Frellgi napisał:
Tak właśnie apropos wydechu, to po za swobodnym wyziewem spalin jest jeszcze coś takiego jak ciśnienie spalin, które musi być odpowiednie... Usłyszałem to od niejednego maniaka motoryzacji... Więc zgłupiałem:)
Jeżeli dobierzesz zbyt małą średnicę rur wydechowych, to spowodujesz, że spaliny nie będą skutecznie usuwane, co wpływa na moc. Jeżeli natomiast dobierzesz zbyt dużą średnicę rur, to będziesz miał efekt tak jakbyś jechał na samych kolektorach. Ciśnienie jakie wytwarza się podczas wylotu spalin ciągnie za sobą nowe, a co za tym idzie usuwanie spalin jest bardzo wydajne i do tego doładowane. To tak w telegraficznym skrócie.
Przy projektowaniu wydechu, nie tylko ważna jest średnica, ale także długość wydechu. Tak samo jak w dolocie. Zarówno średnica jak i długość rur dolotowych wpływa na przesuwanie się wykresu mocy i momentu obrotowego.