Skocz do zawartości




- - - - -

[w124] Wiatrak klimatyzacji - II bieg włączony non-stop


25 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   kubitus


  • Postów: 20
  • Na forum od: 10 gru 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 19 lutego 2014 - 20:46

Witam,

Na wstępie chciałem zaznaczyć iż korzystałem z szukajki ;) - niestety nic nie widać.
Na początek wymieniłem "niebieski" czujnik temperatury cieczy przy termostacie, bez zmian.
Następnie wymieniłem opornik za lewym reflektorem - stary pękł i się rozsypał.

Otóż w moim 300TDT z 89 roku z manualną klimą, wiatrak elektryczny umieszczony przed chłodnicami - działa non stop na II biegu - muszę wyjmować bezpiecznik "D" aby w ogóle go wyłączyć.
Jak go kupiłem wszystko było ok. I bieg pracował z klimatyzacją, II w zasadzie dopiero w ciężkich korkach i upałach.
Czytałem że może robić się zwarcie....ale na których kablach ? W jednym z wątków były podpięte schematy - niestety obrazki nie są już dostępne.

Czy jest jeszcze jakiś element który mógłbym sprawdzić dlaczego właściwie ten wiatrak ciągle się kręci ?



z góry dziękuję za pomoc



#2 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 19 lutego 2014 - 21:05

Za skrzynką bezpieczników, pod plastikiem masz przekaźniki. Oznaczony jako B i C odpowiadają za 1 i 2 bieg, Który jest który - musisz sprawdzić, ale o ile pamiętam, B to 1 bieg, C - drugi. Pierwsza rzecz - zamień przekaźniki. Jeśli po zamianie zacznie na stałe chodzić 1 bieg zamiast drugiego - masz uwalony ("sklejony") przekaźnik. Jeśli dalej będzie chodził na 2 biegu - wypnij panel sterowania temperaturą wnętrza - on steruje przekaźnikiem 2 biegu wentylatora. Jeśli to pomoże - będziemy kombinować dalej

[edit]

Dopiszę od razu co i jak. Jeśli zamiana przekaźników nie przyniesie zamierzonego efektu - dalej ciągle będzie drugi bieg na stałe, zlokalizuj podstawkę przekaźnika drugiego biegu. pin 4 w podstawce względem masy - 12V po zapłonie. Piny 4 i 5 względem siebie - 12V, ale tylko w momencie, gdy wentylator ma pracować. Czyli w normalnych okolicznościach ~0V. Jeśli masz tam 12V - wypnij panel ogrzewania. Jak spadnie do zera - najpewniej winny panel. Jeśli będzie się utrzymywać - zwarcie do masy przewodu sterującego przekaźnikiem - brązowo szary, pin 5

#3 Offline   kubitus


  • Postów: 20
  • Na forum od: 10 gru 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 20 lutego 2014 - 08:22

Dzięki ! , w weekend będę dłubał - dam znać co zawiniło.

#4 Offline   kubitus


  • Postów: 20
  • Na forum od: 10 gru 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 lutego 2014 - 13:32

Złośliwość wiatraka nie zna granic.
Podpiąłem bezpiecznik, wiatrak milczy.Odpaliłem maszynę, cisza. Pojeździłem,zagrzałem, cisza. Odpaliłem klimę, wiatrak ani drgnie. Swoją drogą - klima pochodziła z 30 sekund i się wyłączyła - chyba za niska temperatura na zewnątrz.
Wygląda na to że sam wiatrak - chwilowo działa prawidłowo.

Mimo wszystko, tak jak radziłeś pomierzyłem napięcia na pinach - po zapłonie 4 pin względem masy - 12V. 4 względem 5 - 0 V.
Zamieniłem przekaźniki..tak na wszelki wypadek, jak by miał zacząć znowu działać, to może chociaż pierwszy bieg się "sklei"

To be continued... ;)

Użytkownik kubitus edytował ten post 22 lutego 2014 - 13:36


#5 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 lutego 2014 - 14:38

Przy osuszaczu klimatyzacji masz dwa czujniki:

Dołączona grafika

Ten w zielonym kółku odpowiada za "blokadę" spręzarki, gdy ciśnienie w układzie jest za niskie (pusty układ) lub ciśnienie wzrośnie ponad wartość krytyczną.

Ten w czerwonym kółku odpowiada za start wentylatorów na 1 bieg, gdy ciśnienie w układzie wzrośnie do odpowiedniej wartości. Czujnik ten jest wpinany w układ za pomocą dwóch konektorków. Wystarczy zewrzeć owe konektorki, aby wentylator wystartował na 1 biegu.

Aby uruchomić wentylator na 2 biegu, należy wypiąć wtyczkę z niebieskiego czujnika i zamiast czujnika wpiąć rezystor 100 Ohm. Zasymuluje to temperaturę ok 115 st. Często także wystarczy odpiąć wtyczkę z czujnika, aby wentylatory ruszyły. Ale nie zawsze tak jest, nie wiem, od czego to zależne. I nie polecam robić zworki na wtyczce czujnika - trzeba zrobić to zwykjłym opornikiem.

#6 Offline   kubitus


  • Postów: 20
  • Na forum od: 10 gru 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 marca 2014 - 09:58

M104 - dzięki za tak winkliwą diagnostyke.
Wyglada na to że wszystko wróciło do normy. Dopoki nie bedzie wyzszych temperatur nie przetestuje tego dokładniej.
Jedyne co mnie niepokoi w tej chwili..to po około godzinnym postoju, po przekreceniu starcyjki wiatrak sie załącza na jakieś 30 sekund - 1 minutę.

Jeszcze raz dziękuję ! :)

#7 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 02 marca 2014 - 13:42

Jeszcze schemat dla pełnego obrazu:
http://www.autolib.d...AGRAMS/4101.pdf

#8 Offline   SuperBuster11


  • Postów: 448
  • Na forum od: 04 mar 2015
  • Miejscowość: Brzeg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 15 kwietnia 2015 - 14:04

Wyświetl postUżytkownik kubitus dnia 19 lutego 2014 - 20:46 napisał

Witam,

Na wstępie chciałem zaznaczyć iż korzystałem z szukajki ;) - niestety nic nie widać.
Na początek wymieniłem "niebieski" czujnik temperatury cieczy przy termostacie, bez zmian.
Następnie wymieniłem opornik za lewym reflektorem - stary pękł i się rozsypał.

Otóż w moim 300TDT z 89 roku z manualną klimą, wiatrak elektryczny umieszczony przed chłodnicami - działa non stop na II biegu - muszę wyjmować bezpiecznik "D" aby w ogóle go wyłączyć.
Jak go kupiłem wszystko było ok. I bieg pracował z klimatyzacją, II w zasadzie dopiero w ciężkich korkach i upałach.
Czytałem że może robić się zwarcie....ale na których kablach ? W jednym z wątków były podpięte schematy - niestety obrazki nie są już dostępne.

Czy jest jeszcze jakiś element który mógłbym sprawdzić dlaczego właściwie ten wiatrak ciągle się kręci ?



z góry dziękuję za pomoc

Mam podobny problem, a objawia się on w moim egzemplarzu tak:

Jadę gdzieś samochodem, silnik rozgrzewa się do temp +-90 stopni, wentylator klimy nie włącza się. Zgaszę silnik i po kilku godzinach wracam do samochodu, włączam zapłon a wentylator klimy kręci się od razu, na 2 biegu (mam uszkodzony/połamany opornik wentylatora). Dziwne, bo temperatura silnika wynosi np. 40-50 stopni. Gdy dojdzie do 80-90 wyłącza się i włączy się ponownie dopiero po ponownym włączeniu zapłonu, ale też nie zawsze, najczęściej jednak włącza się przy niskich temperaturach, po kilkunastominutowej przejażdżce. Co może powodować taki efekt? Za mało czynnika w układzie? Coś jest źle podpięte, czy może sterownik szwankuje? A może ma na to wpływ wadliwa regulacja temperatury nawiewu? Bo czasami są problemy z dogrzewaniem wnętrza auta, ale z tym sobie poradzę, chyba. Na razie zależy mi na diagnozie takiej pracy wentylatora klimy. Klima fabryczna.

Użytkownik SuperBuster11 edytował ten post 15 kwietnia 2015 - 14:06


#9 Offline   Mice


  • Postów: 6
  • Na forum od: 05 maj 2015
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 maja 2015 - 11:09

Często lubą gnić przewody przy czujce temperatury i dzieją się cyrki. Jak się zewrą to wiatrak wskakuje na drugi bieg bo komputer klimy myśli, że się pali i do tego wyrzucić powinien błąd nr 12. Jak się rozewrą to błąd 13 albo 12 zależy jaka wilgotność i humor sterownika/auta w danym momencie.

Pozdrawiam Michał

#10 Offline   SuperBuster11


  • Postów: 448
  • Na forum od: 04 mar 2015
  • Miejscowość: Brzeg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 maja 2015 - 11:29

Wyświetl postUżytkownik Mice dnia 08 maja 2015 - 11:09 napisał

Często lubą gnić przewody przy czujce temperatury i dzieją się cyrki. Jak się zewrą to wiatrak wskakuje na drugi bieg bo komputer klimy myśli, że się pali i do tego wyrzucić powinien błąd nr 12. Jak się rozewrą to błąd 13 albo 12 zależy jaka wilgotność i humor sterownika/auta w danym momencie.

Pozdrawiam Michał

Chodzi o ten niebieski czujnik na głowicy? No te nie wyglądają najlepiej, musiałem je zaizolować.








Podobne tematy Zwiń