Skocz do zawartości




- - - - -

[c124] Dwustopniowy wentylator chłodnicy - opornik


16 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Loyd


  • Postów: 126
  • Na forum od: 02 cze 2008
  • Miejscowość: Białystok
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W163 4,3 '01
  • Trzeci Mercedes:W208 3,2 '98

Napisano 28 lipca 2012 - 11:33

Witam,
mam problem z przepalającym się opornikiem wentylatora klimatyzacji. Mianowicie przy uruchomionej klimatyzacji włącza się wentylator silnika, który ma wspomagać wentylator klimatyzacji a ten się nie włącza. Powodem tego było to, że miałem spalony opornik ceramiczny za lewa lampa. Po wymianie wentylator się włączał było ok. Teraz po pewnym czasie wentylator znowu nie działa a jak zewrę na krótko przewody od tego opornika to wentylator zaczyna się kręcić. Z tego co się orientowałem wentylator ten jest 2 biegowy.

Teraz moje pytanie jak realizowane są te biegi czy jeden obieg idzie tak jakby przez opornik a drugi go omija (chodzi mi o prąd :P). Jeśli tak musi tym sterować jakiś przekaźnik jeśli tak to który bo wydaje mi się ze wentylator jak działał, to działał mi tylko na jednym biegu. Z góry dziękuje za pomoc, mam nadzieje, ze opis problemu nie jest zbyt zawiły ;P



#2 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 lipca 2012 - 11:58

Po pierwsze, nie uzupełniony profil i nie wiadomo, o jakim samochodzie mówimy.

Po drugie:

Wyświetl postUżytkownik Loyd dnia 28 lipca 2012 - 11:33 napisał

Mianowicie przy uruchomionej klimatyzacji włącza się wentylator silnika, który ma wspomagać wentylator klimatyzacji a ten się nie włącza

Po włączeniu klimy i wzroście ciśnienia w układzie ma załączyć się na 1 bieg (wolniejszy) wentylator/wentylatory z przodu chłodnicy, a w zasadzie, przed skraplaczem. Załączenie następuje poprzez podanie masy przez panel klimy na przekaźnik wentylatora. To powoduje załączenie wentylatora. Na 1 biegu prąd płynie przez ten ceramiczny opornik. Drugi bieg załącza się po przekroczeniu temp silnika ok 115 st. Również steruje tym panel klimy, z tym, że załącza drugi przekaźnik. Wtedy opornik zostaje pominięty i wentylator pracuje z pełną mocą. Schemat masz tu:

http://www.autolib.d...AGRAMS/4142.pdf

#3 Offline   Loyd


  • Postów: 126
  • Na forum od: 02 cze 2008
  • Miejscowość: Białystok
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W163 4,3 '01
  • Trzeci Mercedes:W208 3,2 '98

Napisano 28 lipca 2012 - 12:07

czyli 2 bieg wentylatora przed skraplaczem jest bardziej do pomocy przy schłodzeniu "silnika" niż skraplacza? dlaczego wiec w takim wypadku włącza sie wentylator silnika?

#4 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 lipca 2012 - 12:11

Ponieważ wentylator silnika to inna bajka, inny obwód.

Wentylator silnika występuje zawsze, bez wzgledu na to czy masz klimę czy nie. I jego załączenie następuje przy ok 100 st. Jest on załączany prostym włącznikiem termicznym. Jego załączenie jest niczym niezwykłym.

Wentylator lub wentylatory (zależnie od rocznika był jeden lub dwa) klimy służą do schłodzenia skraplacza w czasie pracy klimy. Ten drugi bieg jest "awaryjny", w razie przegrzewania silnika i jego załączenie powinno być dla nas sygnałem, że coś jest nie tak.

#5 Offline   Loyd


  • Postów: 126
  • Na forum od: 02 cze 2008
  • Miejscowość: Białystok
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W163 4,3 '01
  • Trzeci Mercedes:W208 3,2 '98

Napisano 28 lipca 2012 - 12:56

tylko, ze zauważyłem jak temp. silnika jest nawet ponizej 90 st. a włacze klimatyzacje to włączaly mi sie wentylator silnika (jak ten od klimy działał) a teraz po właczeniu klimy ten zepsuty sie nie włącza a od silnika sie włacza. Czyli tak jakby wzrost ciśnienia w układie klimatyzacji powoduje włączenie obu wentylatorów.

#6 Offline   Truckerek


  • Postów: 213
  • Na forum od: 20 maj 2011
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W124 3.0D-24V >93r. - OM606
  • Rocznik:1996
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Ibiza 1.9SDi 2001

Napisano 28 lipca 2012 - 13:43

Z tego co mi wiadomo to zakres pracy silnika w MB to jakieś 85-90 stopni a nie 100. Przy 85 powinien wiatrak się już załączyć.

#7 Offline   Loyd


  • Postów: 126
  • Na forum od: 02 cze 2008
  • Miejscowość: Białystok
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W163 4,3 '01
  • Trzeci Mercedes:W208 3,2 '98

Napisano 28 lipca 2012 - 14:07

Niby tak ale on bardzij załącza sie jakby przy właczeniu klimy jak ja wyłącze wiatrak silnika tez sie wyłancza

#8 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 lipca 2012 - 14:47

Wyświetl postUżytkownik Truckerek dnia 28 lipca 2012 - 13:43 napisał

85-90

Tak, ale sam napisałeś, że jest to normalna temp pracy. I przy takiej temp nie ma potrzeby, żeby włączał się wentylator. W każdym m102 jakie widziałem, włączał się w okolicy 95-100 st. Krytyczna temp pracy dla silnika to powyżej 120 st.

Loyd, piszesz dość chaotycznie i ciężko się połapać.
Może zbiorę to wszystko do kupy. Normalna temp pracy silnika to ok 85-90 st. Jeśli zostanie przekroczona, włącza sie przy ok 100 st wentylator. Temp krytyczna to ta na czerwonym polu na wskaźniku, czyli powyzej 120 st.
Po włączeniu klimy i wzroście ciśnienia w układzie zostaje włączony na 1 bieg - wolny, wentylator skraplacza. Drugi bieg zostaje włączony przy ok 115 st, jako zabezpieczenie przed przegrzaniem.

Jeszcze jedno. Po włączeniu klimy często się zdarza, że temp cieczy chłodzącej lekko rośnie. To normalne. Sprężarka klimy stawia opór, silnikowi jest "ciężej" a mały przepływ cieczy chłodzącej przy jałowych obrotach też robi swoje.

Loyd, Jesli u Ciebie zapina wentylator silnika od razu po włączeniu klimy, albo równo z załączeniem się wentylatora skraplacza, coś masz nakombinowane. Chyba, że temp utrzymuje się w okolicach 95-100 st. Wtedy może takie zjawisko wystąpić.

#9 Offline   Loyd


  • Postów: 126
  • Na forum od: 02 cze 2008
  • Miejscowość: Białystok
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W163 4,3 '01
  • Trzeci Mercedes:W208 3,2 '98

Napisano 28 lipca 2012 - 15:34

Dokładnie o to mi chodziło, ze oba wentylatory załączają sie po włączeniu klimy. Czyli teraz schemat i szukamy usterki. Dzięki za pomoc!

#10 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5 595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 lipca 2012 - 23:00

, ja mam od dawna inny problem, zapytam ciebie bo widzę że jesteś chłop obcykany z elektryką. U mnie wentylator skraplacza latem załacza się na II bieg od razu po przekręceniu kluczyka w II pozycję jeśli temperatura na dworze jest powyżej 18-20 stC, pochodzi z 2-3 min i sie zaczyna wyłaczać. Pisze "zaczyna" bo przekaźnik poklapie parę razy i wentylator staje. Dzieje się tak nawet po całonocnym postoju samochodu w garażu. Kopałem w róznych schematach, wychodzi na to że steruje nim niebieski czujnik przy filtrze paliwa jednak jeśli zdejmuje z niego wtyczkę czy też zwieram któryś pin do masy to nic się nie dzieje, wentylator żyje dalej swoim zyciem. Zmeczony tym szukaniem wyciągnełem przekaźnik od II biegu. I bieg chodzi normalnie, wisko jest sprawne więc auto nie ma problemów z temperaturą








Podobne tematy Zwiń