Skocz do zawartości




- - - - -

[c124] Dwustopniowy wentylator chłodnicy - opornik


16 odpowiedzi w tym temacie

#11 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 lipca 2012 - 23:27

Drugim biegiem (szybkim) wentylatora steruje panel klimatyzacji na podstawie wskazań z tego właśnie czujnika. Czujnik ten to w zasadzie termistor NTC, czyli jego oporność maleje wraz ze wzrostem temperatury. Czyli działa inaczej, niż czujnik do załączenia elektromagnesu w m102, który jest zwykłym włącznikiem termicznym. Dalej. Do załączenia 2 biegu służy przekaźnik umieszczony za skrzynką bezpieczników. Prąd do cewki przekaźnika idzie z bezpiecznika 7 (po zapłonie). Masa przekaźnika idzie do panelu klimatyzacji i tak też właśnie następuje załączanie cewki przekaźnika (sterowanie masą przez panel klimy).

Skoro przekaźnik "wariuje" i wyraźnie to słychać, zacząłbym od jego wyjęcia i w momencie, kiedy wiemy, że pojawią się anomalie, wpiąłbym miernik (najlepiej analogowy, szybszy pomiar) w styki 85 i 86. Włączamy zapłon. Normalnie, napięcie powinno wynosić 0V. Teraz, wyciągamy wtyczkę z niebieskiego czujnika temp i wsadzamy w nią rezystor 80 Ohm. Zasymulujemy w ten sposób temp ok 120 st. W tym momencie powinno pojawić nam się napięcie 12V. Albo inaczej. Jeden pin to plus, drugi minus. miernik na pomiar ciągłości obwodu. Jedna sonda w pin minus, druga do dobrej masy. Normalnie, ma nie być przejścia, po wsadzeniu opornika we wtyczkę czujnika oporność ma być bliska zeru Ohm (przejście)

Jeśli jest inaczej, stawiam albo na zwieranie przewodu sterującego przekaźnikiem do masy albo, co bardziej prawdopodobne, uszkodzony panel klimy. Jak masz, spróbuj na próbę podpiąć inny.

Jeszcze jedno, bo sam się zaplątałem:


Wyświetl postUżytkownik m104user dnia 28 lipca 2012 - 11:58 napisał


Po włączeniu klimy i wzroście ciśnienia w układzie ma załączyć się na 1 bieg (wolniejszy) wentylator/wentylatory z przodu chłodnicy, a w zasadzie, przed skraplaczem. Załączenie następuje poprzez podanie masy przez panel klimy na przekaźnik wentylatora.

Za załączanie 1 biegu (wolny) nie odpowiada panel klimy tylko włącznik ciśnieniowy obok osuszacza. Jest on wpięty w obwód przekaźnika 1 biegu, konkretnie w masę cewki przekaźnika. W momencie wzrostu ciśnienia w układzie czujnik "daje przejście" i załącza przekaźnik.

Procedura sprawdzania poprawności działania układów jest następująca:

Włączony zapłon i:
-1 bieg - wolny - zwieramy przewody przy czujniku ciśnienia obok osuszacza
-2 bieg - szybki - we wtyczkę czujnika temp (niebieski) wkładamy rezystor o rezystancji w przedziale 50-100 Ohm

Użytkownik m104user edytował ten post 28 lipca 2012 - 23:36




#12 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 28 lipca 2012 - 23:49

Dla ułatwienia, wyodrębnione schematy dla układów wolnego i szybkiego biegu.

Dołączona grafika Dołączona grafika

To są wybitnie proste układy.

Użytkownik m104user edytował ten post 28 lipca 2012 - 23:53


#13 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5 595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 29 lipca 2012 - 08:42

Wyświetl postUżytkownik m104user dnia 28 lipca 2012 - 23:49 napisał

To są wybitnie proste układy.
Nie sposób się z toba niezgodzić ale objawy które pojawiają się u mnie spowodowały że sam już zgłupiałem i podejrzewałem uszkodzenie przewodów gdzieś po drodze miedzy panelem klimy a czujnikiem albo przekaźnikiem.

Czyli mówisz że aby wentylator zaczął pracować należy mu wpiąć we wtyczkę czujnika odpowiednią rezystancję o określonej min i max wartości? Zwieranie pinów czujnika nie daje takiego samego efektu?

#14 Offline   Mieszkaniec


  • Postów: 5
  • Na forum od: 28 kwi 2016
  • Miejscowość: Wawa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 maja 2020 - 19:02

Podepnę się pod temat.

Wygląda na to, że nie włączają mi się wentylatory pomocnicze przy włączonej klimatyzacji, nawet na dłuższym postoju. Klima chłodzi elegancko.

Przejrzałem już chyba wszystkie tematy, niestety wszystkie zdjęcia, które mógłby by mi pomóc wygasły.

Mam problem z zidentyfikowaniem, który czujnik odpowiada za włączenie 1 biegu wentylatorów. Oraz porcelanowego rezystora. Znalazłem coś podobnego, ale wygląda inaczej niż wszystko co znalazłem w necie. Poniżej zdjęcia tego co mam w samochodzie, bardzo byłbym wdzięczny za wskazanie poszukiwanego przeze mnie czujnika oraz informacje jak najprościej go zdiagnozować.

Osuszacz z czujnikami:
Dołączona grafika

Rezystor za lewą lampą:
Dołączona grafika

#15 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 12 maja 2020 - 21:53

Zewrzyj kable jednego, potem drugiego, zaobserwuj co się dzieje (nic nie spalisz na pewno) i sam organoleptycznie się przekonasz o efekcie. Jeden załącza kompresor, a drugi wentylator.

#16 Offline   SuperBuster11


  • Postów: 448
  • Na forum od: 04 mar 2015
  • Miejscowość: Brzeg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 maja 2020 - 21:59

Wyświetl postUżytkownik Mieszkaniec dnia 12 maja 2020 - 19:02 napisał

Podepnę się pod temat.

Wygląda na to, że nie włączają mi się wentylatory pomocnicze przy włączonej klimatyzacji, nawet na dłuższym postoju. Klima chłodzi elegancko.

Przejrzałem już chyba wszystkie tematy, niestety wszystkie zdjęcia, które mógłby by mi pomóc wygasły.

Mam problem z zidentyfikowaniem, który czujnik odpowiada za włączenie 1 biegu wentylatorów. Oraz porcelanowego rezystora. Znalazłem coś podobnego, ale wygląda inaczej niż wszystko co znalazłem w necie. Poniżej zdjęcia tego co mam w samochodzie, bardzo byłbym wdzięczny za wskazanie poszukiwanego przeze mnie czujnika oraz informacje jak najprościej go zdiagnozować.

Osuszacz z czujnikami:
Dołączona grafika

Rezystor za lewą lampą:
Dołączona grafika
Za lampą, to ten opornik ceramiczny, ktorego szukasz. Kiedyś(z 5 lat temu) kupowalem taki na allegro, opisany jako część do BMW :)

#17 Offline   Mieszkaniec


  • Postów: 5
  • Na forum od: 28 kwi 2016
  • Miejscowość: Wawa
  • Mercedes:W124 3.0E-24V - M104
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 maja 2020 - 22:15

Dzięki Panowie, jak już znajdę czujnik odpowiedzialny za włączanie 1 biegu, to jak go zdiagnozować czy działa prawidłowo?








Podobne tematy Zwiń