[w201] Remont tylnego zawieszenia - samodzielnie. Pytania początkującego. Geometria kół i inne problemy.
#1
Napisano 19 czerwca 2020 - 12:04
Postanowiłem zrobić w swoim Osiołku remont tylnego zawieszenia.
Do sprawy podszedłem kompleksowo.
W tej chwili wymienione mam już wszystkie małe wahacze i poduszki wózka. Kupiłem wahacze Lemforder, poduszki Febi.
Do wymiany tuleje pływające oraz tuleje dolnego wahacza przy belce.
Przyczyną powyższych działań jest ogólne zużycie tych elementów, korozja małych wahaczy, luz na tulejach.
Zauważyłem, że stare opony tylne mam bardzo zużyte od wewnątrz. Kąt pochylenia obu kół tylnych jest zdecydowanie ujemny. Zanim założę nowe opony, chciałbym to uporządkować.
W znanej nam książce opisane są parametry ustawienia kół. Nie bardzo wiem jednak jak to rozumieć:
"Dla wysokości kontrolnej osi tylnej +40 mm: -0 stopni 30 minut +/- 30 minut
Dla wysokości kontrolnej osi tylnej +30 mm: 0 stopni 45 minut +/- 30 minut"
Co to znaczy? Czym jest wysokość kontrolna osi tylnej? Jak ją mogę zmierzyć?
Czy zawieszenie nie powinno utrzymywać jednakowego kąta pochylenia niezależnie od ugięcia sprężyny?
U mnie wygląda to tak, że jak auto stoi kąt jest zdecydowanie ujemny. Widać to gołym okiem. Jak podniosę auto i oderwę koła od ziemi, to kąt pochylenia robi się zdecydowanie dodatni. Czy tak ma być?
#2
Napisano 19 czerwca 2020 - 12:21
Użytkownik SQ5NAZ dnia 19 czerwca 2020 - 12:04 napisał
#3
Napisano 19 czerwca 2020 - 13:00
Pisząc o uporządkowaniu miałem na myśli wymianę wszystkich uszkodzonych/zużytych elementów na nowe, by regulacja geometrii miała sens.
Nie dysponuję sprzętem do samodzielnego ustawienia kół.
Dziękuję za podpowiedź odnośnie przodu. Też będę chciał to zrobić.
Obserwuję napotkane na drodze w201 i widzę, że niektóre mają tyle koła ustawione prawie dokładnie prostopadle do podłoża. Pochylenie raczej trudne do uchwycenia gołym okiem.
Wyczytałem na forum, że wymiana zużytych tulei przy tylnym wahaczu może mieć wpływ na kąt pochylenia koła. Pytanie czy kąt pochylenia koła tylnego powinien być stały czy zmieniać się w funkcji ugięcia zawieszenia tak, jak u mnie. Znana nam książka twierdzi, że nie powinien, ale chciałbym też się dowiedzieć jak jest od praktyków.
#4
Napisano 19 czerwca 2020 - 13:18
Użytkownik SQ5NAZ dnia 19 czerwca 2020 - 13:00 napisał
Użytkownik SQ5NAZ dnia 19 czerwca 2020 - 13:00 napisał
#5
Napisano 19 czerwca 2020 - 14:33
Czyli wszystko okaże się po wymianie tulei przy dolnym wahaczu.
Kolejna sprawa.
Skręcałem małe wahacze przy aucie stojącym na kołach bezpośrednio po złożeniu całego zawieszenia. Zauważyłem, że po dość krótkim czasie auto jeszcze się trochę obniżyło.
Czy powinienem w takim razie wszystkie tuleje jeszcze raz poluzować i skręcić ponownie?
Wiem już, że gdyby zostały skręcone przy rozciągniętym zawieszeniu, to mogłoby to skutkować ich uszkodzeniem.
Użytkownik SQ5NAZ edytował ten post 19 czerwca 2020 - 14:51
#6
Napisano 19 czerwca 2020 - 15:32
#7
Napisano 19 czerwca 2020 - 15:51
#8
Napisano 19 czerwca 2020 - 18:49
https://youtu.be/ytKUZGQawuw
W w201 nie ma regulacji geometrii zawieszenia tylnego, kat pochylenia kół wynika bezpośrednio z wysokości nadwozia względem ziemi.
#9
Napisano 19 czerwca 2020 - 18:58
Użytkownik carl00s dnia 19 czerwca 2020 - 18:49 napisał
Przyznam też, że mój Osiołek miał trochę za nisko tył. Sprężyny tylne Kayaba montowane w warsztacie, bo stare były skorodowane. Powiedziałem, że chcę, żeby auto było na oryginalnej wysokości. Dostał nowe sprężyny, poszedł trochę do góry, ale to moim zdaniem było mało. Zmieniłem podkładkę na grubszą i teraz jest moim zdaniem w porządku.
Dziękuję za dotychczasową pomoc.
Kolejne pytanie.
Książka WKŁ podaje momenty dokręcania niektórych połączeń. Czy należy bezwzględnie to stosować? Niektóre momenty są niezbyt duże.
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
[W140] Wyciek przy "gruszcze" zawieszenia. |
Mercedes S, CL i SEC | wojciech1 |
|
||
Problem z dobraniem tylnego wahacza (zawieszenie koła) |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Faithfool |
|
||
Podpięty [W201/W124] M102, M103, problemy z silnikiem- temat zbiorczy |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Jakub95 |
|
||
Problemy z odpalaniem w124 300e na zimnym silniku |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | lukasz1986 |
|
||
[w201/w124] Dobór sprężyn zawieszenia. |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | polek |
|