Jump to content




- - - - -

[w201/w124] Srebrny przekaźnik



103 replies to this topic

#1 Offline   wuujek


  • posts 25
  • Joined 15 Apr 2011
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Posted 18 November 2011 - 20:08

Czy możliwe jest, że nie posiadam owego przekaźnika? Szukam, szukam i nie mogę znaleźć. Powinien być przy akumulatorze?



#2 Offline   melfio1


  • posts 3,639
  • Joined 02 Nov 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Posted 18 November 2011 - 20:29

wuujek, za akumulatorem musisz zdjąć kawałek gumowej uszczelki i wyciągnąć tą osłone plastikową za aku tam masz całą elektronikę :)
tak to wygląda
http://allegro.pl/mercedes-124-190-202- ... 92651.html

jak masz ABS to powinnieneś mieć czerwony przekażnik ;)

#3 Offline   komzi


  • posts 26
  • Joined 14 Aug 2011
  • Inne auto:Fiat Cinquecento 700

Posted 18 November 2011 - 21:35

Nie prawda. Ja mam ABS i u mnie jest czarny przekaźnik. Fakt były czarne i czerwone ale nie koniecznie chodzi tu o obecność ABS. Co do umiejscowienia przekaźnika to tak jak mówił kolega wyżej

#4 Offline   Gerri


  • posts 2,650
  • Joined 25 May 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Posted 18 November 2011 - 21:44

komzi napisał:

Nie prawda. Ja mam ABS i u mnie jest czarny przekaźnik. Fakt były czarne i czerwone ale nie koniecznie chodzi tu o obecność ABS. Co do umiejscowienia przekaźnika to tak jak mówił kolega wyżej
Mylisz się. NIEPRAWDA piszemy razem. NIEKONIECZNIE zresztą też.
A "srebrny przekaźnik" był zawsze srebrny - nie był nigdy czarny ani czerwony. Może Ci się pomyliło z jakimś innym.

#5 Offline   komzi


  • posts 26
  • Joined 14 Aug 2011
  • Inne auto:Fiat Cinquecento 700

Posted 18 November 2011 - 21:49

Srebrny przekaźnik jest srebrny ale na górze ma czarny lub czerwony plastik i różnią się one jedną cyfrą w numerze części. Przerabiałem to niedawno.

#6 Offline   melfio1


  • posts 3,639
  • Joined 02 Nov 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Opel Agila

Posted 18 November 2011 - 21:50

komzi, w klekotach czyli dieslach ;) jest czarny i jest ABS ale w benzyniakach W201 czarny oznacza brak ABS

#7 Offline   komzi


  • posts 26
  • Joined 14 Aug 2011
  • Inne auto:Fiat Cinquecento 700

Posted 18 November 2011 - 21:51

aha znów wiem coś więcej ;) więc kolega powinien mieć czerwony

#8 Offline   Gerri


  • posts 2,650
  • Joined 25 May 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Posted 19 November 2011 - 09:54

One wszystkie działają na tej samej zasadzie i mają wewnątrz takie same "bebechy". Jeżeli jest taki sam rozkład nóżek i mają taki sam opis to nie ma znaczenia czy będzie miał czerwoną górę czy czarną. Przeważnie każdy z nich ma na obudowie schemat - budowa i zasada działania jest naprawdę totalnie prosta. Prąd wchodzi od akumulatora poprzez styk 30, po drodze ma bezpiecznik i przekaźnik, wyjście jest na styku (stykach - bo czasami jest ich więcej) 87. Przekaźnik włączany jest poprzez podanie napięcia na styk "15" połączony ze stacyjką. Włączamy zapłon, przekaźniczek się załącza i podaje prąd z akumulatora na styk "87" a stamtąd na komputery w aucie - ABS, silnika i co tam jeszcze. Tak więc po co cały ten "wodotrysk"? Otóż najważniejsza wewnątrz jest dioda. Jest to dioda specjalna - tzw dioda Zenera. Jest ona tak skonstruowana, że zaczyna przewodzić po przekroczeniu określonego napięcia. W tym przypadku jest to około 18 voltów. Tak więc jak na przykład uszkodzeniu ulegnie alternator i ładowanie znacznie wzrośnie, to dioda w pewnym momencie zacznie przewodzić i przepali bezpiecznik. Skutek jest taki, że prąd przestaje płynąć i komputery w naszym aucie są ocalone! Ta dioda ma jeszcze jedno zadanie: przewodzi natychmiast jak podłączymy odwrotnie zasilanie (np. wsadzimy odwrotnie akumulator). Skutek jest ten sam - bezpiecznik się spali i odetnie dopływ prądu do elektroniki. Naprawdę to jest BARDZO PROSTE - wystarczy posiedzieć chwilę, popatrzeć na schemacik i pomyśleć. Jak już się to wykapuje, to nie ma żadnego problemu, żeby zamiast jednego "srebrnego" dobrać dowolny inny.

#9 Offline   Michał


  • posts 261
  • Joined 28 Dec 2010
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 19 November 2011 - 11:42

Gerri napisał:

One wszystkie działają na tej samej zasadzie i mają wewnątrz takie same "bebechy". Jeżeli jest taki sam rozkład nóżek i mają taki sam opis to nie ma znaczenia czy będzie miał czerwoną górę czy czarną.

Kolego Gerri zasada działania faktycznie jest podobna ale te przekaźniki nie są takie same tym bardziej wymienne. :)

Są jeszcze przekaźniki z białą końcówką, stosowane w benzynowych silnikach m111 i m104 (myślę o 124).

#10 Offline   Gerri


  • posts 2,650
  • Joined 25 May 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Posted 19 November 2011 - 12:12

Michał Łódź napisał:

te przekaźniki nie są takie same tym bardziej wymienne. :)
Nie wiem, gdzie się tego doczytałeś. Wniosek z mojego wywodu jest taki, że znając zasadę działania i porównując rozkład końcówek można sobie łatwo tą zamienność sprawdzić.








Podobne tematy Zwiń