycieraczki.

- Zaczynamy od podważenia i wyjęcia osłonki tłoka:
Dołączona grafika
- Wykręcamy i wyciągamy śrubę imbusową oraz wyjmujemy ramię wycieraczki (może siedzieć dosyć mocno, należy próbować przekręcać ramię na boki i jednocześnie ciągnąć):
Dołączona grafika
- Teraz odkręcamy 4 plastikowe nakrętki (po 2 z lewej i prawej strony) mocujące część wygłuszenia:
Dołączona grafika
- Następnie wyjmujemy uszczelki ze ściany grodziowej i podszybia oraz "wypychamy" plastikowe zaczepy i wyciągamy plastikową część a wygłuszenie przeciągamy w kierunku przodu samochodu:
Dołączona grafika
- Po odsunięciu wygłuszenia zobaczymy dwa wkręty na śrubokręt krzyżowy (mogą być przysłonięte kablami). Wykręcamy je:
Dołączona grafika
- Teraz wyciągamy plastikowe części podszybia (wystarczy je pociągnąć do góry) i odkręcamy 8 wkrętów, po 4 na stronę (na zdjęciu widać 3 z nich):
Dołączona grafika
- Podważamy i wysuwamy plastikową osłonę:
Dołączona grafika
Dołączona grafika
- Całe podszybie wyciągamy do góry
- Odkręcamy 4 nakrętki mocujące mechanizm (3 widać na zdjęciu, po drugiej stronie jest jeszcze jedna):
Dołączona grafika
- Odchylamy całość i wypinamy wtyczkę:
Dołączona grafika
- Wyciągamy cały mechanizm.

2. Rozbiórka i konserwacja mechanizmu:

- Zaczynamy od zaznaczenia sobie pozycji spoczynkowej wycieraczki:
Dołączona grafika
- Odkręcamy nakrętkę z ośki:
Dołączona grafika

- Jeżeli mechanizm nie był nigdy rozbierany, to będzie bardzo ciężko go rozłączyć. W takim wypadku nakręcamy nakrętkę M10, podkładamy gruby płaskownik możliwie najbliżej ośki i mocno uderzamy młotkiem w nakrętkę:
Dołączona grafika
Dołączona grafika
- Teraz ściągamy podkładkę i wyjmujemy pierścień zabezpieczający:
Dołączona grafika
- Wyciągamy wycieraczkę z mechanizmu, odkręcamy 4 torxy, wyjmujemy zaślepkę (zaznaczona czerwoną strzałką) i okręcamy imbusa:
Dołączona grafika
Dołączona grafika

- Całość powinna nam się rozejść na dwie części:
Dołączona grafika
- Myjemy wszystko rozpuszczalnikiem i smarujemy. Ja użyłem smaru ŁT 43, do którego dosypałem grafitu, ale można dać każdy smar odporny na wypłukiwanie przez wodę i pracujący w temperaturach od ok. -30 °C (żeby w zimie nie robił się zbyt gęsty).
- Montaż w kolejności odwrotnej.

W większości przypadków na tym można zakończyć czynności konserwacyjne. Jednak jeśli chcemy, to możemy zajrzeć do silnika.

3. Rozbiórka i konserwacja silnika.

- Zaczynamy od odkręcenia nakrętki z ośki a następnie trzech śrub i wyjmujemy silnik:
Dołączona grafika
- Zdejmujemy plastikową osłonę (jest tylko na wcisk, wystarczy podważyć):
Dołączona grafika
- Wykręcamy 2 wkręty i wysuwamy blaszki mocujące:
Dołączona grafika
Dołączona grafika
- Rozłączamy dwie części od siebie (wystarczy wysunąć wirnik z górną częścią obudowy)
Dołączona grafika
Dołączona grafika

- Czyścimy wszystko rozpuszczalnikiem (ja pomogłem sobie jeszcze kompresorem) i smarujemy trzpień znajdujący się na dole wirnika. Ja dodatkowo prysnąłem trochę smaru penetrującego na łożysko nad komutatorem. Przy okazji możemy sprawdzić w jakim stanie są szczotki.
- Montaż w kolejności odwrotnej.

Jak widać, całość nie jest trudna do wykonania. U mnie po tych czynnościach wycieraczka zaczęła chodzić szybciej i ciszej, oraz przestała się blokować. Ważne jest, żeby sobie nie przestawić położenia spoczynkowego wycieraczki, bo potem ciężko jest to na nowo ustawić.

Jeżeli czynności są takie same również w W201, to prosiłbym o dodanie tego do nazwy tematu.

Pozdrawiam!










Podobne tematy Zwiń