Skocz do zawartości




- - - - -

[w201/w124] Ogrzewanie tylnej szyby


49 odpowiedzi w tym temacie

#41 Offline   Historyk


  • Postów: 13
  • Na forum od: 04 lut 2020
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W-126
  • Inne auto:International Scout II

Napisano 25 stycznia 2022 - 15:15

Witam. W moim W-201 prawdopodobnie w ogóle nie ma przekaźnika od tylnej szyby. Mógłby ktoś zamieścić zdjęcie panelu bezpieczników i podać typ tego przekaźnika.



#42 Offline   Historyk


  • Postów: 13
  • Na forum od: 04 lut 2020
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W-126
  • Inne auto:International Scout II

Napisano 25 listopada 2022 - 19:50

W końcu okazało się, że ten potrójny przekaźnik miał pękniętą płytkę. Wymieniłem na inny, sprawny. I jest tak. Napięcie do szyby dochodzi. Jest również na pasku grzejnym. Tak samo jest po drugiej stronie z masą. Oporność szyby, pomiędzy skrajnymi paskami wynosi oko 900 Ohm. A efektów grzania , jakoś nie widać.

#43 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 26 listopada 2022 - 11:56

Proste przeliczenie z prawa Ohma i wzoru na moc dowodzi, że przy oporności 900 omów i napięciu 12 woltów szyba pobiera 0,013 ampera, co daje moc 0,16 wata.
Tak więc mamy do wyboru:
- zwalona jest szyba. W takim przypadku ściągasz z z szyby konektor który doprowadza w to miejsce plus 12 woltów z przekaźnika i dajesz tam swój drut prosto z plusa baterii i patrzysz czy grzeje. Jak nie grzeje patrzysz ile woltów jest na konektorze masowym szyby. Jak jest 12 to masz brak masy. Jak jest 0 to szyba uszkodzona
- nie znasz jednostek (w domyśle zamiast na fizykę chodziłeś na wagary) i szyba ma zupełnie inny opór niż podajesz.
- nie potrafisz obsługiwać multimetru. Efekt jak wyżej - czyli szyba ma zupełnie inny opór niż podajesz.
Opór szyby w Mercedesie mierzony jest w MILIOMACH (poniżej jednego oma), co daje pobór prądu ponad 20 amperów.

#44 Offline   Historyk


  • Postów: 13
  • Na forum od: 04 lut 2020
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W-126
  • Inne auto:International Scout II

Napisano 27 grudnia 2023 - 19:50

Sprawdziłem wszystko ponownie. Napięcie do szyby dochodzi. Masa po drugiej stronie jest też ok. Oporność szyby, około 900 omów. W efekcie szyba grzeje, ale w sposób prawie niezauważalny. Wygląda na wypalenie się pasków szyby. Nie chcę mi się wymieniać całej szyby i postanowiłem zainstalować małą dmuchawę z grzejnikiem zamocowaną na tylnej półce. Podłączę ten wynalazek o mocy max 120 watt do przewodów zasilających tylną szybę. Powinno, to rozwiązać problem. Szkoda, że nie można już kupić takich naklejanych szyb grzejnych. Dziękuję za pomoc.

#45 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 31 grudnia 2023 - 07:26

Przy 900 omach nie ma to prawa działać. O ile pamiętam, w w201 tylna szyba jest wstawiana na uszczelce, tak więc wymiana na "sprawną szybę" nie powinna być ekstremalnie trudna.

#46 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 31 grudnia 2023 - 12:38

Wyświetl postUżytkownik Historyk dnia 27 grudnia 2023 - 19:50 napisał

Napięcie do szyby dochodzi. Masa po drugiej stronie jest też ok.
To, że napięcie do szyby dochodzi nie znaczy, że jest na paskach. Bo zupełnie mi się nie chce wierzyć, że nagle "paski się wypaliły". Wszystkie na raz? Robisz jakiś czeski błąd.
Masz multimetr? Zmierz badawkami napięcie na szybie ale koniecznie już NA PASKACH w okolicy konektorów doprowadzających prąd do szyby. NIE NA KONEKTORACH! ale na paskach napylonych na szybę w okolicy konektorów. Tak mierzymy zasilanie całej szyby.

EDIT:
Z braku lepszych zajęć wymodziłem obrazek:
Dołączona grafika
No więc tak mierzymy sprawność poszczególnych pasków. Ujemny koniec multimetru do pionowego paska w okolicy konektora, a lewą (czerwoną) badawką delikatnie dotykamy pasków. Przy prawidłowo działającej szybie napięcie rozkłada się równomiernie wzdłuż paska - jak widać powyżej. Czyli w tym przypadku 3, 6, i 9 woltów. Jeżeli jest przerwa na pasku to z jednej strony przerwy jest zero, z drugiej +12 woltów. Zauważcie: 0woltów i 12 woltów jest NIEZALEŻNIE OD MIEJSCA PRZERWY! - tak , jak widać powyżej. W ten sposób można sobie bardzo dokładnie znaleźć miejsce, w którym jest przerwany pasek.

Użytkownik Gerri edytował ten post 31 grudnia 2023 - 12:48


#47 Offline   Historyk


  • Postów: 13
  • Na forum od: 04 lut 2020
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W-126
  • Inne auto:International Scout II

Napisano 31 grudnia 2023 - 14:30

Wyświetl postUżytkownik Gerri dnia 31 grudnia 2023 - 12:38 napisał

To, że napięcie do szyby dochodzi nie znaczy, że jest na paskach. Bo zupełnie mi się nie chce wierzyć, że nagle "paski się wypaliły". Wszystkie na raz? Robisz jakiś czeski błąd.
Masz multimetr? Zmierz badawkami napięcie na szybie ale koniecznie już NA PASKACH w okolicy konektorów doprowadzających prąd do szyby. NIE NA KONEKTORACH! ale na paskach napylonych na szybę w okolicy konektorów. Tak mierzymy zasilanie całej szyby.

EDIT:
Z braku lepszych zajęć wymodziłem obrazek:
Dołączona grafika
No więc tak mierzymy sprawność poszczególnych pasków. Ujemny koniec multimetru do pionowego paska w okolicy konektora, a lewą (czerwoną) badawką delikatnie dotykamy pasków. Przy prawidłowo działającej szybie napięcie rozkłada się równomiernie wzdłuż paska - jak widać powyżej. Czyli w tym przypadku 3, 6, i 9 woltów. Jeżeli jest przerwa na pasku to z jednej strony przerwy jest zero, z drugiej +12 woltów. Zauważcie: 0woltów i 12 woltów jest NIEZALEŻNIE OD MIEJSCA PRZERWY! - tak , jak widać powyżej. W ten sposób można sobie bardzo dokładnie znaleźć miejsce, w którym jest przerwany pasek.


#48 Offline   Historyk


  • Postów: 13
  • Na forum od: 04 lut 2020
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W-126
  • Inne auto:International Scout II

Napisano 31 grudnia 2023 - 15:01

Dziękuję wszystkim za odpowiedz. Ponowiłem samemu wszystkie pomiary, aby mieć pewność , że są prawidłowe. I tak. Na listwie masy, jest pełna masa. Multimetr piszczy. Na zasilaniu, tyle samo, co na zaciskach akumulatora. Ponad 14 V. Oporność pomiędzy pionowymi skrajnymi paskami. 170 omów. A nie jak poprzednio 900omów. To i tak dużo za dużo. I teraz najciekawsze. Napięcie na poziomych paskach różne. Od ponad 13 do 0.89 V. Nigdzie nie natrafiłem na 0 volt. Paski , widać, że trochę grzeją. Para znika około 5 milimetrów od paska , ale po kilku minutach grzania, nie wyczuwa się ręką ciepła.
Nie mam pomysłu, co zrobić w następnym kroku.

Użytkownik Historyk edytował ten post 31 grudnia 2023 - 15:16


#49 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 31 grudnia 2023 - 15:26

Do pomiaru całkowitej oporności szyby na pewno zapłon powinien być wyłączony, najlepiej jak by konektory (lub przynajmniej jeden) były odłączone. Jakiekolwiek napięcie na szybie ZAKŁÓCI POMIAR oporności!

#50 Offline   Historyk


  • Postów: 13
  • Na forum od: 04 lut 2020
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W-126
  • Inne auto:International Scout II

Napisano 31 grudnia 2023 - 15:47

Wyświetl postUżytkownik Gerri dnia 31 grudnia 2023 - 15:26 napisał

Do pomiaru całkowitej oporności szyby na pewno zapłon powinien być wyłączony, najlepiej jak by konektory (lub przynajmniej jeden) były odłączone. Jakiekolwiek napięcie na szybie ZAKŁÓCI POMIAR oporności!
Zapłon i zasilanie były odłączone.








Podobne tematy Zwiń