Skocz do zawartości




- - - - -

[w140] czujnik B11/2 oporność.


4 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Lewkowicz


  • Postów: 23
  • Na forum od: 15 paź 2015
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S600 1992

Napisano 16 kwietnia 2020 - 19:33

Dzień dobry. Chodzi mi po głowie jeden temat. Chciałem zapytać czy wskazania oporności w czujniku B11/2 mogą być różne... mowa tutaj o kilku - kilkunastu Ohm między parami pinów w jednym czujniku?
Mam M120 i mam tam dwa czujniki tego typu. To, że między samymi czujnikami jest różnica to zrozumiałe, bo może być rożna temperatura w różnych częściach silnika/układu.
Może wymyślam, ale chcę wyeliminować wadliwe czujniki. Instalacja zregenerowana przeze mnie i zgodnie ze sztuką, przejścia między pinami we wtyczkach od czujników do kostki ECU są prawidłowe.
Proszę o pomoc.



#2 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 17 kwietnia 2020 - 13:29

Dołączona grafika
W elektronice użytkowej przyjęte odchyłki oporności dla podobnych układów to ok. 10%
Procent - a nie omów. Bo w dolnej wartości zakresu działania odchyłka w omach jest mniejsza, w miarę wzrostu oporności będzie się zwiększać.

#3 Offline   Lewkowicz


  • Postów: 23
  • Na forum od: 15 paź 2015
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S600 1992

Napisano 17 kwietnia 2020 - 14:52

Rozumiem, że te Volty mierzone są na wtyczce wypiętej z czujnika (zapłon włączony) przy odpowiedniej temperaturze. Nie wiem jak mam to sprawdzić - chodzi o napięcie. Na zimny (przed odpaleniem) miałem niecałe 5 Volt

#4 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 17 kwietnia 2020 - 19:04

Wyświetl postUżytkownik Lewkowicz dnia 17 kwietnia 2020 - 14:52 napisał

Rozumiem, że te Volty mierzone są na wtyczce wypiętej z czujnika (zapłon włączony) przy odpowiedniej temperaturze
Gupoty. To po co czujnik? Widzę że ambitnie sam z tym walczysz, to dostaniesz gratis wykład z fizyki na poziomie szkoły podstawowej.
Dołączona grafika
Jak widać mamy prosty układ złożony z dwóch oporników połączonych szeregowo. Górny jest wewnątrz komputera ECU. Dolny to nasz czujnik B 11/2 którego oporność zmienia się w zależności od temperatury.
Czyli (mówiąc fachowo) mamy zbudowany "dzielnik oporowy". Od góry dochodzi stałe napięcie zasilające (z komputera ECU) równe 5 woltów. Na dole jest masa.
Tak więc teraz (w zależności od temperatury silnika) rozkład napięć na układzie oporników będzie się nam zmieniał. Wartość górnego opornika przyjąłem jako 1000 omów, ale z tego co widzę w tabelce komputer silnika ją sobie na bieżąco modyfikuje zależnie od jakichś bliżej mi nie znanych parametrów. OK - to nie jest ważne - ważny jest sam sposób pomiaru.
Może tu nastąpić pytanie - a po co górny opornik? No przecież jak go zlikwidujemy, i wstawimy tam drut (zworę) to napięcie w punkcie pomiarowym (na woltomierzu) nie będzie nam się zmieniać. Będzie cały czas 5 woltów!
Czyli z wywodu jest ogólny wniosek, że jeżeli chcemy mierzyć to wtyczka musi być założona. W serwisie jest to proste - bo jest taki specjalny kabel w kształcie "Y" który umożliwia nam się wpięcie woltomierzem pomiędzy czujnik i jego wtyczkę. Musisz sobie coś wymyślić.

#5 Offline   Lewkowicz


  • Postów: 23
  • Na forum od: 15 paź 2015
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S600 1992

Napisano 17 kwietnia 2020 - 20:00

Jesteś mega! Dzięki. Nie mam wykształcenia technicznego, ale póki co uczę się i sam go doprowadzę do ładu i składu. Plus że znam języki i zagraniczne fora czasem mi pomagają. Uważam że większość prac już wykonałem w nim. Czy jak będę miał pytanie to mogę bezpośrednio napisać?








Podobne tematy Zwiń